Overstappen: hoe en waarmee?

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Vroeser
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Overstappen: hoe en waarmee?

Bericht door Vroeser » wo jun 26 2013 7:46 pm

Beste allen,

Nieuw op het forum en meteen al een vraag! Mag ik het volgende voorleggen?

Ik heb een D80 die ik al enkele jaren gebruik. Een vriend schakelt me de laatste tijd regelmatig in voor foto-opdrachten; concerten en portretten in slecht verlichte ruimtes (dat zijn nou eenmaal de omstandigheden).
Mijn setje loopt vast; die trekt dat niet. De D80 presteert belabberd met ISO's vanaf 800 (waarbij ik 640 eigenlijk al niet meer kan hebben), en mijn objectieven (18-135 en 50mm 1.8 ) kunnen de omstandigheden niet aan icm de D80.

Ik wil graag upgraden, waarbij ik de D7000 wil gaan aanschaffen en een mooi stukje nieuw glas erbij. Ik heb me de afgelopen dagen suf gelezen aan reviews en ik raak een beetje het spoor bijster.
Een goed stuk glas én de D7000 in één keer kopen gaat niet, das gewoon te duur. Ik wil eigenlijk liever eerst een nieuw objectief kopen en dat een tijdje op de D80 gebruiken, en ondertussen doorsparen voor de D7000.

Ik denk aan een Nikon af-S 24-85 3.5-4.5G ED VR, of Sigma 24-70mm F/2.8 IF EX DG HSM, of Nikon AF-S 18-200mm F/3.5-5.6G DX VR II ED.

Ik denk zelf dat dit de juiste weg is: eerst objectief upgraden op de D80, daarna body updaten.

Wat denkt u van het bovenstaand? Wat vindt u van de objectieven?

Dank voor de moeite,
Groet, René.
Laatst gewijzigd door Vroeser op wo jun 26 2013 8:10 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Giso
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Overstappen: hoe en waarmee?

Bericht door Giso » wo jun 26 2013 7:59 pm

Ik zou gezien jouw opdrachten toch eerst de camera upgraden. Ik las een 50mm. Is dat een 1,8/1,4? Dit is een zeer goed stukje glas. Zou ik nooit vervangen. Met een D7000/D7100 kun je al tot ISO 3200 redelijk fotograferen. De door jouw aangehaalde 18-200 is een ultrazoom objectief. Hierbij lever je altijd in qua beeldkwaliteit. Je kan beter lichtsterk glas kopen < of = F2,8, als je veel in donkerdere ruimten fotografeert.
De andere objectieven die je noemde zijn al beter, en eventueel later als je overstapt naar een FF camera ook bruikbaar.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso

Voormalig clublid

Bericht door Voormalig clublid » wo jun 26 2013 11:29 pm

Zoals mijn voorganger al zei: Upgrade eerst je camera.
Je heb al een mooi stukje glas, namelijk de 50mm 1.8

Hier dan een tip.
Voor zulk werk, heb je dus een objectieven nodig met vaste opening over het hele bereik, minimaal 2.8
Kijk ook eens hier bij Gevraagd/Aangeboden of op MP.

jantom
Clublid
Clublid

Bericht door jantom » wo jun 26 2013 11:46 pm

Ik lees goede adviezen. Eerst die camera maar vervangen.

Groet, Jan

Vroeser
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Vroeser » do jun 27 2013 2:38 pm

Okee, zat ik er mooi naast!
Hartstikke bedankt voor de tips, ik ga eerst maar s de body updaten.

Maar:
De Sigma 17-70mm F/2.8-4.0 DC Macro CONTEMPORARY OS HSM Nikon schijnt trouwens best aardig uit alle tests te komen. Dat is een voor mij betaalbare lens, die ik evt meteen bij de D7000 zou kunnen aanschaffen.

Hebben jullie daar ideeen en/of opnmerkingen over?

Vincent
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Vincent » do jun 27 2013 2:42 pm

Zoals casanova zegt zou ik primair kijken naar objectieven met een vast maximaal diafragma over het hele bereik. Ik schiet zelf concerten en optredens vrijwel altijd manueel en dan loop je tegen problemen aan als je diafragma verloopt tijdens het zoomen!
Fin.

jantom
Clublid
Clublid

Bericht door jantom » do jun 27 2013 2:48 pm

Weer een goed advies en nu van djunclesam...

Eerst je concentreren op een betere camera en dan verder...

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » do jun 27 2013 4:12 pm

Zou eerst de camera doen (d7000 is een mooie camera)
en dan gaan sparen voor een Nikon 17-55 f2.8 . dat is een mooie standaard zoom. en 2de hands voor zo'n €600/700,- wel te krijgen is. Wel wat duurder maar dan heb je echt een goed objectief.

Mocht je meer mm willen hebben dan de 17-55mm zou ik gaan kijken voor een Sigma 70-200 f2.8 eventueel met OS.

Vroeser
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Vroeser » do jun 27 2013 4:49 pm

Top! Bedankt allemaal!

Giso
Forumlid
Forumlid

Bericht door Giso » do jun 27 2013 5:33 pm

Ik zou ipv. de sigma 17-70 ook zeker kijken naar de Tamron 17-50 f2,8. Ongeveer dezelfde prijs en wel 2,8 over het hele bereik, en natuurlijk alom geprezen op dit forum.
Groet Giso

Voormalig clublid

Bericht door Voormalig clublid » do jun 27 2013 8:38 pm

De Tamron 17-50mm 2.8 kan je tweedehands rond de prijs van € 250,00 kopen.
Zowel hier als op MP.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » vr jun 28 2013 7:34 am

Waarom geen D7100. Nadeel duurder. Voordeel:

- Twee SD kaarthouders.
- De D7100 heeft geen low-pass-filter. Nikon begon zelf met deze trend met de D800E waar het Bayer filter ontbrak en intussen lijkt het een hype te worden. Geheel nieuw is het niet. (ook de Pentax K-5 Iis) Bij de D800E zit er wel een glas voor de sensor zonder Low Pass Filter om hem gelijk waardig te maken aan de D800. Bij de D7100 is dit volledig weg gelaten.
- Net als de D7000 kun je maximaal 6 opnamen per seconde maken met 12 bits RAW. In een nieuwe 1,3x cropmodus haal je 7 beelden per seconde.
- Verbeterd is een klein oled-schermpje onderin de zoeker waarop je informatie over de instellingen ziet. Dit aangepaste schermpje gebruikt minder stroom en heeft meer contrast waardoor je de info beter ziet.
- Naast de gebruikelijke WB meting op een referentievoorwerp (veelal een wit A4 papier) dat je beeldvullend meet, kun je nu met de D7100 in Live View een soort spotmeting uitvoeren, waarbij je alleen op één plek in het beeld een witbalans meting maakt. En dat zal dus een grijskaart of een wit A4tje zijn ergens in de opname. Daarmee krijg je dus 2 soorten meting. In de zoeker heb je een omgevingslicht-meting en in Live View heb je een opvallend-licht-meting.
- Met de nieuwe 1,3 cropmodus heb je een extra uitsnede van de 1,5x crop DX-sensor in de Nikon D7100. Met deze functie blijft een goede resolutie van ongeveer 15,4 megapixel over. De cropmodus instelling werkt ook tijdens het filmen. In de 1,3 cropmodus werk je dan met een 12x18,5mm beeld, in plaats van 16x24mm. In de cropmodus is in de zoeker een kader met zwarte rand zichtbaar. Daardoor zie je nog wel zaken die niet worden opgenomen. Het voordeel van de cropmodus is dat de AF-punten heerlijk breed over het zoekerbeeld verspreid zijn. En bij sport- en natuurfotografie heb je met een normale 200 millimeter in DX al een 300 millimeter en dat wordt in de cropmodus dan een 390 millimeter. Zeg maar bijna twee keer zo lang.
- Net als bij duurdere broertjes heeft de d7100 een in de zoeker zichtbare virtuele horizon. Geen pitch en yaw, alleen de horizontale horizon is middels het steeksleutelmenu aan of uit te zetten.
- Het autofocussysteem heeft nu 51 focuspunten met 15 van het kruistype. Objectieven met een diafragma van f/8. De autofocussensor wordt geholpen door een RGB sensor met 2016 pixels voor de lichtmeting. Daarnaast is de contrast-autofocusdetectie tijdens live-view en filmen verbeterd voor een betere nauwkeurigheid en snelheid.
- De opnamesnelheid van de D7100 is 6 beelden per seconde in JPG en 12-bit RAW, 5 beelden per seconde in 14-bit RAW en 7 beelden met de 1,3x cropmodus. Dit wordt mogelijk gemaakt door de Expeed-3 beeldprocessor. De kortste sluitertijd is 1/8000.
- Als je wilt filmen: de D7100 heeft een nieuwe hoofdtelefooningang. Net als bij de duurdere Nikon broertjes kun je extern een schoon hdmi-beeld opnemen. Daar zie je dan alleen het beeld, geen beeldinformatie.
- De monitor heeft geen beschermkapje meer en er is ook geen mogelijkheid om er zelf een aan te brengen. Een beschermfolie plakken zal nog wel kunnen maar volgens Nikon is dit niet meer nodig.

De rgb-meetsensor voor lichtmeting en focustracking heeft 2016 pixels en dat zien we ook in de D7000, D600 en D5200.

Het beeldscherm van de D7100 is wat groter geworden dan bij de D7000, je hebt nu een 3,2-inch monitor. Het scherm in de D7100 is verbetert en kent naast de 922K pixels meerdere extra witte beeldpunten. Die zie je niet maar daardoor heb je buiten wel een beter beeld. Overigens is bij de monitor, net als bij de D800 en de D4, de luchtspleet verdwenen. Dat alleen al geeft een beter beeld. Elders lees je dat er sprake is van 1.229.000 beeldpunten. Klinkt leuk maar klopt niet. Het verschil bestaat uit de witte beeldpunten. Die doen niet mee in het beeld. Maar geven door hun aanwezigheid wel een aanmerkelijk beter beeld.

Vroeser
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Vroeser » vr jun 28 2013 9:27 am

Hallo allen,

hartstikke bedankt voor de reacties!
Hans, dank voor je pleidooi voor de D7001, het ziet er inderdaad goed uit, al denk ik niet dat het mijn keuze voor de D7000 zal veranderen. Dat is 100% prijsbepaald; de 7001 gaat voor een kleine €400 meer de winkel uit... En dat is een behoorlijke hap uit het budget voor nieuw glas. Die overweging moet ik maken, en geld speelt daar gewoon een erg grote rol in.

Straks eerst maar s naar de winkel om de D7000 vast te houden.

Giso
Forumlid
Forumlid

Bericht door Giso » vr jun 28 2013 11:04 am

Hans,
een D7000 heeft ook gewoon 2 SD kaart slots. En voor 15€ heb je op ebay een GGS screenprotector. Daar zou ik geen €400 extra voor betalen.
Buiten de resolutie om zijn het allemaal kleine aanpassingen. Daarvan is het per gebruiker afhankelijk of dit het geld waard is.
Groet Giso

JvdKooij
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door JvdKooij » vr jun 28 2013 11:47 am

Giso schreef:Hans,
Buiten de resolutie om zijn het allemaal kleine aanpassingen. Daarvan is het per gebruiker afhankelijk of dit het geld waard is.
Das wel wat kort door de bocht hoor.
Er zit een compleet andere AF module in.
verder is de extra 1.3 cropfactor toch voor veel mensen wel interessant denk ik.
Groetjes,
Jaap

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”