Nikon D5200 versus Sony SLT A57?
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Nikon D5200 versus Sony SLT A57?
Ron,
Zoals hierboven vermeld moet je geen sony-advies verwachten op dit forum,
dit ongeacht uit welke fabriek de onderdelen wellicht komen.
Wat ik wel kan constateren is dat de D5200 vele tevreden gebruikers kent.
De foto's van autoraces moet je even vergeten, kijk maar eens waarmee professionals rondsjouwen.
Vermijd de vaak aangeboden 18-55 kitlens, de 18-105 is een stuk steviger en bruikbaarder.
Het draaibare scherm is soms best handig, maar vergt wat voorzichtigheid om het heel te houden.
Groeten, Gijs
Zoals hierboven vermeld moet je geen sony-advies verwachten op dit forum,
dit ongeacht uit welke fabriek de onderdelen wellicht komen.
Wat ik wel kan constateren is dat de D5200 vele tevreden gebruikers kent.
De foto's van autoraces moet je even vergeten, kijk maar eens waarmee professionals rondsjouwen.
Vermijd de vaak aangeboden 18-55 kitlens, de 18-105 is een stuk steviger en bruikbaarder.
Het draaibare scherm is soms best handig, maar vergt wat voorzichtigheid om het heel te houden.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- strangeartefact
- Forumlid
- Contacteer:
@jantom, ik reageerde misschien wat te kort door de bocht op jou ook wat te korte reactie over Sony, het klonk als aanval op Sony, ik kan niet weten dat jij wel vaker al wat roept over pixel problemen als ik je reactie in dit draadje zo lees. Gevalletje van hoe intrepeteer je iets wat je leest als dat achteraf al niet volledig was omdat ik niet alles kan onthouden wat men elders op het forum tikt. De vervolg reacties maken je punt duidelijk.
Maar goed, on topic maar weer.
Sony of Nikon, beide zullen vast erg mooi vastleggen wat jij doet. Kwestie van naar de camerawinkel en beide proberen wat je het beste bevalt. Ik heb wel eens Sony cam's vast gehad, niet mijn ding.
Peter
Maar goed, on topic maar weer.
Sony of Nikon, beide zullen vast erg mooi vastleggen wat jij doet. Kwestie van naar de camerawinkel en beide proberen wat je het beste bevalt. Ik heb wel eens Sony cam's vast gehad, niet mijn ding.
Peter
Bijna leeg hier....
- jantom
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
@strangeartefact
Het is al goed. Ik ben altijd erg tevreden met Sony. Maar uitzonderingen bevestigen de regel. Zo moet je dat zien.
groet, Jan
Het is al goed. Ik ben altijd erg tevreden met Sony. Maar uitzonderingen bevestigen de regel. Zo moet je dat zien.
groet, Jan
- PanzerFaustNL
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Dan blijft alleen nog over, dat je voor Nikon heel veel meer glas kunt kopen dan voor een Sony. Bij sommige dingen kun je vraagtekens zetten bij de uitkomsten van Snapsort, maar tellingen zijn altijd wel betrouwbaar.
http://snapsort.com/compare/Nikon-D5200-vs-Sony-SLT-A57" onclick="window.open(this.href);return false;
Is trouwens ook heel duidelijk over het verschil tussen de de 58 tov de 5200
http://snapsort.com/compare/Nikon-D5200-vs-Sony-SLT-A58" onclick="window.open(this.href);return false;
http://snapsort.com/compare/Nikon-D5200-vs-Sony-SLT-A57" onclick="window.open(this.href);return false;
Is trouwens ook heel duidelijk over het verschil tussen de de 58 tov de 5200
http://snapsort.com/compare/Nikon-D5200-vs-Sony-SLT-A58" onclick="window.open(this.href);return false;
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65
favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8
Bedankt voor jullie enthousiaste reacties. Er zitten echt goede tips en links voor reviews bij ! : Thanx : Ik ben ervan overtuigd dat het "een Nikon" gaat worden.
Ik heb al een Nikon Coolpix P5100 , waar ik uitstekende foto's mee maak, maar ik wil er iets meer uithalen ...... Ik maak ook wel eens foto's bij popconcerten, maar de Coolpix komt dan echt te kort. Twijfel nu wel een beetje tussen de aanbieding van : http://www.mediamarkt.nl/mcs/product/NI ... langId=-11" onclick="window.open(this.href);return false; of een D5200 met de 18-105 .... Misschien hebben jullie nog goede tips ??
Ik heb al een Nikon Coolpix P5100 , waar ik uitstekende foto's mee maak, maar ik wil er iets meer uithalen ...... Ik maak ook wel eens foto's bij popconcerten, maar de Coolpix komt dan echt te kort. Twijfel nu wel een beetje tussen de aanbieding van : http://www.mediamarkt.nl/mcs/product/NI ... langId=-11" onclick="window.open(this.href);return false; of een D5200 met de 18-105 .... Misschien hebben jullie nog goede tips ??
- PanzerFaustNL
- Forumlid
- Contacteer:
Ja, niet twijfelen voor de 5200 gaan.
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
De D5100 is een prima camera. Zeker het overwegen waard. Maar de objectieven die ze erbij gedaan hebben in die aanbieding, die wil je niet. De 55-200 VR is best goed, maar dit is de versie zonder VR. En die is veel minder. De 18-55 heeft hier niet zo heel veel fans, en de niet-VR versie al helemaal niet.
Als ik jou zou zijn, dan zou ik het volgende kopen:
1. Een D5200 of D5100
2. Een Tamron 17-50 f2.8 (met of zonder VC, wat bij Nikon VR heet), wel een met ingebouwde scherpstelmotor!
Dat is een prima basis om vanuit een mooie set op te bouwen. Die Tamron is een erg mooi objectief en voor dat geld ken ik niets beters in dit bereik.
Later kan je daar zaken als een tele (Tamron maakt ook een uitstekende 70-300 VC!) en een lichtsterke prime (Nikon AFS 35mm f1.8G!!!). Voor concerten kan ik de Nikon AFS 85mm f1.8G aanraden, wat ook een geweldige portretlens is.
Maar met enkel de 17-50 en de camera kan je al heel veel!
Als ik jou zou zijn, dan zou ik het volgende kopen:
1. Een D5200 of D5100
2. Een Tamron 17-50 f2.8 (met of zonder VC, wat bij Nikon VR heet), wel een met ingebouwde scherpstelmotor!
Dat is een prima basis om vanuit een mooie set op te bouwen. Die Tamron is een erg mooi objectief en voor dat geld ken ik niets beters in dit bereik.
Later kan je daar zaken als een tele (Tamron maakt ook een uitstekende 70-300 VC!) en een lichtsterke prime (Nikon AFS 35mm f1.8G!!!). Voor concerten kan ik de Nikon AFS 85mm f1.8G aanraden, wat ook een geweldige portretlens is.
Maar met enkel de 17-50 en de camera kan je al heel veel!
-
- Forumlid
Hou er rekening mee dat je bij veel concerten nog wel een compact (of bridge) mee mag nemen, maar geen spiegelreflex!
Bij sommige concerten zijn zelfs compacts niet toegestaan.
Zelf gebruik ik bij concerten een Tamron 17-50 2.8. De voorgestelde 85mm is (wat mij betreft) veel te lang. Bij een klein podium heb je, wanneer je dicht op het podium staat, veel meer groothoek nodig. Ik vond daar mijn 35mm 1.8 al te lang.
Bij Metropool hebben we 2 podia: de grote zaal en de kleine zaal. In de kleine zaal is soms de 17mm nog te lang (in mijn ogen). Met 50mm kun je dan al aardige close ups maken.
(Ja, ik ben aan het sparen voor een 70-200 2.8 om van net iets verder en in de grote zaal ook close ups te maken
)
Wim,
fotograaf Poppodium Metropool, Hengelo
Zelf gebruik ik bij concerten een Tamron 17-50 2.8. De voorgestelde 85mm is (wat mij betreft) veel te lang. Bij een klein podium heb je, wanneer je dicht op het podium staat, veel meer groothoek nodig. Ik vond daar mijn 35mm 1.8 al te lang.
Bij Metropool hebben we 2 podia: de grote zaal en de kleine zaal. In de kleine zaal is soms de 17mm nog te lang (in mijn ogen). Met 50mm kun je dan al aardige close ups maken.
(Ja, ik ben aan het sparen voor een 70-200 2.8 om van net iets verder en in de grote zaal ook close ups te maken

Wim,
fotograaf Poppodium Metropool, Hengelo
- PanzerFaustNL
- Forumlid
- Contacteer:
Ja, en dat is echt bizar, wel foto's laten maken met een telefoon camera die ook op social media terecht komen, maar wat meer kwaliteit toelaten, dat wil men niet.wimg schreef:Hou er rekening mee dat je bij veel concerten nog wel een compact (of bridge) mee mag nemen, maar geen spiegelreflex!
[off-topic]
Ik ben echt benieuwd wat die nieuwe Samsung Galaxy S4 Zoom gaat kosten, prut telefoon, goede camera.
[/off-topic]
Ik ben er wel uit ... denk ik ... Na de diverse reviews te hebben gelezen: D5200 versus de Sony versus de D3100, versus de 5100.....
Het gaat de Nikon D5200 worden met de standaard AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR. Dit is denk ik een iets gevorderde camera, waar ik voorlopig niet op uitgekeken ben ..... , waarschijnlijk aangevuld met de TamRON 18-270 Telezoom. Lijkt mij erg handig voor de komende vakantie. Deze is nu e 399,- met tijdelijke cashback e 30,= : e369 !
In de diverse testen komt deze "er voor een zoomlens" zeer goed uit.............. Nu nog even kijken waar ik deze set het scherpst kan kopen ........ misschien :
http://www.mediamarkt.nl/mcs/product/NI ... langId=-11" onclick="window.open(this.href);return false;
Het gaat de Nikon D5200 worden met de standaard AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR. Dit is denk ik een iets gevorderde camera, waar ik voorlopig niet op uitgekeken ben ..... , waarschijnlijk aangevuld met de TamRON 18-270 Telezoom. Lijkt mij erg handig voor de komende vakantie. Deze is nu e 399,- met tijdelijke cashback e 30,= : e369 !
In de diverse testen komt deze "er voor een zoomlens" zeer goed uit.............. Nu nog even kijken waar ik deze set het scherpst kan kopen ........ misschien :
http://www.mediamarkt.nl/mcs/product/NI ... langId=-11" onclick="window.open(this.href);return false;
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Een aparte keus. Ik meen dat niemand je dit heeft aangeraden.... 
Een camera met zoveel pixels verdient een mooier stukje glas ervoor!

Een camera met zoveel pixels verdient een mooier stukje glas ervoor!
- Cookie1397
- Clublid
Eens met Patrick, begrijp de keuze ook niet. Men raad de 18-55mm af omdat dit een slechte keuze is en dan ok nog eens een 18-270mm , dat is dus dubbel op 

Nikon Z Z & de maskers
-
- Forumlid
voor de nodige duidelijkheid.
ik stel niet dat de 18-55 vr slecht is.
maar wel dat voor ongeveer 100 euro extra de 18-105 vr veel veel breder inzet baar is.
en iemand die begint heeft maar een objectief , en dan is het heel erg prettig dat dat objectief ook voorziet in de meest voorkomende situaties.
en je niet onmiddelijk tegen de beperkingen van je objectief aanloopt
het kitobjectief 18-55 vr is redelijk goed zeker gezien de prijs, en er zijn zeker goede foto's mee te maken.
maar de 18-105 vr is veel veel breder inzetbaar en verder iets beter dan het standaard kitobjectief
los kost de 18-105 vr iets van 175 en de 18-55 vr iets van 90 euro.
tweedehads leverd een 18-55 vr hooguit nog 25-35 euro op.
vandaar investeer in het begin iets extra
als je daarnaast nog iets wil koop een prime b.v. de nikon 35 1.8 lekker lichtsterk! ( minder dan 200 euro)
meer zoom ? dan de tamron 70-300 vc usm! 350 euro.
een mega zoom vakantie objectief is een behoorlijk compromie, gaat de 1-5 verhouding ver te boven, het geen niet wenselijk is.
sommigen hanteren 1-3 als maximaal verantwoord.
de D5200 verdient goed glas, het objectief bepaald meer nog dan de body het eindresultaat
groet
Bert Harry
ik stel niet dat de 18-55 vr slecht is.
maar wel dat voor ongeveer 100 euro extra de 18-105 vr veel veel breder inzet baar is.
en iemand die begint heeft maar een objectief , en dan is het heel erg prettig dat dat objectief ook voorziet in de meest voorkomende situaties.
en je niet onmiddelijk tegen de beperkingen van je objectief aanloopt
het kitobjectief 18-55 vr is redelijk goed zeker gezien de prijs, en er zijn zeker goede foto's mee te maken.
maar de 18-105 vr is veel veel breder inzetbaar en verder iets beter dan het standaard kitobjectief
los kost de 18-105 vr iets van 175 en de 18-55 vr iets van 90 euro.
tweedehads leverd een 18-55 vr hooguit nog 25-35 euro op.
vandaar investeer in het begin iets extra
als je daarnaast nog iets wil koop een prime b.v. de nikon 35 1.8 lekker lichtsterk! ( minder dan 200 euro)
meer zoom ? dan de tamron 70-300 vc usm! 350 euro.
een mega zoom vakantie objectief is een behoorlijk compromie, gaat de 1-5 verhouding ver te boven, het geen niet wenselijk is.
sommigen hanteren 1-3 als maximaal verantwoord.
de D5200 verdient goed glas, het objectief bepaald meer nog dan de body het eindresultaat

groet
Bert Harry
- Cyrus
- Clublid
- Contacteer:
Waar iedereen in dit topic aan voorbij gaat, is dat met de nieuwe generaties Sony Alpha, met half-lichtdoorlatende spiegel, de optische zoeker is komen te vervallen. Ofwel: ondanks dat het een SLR is, heb je te maken met een elektronische zoeker. Heel persoonlijk of je daar al dan niet blij van wordt, maar het is op zijn minst iets om serieus rekening mee te houden.
-
- Forumlid
Persoonlijk (ik weet het, elk bericht is persoonlijke mening) zou ik gaan voor een 17-50 2.8 van Tamron ipv de andere lenzen.
Uitstekende vervanger van je kitlens en lichtsterk genoeg om concerten te schieten.
Je levert zoom in, maar je krijgt er meer kwaliteit voor terug.
Wim
Uitstekende vervanger van je kitlens en lichtsterk genoeg om concerten te schieten.
Je levert zoom in, maar je krijgt er meer kwaliteit voor terug.
Wim