gedoseerd overstappen???
gedoseerd overstappen???
Goede middag,
Als zovelen heb ik te maken met de beperkingen van mijn camera. Via minolta ben ik door gegaan met sony. Nu ben ik aan mijn tweede sony toestel bezig en heeft sony de weg "slt" ingeslagen.... een voor mij onduidelijk pad waarbij ik rede genoeg kan bedenken om over te stappen naar een ander merk.
Op het net vind ik niet het antwoord wat ik zoek....Vandaar mijn poging hier op het nikon forum.
Mijn interesse's liggen nogal uiteen, Ik ben een fan van macro, landschap en vogels(staat op een laag pitje) daarnaast vind ik het leuk om mijn kinderen tijdens hun sport (voetbal en judo) vast te leggen....
Aangezien ik niet het budget heb om in 1 x alles nieuw aan te schaffen moet het gedoseerd. Ik zat er zelf aan te denken om een robuuste body tweede hands over te nemen naast mijn sony systeem.De eerste lens zal dan een macro zijn, en dan zo zoetjes aan mijn lenzen verkopen/inruilen tegen nikon lenzen ....
Mijn vraag is de volgende, heeft iemand een soort gelijke ervaring achter de rug en zo ja, hoe zijn de ervaringen en dan, met welke camera te beginnen???zelf dacht ik een d300 ....
of alles verkopen en een d700 met een lens kopen en dan van daaruit weer verder kijken???
ik hoop dat iemand zijn ervaring wil delen, in ieder geval word het van mijn kant zeer gewaardeerd, alvast bedankt.
nol
Als zovelen heb ik te maken met de beperkingen van mijn camera. Via minolta ben ik door gegaan met sony. Nu ben ik aan mijn tweede sony toestel bezig en heeft sony de weg "slt" ingeslagen.... een voor mij onduidelijk pad waarbij ik rede genoeg kan bedenken om over te stappen naar een ander merk.
Op het net vind ik niet het antwoord wat ik zoek....Vandaar mijn poging hier op het nikon forum.
Mijn interesse's liggen nogal uiteen, Ik ben een fan van macro, landschap en vogels(staat op een laag pitje) daarnaast vind ik het leuk om mijn kinderen tijdens hun sport (voetbal en judo) vast te leggen....
Aangezien ik niet het budget heb om in 1 x alles nieuw aan te schaffen moet het gedoseerd. Ik zat er zelf aan te denken om een robuuste body tweede hands over te nemen naast mijn sony systeem.De eerste lens zal dan een macro zijn, en dan zo zoetjes aan mijn lenzen verkopen/inruilen tegen nikon lenzen ....
Mijn vraag is de volgende, heeft iemand een soort gelijke ervaring achter de rug en zo ja, hoe zijn de ervaringen en dan, met welke camera te beginnen???zelf dacht ik een d300 ....
of alles verkopen en een d700 met een lens kopen en dan van daaruit weer verder kijken???
ik hoop dat iemand zijn ervaring wil delen, in ieder geval word het van mijn kant zeer gewaardeerd, alvast bedankt.
nol
Re: gedoseerd overstappen???
Hallo Nol
Welkom op het forum.
Ik heb je draadje nog maar even hier geplaatst
Zoals je ziet kan je veel lezen, leren en vragen.
Gr Kroontje
Welkom op het forum.
Ik heb je draadje nog maar even hier geplaatst

Zoals je ziet kan je veel lezen, leren en vragen.
Gr Kroontje
- a vgastel
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Heb je deze gezien mooie begin, en van daar verder gaan.
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... =5&t=48878" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... =5&t=48878" onclick="window.open(this.href);return false;
mvgr bert
Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
D300 mooie body .
maar ja geen image stabilisatie in de camera body .
en dat gaat je missen .
als je wil overstappen op een ander merk .
dat is pentax K5 een betere stap .
qua image stabilisatie en body .
lenzen zijn een stuk goedkoper .
of je moet je Sony set zo zien te verkopen dat je toch een Nikon set kan kopen .
maar ja de VR lenzen zijn wel wat duurder .
ik ben pas overgestapt van Canon 40D naar nikon D300 .
je heb wel een tank in je handen van bijna 900 gram .
en super mooie platen schiet
maar ja geen image stabilisatie in de camera body .
en dat gaat je missen .
als je wil overstappen op een ander merk .
dat is pentax K5 een betere stap .
qua image stabilisatie en body .
lenzen zijn een stuk goedkoper .
of je moet je Sony set zo zien te verkopen dat je toch een Nikon set kan kopen .
maar ja de VR lenzen zijn wel wat duurder .
ik ben pas overgestapt van Canon 40D naar nikon D300 .
je heb wel een tank in je handen van bijna 900 gram .
en super mooie platen schiet
Ik was m'n draadje al even kwijt.....maar daar is ie weer
.....
lijkt me een prima toestel , wat is het verschil tussen een d300 en een d300s??
Ik weet niet of ik de image stabilisatie ga missen, en ik ben het met je eens dat de pentax lenzen een stuk goedkoper zijn, maar dat lenzen aanbod zal dan ook een stuk minder zijn?
ja de hele set wegdoen zou ideaal zijn, misschien eens proberen op marktplaats te zetten en kijken wat er gebeurt.
moet natuurlijk wel in de gaten houden dat ik kan blijven schieten...

Ik weet niet of ik de image stabilisatie ga missen, en ik ben het met je eens dat de pentax lenzen een stuk goedkoper zijn, maar dat lenzen aanbod zal dan ook een stuk minder zijn?
ja de hele set wegdoen zou ideaal zijn, misschien eens proberen op marktplaats te zetten en kijken wat er gebeurt.
- ReneG
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Het verschil is klein, maar toch:nollie747 schreef:Ik was m'n draadje al even kwijt.....maar daar is ie weer.....
- De D300s heeft video (zonder AF)
- D300s heeft Liveview (D300 meen ik niet, niet 100% zeker)
- Ze hebben hetzelfde ISO bereik maar de hogere ISO's van de D300s zijn net ietsje cleaner
- De D300s heeft 1 FPS meer (niet zo heel spannend).
- De body is grotendeels hetzelfde, maar de knoppen e.a. van de D300s zijn net wat degelijker (zeker de multiselector) dan die van de D300s en dat vind ik (persoonlijk dus) iets fijner.
- De D300s heeft een extra SD card slot (naast een CF slot).
Verder zal de D300s een wat nieuwer toestel zijn dan de D300 omdat het een recenter model is.
Spul waarmee je foto's maakt...
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
De D300s is de opvolger van de D300, zal daarom over het algemeen jonger zijn.
Belangrijkste verschil is de mogelijkheid van filmen.
In dezelfde kwaliteit ligt ook de D90 met filmfunctie.
Nikon heeft ondertussen een leuke reeks nieuwe toestellen uitgebracht die te overwegen zijn.
Heb die zelf nog niet in de handen gehad maar lees er erg goede commentaren op.
Belangrijkste verschil is de mogelijkheid van filmen.
In dezelfde kwaliteit ligt ook de D90 met filmfunctie.
Nikon heeft ondertussen een leuke reeks nieuwe toestellen uitgebracht die te overwegen zijn.
Heb die zelf nog niet in de handen gehad maar lees er erg goede commentaren op.
beste Jumpjiving als ik het dus goed lees is de d300s dezelfde kwaliteit als de d90 ? ik ben nog niet erg thuis in de modellen van nikon... ik ging eigenlijk voor d d600 maar aangezien ik de lenzen ook moet vernieuwen ben ik prijstechnisch gezien op een ouder model gaan zoeken ,de d700 of d300(s) in dit geval)
wat voor mij wel een vereiste is , is de bouw van de body, die moet toch wel van een robuuste kwaliteit zijn (weatherseal) , dat is een van de dingen die ik nu erg mis op mijn sony a580
ReneG bedankt voor de aanvulling op de d300s ....film mogelijkheid is toch wel een grote plus....
wat voor mij wel een vereiste is , is de bouw van de body, die moet toch wel van een robuuste kwaliteit zijn (weatherseal) , dat is een van de dingen die ik nu erg mis op mijn sony a580
ReneG bedankt voor de aanvulling op de d300s ....film mogelijkheid is toch wel een grote plus....
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Qua body komen beide overeen.
Globaal kun je zeggen dat de D300 qua instellingen meer aansluit bij de prof. reeks.(niet qua mogelijkheden maar de wijze waarom je met je knoppen voor de div. instellingen kunt kiezen.)
Ík heb ze beide en heb in gebruik geen voorkeur.
Bedenk dat je in dit stadium de keuze maakt tussen full-frame(D600 e.d.) en camera;s met een wat kleinere sensor zoals de D90 en D300(s). Ik raad je aan deze keuze bewust te maken omdat het ook gevolgen heeft voor je lenskeuze. Niet elke lens is even geschikt voor beide varianten.(om het even wat moeilijker te maken ahah)
Globaal kun je zeggen dat de D300 qua instellingen meer aansluit bij de prof. reeks.(niet qua mogelijkheden maar de wijze waarom je met je knoppen voor de div. instellingen kunt kiezen.)
Ík heb ze beide en heb in gebruik geen voorkeur.
Bedenk dat je in dit stadium de keuze maakt tussen full-frame(D600 e.d.) en camera;s met een wat kleinere sensor zoals de D90 en D300(s). Ik raad je aan deze keuze bewust te maken omdat het ook gevolgen heeft voor je lenskeuze. Niet elke lens is even geschikt voor beide varianten.(om het even wat moeilijker te maken ahah)
nee zo iets is me wel duidelijk , als ik het goed begrijp heb je fx lenzen(full frame) en de dx lenzen, die passen wel op de fx body maar gebruiken dan alleen het dx oppervlak van de lens, misschien wat kort door de bocht maar zo is het mij duidelijk.
Als alle fx lenzen wel op de dx bodies passen moet ik me vanwege de keuze op die lenzen focussen, dat was wel mijn insteek bij de overweging om over te stappen.
Als alle fx lenzen wel op de dx bodies passen moet ik me vanwege de keuze op die lenzen focussen, dat was wel mijn insteek bij de overweging om over te stappen.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Iets als een D7000 of D7100 lijkt mij een logischer keus dan een D300...
hallo Patrick, daar heb ik ook naar zitten koekeloeren maar een 7100 loopt al aardig in de papieren. Wat is de rede dat je die camera's aanbeveelt?
ik heb een hoop goede stukken gelezen over de d300s vooral de kwaliteit van de body.
ik hoor t graag
bedankt alvast
ik heb een hoop goede stukken gelezen over de d300s vooral de kwaliteit van de body.
ik hoor t graag
bedankt alvast
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
De D7000 en zeker de D7100 hebben een beduidend betere censor. Als je de snelheid en bouw van de D300 of D300s niet perse nodig hebt, zou ik daarvoor kiezen.
ook ik schiet van tijd tot tijd met vrreemde merken. Ik denk dat je moet afvragen of je een toestel met "pret" standen wil of een met allrrn P,S,M,A en evt een video functie
bij nikon zit de stasblisatie in de lenzen (maar dat is al door meer mensen verteld) ik schiet met mijn d200 9/10 x met de 18-105 af-s dx ed vr (etc)
binnen deze club zijn er zoals a van gastel (bert) aanwees geregeld leden die hun nog goede spullen te koop zetten tegen een soms zeer aantrekkelijke prijs
wil je perse nieuw dan zit je in meerdere modellen
instap : D3200 (D3100)
geanvanceerder : D5200 (d5100)-D7100)
top : D600-D4
ik zou zelf eens kijken naar een D5200
http://www.camerashop.nl/product/237628 ... tAodCUAAFQ" onclick="window.open(this.href);return false;
dan heb je een camera die en video kan en een scherm heeft dat kan draairen (handig als je bv boven je hoofd wil schieten of bv bij macro
als je clublid wordt krijg je bij een aantal winkels korting
mijn tip zou zijn bv kamera expresse (daar kan je voor zo ver ik weet je oude spullen in ruilen ) dat kan schelen of je zet het hier (moet je wel clublid worden) of op MP of tweedehands.nl
succes
bij nikon zit de stasblisatie in de lenzen (maar dat is al door meer mensen verteld) ik schiet met mijn d200 9/10 x met de 18-105 af-s dx ed vr (etc)
binnen deze club zijn er zoals a van gastel (bert) aanwees geregeld leden die hun nog goede spullen te koop zetten tegen een soms zeer aantrekkelijke prijs
wil je perse nieuw dan zit je in meerdere modellen
instap : D3200 (D3100)
geanvanceerder : D5200 (d5100)-D7100)
top : D600-D4
ik zou zelf eens kijken naar een D5200
http://www.camerashop.nl/product/237628 ... tAodCUAAFQ" onclick="window.open(this.href);return false;
dan heb je een camera die en video kan en een scherm heeft dat kan draairen (handig als je bv boven je hoofd wil schieten of bv bij macro
als je clublid wordt krijg je bij een aantal winkels korting
mijn tip zou zijn bv kamera expresse (daar kan je voor zo ver ik weet je oude spullen in ruilen ) dat kan schelen of je zet het hier (moet je wel clublid worden) of op MP of tweedehands.nl
succes
ik wilde even laten weten dat het een d7000 is geworden en daar zat bij een nikkor 18-105.
heel anders als een sony menu dus huiswerk en een hoop "nieuw" veld werk , kan niet wachten.
iedereen bedankt voor de info.
zo blij als een klein kind
heel anders als een sony menu dus huiswerk en een hoop "nieuw" veld werk , kan niet wachten.
iedereen bedankt voor de info.
zo blij als een klein kind