Deze vraag zien jullie vast heel vaak langs komen, maar ik hoop dat ik van jullie kennis gebruik mag maken. Ik fotografeer al lang, maar altijd met een goede compactcamera. Pas sinds kort probeer ik me te verdiepen in de DSLR camera's. Ik weet niet goed welke ik moet nemen, maar ik weet wel goed wat mijn budget is en waar ik hem voor wil gebruiken.
Mijn budget wilde ik proberen op 350 euro te houden, maar ik denk dat hier wel 100 euro bij moet. Ik weet het, dat is nog weinig, maar je moet ergens beginnen denk ik dan.
Waar gebruik ik hem voor: Voornamelijk voor macro fotografie. Ik fotografeer vissen en andere dieren in aquariums. Ik maak dan altijd gebruik van een goede externe flitser.
Ik heb een D300 kunnen lenen en daarmee heb ik foto's gemaakt zoals:

Het liefst zou ik echter nog verder gaan, zoals dit:

Een tweedehands D300 is dus misschien een optie dacht ik. Ik zie echter ook dat de prijs voor een nieuwe D3100 of D3200 in de buurt komt ook al komt deze uit een lager segment. Wel 24MP, dus ik zou nog flink kunnen knippen in de foto om dichterbij te komen misschien.
Mijn vraag is dus, wat heb ik nodig?
Ik zal bijna altijd vanaf statief fotograferen met een externe flitser. Natuurlijk wil je ook wel eens buiten in de natuur een foto maken, maar dat zal dan vast wel kunnen mag ik hopen.
Advies over de lens keuze is ook welkom!
Bedankt vast.