Fototips?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
D3100VR

Fototips?

Bericht door D3100VR » di jul 02 2013 9:35 pm

Weet iemand hoe ik reflecties in foto's kan voorkomen? De onderstaande afbeeldingen hebben daar heel veel last van.
Op het schermpje leek het niet zo erg, maar op de computer valt het wel heel erg op! Welke instelling heeft hiermee te maken?

Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door D3100VR op wo jul 03 2013 11:59 am, 1 keer totaal gewijzigd.

DannySan
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Fototips?

Bericht door DannySan » di jul 02 2013 9:38 pm

Dit zijn gewoon reflecties van het (zon)licht achter je, in het glas voor je. Alleen te voorkomen door op een andere plek of andere hoek te gaan staan.
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

D3100VR

Bericht door D3100VR » di jul 02 2013 9:46 pm

Zijn er geen filters voor die dit tegenhouden?

Frank Roelofs
Forumlid
Forumlid

Bericht door Frank Roelofs » di jul 02 2013 9:50 pm

Nou er zijn wel meer mogelijkheden! Gebruik hiervoor een polarisatiefilter.

Wat ik ook wel eens doe is heel dicht op de ruit gaan en dan om het objectief afschermen.
Wat leuk Fuji spul (X-T1 | X-T3, 14, 23, 35 en 56 mm) en geen Nikon meer. Toch weer een Nikon D700 en een Fijifilm S5pro in gebruik genomen.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » di jul 02 2013 10:00 pm

Frank is me net voor. Je objectief tegen het glas aanhouden werkt vaak het best. Maar dat kan vaak niet, zeker niet als je onder een hoek wilt fotograferen.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

D3100VR

Bericht door D3100VR » di jul 02 2013 10:05 pm

Het is dus niet afhankelijk van de body of het gebruikte objectief?

justme
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door justme » di jul 02 2013 10:08 pm

nee, zelfs een nieuw set ogen zullen je niet helpen ;)

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » di jul 02 2013 10:12 pm

Tja. Je camera heeft netjes vastgelegd wat er te zien viel. Dat kan je 'm moeilijk kwalijk nemen...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » di jul 02 2013 10:40 pm

Helpt een polarisatie filter hier? Ik had gedacht van niet (of nauwelijks). Ik zou op een ander moment terug gaan, dicht op het glas kan maar dat glas is echt vies...
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

dogo
Forumlid
Forumlid

Bericht door dogo » di jul 02 2013 11:02 pm

Tja, glas! Het is soms heel jammer, maar ik maak nooit foto's door glas. Ze komen gewoon nooit goed, ook niet met een polarisatiefilter of met de lens op het glas gedrukt. In het beste geval zie je (altijd) wat vlekken of schitteringen op je foto.
Nikon Df, Nikon D700, Nikon D90 en een aantal Nikkor lenzen

Frank Roelofs
Forumlid
Forumlid

Bericht door Frank Roelofs » di jul 02 2013 11:04 pm

Ik gebruik veel m'n 50mm. Heeft een rubberen zonnekap. Die tegen de ruit en je hebt toch nog de mogelijkheid om te richten. Ook handig voor aquariums zoals in een dierentuin.
Wat leuk Fuji spul (X-T1 | X-T3, 14, 23, 35 en 56 mm) en geen Nikon meer. Toch weer een Nikon D700 en een Fijifilm S5pro in gebruik genomen.

Jaap_van_Ekris

Bericht door Jaap_van_Ekris » vr jul 19 2013 6:18 pm

dogo schreef:Tja, glas! Het is soms heel jammer, maar ik maak nooit foto's door glas. Ze komen gewoon nooit goed, ook niet met een polarisatiefilter of met de lens op het glas gedrukt. In het beste geval zie je (altijd) wat vlekken of schitteringen op je foto.
Hmmm,

En je denkt niet dat er meer mensen met dit probleem hebben, en het intussen opgelost hebben?

Glas heeft zijn uitdagingen, zeker als het dikker glas wordt waardoor interne reflecties mee gaan spelen en je scherpte weg is. Je moet dus nooit onder een hoek door een ruit fotograferen.

Maar zonlicht is makkelijk. Gewoon een Lenskirt meenemen en op de ruit plakken. Dan scherm je een hoop reflectie van het zonlicht gewoon af, en ben je klaar. Doe in praktijk niet anders. En dan zijn ruiten gewoon erg prettige dingen zolang ze maar enige optische kwaliteit hebben.

Als je kijkt naar dit beeld:
Afbeelding
heb je echt niet het idee dat het door een ruit genomen is (geen reflecties of waas), maar ik was wel erg blij dat die ruit er tussen zat :) :) :)....

Jaap

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”