Weergave functie Hoge lichten

Discussies over fotografie met de D600, D610, D750 en D780. Nikon's semi-pro lijn met een FX-formaat sensor.
A3ER

Weergave functie Hoge lichten

Bericht door A3ER » vr jun 28 2013 1:18 pm

Ik ben sinds zaterdag jl gebruiker van een D600.
Bij het weergeven van een opname in de stand Hoge lichten knippert "RGB" bij mij altijd.
Volgens de handleiding duidt dit op hoge lichten die mogelijk overbelicht zijn.

Ik krijg de aanduiding ook niet weg als ik de belichting corrigeer.
Als ik de foto in Lightroom laad en naar bewerken ga, geeft Lightroom geen hoge lichten waarschuwing.

Ik heb al heel wat foto's gemaakt en er zit er niet één bij zonder een knipperende aanduiding.
Hoe zit dit bij andere D600 gebruikers?
Zie ik iets over het hoofd.

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Weergave functie Hoge lichten

Bericht door jan » vr jun 28 2013 1:35 pm

Of je iets over het hoofd ziet kan ik niet beoordelen. Maar wanneer je schrijft dat er in Lightroom niets knippert even de vraag of je in het histogram wel de twee driehoekjes (links- en rechts boven) hebt geactiveerd(op klikken). In Lightroom heet dat "hooglichten" De rechterboven hoek is voor overbelichting en alle overbelichtte plekken zijn dan rood en de linker bovenhoek is voor onder belichting. Deze plekken zijn dan blauw. Ik heb alleen ervaring met LR4 en LR5. Maar gezien het feit dat je een D600 hebt zul je min. met LR4 werken neem ik aan.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

A3ER

Bericht door A3ER » vr jun 28 2013 1:46 pm

Jan, de mij bekende driehoekjes in Lightroom zijn er helemaal niet, dus activeren kan ook niet.
Ik werk met LR5.

Op de D7000 zit zo'n zelfde optie. Knippert bij jou ook RGB ook altijd?

yo-1
Clublid
Clublid

Bericht door yo-1 » vr jun 28 2013 1:51 pm

Die driehoekjes verschijnen alleen in develop-mode??
Nikon: D4, 14-24 F2.8, 24-70 F2.8, 24-120 F4, 70-200 F2.8 VRII, 300 F2.8 VRII, SB-900, SB-700, TC-14 II

A3ER

Bericht door A3ER » vr jun 28 2013 1:55 pm

yo-1 schreef:Die driehoekjes verschijnen alleen in develop-mode??
Ja

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Contacteer:

Bericht door jan » vr jun 28 2013 1:58 pm

Vreemd, ik heb ze gewoon zichtbaar. links- en rechtsboven staan 2 kleine zwarte vierkantjes waar de driehoekjes inzitten. Je bent toch al wel bij "ontwikkelen"? Dit omdat in Bibliotheek dit niet zichtbaar is.
Jan

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Contacteer:

Bericht door jan » vr jun 28 2013 2:01 pm

A3ER schreef:Jan, de mij bekende driehoekjes in Lightroom zijn er helemaal niet, dus activeren kan ook niet.
Ik werk met LR5.

Ik heb deze functie wel ingeschakeld op mijn D7000 en wanneer er overbelichtte delen inzitten dan knippert deze. Ik heb het beeld van het display echter nog nooit vergeleken met LR. Dus of dit 1:1 hetzelfde is, dat weet ik niet.
Jan

A3ER

Bericht door A3ER » vr jun 28 2013 2:04 pm

jan schreef:Vreemd, ik heb ze gewoon zichtbaar. links- en rechtsboven staan 2 kleine zwarte vierkantjes waar de driehoekjes inzitten. Je bent toch al wel bij "ontwikkelen"? Dit omdat in Bibliotheek dit niet zichtbaar is.
Ja, klopt, ik bedoelde dat ze niet oplichtten.
Maar Lightrrom is niet het probleem.
Licht "RGB" op de camera bij iedere foto op?

A3ER

Bericht door A3ER » vr jun 28 2013 2:07 pm

jan schreef:
A3ER schreef:Jan, de mij bekende driehoekjes in Lightroom zijn er helemaal niet, dus activeren kan ook niet.
Ik werk met LR5.

Ik heb deze functie wel ingeschakeld op mijn D7000 en wanneer er overbelichtte delen inzitten dan knippert deze. Ik heb het beeld van het display echter nog nooit vergeleken met LR. Dus of dit 1:1 hetzelfde is, dat weet ik niet.
Je schrijft: "wanneer er overbelichte delen inzitten dan knippert deze". Dat lijkt me logisch.
Maar bij mij knippert de RGB dus ALTIJD.
Mij lijkt dat dat niet klopt.

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Contacteer:

Bericht door jan » vr jun 28 2013 2:11 pm

A3ER schreef:
jan schreef:Vreemd, ik heb ze gewoon zichtbaar. links- en rechtsboven staan 2 kleine zwarte vierkantjes waar de driehoekjes inzitten. Je bent toch al wel bij "ontwikkelen"? Dit omdat in Bibliotheek dit niet zichtbaar is.
Ja, klopt, ik bedoelde dat ze niet oplichtten.
Maar Lightrrom is niet het probleem.
Licht "RGB" op de camera bij iedere foto op?
Nee, wanneer de belichting in orde is dan licht het niet op.
Ik begrijp uit je verhaal dat deze bij jouw altijd knippert. Wanneer je nu een opname zwaar onderbelicht. Dan heb je het probleem ook?
Mocht het een instelling zijn op de D600 dan kan ik je daar niet mee helpen omdat ik de camera niet ken. Maar in dat geval zou ik er een telefoontje aan wagen naar Nikon Service Point. https://nikoneurope-nl.custhelp.com/app/contact_us
Jan

A3ER

Bericht door A3ER » vr jun 28 2013 2:17 pm

Jan, bij mij knippert deze altijd. Heb net een zwaar onderbelichte foto gemaakt (nagenoeg zwart) en RGB knippert weer.
M.a.w. volgens de camera heb ik nog niet één foto gemaakt met een correcte belichting en zijn er dus altijd hoge lichten.

Ik zou graag van andere D600 bezitters ervaringen horen.

NB:
Heb al telefonisch contact gehad met het Service Center, maar geven, ondanks doorvragen aan, dat de functie nu eenmaal zo is.

Van jou hoor ik dat dat bij de D7000 dus niet is.

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Contacteer:

Bericht door jan » vr jun 28 2013 2:32 pm

A3ER schreef:Jan, bij mij knippert deze altijd. Heb net een zwaar onderbelichte foto gemaakt (nagenoeg zwart) en RGB knippert weer.
M.a.w. volgens de camera heb ik nog niet één foto gemaakt met een correcte belichting en zijn er dus altijd hoge lichten.

Ik zou graag van andere D600 bezitters ervaringen horen.

NB:
Heb al telefonisch contact gehad met het Service Center, maar geven, ondanks doorvragen aan, dat de functie nu eenmaal zo is.

Van jou hoor ik dat dat bij de D7000 dus niet is.
Vreemd deze reactie m.b.t. de functie. Want wat is dan nog de functie van de hogelichten aanduiding wanneer deze altijd knippert?

Ik heb mijn camera ter hand genomen om het zeker te weten. Maar wanneer mijn foto onderbelicht is dan knippert er niets. Wanneer er (te)lichte gedeeltes in zitten dan knipperen deze en de rest niet. En wanneer ik gewoon vol in de lamp neem dan knippert nagenoeg alles.
Jan

MauritsD
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door MauritsD » vr jun 28 2013 2:34 pm

Kan bij de D7000 ook:
Als je een foto bekijkt met RGB-histogram kan je met iso/uitzoomen + links/rechts kiezen voor RGB, R, G of B en die knipperen dan
En op het hoge lichten scherm zie ik overigens hetzelfde, maar knippert er altijd 1 v.d. 4

Als het bij de D600 hetzelfde werkt kun je met iso/uitzoomen + links het knipperen uitzetten
Laatst gewijzigd door MauritsD op vr jun 28 2013 2:35 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !

A3ER

Bericht door A3ER » vr jun 28 2013 2:35 pm

Zie hieronder weergave van de chatsessie met Nikon:
Citaat:
Dag, mijn naam is Sander. Hoe kan ik U van dienst zijn?
Adri: Goedemiddag.
Adri: Heb al eerder de vraag gesteld, maar =ben nog steeds niet overtuigs.
Adri: Het gaat over de optie RGB hoge lichten bij de weergave van een foto. Bij de 1300 foto's tot nu toe knippert dat ding altijd. Dat kan niet goed zijn.
Adri: Zelf bij een zwaar onderbelcihte foto ook.
Sander: Zoals ik al uit heb gelegd aan de telefoon, dit is hoe de functie werkt.
Adri: Heb net een D7000 gebruiker gesproken en daar knippert die dus alleen als er echt overbelichte delen zijn.
Sander: De D7000 is een andere camera met andere mogelijkheden. Deze is anders geprogrammeerd.
Adri: En wanneer het dus een zwaar onderbelichte foto is (bijna zwart) moet RGB volgens u dus ook knipperen?
Sander: Klopt, dat zal de D600 bij elke foto doen.
Adri: Als dat zo is, blijft mij het nut ervan ontgaan.
Sander: Deze optie is nuttig gebleken uit marketingonderzoek en voor test fotografen. Nikon probeert een zo breed mogelijke doelgroep aan te spreken met deze camera en dus zitten er meerdere opties in de camera die niet iedereen persoonlijk zullen aanspreken, maar wel voor heel veel mensen handig kunnen zijn.
Einde citaat

MauritsD
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door MauritsD » vr jun 28 2013 2:38 pm

A3ER schreef:Adri: Heb net een D7000 gebruiker gesproken en daar knippert die dus alleen als er echt overbelichte delen zijn.
Dat is dus niet zo. Bij de D7000 knippert er ook altijd 1 v.d. 4 als je bij RGB histogram de hoge lichten wilt kunnen zien
Volgens mij identiek aan wat jij bij je D600 beschrijft
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !

Plaats reactie

Terug naar “D600, D610, D750 en D780”