Wissant, Frankrijk Cap Blanc Nez Origineel & Bewerkt

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Jester
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Wissant, Frankrijk Cap Blanc Nez Origineel & Bewerkt

Bericht door Jester » wo jun 26 2013 11:54 am

Nou, nou... laat ik voorop stellen dat het helemaal mijn bedoeling niet was om een discussie over wel mooi / niet mooi of over de techniek achter de bewerking c.q. foto te starten. In mijn bewerking wilde ik in ieder geval de kleuren in de wolken flink optrekken en dat lijkt me aardig gelukt. Wellicht wat overdreven, maar - geïnspireerd door een aantal filmpjes op Youtube van dit soort dramatische luchten - wilde ik 'drama', dus volgens mij contrast en kleur (saturatie). Daarbij heb ik absoluut niet gelet op histogrammen, dichtlopen van zwarten of wat dan ook, alleen maar op wat mijn ogen zagen gebeuren op het scherm...
En ik vond het leuk om 'm te laten zien. Daarna vroeg Danny of hij ook een poging mocht wagen, en aangezien ik het leuk vind te zien waar iemand anders dan mee zou komen, heb ik "ja, natuurlijk" gezegd en hem het origineel gestuurd. De eerste bewerking van Flandria vind ik niet mooi om de reden die ik al eerder noemde, maar dat is persoonlijke smaak, en daar valt best over te twisten (gaat héél goed, zelfs :lol: ), maar is volgens mij weinig zinvol: je vindt iets mooi of niet, maar 'gelijk' heb je denk ik nooit.

Ooit gaf iemand mij in een discussie gelijk: hij zei filosofisch: "Je krijgt gelijk, maar iets dat je moet krijgen, dat heb je niet...". En zo is 't maar net...

Dus doe mij een lol: praat naar hartelust over deze en andere foto's en bewerkingen, onderbouwd met voorbeelden en/of argumenten, maar stop met steken onder water...

Back to Business :D

Rob
Een hoop spul waar ik iets mee kan dat ik eerst Nikon:
D7000 | Coolpix S6300 | Nikon FE | Rolleicord
24-70mm f2.8 | 70-200mm VRII f2.8 | 105mm f2.8 Micro | 50mm f1.8D
SB600 | Feisol CT3442 | CS Pro MKII
en nog wat geërfd glas...

justme
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door justme » wo jun 26 2013 12:42 pm

Flandria schreef:
Ook zijn er mensen die niet de tijd hebben om hele stukken te moeten lezen, we hebben des te meer aan voorbeelden.
Alleen de Muppetshow heeft patent op dat speciale plekje met die 2 oude mannetjes.

Waar is een forum anders voor bedoeld? ;)

En laten we een ieder aub in zijn waarde?!

Leon heeft een eigen opinie/standpunt, dus niet echt aardig om dat aan te stippen als onderdeel van een Muppetshow!

Flandria

Bericht door Flandria » wo jun 26 2013 1:48 pm

Kom op Wiebe, voorbeelden posten.
Is tijd die ik er al in heb gestoken.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo jun 26 2013 1:56 pm

Mijn intentie van de reactie was in ieder geval erg serieus bedoeld.
"Wat is juiste dosering?" Hoe beoordeel je de zaken bij meer vrije interpretaties van (fotografische) beelden?

Met de gegeven voorbeelden lijkt me prima aan te geven wat de essentie is van "beeld". Ik had graag de discussie in die richting willen hebben. Er zijn namelijk legio voorbeelden van bekende fotograferen waar vlakken in diens beelden zijn dichtgelopen, kleur afwijkt, beeld niet scherp is etc. Maar daar hoor je niemand over, of er te weinig doortekening zit, en of de kleur wel klopt.
Het gaat om een balans in kleur, expressie, zoals je ook een schilderij kunt beoordelen. Daar praat toch ook niemand om meer om minder "detaillering" in donkere partijen? Het is puur de beeldende kracht waar het om gaat. En ook daar kan er nog steeds kritiek zijn wanneer de balans niet goed overkomt qua kleurstelling, compositie e.d. Maar dat moet je vanuit een andere basis benaderen dan puur vanuit een "academisch technische". Een stap verder....

Mooie voorbeelden van een "oud" Nikon gebruiker (maar nog steeds hart voor NCN):
< Richard Brocken met foto's van "Eva" >

Allerlei voorbeelden van de fotograaf "Gabriele Croppif":
Voor wat betreft contrasten (en dichtgelopen zwarten): http://www.gabrielecroppi.com/gc/metaph ... -new-york/" onclick="window.open(this.href);return false;
Onscherpte (in welke vorm dan ook):
http://www.gabrielecroppi.com/gc/vision ... er-berlin/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.gabrielecroppi.com/gc/visioni-citizen-kane/" onclick="window.open(this.href);return false;

Meer aansluitend bij het onderwerp van deze draad, bijv. landschappen van "Chip Philips":
http://www.chipphillipsphotography.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers

Peter
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Peter » wo jun 26 2013 2:10 pm

Flandria

Wat Wiebe bedoeld is dat een goed lezer wellicht al lang heeft opgemerkt dat de nodige 'steken-onder-water' weer zijn uitgedeeld.
In ieder geval, zo hikken wij er wel tegenaan. De TS eveneens
Als er dan vervolgens een hele discussie gaat volgen over zaken die niet ter zake doen ....dan is voor velen er al snel de lol eraf.
Dus dat moeten we ook maar niet hebben :wink:

Dit draadje is bewust geplaatst in de sectie 'presentaties' en niet in de sectie 'beoordelingen'
Sectie presentaties is bedoeld voor babbelbox commentaar. We gaan echt niet op elke slak zout leggen.

Wat we wel willen is dat het niet op de persoon/man wordt gespeeld. Dat geldt in zijn algemeenheid en niet dus sec voor dit draadje
Dat houdt het draadje snel op, of het nu in 'beoordelingen of presentaties' staat.

Dus laten we gaan voor de inhoud en de muppets laten staan in die oude stoffige kast. Daar horen ze thuis.
Niemand wil ze meer, vergaande glorie, ooit eens
thx

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”