Nikon vs Yongnuo (of andere merken)
- skyfox
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Nikon vs Yongnuo (of andere merken)
Ik wil graag wat meer doen met flitsers on-the-go. Lekker mee naar buiten nemen dus. Zelf heb ik een sb910 en ben er erg tevreden mee. Ik ben echter een tweede flitser aan het overwegen. Enerzijds voor een stop extra licht of snellere recycletijden, anderzijds voor de mogelijkheid een accentlicht neer te zetten.
Belangrijk voor mij zijn volledige ttl ondersteuning alsmede een zoomkop en veel stappen instelbaarheid op stand M (1/64 of 1/128). Ik zoek dus flexibiliteit.
Nu las ik het een en ander over de Yongnuo 568EX flitser. Er staan diverse positieve berichten online. Het prijsverschil is zo groot dat ik neig naar de Yongnuo, en evt mijn sb910 wil verkopen en compleet overstap op het merk.
Zijn er hier mensen die met beide flitsers gewerkt hebben en iets kunnen zeggen over de verschillen en plus- en minpunten van de twee flitsers?
Als je iets wil melden over een ander merk/type vs de sb910, ook die berichten zijn welkom (maar let even op m'n wensen)!
Belangrijk voor mij zijn volledige ttl ondersteuning alsmede een zoomkop en veel stappen instelbaarheid op stand M (1/64 of 1/128). Ik zoek dus flexibiliteit.
Nu las ik het een en ander over de Yongnuo 568EX flitser. Er staan diverse positieve berichten online. Het prijsverschil is zo groot dat ik neig naar de Yongnuo, en evt mijn sb910 wil verkopen en compleet overstap op het merk.
Zijn er hier mensen die met beide flitsers gewerkt hebben en iets kunnen zeggen over de verschillen en plus- en minpunten van de twee flitsers?
Als je iets wil melden over een ander merk/type vs de sb910, ook die berichten zijn welkom (maar let even op m'n wensen)!
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Nikon vs Yongnuo (of andere merken)
Beste S,
Op dit forum is al eerder over alternatieve flitsers gevraagd en geschreven.
Ik lees ook wel eens wat over andere merken flitsers, meest niet unaniem positief.
Als je de kleine lettertjes gaat lezen ontdek je toch dingen (functies en kwaliteiten) die je t.o.v. de NIkon flitsers gaat missen.
Waarom houd je de SB-9nn niet gewoon, een flitser als slaaf ernaast kan veel simpeler (en goedkoper) zijn dan een originele NIkon.
Een practisch nadeel is wel het verschil in bediening/ergonomie.
Een tweedehands Nikon erbij is ook een overweging, let wel op welke je kiest als je de bediening een punt vindt.
Groeten, Gijs
Op dit forum is al eerder over alternatieve flitsers gevraagd en geschreven.
Ik lees ook wel eens wat over andere merken flitsers, meest niet unaniem positief.
Als je de kleine lettertjes gaat lezen ontdek je toch dingen (functies en kwaliteiten) die je t.o.v. de NIkon flitsers gaat missen.
Waarom houd je de SB-9nn niet gewoon, een flitser als slaaf ernaast kan veel simpeler (en goedkoper) zijn dan een originele NIkon.
Een practisch nadeel is wel het verschil in bediening/ergonomie.
Een tweedehands Nikon erbij is ook een overweging, let wel op welke je kiest als je de bediening een punt vindt.
Groeten, Gijs
Laatst gewijzigd door gijs sandberg op ma jul 01 2013 7:01 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Als je goed rondkijkt heb je een sb700 voor net iets meer dan 200 euro, helemaal nieuw. Die werkt natuurlijk perfect samen met je andere flitser en met je camera.
Ik heb zelf ook wel eens overwogen een yunguo of andere exoot te kopen, maar steeds lees ik over kleinere en grotere problemen in vooral de communicatie met andere apparatuur. Puur als slave en met een trigger moet het goed kunnen lijkt me. De bouwkwaliteit is in ieder geval goed
Ik heb zelf ook wel eens overwogen een yunguo of andere exoot te kopen, maar steeds lees ik over kleinere en grotere problemen in vooral de communicatie met andere apparatuur. Puur als slave en met een trigger moet het goed kunnen lijkt me. De bouwkwaliteit is in ieder geval goed

D800/D7000/MB-D11//AF-S 17-55 f2.8GDX/AF-S 35mm f1.8G/AF-S 50mm f1.4G/AF-S 70-200 f2.8 G VRII/AF-S10-24 f3.5-4.5 G DX/AF-S 24-70 f2.8G/SB-910/SB-700/nog de nodige accesoires
- DannySan
- Clublid
Ik heb geen ervaring met het werken met beide merken, maar heb onlangs een Yongnuo 468-II als 'hoofdflitser' gekocht.
De 468 is volledig iTTL-compatible in combinatie met mijn D3100, heb geen enkel probleem ermee.
Maar dat is even mijn bescheiden bijdrage.
De 468 is volledig iTTL-compatible in combinatie met mijn D3100, heb geen enkel probleem ermee.
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Ik gebruik beide.
Een SB900 en enkele Youngnuo 565 EX die prima CLS meewerken.
Het werkt prima met elkaar samen. Er zijn een paar kleine verschillen maar bij normaal gebruik zul je niets missen.
De Youngnuo kan niet als master werken. Boeien, dat doet mijn SB900 wel.
Verder mis ik helemaal geen enkele functie of anderszinds ook maar iets in functionaliteit.
Een SB900 en enkele Youngnuo 565 EX die prima CLS meewerken.
Het werkt prima met elkaar samen. Er zijn een paar kleine verschillen maar bij normaal gebruik zul je niets missen.
De Youngnuo kan niet als master werken. Boeien, dat doet mijn SB900 wel.
Verder mis ik helemaal geen enkele functie of anderszinds ook maar iets in functionaliteit.

-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Als 2e flitser zou ik inderdaad niet voor een Nikon gaan, en zijn genoeg alternatieven die een betere prijs/kwaliteit verhouding bieden.
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
Je hebt met je D3100 geen aanstuur mogelijkheid om met de ingebouwde flitser een andere CLS flitser aan te sturen. Met een Yongnuo betaal je dan daar ook niet voor. (wat ik niet weet, misschien kan je Yongnuo dat wel). Met de D7xxxx kun je wel met de camera andere CLS flitsers aansturen.DannySan schreef:Ik heb geen ervaring met het werken met beide merken, maar heb onlangs een Yongnuo 468-II als 'hoofdflitser' gekocht.
Zelf ga ik voor wat betreft flitsers alleen voor Nikon. Die zijn tenminste goedkoop. Goedkoop is wat de flitser je echt kost. Zag gisteren in dit forum een SB600 aangeboden met een verkoopprijs gelijk aan de aankoopprijs, mits je de SB600 in het laatste jaar van zijn leveringsperiode nieuw in de winkel hebt gekocht (€150). Dan kost zo'n flitser dus niks. Da's goedkoop.
Hier de mogelijkheden van de Nikon flitsers, zet je Yongnuo er zelf naast:
http://www.hansbraakhuis.nl/iDDL%20flitsers.xls" onclick="window.open(this.href);return false;
- DannySan
- Clublid
Hoi Hans,
je hebt helemaal gelijk!
Maar daarvoor heb ik die Yongnuo ook niet gekocht; als ik meerdere flitsers aan wil sturen komt er een simpeler Yongnuo bij en een triggerset.
je hebt helemaal gelijk!
Maar daarvoor heb ik die Yongnuo ook niet gekocht; als ik meerdere flitsers aan wil sturen komt er een simpeler Yongnuo bij en een triggerset.
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Een SB-910 kost je €369 euro, een Yongnuo YN-568EXY kost €128.Hans Braakhuis schreef:Zelf ga ik voor wat betreft flitsers alleen voor Nikon. Die zijn tenminste goedkoop. Goedkoop is wat de flitser je echt kost. Zag gisteren in dit forum een SB600 aangeboden met een verkoopprijs gelijk aan de aankoopprijs, mits je de SB600 in het laatste jaar van zijn leveringsperiode nieuw in de winkel hebt gekocht (€150). Dan kost zo'n flitser dus niks. Da's goedkoop.
Functionaliteit van de 568EXY is gelijk aan die van de SB-910, hij werkt ook perfect met het CLS systeem.
Een 2e hands SB-900 verkoop je voor €250, als je er van uit wil gaat dat je over een jaar of 3 een keer je oude versleten SB-910 van de hand wil doen, kan je de zelfde prijs hanteren.
Na 3 jaar heeft een SB-910 je dan dus €119 euro gekost, dan moet je je Yongnuo voor minder dan 9 euro van de hand doen wil de SB-910 goedkoper zijn.
Daarnaast heb je nog eens €250 euro jarenlang opgesloten zitten in een flitser, voor dat geld had je nog 2 de zelfde flitsers kunnen kopen, en nog meer creatieve mogelijkheden kunnen hebben.
Kortom, als je je blind gaat zitten staren op het Nikon logo, dan ben je een dief van je eigen portemonnee, en beperkt je jezelf enorm.
- skyfox
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Iedereen bedankt voor de bijdragen. Vooralsnog denk ik dat ik eens een Yongnuo ga uitproberen. Vooral eens kijken hoe de flitser aanvoelt ivm m'n 910. Tenzij iemand voor het geld van een 568ex een ander, beter alternatief weet?