Welke lens voor macro?
Welke lens voor macro?
Ik zoek een aparte lens voor macro-fotografie.De 1 NIKKOR 18.5mm f/1.8 en de 1 Nikkor 6.7-13mm f/3.5 lijken me daarvoor geschikt. De NIKKOR 18,5 heeft een kortste scherpstelafstand van 0,2meter, is lichtgevoelig en relatief goedkoop. De 6,7-13 heeft een kortste scherpstelafstan van 0,25 en is zoombaar. I
s de 1 NIKKOR 18,5 de betere voor macro?
Ik heb nu de standaardkit 1 NIKKOR 10-30 en 30-110.
s de 1 NIKKOR 18,5 de betere voor macro?
Ik heb nu de standaardkit 1 NIKKOR 10-30 en 30-110.
- plincky
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Welke lens voor macro?
De Nikon micro 60mm vr met koppelstuk zou ik zeggen 

Ik zou zeggen de 40mm DX Micro-Nikkor met adapter.
Kom je met de cropfactor (2,7x) van de Nikon 1 beter uit, je kriijgt de beeldhoek als van een 108mm.
En waarom een FX-objectief kopen voor een camera met een dergelijke kleine sensor?
Ook betere balans camera/objectief, de 40mm is beter op het formaat van de Nikon 1 afgestemd.
Kom je met de cropfactor (2,7x) van de Nikon 1 beter uit, je kriijgt de beeldhoek als van een 108mm.
En waarom een FX-objectief kopen voor een camera met een dergelijke kleine sensor?
Ook betere balans camera/objectief, de 40mm is beter op het formaat van de Nikon 1 afgestemd.
- ArendV
- Forumlid
- Contacteer:
Nikon N1-CL1
Ik gebruik zelf de Canon 250D voorzetlens op de 30-110mm (met verloopring van 40.5 naar 52mm).
Vergroting is iets minder dan een macro objectief, maar zo blijft mijn Nikon 1 uitrusting compact.
Ik gebruik zelf de Canon 250D voorzetlens op de 30-110mm (met verloopring van 40.5 naar 52mm).
Vergroting is iets minder dan een macro objectief, maar zo blijft mijn Nikon 1 uitrusting compact.
Laatst gewijzigd door ArendV op za jun 29 2013 9:23 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
- plincky
- Forumlid
- Contacteer:
Wat maakt het nou uit of het een FX of DX objectief is ?emdeklerk schreef:

Met 60mm > 162mm op nikon1 lijkt het mij wat makkelijk met insecten enz.
Omdat de 60mm door zijn FX-omvang en gewicht voor een Nikon 1 veel te zwaar is.
- plincky
- Forumlid
- Contacteer:
Nou er zit geen gewicht limiet op....
maar ieder zijn ding.
Nog even voor TS. ik denk niet dat je echt macro opnamen kan maken met de 18,5mm. de door ons genoemde opties zijn wel erg duur natuurlijk. alleen de adapter voor de f mount objectieven is al meer dan €250,-. en dan komt het objectief er nog bij.
Wat voor macro foto's wil je gaan maken?
maar ieder zijn ding.
Nog even voor TS. ik denk niet dat je echt macro opnamen kan maken met de 18,5mm. de door ons genoemde opties zijn wel erg duur natuurlijk. alleen de adapter voor de f mount objectieven is al meer dan €250,-. en dan komt het objectief er nog bij.
Wat voor macro foto's wil je gaan maken?
Laatst gewijzigd door plincky op do jun 27 2013 6:24 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Forumlid
+1plincky schreef:De Nikon micro 60mm vr met koppelstuk zou ik zeggen
- a vgastel
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Als je echt gaat zoeken vind je een goede adapter die goedkoper is, die diverse mogelijkheden heeft.
http://photo.net/nikon-camera-forum/00bN6e" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.amazon.com/Fotodiox-Adapter- ... B006NPYUDO" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en ... -ft-1.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ook deze is leuk om te zien.
http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=l0A ... e=episodic" onclick="window.open(this.href);return false;
http://photo.net/nikon-camera-forum/00bN6e" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.amazon.com/Fotodiox-Adapter- ... B006NPYUDO" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en ... -ft-1.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ook deze is leuk om te zien.

http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=l0A ... e=episodic" onclick="window.open(this.href);return false;
mvgr bert
Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Uit de gebruiksaanwijzing van de FT-adapter:plincky schreef:Nou er zit geen gewicht limiet op....
maar ieder zijn ding.
..........
"Wanneer de adapter gebruikt wordt met objectieven die zwaarder zijn dan 380gr dan moet het objectief bij het dragen van de camera worden ondersteund en mag de draagriem niet worden gebruikt. Als deze voorzorgsmaatregel niet in acht wordt genomen kan de objectiefvatting van de camera worden beschadigd."
Groet Hans.
- ArendV
- Forumlid
- Contacteer:
Als je even de moeite neemt om de specificaties van de 1 Nikkor objectieven op nikon.nl verder te bestuderen, dan zie je dat de 10-30mm van de door jou genoemde objectieven de hoogste vergroting heeft:
objectief............vergroting
6.7-13......................0,06 x
18.5.........................0,12 x
10-30.......................0,21 x
30-110.....................0,10 x
Voor de Nikon 1 vind ik een close-up lens nog steeds het meest voor de hand liggen.
Je komt dan ongeveer tot 0,40 x vergroting en gecombineerd met de crop factor van 2,7x kun je kleine onderwerpen flink opblazen met een goed oplossend vermogen.
Het voordeel van de 30-110mm met close-up lens is dat je nog een comfortabele werkafstand (voorkant objectief tot voorwerp) van ongeveer 25cm hebt bij deze vergroting. Bij de overige objectieven moet je veel dichter op het onderwerp kruipen (de scherpstelafstand die jij uit de specificaties haalt is van sensor tot voorwerp).
objectief............vergroting
6.7-13......................0,06 x
18.5.........................0,12 x
10-30.......................0,21 x
30-110.....................0,10 x
Voor de Nikon 1 vind ik een close-up lens nog steeds het meest voor de hand liggen.
Je komt dan ongeveer tot 0,40 x vergroting en gecombineerd met de crop factor van 2,7x kun je kleine onderwerpen flink opblazen met een goed oplossend vermogen.
Het voordeel van de 30-110mm met close-up lens is dat je nog een comfortabele werkafstand (voorkant objectief tot voorwerp) van ongeveer 25cm hebt bij deze vergroting. Bij de overige objectieven moet je veel dichter op het onderwerp kruipen (de scherpstelafstand die jij uit de specificaties haalt is van sensor tot voorwerp).
Groeten - Arend / flickr
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:

Als u de N1-CL1 close-up-lens bevestigt op de voorzijde van een 1 NIKKOR-objectief, kunt u macro-achtige foto's maken zonder een speciaal NIKKOR-objectief te moeten gebruiken. Dit handige accessoire biedt een eenvoudige manier om de vergroting van een 1 NIKKOR-objectief te vergroten en vormt een uitstekende manier om te experimenteren met close-up-effecten. De lens is compatibel met elk 1 NIKKOR-objectief met een maat voor filters/voorzetlenzen van 40,5 mm en kan worden gebruikt om gedetailleerde opnamen te maken van kleine voorwerpen of om creatieve foto's te maken en het onderwerp te vergroten tegen een onscherpe achtergrond. (info van Nikon Nederland)
Met de One VR 30-110mm f/3.8-5.6 heb je normaal een minimale scherpstelafstand van 1 meter. Met de N1-CL1 wordt dat 24 centimeter en krijg je een vergrotingsfactor van 1:3,8. Niet echt macro maar wel dichtbij.
- ArendV
- Forumlid
- Contacteer:
Hans, als ik de informatie van Nikon goed lees dan wordt de vergroting vermenigvuldigd met een factor 3,8.
Dus de vergroting van de 30-110 met N1-CL1 wordt 0,38 x oftewel 1: 2,6.
Inderdaad nog steeds geen macro of 1x vergroting, maar zoals al aangegeven gecombineerd met de cropfactor zeker goede mogelijkheden om klein spul uit te vergroten.
http://imaging.nikon.com/lineup/acil/le ... 1_closeup/
Dus de vergroting van de 30-110 met N1-CL1 wordt 0,38 x oftewel 1: 2,6.
Inderdaad nog steeds geen macro of 1x vergroting, maar zoals al aangegeven gecombineerd met de cropfactor zeker goede mogelijkheden om klein spul uit te vergroten.
http://imaging.nikon.com/lineup/acil/le ... 1_closeup/
(En ik denk dat de N1-CL1 een +4 diopter is net als de Canon 250D, al zwijgt Nikon hierover in de specificaties)........and the maximum reproduction ratio of the prime lens is increased, making the image of the subject larger by approx. 3.8x.
Groeten - Arend / flickr
J. Hoes:
plus één...
plus één...
-
- Forumlid
plus 2emdeklerk schreef:J. Hoes:
plus één...
Fijn dat er tenminste iemand verder lijkt als zijn neus lang is

De 60mm weegt inderdaad 425 gram.