Op Roakeldais 2013
- jan
- Bestuurslid

- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Op Roakeldais 2013
He Danny, leuke kleurrijke serie. Mooi te zien dat je nieuwe objectief in goede handen is.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
- ruilof
- Forumlid

- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Ik vind die foto veel te warm. Dat komt door het kunstlicht en de WB van je camera.
2 versies.
1 die nog een beetje warm is gehouden en 1 die nog wat koeler is. Bij deze laatste ben ik uitgegaan van het oogwit.

Ik hou van de kleuren zoals ze zijn en niet zoals ze door kleurtemparatuur van de omgeving gemaakt worden. Vandaar.
Ook zwart-wit zou heel goed kunnen.

2 versies.
1 die nog een beetje warm is gehouden en 1 die nog wat koeler is. Bij deze laatste ben ik uitgegaan van het oogwit.

Ik hou van de kleuren zoals ze zijn en niet zoals ze door kleurtemparatuur van de omgeving gemaakt worden. Vandaar.
Ook zwart-wit zou heel goed kunnen.

- DannySan
- Clublid

@jan en ruilof: bedankt voor jullie reacties!
@ruilof:
Ik zie wat je bedoeld, witbalans is nog wel eens iets wat ik 'vergeet' als in dat ik het eigenlijk wel mooi vind zoals het is zonder even te kijken of die witbalans iets 'natuurlijker' zou kunnen.
De zwart/wit bewerking haalt - voor mijn gevoel - in dit geval juist de hele sfeer van de plaat weg, maar wel bedankt voor de suggestie.
De meest koele versie is inderdaad ietwat sprankelender; leermomentje dus!
Bedankt
@ruilof:
Ik zie wat je bedoeld, witbalans is nog wel eens iets wat ik 'vergeet' als in dat ik het eigenlijk wel mooi vind zoals het is zonder even te kijken of die witbalans iets 'natuurlijker' zou kunnen.
De zwart/wit bewerking haalt - voor mijn gevoel - in dit geval juist de hele sfeer van de plaat weg, maar wel bedankt voor de suggestie.
De meest koele versie is inderdaad ietwat sprankelender; leermomentje dus!
Bedankt
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
-
oud0001
Hmm, dat stukje glas is in goede handen, zie ik.
WB valt over te discuteren. Wil je het hebben zoals je het in de realiteit zag?
Ik vind dat je de WB wel overal kunt gaan corrigeren maar dat je dit niet altijd moet willen.
Je haalt er soms compleet de sfeer van dat moment mee weg. Vooral als er gekleurd licht aanwezig was.
Dat vind ik dan vaak weer jammer.
In een ruimte met kunstlicht is het geler en dat doet warmer aan. Dan mag dat ook in de foto zo zijn.
Maar goed, zo veel mensen zo veel meningen.
WB valt over te discuteren. Wil je het hebben zoals je het in de realiteit zag?
Ik vind dat je de WB wel overal kunt gaan corrigeren maar dat je dit niet altijd moet willen.
Je haalt er soms compleet de sfeer van dat moment mee weg. Vooral als er gekleurd licht aanwezig was.
Dat vind ik dan vaak weer jammer.
In een ruimte met kunstlicht is het geler en dat doet warmer aan. Dan mag dat ook in de foto zo zijn.
Maar goed, zo veel mensen zo veel meningen.