Denk dat alles al zo'n beetje gezegd is.
Als je foto's scherp zijn niets aan doen - zijn ze dat niet dan zou ik actie ondernemen.
Ik heb bij mijn kortgeleden aangeschafte D800 nog geen problemen kunnen ontdekken (maar heb er ook nog niet echt kritische platen mee geschoten - eigenlijk vrijwel alleen landschappen met klein diafragma/grote scherptediepte). Bij mijn D300 had ik wel last van scherpte op het verkeerde punt en heb toen de camera tezamen met een aantal lenzen af laten stellen bij Chipclean - en dat was toch wel een behoorlijke verbetering.
D800 auto-focus finetune
- weimaraner
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
- Sharkey
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: D800 auto-focus finetune
Voor een snelle afstelling, zonder kosten, snel en toch redelijk betrouwbaar (of in ieder geval net zo als met linialen, kranten en geprinte cijfertjes) :mrgreen:PixPerfect schreef:Zijn er bepaalde methoden / programma's die ervoor gebruikt kunnen worden. Zie ook veel van die kaarten met waarden erop, zijn die gewoon te koop?
kijk eens hier bij Northernlight Images (wel in het Engels)
Of deze op DPReview DotTune
Arjan ( avi-foto.nl & Flickr[/size] )
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Thanks!
Zal eens kijken, mocht er iets wel geld kosten maakt het niet heel veel uit... Als het resultaat maar goed is
Zal eens kijken, mocht er iets wel geld kosten maakt het niet heel veel uit... Als het resultaat maar goed is

Nikon D800 - Nikkor 24-70 2.8 - Nikkor 105mm 2.8 VR||
- Reest
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
http://www.kamera-express.nl/product/12 ... derlenscal" onclick="window.open(this.href);return false;
Hiermee kun je prima de initiële test zelf doen. Zoals eerder gezegd: uitproberen en micro-adjustment uitvoeren indien nodig.
Toevallig afgelopen week met goed weer (goed licht) in de tuin op statief geplaatst en uitgebreid testshots op verschillende afstanden gedaan.
Een (heel) kleine afwijking (backfocus) was goed waar te nemen. Voor mij te weinig om te gaan 'draaien'.
Bij twijfel kun je altijd nog naar Beverwijk of CC.
Succes
Rinus
Hiermee kun je prima de initiële test zelf doen. Zoals eerder gezegd: uitproberen en micro-adjustment uitvoeren indien nodig.
Toevallig afgelopen week met goed weer (goed licht) in de tuin op statief geplaatst en uitgebreid testshots op verschillende afstanden gedaan.
Een (heel) kleine afwijking (backfocus) was goed waar te nemen. Voor mij te weinig om te gaan 'draaien'.
Bij twijfel kun je altijd nog naar Beverwijk of CC.
Succes
Rinus
Nikon | Gitzo en iets wat schommelt
- MauritsD
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Ik gebruik naar volle tevredenheid Reikan FoCal Pro
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
AF Fineadjust vind ik wel wat belangrijk omdat het enerzijds een aanpassing is op de productie toleranties van de fabrikant en, anderzijds, mij een gevoel van zekerheid geeft, objectief en subjectief dus...
Een fabrikant die duizenden automatisch werkende objectieven en kameras maakt kan onmogelijk de lat zo hoog leggen dat deze producten van meet af aan zonder meer vlekkeloos met/op elkander afgesteld zijn, tegen een betaalbare prijs althans.
Zelfs, lang geleden, moest de RF van een Leica M regelmatig bijgesteld worden, en dat was dan niet eens een AF maar een zuiver mechanisch 'ding'. Bij Hasselblad ook zo, als je de body om de 5 jaar in onderhoud deed, werd de spiegel zeker gekalibreerd, en meestal was dat wel nodig.
Bij digitale kameras liggen de eisen van de scherpstelling stukken hoger, en zeker bij de huidige FF.
Spyder's Lenscal is een nuttig ding, maar zoals met alles moet je zorgvuldig tewerk gaan, met veel trial and error. Belangrijk is om zo goed mogelijk de kamera planparallel op te stellen met het verticale vlak. Hiervoor gebruik ik de oeroude parallel spiegels van Hasselblad (Google eens op: Hasselblad parallel alignement mirror set), en natuurlijk het nodige kunst en vlieg werk, maar er zijn wel andere werkwijzen te vinden...
Dan is het relatief eenvoudig om de AF te justeren.
Eens je dat gedaan hebt ben je gerust voor een tijdje.
Wat ik wel ondervonden heb is dat je die AF Fineadjust af en toe eens moet controleren/overdoen, ik heb het gevoel dat de lenzen na een tijdje een eigen leventje gaan leiden.
Ook is er er een andere afstelling nodig tussen verschillende body's, zelfs van hetzelfde type.
Een fabrikant die duizenden automatisch werkende objectieven en kameras maakt kan onmogelijk de lat zo hoog leggen dat deze producten van meet af aan zonder meer vlekkeloos met/op elkander afgesteld zijn, tegen een betaalbare prijs althans.
Zelfs, lang geleden, moest de RF van een Leica M regelmatig bijgesteld worden, en dat was dan niet eens een AF maar een zuiver mechanisch 'ding'. Bij Hasselblad ook zo, als je de body om de 5 jaar in onderhoud deed, werd de spiegel zeker gekalibreerd, en meestal was dat wel nodig.
Bij digitale kameras liggen de eisen van de scherpstelling stukken hoger, en zeker bij de huidige FF.
Spyder's Lenscal is een nuttig ding, maar zoals met alles moet je zorgvuldig tewerk gaan, met veel trial and error. Belangrijk is om zo goed mogelijk de kamera planparallel op te stellen met het verticale vlak. Hiervoor gebruik ik de oeroude parallel spiegels van Hasselblad (Google eens op: Hasselblad parallel alignement mirror set), en natuurlijk het nodige kunst en vlieg werk, maar er zijn wel andere werkwijzen te vinden...
Dan is het relatief eenvoudig om de AF te justeren.
Eens je dat gedaan hebt ben je gerust voor een tijdje.
Wat ik wel ondervonden heb is dat je die AF Fineadjust af en toe eens moet controleren/overdoen, ik heb het gevoel dat de lenzen na een tijdje een eigen leventje gaan leiden.
Ook is er er een andere afstelling nodig tussen verschillende body's, zelfs van hetzelfde type.
-
- Forumlid
Philippe, er hoeft niet eens sprake te zijn van "het lager leggen van de lat". Ook als de lat hoog gelegd wordt en zowel de AF van de camera als die van het objectief voldoen ieder afzonderlijk aan de daarbij behorende (kleine) foutenmarges, dan nog kan het zijn dat de optelsom van die twee daar niet aan voldoet. Fouten kunnen elkaar versterken en een fabrikant weet niet welk objectief op welke body komt.philippe schreef:Een fabrikant die duizenden automatisch werkende objectieven en kameras maakt kan onmogelijk de lat zo hoog leggen dat deze producten van meet af aan zonder meer vlekkeloos met/op elkander afgesteld zijn, tegen een betaalbare prijs althans.
Mooi dat finetunen mogelijk is.
Ik sluit niet uit dat de noodzaak om uiterst precies te werken, onderschat wordt. Zie bovenstaande berichten.philippe schreef:Belangrijk is om zo goed mogelijk de kamera planparallel op te stellen met het verticale vlak. Hiervoor gebruik ik de oeroude parallel spiegels van Hasselblad (Google eens op: Hasselblad parallel alignement mirror set), en natuurlijk het nodige kunst en vlieg werk, maar er zijn wel andere werkwijzen te vinden...
Heb op internet gezocht naar "hasselblad parallel alignment mirror set", maar daar word ik niet veel wijzer van.
Een toelichting zou ik op prijs stellen.