Receptie's.

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
ben42
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Receptie's.

Bericht door ben42 » do jun 27 2013 11:10 pm

Hallo Allemaal,

Welke voorkeursinstellingen op je toestel gebruiken jullie op recepties.
Soms wil ik snel kunnen schakelen tussen wel of niet flitsen. Soms wil ik kunnen schakelen tussen direct en indirect flitsen.

Een goede voorbereiding bij het instellen van de camera helpt in dat soort gevallen.

Wat stellen jullie vooraf al in op de camera om op de receptie zo flexibel mogelijk te werken?
(PASM of anders, iso, diafragma, instelwielen, dof-knop, functieknop, u1, u2 ... u17, de instellingen van de flitser).

B.v. voor een receptie komende zaterdag van 19:00 tot 21:00 zonder dat je weet hoe de locatie eruit ziet.

Ik gebruik een D7000 waarbij ik de U1 altijd op A, 200 Asa, F 7.1, geen postview, Raw+jpg, diafragma op het voorwiel, Iso op het achterwiel. Functie en dof-preview toets ben ik nog niet uit.
Voor flitsen is die combinatie niet helemaal ideaal, ook met wat proberen ben ik nog steeds zoekende naar een set van instellingen waarmee ik snel kan werken met de flitser op b.v. recepties.

Ik hoop hiermee wat te leren van jullie instellingen.

Met vriendelijke groet,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Re: Receptie's.

Bericht door ReneG » vr jun 28 2013 12:19 am

Kan niet zeggen dat ik echt een standaard instelling heb, ik kijk gewoon naar de situatie, maak een paar foto's en dan vogel ik het zo uit. Maar ik wil wel een gooi doen (er vanuit gaande dat je moet flitsen).

- Manueel, ergens tussen de 1/60e en 1/250e. Meestal zou ik bij een receptie een wat langere sluitertijd aanhouden omdat ik het geheel goed belicht wil hebben en niet alleen een specifiek onderwerp. Bij recepties gaat het namelijk vaak om de sfeer en het geheel, bij een snelle sluitertijd sluit je omgevingslicht uit. Dan krijg je vaak een goed belicht hoofdonderwerp en de rest is erg donker. Diafragma: f/5.6 als startpunt? Maar dat hangt heel erg van de situatie, omgeving, licht en je objectief af.
- ISO 400. Dat vangt wat meer omgevingslicht op (vind ik vaak wel prettig bij recepties zodat het onderwerp niet zo geisoleerd is) en je zorgt er tegelijk voor dat je ook wat minder flitskracht nodig hebt.
- Flitser op TTL (niet BL), meestal start ik rond -0,3 EV. Als er veel licht van buiten binnenkomt (de mensen staan tegen ramen met daglicht) TTL-BL. Bij voorkeur bouncen via een plafond indien mogelijk. Ik zet er zelden een diffusor kap op, tenzij het licht wat dat ding ook naar zijden en achteren gooit ook wordt gebounced. Want anders gooi je dat licht gewoon weg de ruimte in.
- Pas op met vlakken of objecten die kunnen reflecteren wanneer je flitst.
Spul waarmee je foto's maakt...

MauritsD
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door MauritsD » vr jun 28 2013 12:46 am

Voor dit soort situaties gebruik ik U1 voor met flits en U2 voor zonder flits:

U1 (met flitser)
M 1/50s f/5.6 ISO 400 (hoger in donkerdere ruimtes) en flits REAR met spotmeting (voor TTL)

U2 (zonder flitser)
A f/5.6 Auto ISO

Per serie/situatie wissel ik makkelijk tussen U1 en U2

Per foto pas ik natuurlijk diafragma, sluitertijd en iso aan de situatie aan, maar je kan simpel terug naar de basis-instelling door even tussen U1 en U2 heen en weer te schakelen
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !

ben42
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ***

Bericht door ben42 » vr jun 28 2013 9:44 pm

ReneG schreef: - Pas op met vlakken of objecten die kunnen reflecteren wanneer je flitst.
Hmmm, als ik flits wil ik graag dat de objecten wat licht reflecteren, anders zou het flitsen geen zin hebben. :P :!:

Hartelijk dank voor jullie antwoorden GeneG en MauritsD

M tussen de 1/60 en 1/250
Diafragma 5.6 als startpunt.

(Zelf gebruik ik 7.1 als startpunt, dan gebruik je voor een 18-200 3.5 lens ongeveer de onderste stop niet. Helaas is er geen stand waarbij je (bij Nikon) kunt aangeven altijd 1 stop sluiten vanaf je grootste diafragma. De 5.6 kan natuurlijk heel erg goed als je niet te ver inzoomt gebruik je dan de onderste stop ook niet).

Flitser op TTL, ik neem aan dat je dat bereikt door de meting op spot te zetten. Zelf heb ik dat nog niet gedaan, ik gebruikte gewoon Matrix volgens mij is dat dan TTL-Bl. Maar dan vraag ik me af bij de TTL (op spot) als je twee mensen fotografeerd die dus beiden niet in het midden staat heb je dan geen probleem ?

Flitser op -1/3, komt mij wel bekend voor, doe ik ook nogal eens, vooral bij off camera flash will ik graag naar beneden bijstellen.

Ja ik flits ook bij voorkeur indirect, maar met gekleurde wanden wordt dat toch wat lastiger, dan maar het plafond (indien wit/grijs). Met het kaartje (wit) uit de flitser. Nog weinig ervaring met het amber, groene kapje of de diffusor. Het amber, groene kapje is dat wat om de sfeer te behouden. Lijkt mij met steeds meer spaarlampen ook steeds lastiger om het goede kapje te kunnen kiezen.

Iso waarde, voor zonder flits gebruik ik een 'hoge' waarde zodat ik nog net zonder flits kan werken. Voor de flits gebruik ik dan een lagere waarde, maar met bounce wil ik nog wel eens met de hand wisselen.
Wat langer geleden wel eens auto gebruikt (op D70), met een geleende flitser (SB800), ik was onder de indruk van de goed belichte foto's in een behoorlijk bruin cafe. Echter zag bij thuiskomst pas dat een veel te hoge iso was gebruikt. :( Nu gebruik ik dus geen auto meer. Tussen welke grenzen heb je de auto staan voor het flitsen ?
Normaal heb ik de iso op het achterste instelwiel en de waarde daarvan in de zoeker, dan kan ik snel en gecontroleerd de iso veranderen. Maar in M modus zit daar de sluitertijd al. Dus kom ik bij flitsen eigenlijk een instelwiel tekort.

Wisselen tussen U1 en wat anders en weer terug doe ik ook. Maar dan tussen U1 en M, volgende keer zal ik de flitstanden (met M modus) op de U2 zetten zodat ik ook snel terug kan naar standaard flits modus. Misschien ook eens de auto gebruiken, maar dan flink begrenst.

Ik zal voor de volgende keer wat van de antwoorden mee nemen.
Nog suggesties voor instelling van scherpstelpunt(en), of het gebruiken van de FN en de diafragma voorkeuze toets ?
Momenteel heb ik op de diafragma voorkeuze mijn eerste eigen menu optie staan (HDR, met de ok switch kan ik dan snel mijn meest gebruikte menu keuzes bereiken)

Dank,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”