Welke lens?

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm
Plaats reactie
D3100VR

Welke lens?

Bericht door D3100VR » di jul 02 2013 1:57 pm

Ik ben nog steeds op zoek naar een nieuwe lens voor mijn D3100. Het is zeker dat het een telelens moet zijn want ik houd nu eenmaal van zoomen :P

Welke lens heb ik hiervoor nodig?
Laatst gewijzigd door D3100VR op di jul 02 2013 9:01 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

DannySan
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Welke lens? (met voorbeeldfoto Beekse Bergen)

Bericht door DannySan » di jul 02 2013 2:04 pm

Hoi D3100VR,

wellicht is deze link handig om te gebruiken? > http://imaging.nikon.com/lineup/lens/simulator/
Ik heb 'maar' een 70-200, maar als ik onderstaand shot zie zou het 'zo maar' richting de 400/500 mm kunnen gaan...
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

D3100VR

Bericht door D3100VR » di jul 02 2013 2:13 pm

Die link kende ik al en help helaas niet met mijn probleem.
Laatst gewijzigd door D3100VR op di jul 02 2013 9:02 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Florina
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Florina » di jul 02 2013 2:26 pm

Als je echt behoorlijk wilt inzoomen (en ik zie aan je voorbeelden dat je dat in feite wil) zit je wel aan een bv 80-400 mm. Hiervan heb je van Nikon 2 versies, de oude nog redelijk betaalbaar (nieuw ca 1100 euro, 2e hands 700/850) en de nieuwere versie van ruim 2600 euro.

Ook een mogelijkheid is bv een sigma, 150-500 mm. Die zijn nieuw rond de 850 euro.

Wil je echt en zoomen en lichtsterke lenzen dan zit je al snel aan een 70-200 mm 2.8 en dan evt een converter. Of nog duurdere opties zoals een 400/500 mm prime.
Een ander (nog enigzins betaalbaar) idee kan zijn een 300 mm evt met converter, maar dan heb je een vast brandpunt.

Zoomen en veel kwaliteit overhouden is kostbaar. De goedkopere zoomlenzen zijn niet echt lichtsterk, op zonnige dagen geen probleem, maar bij bewolking en bewegende dieren kom je al snel in de 'problemen'.

Goedkopere opties zijn een 70-300 mm die je ook van diverse merken hebt.

Je moet eigenlijk eerst weten wat je kunt/wilt uitgeven.

Ik heb wel wat foto's van de Beekse bergen, maar ik zie niet zo zeer wat je dan wil zien. want je kunt niet goed beoordelen wie waar staat.

Ik zou eerder zeggen, leen of huur eens een objectief en dan kun je zelf bekijken hoeveel mm je 'terveden' mee bent.
http://www.petrazwier.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.levenmetflair.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door George Fennes » di jul 02 2013 2:26 pm

D3100VR schreef:Die link kende ik al en help helaas niet met mijn probleem. Toch bedankt voor je input!
Vandaar ook de vraag of iemand anders die foto geschoten heeft (of ergens ziet staan).
Gezien het feit dat je een D3100 camera hebt zou het niet in de lijn der verwachtingen liggen om je te adviseren voor een objectief van 5000 euro.
Niet dat het niet zal werken, maar als je zoveel voor glaswerk zou uitgeven zou naar alle waarschijnlijkheid een zwaardere body gekocht hebben.
Maar ik denk dat je heel aardig uit de voeten kan met een Tamron 70-300 mm met VC, ik dacht rond de 400 euro.
Dan heb je in zijn prijsklasse een heel goed scherp objectief, waar hele mooie foto's mee te schieten zijn.
Maar vergis je niet een klein vogeltje op 50 meter afstand zal je er niet beeldvullend mee kunnen maken.
Dan ga je richting 800 mm en dat is onbetaalbaar.

Succes met je keuze.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Plaats reactie

Terug naar “Telezoom”