Nikon D5200 versus Sony SLT A57?

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Ron

Nikon D5200 versus Sony SLT A57?

Bericht door Ron » ma jun 24 2013 12:02 am

Ik ben mij aan het oriënteren om een nieuwe Spiegelreflexcamera aan te schaffen. De Nikon D5200 lijkt mij een mooi nieuw toestel.
De fotozaak geeft een advies om ook serieus naar de Sony SLT A57 te kijken? http://www.dpreview.com/reviews/sony-alpha-slt-a57" onclick="window.open(this.href);return false; . Het voordeel zou zijn dat deze een nieuwe spiegeltechniek heeft t.a.v. de D5200......... Hierdoor is er sneller mee scherp te stellen en te fotograferen. ( ik ga de camera o.a. gebruiken voor familiekiekjes, vakantiefoto's, portretten en auto/races/shows)

Cookie1397
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Nikon D5200 versus Sony SLT A57?

Bericht door Cookie1397 » ma jun 24 2013 12:28 am

Je stelt de vraag op een nikon forum, wat voor een antwoord denk je hier te krijgen ?
Nikon Z Z & de maskers

GdP

Bericht door GdP » ma jun 24 2013 12:32 am

Kies voor de Nikon! De enige camera waar je na aankoop geen spijt van krijgt.

http://www.nikon.nl/nl_NL/product/digit ... mer/d5200/

jantom
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door jantom » ma jun 24 2013 12:42 am

Er zijn vele camera's waar je serieus naar kan kijken....
Kijken is nog niet kopen...

Weet dat Nikon al heel lang goede camera's en objectieven maakt... dat is hun business.

Sony is voor mij vooral electronica. Ik hoop dat Sony nog eens in staat zal zijn sensors te maken die geen pixelfouten vertonen.
Maar de tv's zijn heel goed...Bravo voor Bravia.

Probeer bij je fotohandelaar beide camera's uit en dan voel je en zie je wel welke het beste bij je past.

PanzerFaustNL
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door PanzerFaustNL » ma jun 24 2013 1:38 am

De Sony SLT A57 is een goede camera, maar heeft zeker zijn nukken. Kijk even op dpreview voor een goede test van deze camera.

Het nadeel van Sony ligt niet in zijn camera's, maar in zijn objectieven. Daar zijn er gewoon niet genoeg van en zijn behoorlijk aan de prijs. Ze zijn, vanwege het kleinere volume, duurder dan die van Nikon en ook die van Canon.

Daarnaast heeft Sony een vaste spiegel (|Canon uitvinding, zo ongeveer 1965!!), dat heeft zijn voordelen, snelle burstrate van 10 fps, maar ook zijn nadelen, dat je een 1/2 stop licht kwijt raakt. Nogmaals, kijk voor een goede review op dpreview

Daar staat tegenover, de D5200 van Nikon. Zelfde probleem als de D7100, kleine buffer als je RAW schiet, maar je kunt een aardig heen ratelen als je in JPEG schiet.

Geweldig beeldkwaliteit, maar geloof mij niet , geloof dpreview, die het de beste camera van zijn klasse vind.

Nadeel is wel, dat wil je echt gebruik maken van de nieuwe 24 mp sensor, je moet investeren in objectieven. Ja, ook hier al.
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65

favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma jun 24 2013 1:44 am

Welkom Ron!
Ron schreef:De Nikon D5200 lijkt mij een mooi nieuw toestel.
Daar ben ik helemaal mee eens. :mryellow:
Ron schreef:De fotozaak geeft een advies om ook serieus naar de Sony SLT A57 te kijken? http://www.dpreview.com/reviews/sony-alpha-slt-a57" onclick="window.open(this.href);return false; . Het voordeel zou zijn dat deze een nieuwe spiegeltechniek heeft t.a.v. de D5200......... Hierdoor is er sneller mee scherp te stellen en te fotograferen.
Sneller scherpstellen? Nee, niet tijdens het fotograferen. Je hebt door de half-doorlatende spiegel minder licht. Maar bij filmen heb je wel een veel betere focus. Sneller fotograferen: volgens mij wel, maar hoeveel heb je nodig? De Sony doet volgens mij 10 fps bij volledige resolutie, wat indrukwekkend is. Maar denk je dat nodig te hebben? Bedenk dan ook dat de autofocus dat toch niet bij kan houden bij bewegende onderwerpen!
Ron schreef: ik ga de camera o.a. gebruiken voor familiekiekjes, vakantiefoto's, portretten en auto/races/shows)
Dat kan allemaal met beide camera's. Met de Sony krijg je op papier meer camera, maar bij Nikon krijg je er een veel uitgebreider systeem. Een systeem met meer keuze en betere objectieven, flitsers, etc. Natuurlijk kan je ook bij Sony een prima set opbouwen, maar het Nikon systeem heeft gewoon veel meer keus. Bedenk je heel goed dat je je inkoopt in een systeem. De camera is als je een beetje enthousiast wordt al snel maar een klein deel van de waarde van je set. Dat is ook een goede zaak: je moet je geld in beginsel in objectieven stoppen!

Ga ze ook beide vasthouden. Welke vind je lekkerder in de hand liggen en voelt degelijk en vertrouwd aan. Loop de menus ook eens door. Wat lijkt je handiger?

Oh ja: Nikon heeft een Nikon Club Nederland. :D
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Arend041
Forumlid
Forumlid

Bericht door Arend041 » ma jun 24 2013 9:48 am

De A57 is inmiddels opgevold door de A58 zie: http://cameratest.nl/artikelen/sony-slt-a58" onclick="window.open(this.href);return false;
daarom lijkt het me beter de A57 tegenover de Nikon D5100 te zetten
en de Sony A58 met de D5200 te vergelijken.
gr Arend

strangeartefact
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door strangeartefact » ma jun 24 2013 9:59 am

@jantom. Maakte Nikon geen gebruik van Sony sensoren in sommige van de door ons zo geliefde modellen, dus vind jou opmerking niet helemaal gepast staan in dit draadje, zeker omdat je je negatief uit over Sony juist op dat vlak ;-)
  • Nikon wist ons met de D5200 te verrassen. In voorgaande spiegelreflexen van de fabrikant zagen we sensoren van Nikon en Sony, het nieuwe high-end instapmodel heeft een chip van Toshiba aan boord. Voor zover bekend is het de eerste dslr met Toshiba-sensor, we zijn dan ook benieuwd naar de prestaties.
http://www.digifotopro.nl/content/test- ... ikon-d5200
Direct stukje over de d5200

Peter
Bijna leeg hier....

josj
Forumlid
Forumlid

Bericht door josj » ma jun 24 2013 10:37 am

Eeens met bovenstaande,jullie willen niet weten hoeveel sony sensors er in de verschillende nikon modellen zitten.
Nou weet ik dat er in mijn model geen sony zit :lol: :lol:

jantom
Clublid
Clublid

Bericht door jantom » ma jun 24 2013 11:40 am

@Strangeartefact en Josj

Ik bezit een paar professionele Nikon spiegelreflexcamera's en daar zit -per camera- een Sony sensor in. Voorts had ik een Coolpix P5000 en later 2x een Coolpix P5100.
Op de laatste P5100 (die ik heb weggegeven) en de D3 ná (die wegens een ernstige ziekte nauwelijks is gebruikt en na mijn herstel al snel is opgevolgd door een D800) heb ik met elke camera pixelproblemen. De sensor kán een Nikon-ontwerp zijn (of niet) maar is gemaakt door Sony...

Ik vind de sensor het meest problematische onderdeel van een digitale camera en heb er meerdere malen op dit forum over geschreven.

Één van de grote voordelen van het gebruik van een D800 (waar ik nooit iemand over heb zien schrijven) is dat een pixelfout nu veel minder opvalt. Ik spreek de wens uit dat sensors zodanig zullen gaan worden gefabriceerd dat er niet zo maar uitval van pixels komt. En áls dat gebeurt binnen een vooraf afgesproken tijd moet er gewoon een nieuwe sensor in. Dus geen gepruts aan de kapotte sensor.
Ik wil niet betalen voor het "repareren" van dode pixels (ook niet na afloop van de garantie) - het moet gewoon gratis gedaan worden.
Het is een gebrek aan de camera ook al doet Nikon anders voorkomen.

Ik ben altijd erg positief over Sony en haar producten. Mijn televisie was steevast een Trinitron en nu een Bravia. Videospul was van JVC. En producten van Sony, Denon, Onkyo en IMF verzorgen thuis het geluid.

Maar die sensors..... :cry:

josj
Forumlid
Forumlid

Bericht door josj » ma jun 24 2013 12:13 pm

Tja in de d3 zit ook geen sony sensor btw..
Ik ga verder niet sony baschen en hou het hierbij.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma jun 24 2013 12:25 pm

jantom schreef:k spreek de wens uit dat sensors zodanig zullen gaan worden gefabriceerd dat er niet zo maar uitval van pixels komt. En áls dat gebeurt binnen een vooraf afgesproken tijd moet er gewoon een nieuwe sensor in. Dus geen gepruts aan de kapotte sensor.
Ik wil niet betalen voor het "repareren" van dode pixels (ook niet na afloop van de garantie) - het moet gewoon gratis gedaan worden.
Het is een gebrek aan de camera ook al doet Nikon anders voorkomen.
Als je dat als eis stelt zal een camera 5x zo duur worden, zo niet veel duurder, omdat ze dan een groot deel van de geproduceerde sensoren kunnen weggooien. Hoe hoger de pixeldensiteit, hoe groter de kans op pixelfouten. Dat zal bij een Toshiba sensor, of die van Canon niet anders zijn.
Vandaar dat standaard in de fabriek dat soort pixels softwarematig worden gemapped en gecorrigeerd naar de waarde van omliggende pixels. Dan valt het niet meer als zodanig op. Alleen in het gebruik zullen er best weer nieuwe pixels bijkomen die alsnog fouten gaan opleveren. Die kun je dan alsnog door Nikon (of Canon bij Canon) laten corrigeren.
Vriendelijke groet, Léon Obers

jantom
Clublid
Clublid

Bericht door jantom » ma jun 24 2013 12:37 pm

@Léon

Uiteraard ben ik bereid meer te betalen maar wens dan ook een betere behandeling in geval van gebleken problemen. Met dat laatste kan Nikon nu al beginnen... :) .

Ik verwacht dat sensors t.z.t. minder uitval zullen hebben door betere fabrikagetechnieken - dat hoop ik in ieder geval :D .

Dat ik ér zo'n punt van maak is omdat ik telkens weer hetzelfde probleem krijg. Slechts een fractie van al mijn digitale foto's vertonen geen pixelfouten. En dat terwijl ik voor digitaal ging omdat ik om gezondheidsredenen beter niet kan gaan retoucheren (RSI).

Maar rammen op een toetsenbord lukt nog net wel.

Groet, Jan

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma jun 24 2013 12:56 pm

jantom schreef: Uiteraard ben ik bereid meer te betalen
OK, jij misschien wel, maar het gros van de mensen beslist niet, en daar is de productiemethode en verkoopprijs wellicht het meest op afgestemd.
jantom schreef: Slechts een fractie van al mijn digitale foto's vertonen geen pixelfouten. En dat terwijl ik voor digitaal ging omdat ik om gezondheidsredenen beter niet kan gaan retoucheren (RSI).
Pixelfouten zitten altijd op dezelfde plek, daar kun je in de beeldbewerking een action voor maken, en in batch al je opnamen corrigeren.
jantom schreef: Ik verwacht dat sensors t.z.t. minder uitval zullen hebben door betere fabrikagetechnieken - dat hoop ik in ieder geval :D .
Tegen de tijd dat ASML verbeterde machines uitlevert die richting nanotechnologie gaan, is de pixeldensiteit wellicht weer verder toegenomen, dat je wellicht op pixelniveau nog op dezelfde foutmarge uitkomt.
Vriendelijke groet, Léon Obers

jantom
Clublid
Clublid

Bericht door jantom » ma jun 24 2013 1:17 pm

@Léon

Bedankt voor je opmerkingen.

Het probleem is dat het aantal pixelfouten alleen maar toeneemt. Ik noem het gemakshalve maar afbrokkelende electronica... Opeens -verrassing- is er weer eentje uitgevallen. Soms vallen de fouten niet op... Maar ik wil weten wat ik doe als ik foto's bewerk en zal daarom niet (snel) overgaan tot de methode die je vermeld. Maar wie weet kom ik tot inkeer maar dat zal dan noodgedwongen zijn.

Het voordeel van nóg meer pixels per sensor is mij duidelijk (fouten vallen niet -of niet meer zo- op). Maar er is een eind aan alle scherpte (geldt ook voor de objectieven) . Er komt een stadium dat het niet meer zinvol is om nóg meer pixels (per mm2) per sensor te produceren. Ik maak graag een vergelijking met fijnkorrelontwikkelaars als parafenyleendiamine: die zorgt voor een zodanige fijnkorrelige ontwikkeling van een beeld dat er geen scherpte meer overblijft. Alles heeft zijn grens.

En ik weet dat mijn opmerkingen over pixelproblemen meestal niet in goede aarde vallen en daarom zet ik onder dit onderwerp een streep.

Groet Jan

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”