Wissant, Frankrijk Cap Blanc Nez Origineel & Bewerkt
- PanzerFaustNL
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Wissant, Frankrijk Cap Blanc Nez Origineel & Bewerkt
Ik zie niemand met een skippybal, wel iemand met een matrasvlieger.
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65
favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8
favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8
- Jester
- Forumlid
OK, we houden het op Maria met een matrasvlieger, deal?
Rob

Rob
Een hoop spul waar ik iets mee kan dat ik eerst Nikon:
D7000 | Coolpix S6300 | Nikon FE | Rolleicord
24-70mm f2.8 | 70-200mm VRII f2.8 | 105mm f2.8 Micro | 50mm f1.8D
SB600 | Feisol CT3442 | CS Pro MKII
en nog wat geërfd glas...
- DannySan
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Hoi Rob,
na onze mailwisseling gisteren plaats ik hierbij mijn 'visie' van de door jou genomen foto.
Ik was natuurlijk niet op het moment van 'nemen' op die locatie, dus heb dat moment niet in gedachten.
Daarom ben ik uitgegaan van de kleuren en de sfeer die ik in de foto vond, en heb (middels een uitsnede) de aandacht proberen te leggen naar het deel wat - in mijn ogen dan - het mooist is.
Ben benieuwd wat je er van vindt!

na onze mailwisseling gisteren plaats ik hierbij mijn 'visie' van de door jou genomen foto.
Ik was natuurlijk niet op het moment van 'nemen' op die locatie, dus heb dat moment niet in gedachten.
Daarom ben ik uitgegaan van de kleuren en de sfeer die ik in de foto vond, en heb (middels een uitsnede) de aandacht proberen te leggen naar het deel wat - in mijn ogen dan - het mooist is.

Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
De foto is flink onderbelicht. Histogram aangepast.
Het origineel vind ik beter.
Ik doe ook een suggestie.....
Mooie plaat trouwens.
jouw bewerking:

Wissant, Cap Blanc Nez by rob_bakelaar, on Flickr
Mijn versie:

Mooie plaat trouwens.
jouw bewerking:

Mijn versie:

- Jester
- Forumlid
Hoi Danny,DannySan schreef:Hoi Rob,
Gaaf, ik vind hem echt mooi! Een stuk 'frisser' dan de mijne, en de kleur van de lucht vind ik mooi. Als ik heel eerlijk mag zijn (en dat mag ik

Groetjes, Rob
- Jester
- Forumlid
Hoi Flandria, bedankt voor jouw bewerking, op zich leuk om te zien wat een ander van een foto maakt. Ik vind alleen de lucht onnatuurlijk groen. Let wel, deze reactie is gebaseerd op de foto die ik net zag. Heb je hem weer weggehaald, of ligt dat aan mij? Dat hoeft overigens niet hoor, laat Maar zien als je wilt!Flandria schreef:De foto is flink onderbelicht. Histogram aangepast.
Mooie plaat trouwens.
jouw bewerking:
Mijn versie:
Groeten, Rob
- DannySan
- Clublid
Hoi Rob,
dank voor je reactie; inderdaad leuk om verschillende varianten te maken.
Ik heb juist gekozen voor meer panorama om juist de kustlijn en lucht meer 'op de voorgrond' te laten komen in plaats van de duin.
Ook veel meer contrast ingebracht, en gezorgd dat het deel eiland áchter het witte huisje wat meer opgelicht was en de lucht weer donkerder (met een verloop) en het blauw benadrukt.
Ik zit op de grens van teveel richting HDR, maar ik vond dat dat wel kon, de vlieger (of wat het nou ook was) heb ik weggehaald, vond ik een storend elementje :mrgreen:
@flandria: ik vind deze bewerking inderdaad wat 'gelig/groenig' overkomen; en deze bewerking doet mij juist het gevoel van een zonsOPgang beleven.
dank voor je reactie; inderdaad leuk om verschillende varianten te maken.
Ik heb juist gekozen voor meer panorama om juist de kustlijn en lucht meer 'op de voorgrond' te laten komen in plaats van de duin.
Ook veel meer contrast ingebracht, en gezorgd dat het deel eiland áchter het witte huisje wat meer opgelicht was en de lucht weer donkerder (met een verloop) en het blauw benadrukt.
Ik zit op de grens van teveel richting HDR, maar ik vond dat dat wel kon, de vlieger (of wat het nou ook was) heb ik weggehaald, vond ik een storend elementje :mrgreen:
@flandria: ik vind deze bewerking inderdaad wat 'gelig/groenig' overkomen; en deze bewerking doet mij juist het gevoel van een zonsOPgang beleven.
Tja, het is maar welke sfeer je wilt bereiken.
Wat mij opvalt is dat de andere bewerkingen allemaal "dicht lopen" in het zwart.
Kijk maar naar het Helmgras, zit in mijn bewerking(en) nog doortekening in.
Persoonlijk vind ik de "panorama" te veel lucht en te weinig duinpan, waardoor de foto een beetje "trekt".
Nog een suggestie:
eerder:

variant:

Doe ik de variant van de topicstarter hieronder ter vergelijk:

Het is niet een kwestie van filtertjes "schuiven" via Color Efex en kijken wat leuk oogt, het gaat er ook om hoe je om gaat met de contrasten en doortekening.
Wat mij opvalt is dat de andere bewerkingen allemaal "dicht lopen" in het zwart.
Kijk maar naar het Helmgras, zit in mijn bewerking(en) nog doortekening in.
Persoonlijk vind ik de "panorama" te veel lucht en te weinig duinpan, waardoor de foto een beetje "trekt".
Nog een suggestie:
eerder:

variant:

Doe ik de variant van de topicstarter hieronder ter vergelijk:

Het is niet een kwestie van filtertjes "schuiven" via Color Efex en kijken wat leuk oogt, het gaat er ook om hoe je om gaat met de contrasten en doortekening.
- DannySan
- Clublid
Flandria, ik vind jouw variant (nummer 2 van de reeks hierboven) inderdaad lekker open; maar het is een totaal ander effect.
Om dat daarna te 'gooien' op "het niet een kwestie van filtertjes schuiven' vind ik dan weer wat jammer; zoveel gebruikers zoveel visies op dezelfde foto.
Het is niet zo dat jouw bewerking 'beter' is, hij is gewoon anders.
En mijn foto heeft zeker nog doortekening in het zwart, het is alleen wel op de grens (en die zoek ik in mijn bewerkingen vaak op); maar het is geen bewerkings-discussie-topic natuurlijk.
De uitsneden had ik juist gemaakt om de aandacht wég te halen van die duinpan en te verleggen naar de verte, zo zie je maar weer: het is goed dat smaken verschillen.
Om dat daarna te 'gooien' op "het niet een kwestie van filtertjes schuiven' vind ik dan weer wat jammer; zoveel gebruikers zoveel visies op dezelfde foto.
Het is niet zo dat jouw bewerking 'beter' is, hij is gewoon anders.
En mijn foto heeft zeker nog doortekening in het zwart, het is alleen wel op de grens (en die zoek ik in mijn bewerkingen vaak op); maar het is geen bewerkings-discussie-topic natuurlijk.
De uitsneden had ik juist gemaakt om de aandacht wég te halen van die duinpan en te verleggen naar de verte, zo zie je maar weer: het is goed dat smaken verschillen.
- Jester
- Forumlid
Hoi Flandria,
Ik vind je 2de variant een stuk mooier. En je hebt gelijk, die is een stuk helderder dan mijn eigen versie, die ik - als ik 'm nog eens kritisch bekijk - wel erg rood en donker is. Je eerste variant vind ik eerlijk gezegd niet zo mooi, mede omdat de geel/groene waas die erover zit vrij abrupt halverwege de duinpan overgaat in de zandkleur / beige / bruin.
Groeten, Rob
Ik vind je 2de variant een stuk mooier. En je hebt gelijk, die is een stuk helderder dan mijn eigen versie, die ik - als ik 'm nog eens kritisch bekijk - wel erg rood en donker is. Je eerste variant vind ik eerlijk gezegd niet zo mooi, mede omdat de geel/groene waas die erover zit vrij abrupt halverwege de duinpan overgaat in de zandkleur / beige / bruin.
Groeten, Rob
Rob, ik geef de mogelijkheden van "kleurenfilters" aan via PP.
Eea is natuurlijk ook smaakgebonden of opdrachtgebonden.
Niet meer niet minder.
Eea is natuurlijk ook smaakgebonden of opdrachtgebonden.
Het woord beter heb ik nooit in de mond genomen, wat ik wel wil meegeven is dat een bewerking een juiste dosering vereist.DannySan schreef:Het is niet zo dat jouw bewerking 'beter' is, hij is gewoon anders.
Niet meer niet minder.
-
- Forumlid
@ Flandria
De middelste variant vind ik heel goed.
Mooi gedaan.
De middelste variant vind ik heel goed.
Mooi gedaan.
- DannySan
- Clublid
@Flandria, point taken en - zoals ook al in pb gezegd - no harm intended!
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Maar wat is juiste dosering?Flandria schreef:wat ik wel wil meegeven is dat een bewerking een juiste dosering vereist.
Niet meer niet minder.
Dat begrip is net zo rekbaar als er smaken zijn.
Hoewel de kleurstelling bij de eerste bewerking van het origineel door de TS (Jester) met name bij de duinen ikzelf wat te sterk gerestaureerd vind, en er op details nog wat verbeterd kan worden, trekt mij de dramatische sfeer daarin het meest van alle bewerkingen die hier de revue zijn gepasseerd.
Bewerking van DanySan vind ik te blauw, de eerste bewerking van Flandria onaantrekkelijk "vies", alsof er een smog hangt, of een vervuilde Sahara zandstorm overwaait. De tweede variant is mij te "gewoontjes", heeft niet dat extra wat het beeld interessant maakt (voor mij althans).
Let wel, ik denk dat het bij Jester niet de bedoeling is de realiteit weer te geven, maar juist meer een sfeer te scheppen waar de fantasie en gevoel kan dwalen. Je neemt dan afstand tot die realiteit. Bestaande regeltjes en conventies gelden dan niet meer. Maar waar leg je dan de balans waar je als beeld dan nog de juiste tinten en contrasten legt?
De bewerkingspogingen door anderen gemaakt, gaan mij daarbij teveel uit van bestaande conventies in beeldbewerking, in de zin dat er "academisch" gekeken wordt naar wel of niet dichtlopen van details, en wel of niet doortekening van helmgras. Dat is daarin eigenlijk helemaal niet belangrijk. Daarbij wordt mijn inziens te sterk voorbij gegaan aan de remmende invloed van die regeltjes op de sfeer die een dergelijke bewerking dan uitstraalt. Wat te weinig vervreemding geeft met die werkelijkheid, en ik het om die reden dan ook eerder associeer met bijv. een vervuilde zandstorm in de Sahara, dan dat de plaat op zichzelf iets uitdagends heeft en fascineert.
Ondanks dat er op details nog het een en ander verbeterd kan worden, vind ik het beeld / bewerking van Jester zelf nog steeds de meest aantrekkelijke en interessante plaat.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Nee.
Een histogram controleren is bv zo'n uitgangspunt.
Trouwens, mijn insteek is niet hier te discussiëren over smaak maar iemand op weg te helpen in
het toepassen van bewerkingen. Als je goed had gelezen dan staat dat ook duidelijk in mijn post.
Dan help zo'n verhaal zonder beeld van jou dan helemaal niet.
Eigenlijk doet het helemaal niet ter zaken wat jij mooi vindt, het gaat om voorbeelden om iemand tot nieuwe
inzichten te laten komen. Als ik de reactie zo lees is dat ook al aardig gelukt. Leuk!
Ook zijn er mensen die niet de tijd hebben om hele stukken te moeten lezen, we hebben des te meer aan voorbeelden.
Alleen de Muppetshow heeft patent op dat speciale plekje met die 2 oude mannetjes.
Zet 'm op.
Een histogram controleren is bv zo'n uitgangspunt.
Trouwens, mijn insteek is niet hier te discussiëren over smaak maar iemand op weg te helpen in
het toepassen van bewerkingen. Als je goed had gelezen dan staat dat ook duidelijk in mijn post.
Dan help zo'n verhaal zonder beeld van jou dan helemaal niet.
Eigenlijk doet het helemaal niet ter zaken wat jij mooi vindt, het gaat om voorbeelden om iemand tot nieuwe
inzichten te laten komen. Als ik de reactie zo lees is dat ook al aardig gelukt. Leuk!
Ook zijn er mensen die niet de tijd hebben om hele stukken te moeten lezen, we hebben des te meer aan voorbeelden.
Alleen de Muppetshow heeft patent op dat speciale plekje met die 2 oude mannetjes.
Zet 'm op.
Laatst gewijzigd door Flandria op wo jun 26 2013 12:12 pm, 1 keer totaal gewijzigd.