superzoom
- John N
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
superzoom
Beste mensen, ik ben op het forum op zoek geweest naar resultaten en ervaringen van gebruikers van de Sigma 120-400 mm & de Sigma 150-500 mm. Helaas kan ik hierover niets vinden.
Wie kan mij verder helpen met info.
Ik heb zelf de Nikon 5100 & nikkor 18-105 mm als standaard lens, de nikkor 55-300 mm en de nikkor macro 105 mm.
Is het aan te raden om een converter bij de reeds in mijn bezit zijnde 55-300 mm te gebruiken, en welke vergrotingsfactor is dan aan te bevelen?
De kwaliteit/scherpte moet natuurlijk wel goed zijn.
Ik denk er aan om in de toekomst een body erbij te nemen met een FX sensor. [D600]
Past deze Sigma lens op beide toestellen?
De nieuwe nikkor 80-400 mm vindt ik nogal erg duur uitvallen en denk dat deze lens het verschil in prijs t.o.v. de Sigma`s niet helemaal waar maakt.
Iedereen alvast bedankt voor de adviezen.
Wie kan mij verder helpen met info.
Ik heb zelf de Nikon 5100 & nikkor 18-105 mm als standaard lens, de nikkor 55-300 mm en de nikkor macro 105 mm.
Is het aan te raden om een converter bij de reeds in mijn bezit zijnde 55-300 mm te gebruiken, en welke vergrotingsfactor is dan aan te bevelen?
De kwaliteit/scherpte moet natuurlijk wel goed zijn.
Ik denk er aan om in de toekomst een body erbij te nemen met een FX sensor. [D600]
Past deze Sigma lens op beide toestellen?
De nieuwe nikkor 80-400 mm vindt ik nogal erg duur uitvallen en denk dat deze lens het verschil in prijs t.o.v. de Sigma`s niet helemaal waar maakt.
Iedereen alvast bedankt voor de adviezen.
Nikon-D5100, Nikon D7200, Nikkor 18-105mm AF S f/3,5-5,6 & Nikkor 55-300mm AF S f/4,5-5,6 & Nikkor macro 105mm f/2,8 & Nikkor 50mm AF S 1,8G & Nikon SB 700 flitser & Sigma 150-500mm APO HSM f/5-6,3 & Benro C2970F statief + B2 kop
-
- Forumlid
Re: superzoom
Mijn ervaring met de Sigma 150-500 is dat hij op 500mm (waarop ik hem altijd gebruikte) niet echt voldeed voor vogelfotografie. De 50-500 (laatste versie met stabilisatie) schijnt beter te zijn, de 120-400 minder. Ik gebruik nu o.a. een 300 mm F4 met 1.4 converter en dat is een wereld van verschil.
Een converter gebruiken op je 55-300 is geen goed idee. Je AF zal het niet meer doen of erg onbetrouwbaar worden en de kwaliteit zal niet best zijn. Converters doen het vooral goed op lichtsterke primes en topzooms als de 70-200.
Een converter gebruiken op je 55-300 is geen goed idee. Je AF zal het niet meer doen of erg onbetrouwbaar worden en de kwaliteit zal niet best zijn. Converters doen het vooral goed op lichtsterke primes en topzooms als de 70-200.
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
Zoek eens op deze manier:
http://www.google.nl/search?hl=nl&q=Sig ... derland.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
en dan idem voor het andere objectief.
Op een Nikkor zoom wordt een Nikkor converter niet aangeraden. Maar dat had je misschien al gelezen op m'n website bij de info over converters.
Als je overgaat naar het FX formaat, ben je de cropfactor kwijt. En werkt een 300 mm als een 300 mm en niet als een 450mm op je DX camera.
Met bv een D7100 heb je naast de anderhalf cropfactor nog een extra crop van 1,3, al of niet in te schakelen.
Met Sigma heb ik geen ervaringen.
Volgende week is er een clubavond, kun je vast alles eens uitproberen:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 10&t=47851" onclick="window.open(this.href);return false;
(op vertoon van een NCN ledenpas)
http://www.google.nl/search?hl=nl&q=Sig ... derland.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
en dan idem voor het andere objectief.
Op een Nikkor zoom wordt een Nikkor converter niet aangeraden. Maar dat had je misschien al gelezen op m'n website bij de info over converters.
Als je overgaat naar het FX formaat, ben je de cropfactor kwijt. En werkt een 300 mm als een 300 mm en niet als een 450mm op je DX camera.
Met bv een D7100 heb je naast de anderhalf cropfactor nog een extra crop van 1,3, al of niet in te schakelen.
Met Sigma heb ik geen ervaringen.
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 10&t=47851" onclick="window.open(this.href);return false;
(op vertoon van een NCN ledenpas)
- JaapV
- Clublid
- Contacteer:
Hans, zou het kunnen dat je website (en de daarin voorkomende koppelingen) op dit punt een beetje achterlopen? Ik denk aan mijn TC-20III op mijn 70-200 VRII?Hans Braakhuis schreef:(...)
Ik zal er zijn.(...)
(...)
Groet, Jaap
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
- marcel.b
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Ben ook in bezit van deze combinatie en werkt grandioos. Neem ook deze mee naar club avond bij KE.
D4, Nikon glas, Feisol.
Fuji XT 1
Fuji XT 1
Ik vrees dat ik hier de mening van JaapV wel deel. De TC20-III met de 70-200 VRII is een krankzinnig goede combinatie, die in veel situaties qua scherpte niet onderdoet voor mijn 200-400 f/4 VR-I. Ik heb ze nooit head-to-head gehad, maar ik moet zeggen dat ik niet over deze teleconverter combi mag klagen...JaapV schreef:Hans, zou het kunnen dat je website (en de daarin voorkomende koppelingen) op dit punt een beetje achterlopen? Ik denk aan mijn TC-20III op mijn 70-200 VRII?Hans Braakhuis schreef:(...)
Jaap
-
- Forumlid
Ik ben zeer te spreken over mijn TC 2.0iii, die het op mijn. 300 mm 2.8 erg goed doet.Jaap_van_Ekris schreef:
DeTC20-III met de 70-200 VRII is een krankzinnig goede combinatie, die in veel situaties qua scherpte niet onderdoet voor mijn 200-400 f/4 VR-I. Ik heb ze nooit head-to-head gehad, maar ik moet zeggen dat ik niet over deze teleconverter combi mag klagen...
Jaap
Maar op mijn 70-200 ii vond ik het maar zozo en zeker geen " krankzinnig goede combinatie". (Wat ook blijkt ook vergelijkende foto's met de nieuwe 80-400, die in een ander draadje staan).
Dus voor vogelwandelingen gebruik ik weer mijn Nikon 300 F4 met een 1.4 converter. Zeker als je gaat croppen is die veel scherper.
Maar ik vrees dat we zo off topic raken.
- pveenstra
- Clublid
- Contacteer:
Ik gebruik de 50-500mm van Sigma zonder OS en heb daar goede resultaten mee behaald. Voorwaarde is wel dat je voldoende licht hebt, in de schemering haakt hij sneller af omdat je óf de ISO omhoog moet doen, waardoor ruis ontstaat, óf moet toegeven op de sluitertijd/diafragma combinatie, zodat bewegingsonscherpte ontstaat.
Voorbeeld:
1

2

Al mijn vogelfoto's zijn met dit objectief gemaakt. Het staat overigens te koop, omdat ik met vogels fotograferen stop (tijd te kort).
Voorbeeld:
1

2

Al mijn vogelfoto's zijn met dit objectief gemaakt. Het staat overigens te koop, omdat ik met vogels fotograferen stop (tijd te kort).
Hartelijke groet,
Peter Veenstra
Peter Veenstra
- John N
- Forumlid
Beste mensen,
Ik ben al enige tijd aan het rondkijken naar een superzoom lens. De Sigma 50-500 mm wordt me door de winkel afgeraden, zou niet zuiver genoeg zijn voor vogel fotografie.
De Sigma 120-400 of de Sigma 150-500 mm zouden goede lenzen zijn. Een lens boven de 400 mm wordt regelmatig aangeraden, dus blijft eigenlijk de 150-500 mm over. De nieuwe nikkor van 80-400 mm is te duur.
Is er iemand met ervaring met een van deze lenzen?
Ik ben al enige tijd aan het rondkijken naar een superzoom lens. De Sigma 50-500 mm wordt me door de winkel afgeraden, zou niet zuiver genoeg zijn voor vogel fotografie.
De Sigma 120-400 of de Sigma 150-500 mm zouden goede lenzen zijn. Een lens boven de 400 mm wordt regelmatig aangeraden, dus blijft eigenlijk de 150-500 mm over. De nieuwe nikkor van 80-400 mm is te duur.
Is er iemand met ervaring met een van deze lenzen?
Nikon-D5100, Nikon D7200, Nikkor 18-105mm AF S f/3,5-5,6 & Nikkor 55-300mm AF S f/4,5-5,6 & Nikkor macro 105mm f/2,8 & Nikkor 50mm AF S 1,8G & Nikon SB 700 flitser & Sigma 150-500mm APO HSM f/5-6,3 & Benro C2970F statief + B2 kop
- pveenstra
- Clublid
- Contacteer:
Dit vind ik wel iets kort door de bocht, maar dit objectief kent wel zijn beperkingen: groot, zwaar en zeker op 500mm weinig lichtsterk.John N schreef:De Sigma 50-500 mm wordt me door de winkel afgeraden, zou niet zuiver genoeg zijn voor vogel fotografie.
Je zou in je overweging ook nog de oude 80-400 van Nikon mee kunnen nemen, tweedehands dan wel te verstaan. Ik heb hem niet vergeleken met de beide Sigma's die je noemt, maar ik vind de kwaliteit voor een super telezoom best goed. Voor echte vogelfotografie zou ik - als ik het geld ervoor had - liever een vast brandpunt objectief kopen van minimaal 500mm.
Hartelijke groet,
Peter Veenstra
Peter Veenstra
Wij zijn in bezit van beide objectieven, zowel de Sigma 150-500 mm en de Nikon 300mm F4. Het voordeel van de Sigma is natuurlijk de prijs, en de zoom mogelijkheid, echter pas op met SIgma.
Heel vaak last van front of back focus. Je zult dan de Sigma ook heel goed moeten testen voor je hem koopt.
De Nikon 300 mm F4 en dan met converter is gewoon veel beter en gebruiken wij ook veel meer als we in de natuur rond lopen.
Je kunt eens een blik werpen op onze site, daar vind je vele foto's onbewerkt ook met de Sigma 150-500.
Maar als ik je een goed advies mag geven, ga dan liever voor de Nikon en laat Sigma in de winkel. De scherpte van de Nikon is ook vele malen beter, dus als je nog een crop achteraf wilt maken is dat makkelijker gedaan,
als met de Sigma, die toch scherpte in gaat boeten na de 400 mm.
Groetjes Karin
Heel vaak last van front of back focus. Je zult dan de Sigma ook heel goed moeten testen voor je hem koopt.
De Nikon 300 mm F4 en dan met converter is gewoon veel beter en gebruiken wij ook veel meer als we in de natuur rond lopen.
Je kunt eens een blik werpen op onze site, daar vind je vele foto's onbewerkt ook met de Sigma 150-500.
Maar als ik je een goed advies mag geven, ga dan liever voor de Nikon en laat Sigma in de winkel. De scherpte van de Nikon is ook vele malen beter, dus als je nog een crop achteraf wilt maken is dat makkelijker gedaan,
als met de Sigma, die toch scherpte in gaat boeten na de 400 mm.
Groetjes Karin
- John N
- Forumlid
Een 2e hands objectief kopen trekt me niet zo, bang voor een miskoop.
Een objectief met vast brandpunt zoals P. Veenstra aangeeft zal prachtige resultaten geven, maar dat budget heb ik niet, helaas.
LOKA:
Je bedoelt met last hebben van front en back focus dat de lens veel zoekt om scherp te stellen neem ik aan.
Hoe kan ik dit het beste uitproberen, ik mag in de winkel enkele foto`s maken maar mag hem niet bijv. 1 dag uitproberen. Wel 1 week omruil garantie.
Van de Sigma is de prijs zeer aantrekkelijk, wel heb ik begrepen dat je de EX serie moet hebben.
De Nikon 300 mm F4 + 1,4 converter kosten samen €1564,00, terwijl de Sigma 150-500 mm € 849,00 kost.
Tevens heeft een zoom lens mijn voorkeur. Ik weet wel dat je iets van scherpte inlevert, maar als ik jullie foto`s bekijk van de 150-500 mm en ook op andere site`s kijk dan lijkt het mij een goede lens gezien de prestaties.
Het blijft een moeilijke keus, maar bedankt voor de info en de link naar de foto`s.
Een objectief met vast brandpunt zoals P. Veenstra aangeeft zal prachtige resultaten geven, maar dat budget heb ik niet, helaas.
LOKA:
Je bedoelt met last hebben van front en back focus dat de lens veel zoekt om scherp te stellen neem ik aan.
Hoe kan ik dit het beste uitproberen, ik mag in de winkel enkele foto`s maken maar mag hem niet bijv. 1 dag uitproberen. Wel 1 week omruil garantie.
Van de Sigma is de prijs zeer aantrekkelijk, wel heb ik begrepen dat je de EX serie moet hebben.
De Nikon 300 mm F4 + 1,4 converter kosten samen €1564,00, terwijl de Sigma 150-500 mm € 849,00 kost.
Tevens heeft een zoom lens mijn voorkeur. Ik weet wel dat je iets van scherpte inlevert, maar als ik jullie foto`s bekijk van de 150-500 mm en ook op andere site`s kijk dan lijkt het mij een goede lens gezien de prestaties.
Het blijft een moeilijke keus, maar bedankt voor de info en de link naar de foto`s.