Foutmelding Nikon D5100.

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Plaats reactie
Rob Hoving

Foutmelding Nikon D5100.

Bericht door Rob Hoving » do jun 20 2013 6:06 pm

Hallo allemaal,

Ik heb in november 2011 mijn Nikon D5100 bij de Saturn in Groningen gekocht. Ik maak regelmatig foto's en films met mijn Nikon.

Vandaag was ik ook bezig om foto's te maken. Ineens stond er ''Fout! Druk op de ontspanknop'' in beeld.
Nadat ik op de ontspanknop gedrukt heb, was de foutmelding verdwenen en kon ik weer verder foto's maken.

Maar vanaf dat moment worden alle foto's overbelicht, en staat er rechts onderin beeld een zwarte vlek!

Deze vlek zit niet in de lens ofzo. Als ik door de camera kijk zie je ook geen vlek zitten. Maar als ik de foto maak staat er wel steeds een vlek op.
Verder werkt alles wel normaal (menu ect).

Afbeelding

Wie weet wat ik nu moet doen??

Groetjes Rob Hoving.

Thian_y
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Foutmelding Nikon D5100.

Bericht door Thian_y » do jun 20 2013 6:13 pm

Ik denk dat de sluiter mechaniek niet in orde is - terug gaan naar de winkel om te kijken of het nog onder garantie is en/ of je de camera terug kan sturen naar Nikon.

Voormalig clublid

Bericht door Voormalig clublid » do jun 20 2013 6:28 pm

Zo als de vorige persoon al zei: Terug gaan naar de winkel.

Volgens mij heb je 2 jaar garantie op je body.
Neem dan wel je aankoop bewijs mee.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » do jun 20 2013 7:48 pm

Beste Rob,
Toch hartelijk welkom.
Als je in de winkel beter beslagen ten ijs wilt komen: eerst een belletje met de kenners bij 0900-acallnikon.

Als je eerst zelf wilt experimenteren,
-probeer eens een andere voeding/accu/netvoeding.
-reset de kamera (groene puntjes)
-wees zeker dat je geheugenkaartjes waar nog iets op staaat uit de kamera verwijdert.

Groeten, Gijs
PS Re Wie weet wat
Dat staat achterin het handboek... (maar dat is één van mijn stokpaardjes)
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Rob Hoving

Bericht door Rob Hoving » vr jun 21 2013 9:21 pm

Hallo allemaal,

Bedankt voor de reactie,s!

Ik heb op internet gezocht en ik ben er achter gekomen dat de sluiter inderdaad kapot is.

" Als eerste is het misschien interessant voor mensen om het probleem te herkennen. Dus mocht je ooit een licht wit vlak over je foto krijgen, of een zwarte hoek, of een combinatie van beiden dan is je sluiter dus kapot. De lamellen zijn beschadigd en blijven voor je sensor hangen (het zwarte vlak, of ze zijn niet weer op hun plek en dat levert een overbelichte streep op."

Volgens de papieren die standaard bij de aankoop van de Nikon D5100 zitten zit er garantie op de camera tot 1 jaar na aankoop. Jammer genoeg valt mijn camera hier niet meer onder (1,5 jaar).

Ik ga binnenkort terug naar de winkel om te kijken hoe en wat verder.
Zodra ik meer weet meld ik het hier.

Groetjes Rob.

Voormalig clublid

Bericht door Voormalig clublid » vr jun 21 2013 9:36 pm

@Rob

Als ik jou was, zou ik maar eens terug gaan met de D5100 naar Saturnus.
Sorry, laatst bij MM geweest met mijn mobieletelefoon die een probleem had.
Dit viel onder garantie van 2 jaar.
Ja, Saturnus en Mediamarkt vallen onder een Holding.

Groetjes, Casanova56.

peterk
Forumlid
Forumlid

Bericht door peterk » vr jun 21 2013 10:35 pm

Veel consumenten denken dat zij standaard recht hebben op twee jaar 'garantie'. In de Europese Richtlijn Koop en Garantie is inderdaad een wettelijke termijn van twee jaar opgenomen. Dit is een garantietermijn die als minimum is voorgeschreven aan de lidstaten van de EU. Elke lidstaat mag daar andere regels voor maken. Zolang deze regels maar voordeliger zijn voor de consument.

Bij het omzetten van de Europese Richtlijn naar Nederlands recht is ervoor gekozen om deze twee jaar niet over te nemen. In de Nederlandse wet staat dat het product dat u koopt 'deugdelijk' moet zijn. Van veel producten mag u verwachten dat deze langer meegaan dan twee jaar. In veel gevallen kunt u de verkoper dus ook na twee jaar nog aanspreken volgens de Nederlandse wet.

U moet het product een bepaalde tijd zonder problemen kunnen gebruiken. Voldoet het product niet aan de verwachtingen die u ervan had mogen hebben? En hebt u het product normaal gebruikt? Dan kan er sprake zijn van een ondeugdelijk product.

Voorbeeld
Van een wasmachine mag u verwachten dat die een langere tijd meegaat dan een paar schoenen voor uw kind. Gaat uw wasmachine na vier jaar stuk, en is het niet uw schuld? Dan hebt u volgens de wet nog steeds rechten. U kunt dan nog teruggaan naar de verkoper. Hij moet u een goede oplossing bieden.

http://www.consuwijzer.nl/elektronica/o ... gdelijk-is" onclick="window.open(this.href);return false;

gewoon terug gaan dit uitprinten als backup.

Ze zijn verplicht mee te werken aan oplossing.

succes

Rob Hoving

Bericht door Rob Hoving » za jun 22 2013 4:10 pm

Hallo allemaal,

mijn Nikon D5100 doet het weer!

Ik heb de lens van de body afgenomen, en voorzichtig de spiegel omhoog gedrukt om te kijken wat er met de sluitergordijnen (lamellen) aan de hand is.
Daar zag ik dat een van de lamellen gekreukeld zat. Voorzichtig heb ik geprobeerd om deze weer terug te drukken. Dit ging vrij eenvoudig.

Afbeelding

Daarna heb ik de lens weer aan de body gezet en proef foto's gemaakt.
En de camera werkt weer! Hopelijk blijft het nu goed gaan!!

Afbeelding

Bedankt voor de reactie's!

Groetjes Rob.

Thian_y
Forumlid
Forumlid

Bericht door Thian_y » za jun 22 2013 5:02 pm

*duim omhoog*

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”