Is de 70-200/f4 ook geschikt voor...?

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm
Plaats reactie
Starred

Is de 70-200/f4 ook geschikt voor...?

Bericht door Starred » zo mar 03 2013 7:31 pm

...sport en portret?
Ik ben wel geinteresseerd in de Nikkor 70-200/f4. Kleiner, lichter en goedkoper dan zn grote 2.8 broer, en zeker zo scherp.
Af en toe zou ik ook wat sportwedstrijden (mn voetbal) van de kids willen fotograferen. Is de f4 daar ook geschikt voor, of moet je dan echt de 2.8 hebben?
De 2.8 is ook zeer geschikt voor portret. Hoe geschikt is de F4 variant daar voor?

André
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Is de 70-200/f4 ook geschikt voor...?

Bericht door André » zo mar 03 2013 8:13 pm

Ik ben geen echte superkenner, maar weet wel dat ik mijn 70-200 F4 een geweldige lens vind.

Mijn nuchtere verstand zegt dat deze dan ook uitstekend te gebruiken is bij (buiten) sport en portret fotografie. Tenminste wat lichtgevoeligheid betreft. 2.8 heb je namelijk echt niet nodig bij deze 2 takken van fotografie. Voor portretfotografie zijn er natuurlijk betere opties (lees vast brandpunt) maar met de 70-200 F4 moet het ook zeker lukken.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo mar 03 2013 9:09 pm

Je mist een stop licht. En kan dus wat minder goed werken bij minder licht. Je scherptediepte is dus ook wat minder klein te kiezen. En je autofocus zal wellicht iets minder werken. Je zoekerbeeld is bij de f/4 versie ook wat minder helder.

Maar de voordelen zijn ook duidelijk; minder gewicht, compacter en goedkoper.

Welke je ook kiest; ze zijn beide top!

Bij portretten kies je trouwens meestal niet voor grotere diafragma's dan f/4, dus dat lijkt me geen probleem.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Starred

Bericht door Starred » ma mar 04 2013 4:24 pm

Patrick schreef: Bij portretten kies je trouwens meestal niet voor grotere diafragma's dan f/4, dus dat lijkt me geen probleem.
Waarom niet?

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ReneG » ma mar 04 2013 4:51 pm

Als je dat vooral overdag doet, en als (wat ik regelmatig lees) die f/4 inderdaad ongeveer dezelfde scherpte haalt opvolle opening als de f/2.8, dan denk ik dat je er een aardig goede lens voor hebt. Zeker als je verwacht dit slechts incidenteel te doen.

Je zult alleen wel merken dat je niet makkelijk actie 'aan de andere kan van het veld' kunt vastleggen, maar dat ligt aan het aantal mm. en niet aan de kwaliteit van de lens.
Spul waarmee je foto's maakt...

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ReneG » ma mar 04 2013 5:00 pm

Starred schreef:
Patrick schreef: Bij portretten kies je trouwens meestal niet voor grotere diafragma's dan f/4, dus dat lijkt me geen probleem.
Waarom niet?
- De meeste lenzen presteren niet optimaal bij volle opening.
- Tenzij je vrij ver van het model staat wordt de scherptediepte al snel te klein/te 'ondiep'.
- Vaak zorg je bij portretfotografie zelf voor voldoende licht en is de volle opening niet nodig.
Spul waarmee je foto's maakt...

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma mar 04 2013 6:05 pm

Starred schreef:
Waarom niet?
Omdat je meestal iets meer scherptediepte wilt dan je op f/2.8 hebt. Niet altijd natuurlijk, dus het is zeker prettig om die extra stop te hebben. Maar als je het wel denkt nodig te hebben, koop dan van het prijsverschil liever iets als een AFS 85mm f1.8G. Dan houd je nog geld over... :wink:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Starred

Bericht door Starred » ma mar 04 2013 7:28 pm

ReneG schreef: Je zult alleen wel merken dat je niet makkelijk actie 'aan de andere kan van het veld' kunt vastleggen, maar dat ligt aan het aantal mm. en niet aan de kwaliteit van de lens.
Een D600 kan je eventueel in DX mode schieten.
Ik heb overigens ook een Olympus EM5 met 100-300 zoom (FF-eq 200-600), dus ik weet dat de afstanden soms groot zijn :)

Jasper
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jasper » ma mar 04 2013 7:59 pm

Starred schreef: Een D600 kan je eventueel in DX mode schieten.
Dat zou ik dan persoonlijk pas later doen in de nabewerking: stel nu dat de bel net naast je virtuele DX kader valt....
(of je moet echt om MB's verlegen zitten)

Als je meer mm wil, kun je beter met een 1.7x of 2x TC werken.
Deze werken helaas wel weer beter samen met een f/2.8 versie ivm lichtverlies.
Groeten, Jasper.
Flickr

Bruud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door Bruud » wo jul 03 2013 10:51 pm

Starred schreef:...sport en portret?
Ik ben wel geïnteresseerd in de Nikkor 70-200/f4. Kleiner, lichter en goedkoper dan zn grote 2.8 broer, en zeker zo scherp.
Af en toe zou ik ook wat sportwedstrijden (mn voetbal) van de kids willen fotograferen. Is de f4 daar ook geschikt voor, of moet je dan echt de 2.8 hebben?
De 2.8 is ook zeer geschikt voor portret. Hoe geschikt is de F4 variant daar voor?
Ben sinds heel kort in het bezit van dit objectief (vervangt mijn gewaardeerde 80-200 2.8AF, zonder D)
Nadeel tov de 2.8: relatief donker zoekerbeeld. Mijn overige objectieven zijn f1.4, f1.8 en f2.8. En dat verschil is echt duidelijk merkbaar.
Voordeel tov de 2.8: licht en 'klein', en tov van de nieuwe 2,.8 'goedkoop'. (Ook klein is relatief. tov mijn hele oude 70-210 4-5.6 is ie bijna 2x zo lang!)

Tot dusver ben ik erg onder de indruk van dit objectief. Razendsnelle en consistente AF, super VR, en superscherp beeld.
DoF is bij f4 natuurlijk iets groter dan bij de 2.8 variant, maar verschil is niet heel erg dramatisch.
Dus samengevat: met dit objectief kun je prima uit de voeten voor portret en sport...

Groet
Ruud

Plaats reactie

Terug naar “Telezoom”