advies NIKON AF-S DX VR 55-200MM / 4-5.6G IF-ED
advies NIKON AF-S DX VR 55-200MM / 4-5.6G IF-ED
Hallo allemaal,
Ik heb een Nikon D3100 en ik heb een standaard 18-55 lens. Helaas kan ik er niet zoveel mee.
Ik wil een wazigere achtergrond. Ik fotografeer voornamelijk alleen dieren. Er werd mij geadviseerd ga meer inzoomen maar dat gaat niet. Ik moet dan erg dichtbij staan.
Maar als ik dat doe is het object wat ik wil vastleggen al weg of al bewogen...
Alle adviezen heb ik geprobeerd qua instellingen van de camera. Maar het lukt het nog steeds niet wat ik wil.
Nu werd mij geadviseerd een andere lens te kopen met iets meer mogelijkheden.
Nu heb ik deze NIKON AF-S DX VR 55-200MM / 4-5.6G IF-ED gezien bij de Media Markt voor 155 euro.
De prijs vind ik leuk maar ik wil weten of het ook wat is.
Wie kan mij erin adviseren zodat ik niet straks een slechte koop heb gedaan. of wie weet er een betere, maar ook betaalbare lens waarmee ik meer kan.
ik hoor het graag
Ik heb een Nikon D3100 en ik heb een standaard 18-55 lens. Helaas kan ik er niet zoveel mee.
Ik wil een wazigere achtergrond. Ik fotografeer voornamelijk alleen dieren. Er werd mij geadviseerd ga meer inzoomen maar dat gaat niet. Ik moet dan erg dichtbij staan.
Alle adviezen heb ik geprobeerd qua instellingen van de camera. Maar het lukt het nog steeds niet wat ik wil.
Nu heb ik deze NIKON AF-S DX VR 55-200MM / 4-5.6G IF-ED gezien bij de Media Markt voor 155 euro.
De prijs vind ik leuk maar ik wil weten of het ook wat is.
Wie kan mij erin adviseren zodat ik niet straks een slechte koop heb gedaan. of wie weet er een betere, maar ook betaalbare lens waarmee ik meer kan.
ik hoor het graag
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: advies NIKON AF-S DX VR 55-200MM / 4-5.6G IF-ED
Dat noem je scherptediepte. Je wilt een kleinere scherptediepte.DBDierenfotografie schreef: Ik wil een wazigere achtergrond....
Dat kan op drie manieren:
1) met een objectief met een nog grotere brandpuntsafstand, nog meer "tele". Dat wil je niet.
2) met een lichtsterk objectief, bv f2.8 of f1.4 en dan een groot diafragma (klein getal) kiezen
3) Overstappen naar een FX camera, in combinatie met de bovenstaande opties. FX heeft een iets kleinere scherptediepte dan DX.
Instellen op de camera kan niet. Scherptediepte heeft met je objectief(instellingen) te maken.
De 55-200MM / 4-5.6G is niet lichtsterk dus gaat je niet het beoogde effect opleveren. Bovendien geef je aan niet meer te willen "zoomen" dan 55 mm. De 55-200 zit daar al boven.
Ik zou met optie 2 beginnen. Maar dat gaat je niet lukken voor € 155=.
Laatst gewijzigd door Marten op do jun 20 2013 10:14 am, 1 keer totaal gewijzigd.
- jan
- Bestuurslid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Wat was het advies dan, welk objectief werd je geadviseerd?DBDierenfotografie schreef:Hallo allemaal,
http://www.prosults.nl/index.php/kennis ... iepte.html
Je moet juist een lichtsterker objectief kopen en/of meer tele. Echter daarvan zijn de prijzen ook hoger Lees het verhaal maar eens in bovenstaande link.
Maar wanneer iets (zeer)snel beweegt dan wordt de scherpstelling ook een punt en dan zit je er zo maar naast met als gevolg dat je wellicht niets scherp hebt.
In je eerdere berichten schreef je dat je paardenfotografie doet. Wanneer je ook in een binnenbak wilt fotograferen dan kom je met het objectief wat je voor ogen hebt gewoon tekort. Het licht wat ik ken uit binnenbakken is slecht. Daar heb je echt een lichtsterk objectief voor nodig. Wanneer je dit soort fotografie ook met dit objectief voor ogen hebt dan zou ik adviseren het niet te kopen. Dit wordt een teleurstelling voor je. Maar je kunt ook eens kijken naar een prime (vast brandpunt) objectief bijvoorbeeld een AF-S 85 of 50mm f/1.8 de 50mm komt in de buurt van de €175 de 85mm ca. €400,=.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Jan bedankt voor het advies. Ik wil niet in de binnenbak fotografen alleen buiten en voornamelijk alleen portret of wedstrijd
- MauritsD
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Volgens mij kan deze 55-200 voor jou best een goede keuze zijn:
- Doordat je meer tele hebt, hoef je zelf niet dichterbij te staan waardoor je onderwerp wegloopt
- Door het grotere tele krijg je vanzelf iets meer vage achtergrond (kleinere scherptediepte)
- Voor dat geld een voordelig objectief
Let wel op de beperkingen voor dit geld:
- Het objectief is niet echt lichtsterk dus de achtergrond is niet "heel vaag" als je verder weg staat
- Het objectief is niet echt lichtsterk dus bij weinig licht (binnen) ongeschikt
- Er zijn veel betere keuzes, maar dan ga je al gauw naar 500, 1000, 2000 of meer euro's ...
- Doordat je meer tele hebt, hoef je zelf niet dichterbij te staan waardoor je onderwerp wegloopt
- Door het grotere tele krijg je vanzelf iets meer vage achtergrond (kleinere scherptediepte)
- Voor dat geld een voordelig objectief
Let wel op de beperkingen voor dit geld:
- Het objectief is niet echt lichtsterk dus de achtergrond is niet "heel vaag" als je verder weg staat
- Het objectief is niet echt lichtsterk dus bij weinig licht (binnen) ongeschikt
- Er zijn veel betere keuzes, maar dan ga je al gauw naar 500, 1000, 2000 of meer euro's ...
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Deze zin snap ik niet helemaal. Als je meer inzoomt vergroot je je brandpuntafstand. Hierdoor wordt je beeldhoek kleiner, en dus het object in je beeld groter.Er werd mij geadviseerd ga meer inzoomen maar dat gaat niet. Ik moet dan erg dichtbij staan.
Dan zou je juist meer afstand tot je object moeten nemen. Door meer afstand van je object en een grote brandpuntafstand krijg je automatisch een kleinere scherptediepte dan van dichtbij met een korte brandpuntafstand. Daarbij helpt een groter diafragma ( kleinere diafragma-waarde )ook mee om de scherptediepte kleiner te krijgen. Echter een lichtsterk f2,8 objectief is een heel andere prijsklasse. In dat opzicht zou dus een teleobjectief een goede keus zijn voor jou, als je last hebt van wegrennende dieren. Ik zou dan in jouw geval gaan voor een het door jouw voorgestelde objectief, of misschien zelfs voor de 55-300 of 70-300 variant.
Nu kan ik natuurlijk niets afweten van jou financiële situatie.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso
Groet Giso
- schilder
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
hallo,
ik doe voornamelijk paarden fotografie, ben nog aan het uitvinden wat daar de beste lens voor is....
aan de rand van de bak zit ik maximaal tot 200mm als ik zelf in de bak sta is het maximaal 105.. vanaf 35 mm als het paard dicht bij is ..anders sta ik in de weg voor de ruiter..
buiten met lage iso vanaf 200 en bij snelle sluitertijden en hoger diafragma meer iso tot 6400.
binnen in de bak heb je echt een lichtsterk objectief nodig alle foto's zijn korrelig bij vergroten.en is het echt een moment opname bij een mooie dag wil er echt een goede bij zitten.
ik doe voornamelijk paarden fotografie, ben nog aan het uitvinden wat daar de beste lens voor is....
aan de rand van de bak zit ik maximaal tot 200mm als ik zelf in de bak sta is het maximaal 105.. vanaf 35 mm als het paard dicht bij is ..anders sta ik in de weg voor de ruiter..
buiten met lage iso vanaf 200 en bij snelle sluitertijden en hoger diafragma meer iso tot 6400.
binnen in de bak heb je echt een lichtsterk objectief nodig alle foto's zijn korrelig bij vergroten.en is het echt een moment opname bij een mooie dag wil er echt een goede bij zitten.
Een oude D serie en wat glas
https://www.flickr.com/photos/182822529@N06/
https://www.flickr.com/photos/182822529@N06/
Hai lieve mensen. Ik heb hem gekocht. Nu bij mediamarkt 155 euro haha plaats van 189 euro. Een koopie...
Ik heb hem getest en ik begin net en voor mij werkt hij prima.
Ik heb hem buiten getest want inderdaad binnen is het minder van kwaliteit.
Maar ach ik vind hem prima en het effect wat ik wilde heb ik nu al meer. Anders moet ik een andere lens maar dan zit ik gauw op de 700 euro en dat heb ik helaas niet.
Ik heb vanavond een shoot met paarden.
Hopelijk blijft mooi weer. Ik heb hen getest op mijn zoon met zijn bellenblaas en ik zeg top..
Ik heb hem getest en ik begin net en voor mij werkt hij prima.
Ik heb hem buiten getest want inderdaad binnen is het minder van kwaliteit.
Maar ach ik vind hem prima en het effect wat ik wilde heb ik nu al meer. Anders moet ik een andere lens maar dan zit ik gauw op de 700 euro en dat heb ik helaas niet.
Ik heb vanavond een shoot met paarden.
Hopelijk blijft mooi weer. Ik heb hen getest op mijn zoon met zijn bellenblaas en ik zeg top..
-
OnlineDannySan
- Clublid
Deze zelfde lens heb ik onlangs verkocht om een lichtsterke zoomlens aan te schaffen.
Een prima lens, en ik hoop dat 'ie voor jou voldoet!
We zien de foto's dan natuurlijk graag tegemoet
Een prima lens, en ik hoop dat 'ie voor jou voldoet!
We zien de foto's dan natuurlijk graag tegemoet

Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Ik heb een paar jaar een 55-200 naast mijn 18-55 gehad en het is een mooie lens voor buitenfoto's, zeker gezien het geld wat je er voor betaald.
Het kan altijd mooier, beter, maar dat is altijd duurder. En zo'n lens heb ik ook alleen maar buiten gebruikt, binnen heb ik hem eigenlijk nooit nodig gehad.
Het kan altijd mooier, beter, maar dat is altijd duurder. En zo'n lens heb ik ook alleen maar buiten gebruikt, binnen heb ik hem eigenlijk nooit nodig gehad.