D3100 vraagje
D3100 vraagje
wie kan mij helpen.
mijn D3100 staat nu ingesteld op ISO 1600 auto
zet ik hem op S dan staat het op 1/320 maar geen echt scherpte foto ofzo
zet ik hem op A dan staat het op 1/100 F.5.6 ook de achtergrond krijg ik maar niet wazig wat ik wel graag wil.
mijn foto's zijn dan soms scherp alleen ik wil de achterkant wazig hebben. dit kan door te zoomen alleen ik heb maar een 18-55 lens dus diep zoomen gaat niet en als ik te dichtbij kom is het dier al weg (ik fotografeer graag dieren)
pfff lastig hoor ik begin net en heb al zoveel info gehad van heleboel mensen met verschillende camera's maar ik heb het nog steeds niet door wie heeft een idee
mijn D3100 staat nu ingesteld op ISO 1600 auto
zet ik hem op S dan staat het op 1/320 maar geen echt scherpte foto ofzo
zet ik hem op A dan staat het op 1/100 F.5.6 ook de achtergrond krijg ik maar niet wazig wat ik wel graag wil.
mijn foto's zijn dan soms scherp alleen ik wil de achterkant wazig hebben. dit kan door te zoomen alleen ik heb maar een 18-55 lens dus diep zoomen gaat niet en als ik te dichtbij kom is het dier al weg (ik fotografeer graag dieren)
pfff lastig hoor ik begin net en heb al zoveel info gehad van heleboel mensen met verschillende camera's maar ik heb het nog steeds niet door wie heeft een idee
- jan
- Bestuurslid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: D3100 vraagje
Laatst gewijzigd door jan op vr jun 14 2013 1:07 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
Beste D,
Jouw vraag is me niet geheel duidelijk.
ISO 1600 is normaliter te veel om gewone foto's buiten te maken.
De standaard is vaak ISO 200.
Als je de ISO lager zet, kan het diafragma verder open, dat kan zorgen voor een geringer scherptebereik (scherptediepte).
Groeten, GIjs
Jouw vraag is me niet geheel duidelijk.
ISO 1600 is normaliter te veel om gewone foto's buiten te maken.
De standaard is vaak ISO 200.
Als je de ISO lager zet, kan het diafragma verder open, dat kan zorgen voor een geringer scherptebereik (scherptediepte).
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Je moet het zoeken in zoveel mogelijk inzoomen (55mm), een zo groot mogelijk diafragma (de laagste waarde, bij jou waarschijnlijk 5.6) en relatief dicht op je onderwerp kruipen.
Met dat objectief ben je enigszins beperkt om dat te doen. Maar het kan zeker wel!
Met dat objectief ben je enigszins beperkt om dat te doen. Maar het kan zeker wel!
- DannySan
- Clublid
Als je D3100 ingesteld staat op Auto-ISO 1600 dan zal 'ie altijd de laagst mógelijke ISO pakken en dat verhogen waar nodig tót aan de ISO1600.
Of je dan binnen of buiten fotografeert maakt dan niets uit.
Je spreekt over het gebruiken in de S-stand en dan 1/320 en dan géén scherpe foto? Ik zou zeggen: plaats die foto eens dan 'kijken we mee'
Daarna spreek je over het gebruiken in de A-stand en dan f/5,6 en dat je de achtergrond dan níet wazig krijgt.
Even een 'tussenvraag'; weet je waar de A- en de S-stand voor dienen en wat ze doen?
Als je achtergrond 'wazig' wilt hebben kun je werken met afstand tussen jou en het onderwerp en dan inzoomen; maar als je dan een diafragma van f/11 (bijvoorbeeld) gebruikt dan werkt dat weer niet erg 'mee'.
Een 'nadeel' van je kitlens is dat als je inzoomt, dat je maximale opening van het diafgrama (dat f/getal) omhoog gaat en je dan dus minder die wazige achtergrond krijgt.
Ik zou adviseren om in de A-modus (Aperture - da's engels voor het diafragma) te blijven, en dan rustig te gaan oefenen.
Bedenk je dat als je zoomt met je lens, dat je dan niet altijd voor hetzelfde diafragma kúnt kiezen; dat gaat namelijk niet met jouw objectief (daar zal opstaan - even uit mijn hoofd - 18-55 - f/3,5 - 5,6?) en dat houdt in dat als je uitgezoomt bent (18mm) je dus maximaal een diafgragma van f/3,5 kunt kiezen en als je volledig bent ingezoomd nog 'maar' f/5,6.
Zolang je niet kunt kijken naar een andere lens (ik heb een lens waarbij ik altijd f/2,8 kan kiezen ongeacht welke zoomafstand tussen de 18 en 50 mm) zul je het hiermee moeten doen, maar het is vooral het 'doen' wat belangrijk is.
En bij een vraag is het súper handig dat je dan ook de bijbehorende foto inclusief de info plaatst hóe je de foto genomen hebt (zoals ik in het andere topic ook al had omgeschreven).
Of je dan binnen of buiten fotografeert maakt dan niets uit.
Je spreekt over het gebruiken in de S-stand en dan 1/320 en dan géén scherpe foto? Ik zou zeggen: plaats die foto eens dan 'kijken we mee'
Daarna spreek je over het gebruiken in de A-stand en dan f/5,6 en dat je de achtergrond dan níet wazig krijgt.
Even een 'tussenvraag'; weet je waar de A- en de S-stand voor dienen en wat ze doen?
Als je achtergrond 'wazig' wilt hebben kun je werken met afstand tussen jou en het onderwerp en dan inzoomen; maar als je dan een diafragma van f/11 (bijvoorbeeld) gebruikt dan werkt dat weer niet erg 'mee'.
Een 'nadeel' van je kitlens is dat als je inzoomt, dat je maximale opening van het diafgrama (dat f/getal) omhoog gaat en je dan dus minder die wazige achtergrond krijgt.
Ik zou adviseren om in de A-modus (Aperture - da's engels voor het diafragma) te blijven, en dan rustig te gaan oefenen.
Bedenk je dat als je zoomt met je lens, dat je dan niet altijd voor hetzelfde diafragma kúnt kiezen; dat gaat namelijk niet met jouw objectief (daar zal opstaan - even uit mijn hoofd - 18-55 - f/3,5 - 5,6?) en dat houdt in dat als je uitgezoomt bent (18mm) je dus maximaal een diafgragma van f/3,5 kunt kiezen en als je volledig bent ingezoomd nog 'maar' f/5,6.
Zolang je niet kunt kijken naar een andere lens (ik heb een lens waarbij ik altijd f/2,8 kan kiezen ongeacht welke zoomafstand tussen de 18 en 50 mm) zul je het hiermee moeten doen, maar het is vooral het 'doen' wat belangrijk is.
En bij een vraag is het súper handig dat je dan ook de bijbehorende foto inclusief de info plaatst hóe je de foto genomen hebt (zoals ik in het andere topic ook al had omgeschreven).
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
- jan
- Bestuurslid
- Contacteer:
Heb je de Quick start van Nikon al eens overwogen? http://www.nikon-quick-start.nl/
Jan
oke.. komt ie dan..
ik ben oefenen dankzij jullie adviezen
Hier foto (1)
Foto een heb ik genomen schuin van onder. ingesteld op S en F5.6 iso gevoeligheid stond op 400 zover mogelijk ingezoomd en ingesteld op het midden
ik krijg nu al meer het effect wat ik wil alleen nu alle 3 de autotjes even scherp
nu is het middelste autotje scherp maar de rest niet ik wil graag alles even scherp alleen de achtergrond wazig houden

ik ben oefenen dankzij jullie adviezen
Hier foto (1)
Foto een heb ik genomen schuin van onder. ingesteld op S en F5.6 iso gevoeligheid stond op 400 zover mogelijk ingezoomd en ingesteld op het midden
ik krijg nu al meer het effect wat ik wil alleen nu alle 3 de autotjes even scherp

nu is het middelste autotje scherp maar de rest niet ik wil graag alles even scherp alleen de achtergrond wazig houden

Jan bedankt ik ga daar zeker mij voor aanmelden maar ik dacht dat ze niet meer werden gegeven...jan schreef:Heb je de Quick start van Nikon al eens overwogen? http://www.nikon-quick-start.nl/
het is wel super handig voor mij omdat ik het liefst dierenfotografeer
- jan
- Bestuurslid
- Contacteer:
Daar is een handige calculator voor http://www.dofmaster.com/dofjs.htmlDBDierenfotografie schreef: ik krijg nu al meer het effect wat ik wil alleen nu alle 3 de autotjes even scherp
Komt er op neer dat je het diafragma moet gaan knijpen dus bijvoorbeeld naar f/8. Uitgaande van hetzelfde standpunt.
Jan
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Verdiep je even in de standen. S is voor sluiter prioriteit die zal vaak het grootste diafragma (lager f getal)geven om tot de snelste sluitertijd te komen. Hoe lager het het f getal hoe minder scherpte diepte. Dus de s stand heb je hier weinig aan. Zet hem op a of m voor stil beeld en kies een hoger f getal zodat er meer scherp word op de foto.
wat is het beste om te gebruiken in de sportstand van de scherpstelstand af-a of mf 

- jan
- Bestuurslid
- Contacteer:
af-c zie ook blz. 55 van je handboek.jeffrey schreef:wat is het beste om te gebruiken in de sportstand van de scherpstelstand af-a of mf
Misschien even als tip voor je. Stel je vraag niet in een lopend draadje maar start zelf een nieuwe.
Jan