oude flitser op digitale nikon
oude flitser op digitale nikon
Hallo,
ik heb een vraag: ik heb nog een SOLIGOR 30DA liggen, en ik heb een NIKON D200. kan ik deze oude flitser (van analoge toestellen) op mijn digitaal apparaat (d200) gebruiken?
bedankt,
Dorus
ik heb een vraag: ik heb nog een SOLIGOR 30DA liggen, en ik heb een NIKON D200. kan ik deze oude flitser (van analoge toestellen) op mijn digitaal apparaat (d200) gebruiken?
bedankt,
Dorus
- Sharkey
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: oude flitser op digitale nikon
In principe kan dat, de Soligot geeft een voltage output van 5.3-13 volt, lang niet genoeg om schadelijk te zijn voor je Nikon (max.250V)
zie ook: Flash voltages
zie ook: Flash voltages
Arjan ( avi-foto.nl & Flickr[/size] )
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
Ik heb net een Nikon D7100 gekocht. ik heb een oeroude SB-24 flitser, die volgens de handleiding manueel wel te gebruiken is met de D7100.
Gisteren op onderzoek uit, dus. maar het wilde niet, elke keer als de flitser flitste was de foto 3/4 zwart, alleen boven was een streep (+/-1/4 of 1/5 van hoogte foto) "foto" te zien, de rest was zwart. Alsof alleen het bovenste stuk van de sluiter werkt. Buiten het met de SB-24 flitsen om doet de camera het 100% (moet wel want spiksplinternieuw!).
Ik heb nu de foto niet bij me (zit op het werk), als het helpt kan ik hem vanavond nog uploaden. Dit gebeurde misschien wel 7 keer (wat gerommeld met objectieven en settings), waarna ik het opgaf.
Any ideas?
Gisteren op onderzoek uit, dus. maar het wilde niet, elke keer als de flitser flitste was de foto 3/4 zwart, alleen boven was een streep (+/-1/4 of 1/5 van hoogte foto) "foto" te zien, de rest was zwart. Alsof alleen het bovenste stuk van de sluiter werkt. Buiten het met de SB-24 flitsen om doet de camera het 100% (moet wel want spiksplinternieuw!).
Ik heb nu de foto niet bij me (zit op het werk), als het helpt kan ik hem vanavond nog uploaden. Dit gebeurde misschien wel 7 keer (wat gerommeld met objectieven en settings), waarna ik het opgaf.
Any ideas?
- MartijnM
- Clublid
Vrij simpel: verkeerde (te snelle) sluitertijd op de camera (dus geen/verkeerde synchronisatie met de flitser).
Check dit: http://pixsylated.com/blog/flash-sync-speed-basics/
Check dit: http://pixsylated.com/blog/flash-sync-speed-basics/
Buy film, not megapixels...
-
- Forumlid
Top!
Weer wat geleerd. ik zat de sluitertijd idd vrij kort om de kamera te "dwingen" te flitsen.
Bedankt!
Weer wat geleerd. ik zat de sluitertijd idd vrij kort om de kamera te "dwingen" te flitsen.

Bedankt!
-
- Forumlid
- Contacteer:
@Pollo
Op mijn d50 gaat de sluitertijd automatisch naar 1/60 als de flitser aan staat.
Moest alleen het diafragma vast instellen en overnemen van de flitser om goede belichting te krijgen.
Die instelling en de zoom wordt niet doorgegeven op de digitale toestellen.
Dus zet mijn d50 op A en stel in op dezelfde waarde als de SB24 waar je met de pijltjes de F waarde veranderd.
De flitser geeft dan de afstand aan waarover geflitst kan worden.
Je D7100 geeft niet aan dat de flitser aan staat?
Op mijn d50 gaat de sluitertijd automatisch naar 1/60 als de flitser aan staat.
Moest alleen het diafragma vast instellen en overnemen van de flitser om goede belichting te krijgen.
Die instelling en de zoom wordt niet doorgegeven op de digitale toestellen.
Dus zet mijn d50 op A en stel in op dezelfde waarde als de SB24 waar je met de pijltjes de F waarde veranderd.
De flitser geeft dan de afstand aan waarover geflitst kan worden.
Je D7100 geeft niet aan dat de flitser aan staat?
Nikon D50 als backup, nikon D7000, nikor af-s 18-55 3.5-5.6 ED/DX, nikor af 35-70 3.3-4.5, Tamron af 80-210 4.5-5.6, Sigma dg 150-500 5-6.3 APO HSM OS, flitser SB28DX
-
- Forumlid
jwbox,
Dank voor je antwoord.
Ik heb gisteren in 2 uur de handleiding geskimd en snel-snel van alles geprobeerd. Als hij iets aangeeft heb ik het niet (goed) gezien, er zijn zo veel ikoontjes. De flits werkte ook niet helemaal mee (halflege batterijen?), er zou dat rode lampje moeten branden maar dat wilde niet. Ik had de setting op M, dus daar zal de camera wel weinig aan veranderen (bijv sluitertijd verlengen). Als ik het goed begreep kon deze oude flits niet in stand "auto"gebruikt worden.
Als het goed is heb ik zondag avond even de tijd om alsnog erin te duiken. Op zich heb ik ook flits erg zelden nodig, neem foto's buiten (paarden). Maar wel fijn als ik hem aan de praat krijg, voor het geval dat.
Dank voor je antwoord.
Ik heb gisteren in 2 uur de handleiding geskimd en snel-snel van alles geprobeerd. Als hij iets aangeeft heb ik het niet (goed) gezien, er zijn zo veel ikoontjes. De flits werkte ook niet helemaal mee (halflege batterijen?), er zou dat rode lampje moeten branden maar dat wilde niet. Ik had de setting op M, dus daar zal de camera wel weinig aan veranderen (bijv sluitertijd verlengen). Als ik het goed begreep kon deze oude flits niet in stand "auto"gebruikt worden.
Als het goed is heb ik zondag avond even de tijd om alsnog erin te duiken. Op zich heb ik ook flits erg zelden nodig, neem foto's buiten (paarden). Maar wel fijn als ik hem aan de praat krijg, voor het geval dat.
-
- Forumlid
- Contacteer:
Als je op M werkt, de sluitertijd op 1/60, diafragma zelfde als flitser.
De flitser regelt de belichting, omdat de gegevens niet aan het toestel doorgegeven worden.
De sB24 is voor de oude TTL, niet het nieuwe flitssysteem.
Daardoor gaat de zoom van de flitser ook niet mee met de lens.
Alleen gaat als het goed is wel het bliksemschicht symbool aan dat de flitser klaar.
Als het rode lampje niet gaat branden, zullen inderdaad de batterijen te ver leeg zijn.
Dan hoor je de flits ook niet piepen bij het opladen.
De flitser regelt de belichting, omdat de gegevens niet aan het toestel doorgegeven worden.
De sB24 is voor de oude TTL, niet het nieuwe flitssysteem.
Daardoor gaat de zoom van de flitser ook niet mee met de lens.
Alleen gaat als het goed is wel het bliksemschicht symbool aan dat de flitser klaar.
Als het rode lampje niet gaat branden, zullen inderdaad de batterijen te ver leeg zijn.
Dan hoor je de flits ook niet piepen bij het opladen.
Nikon D50 als backup, nikon D7000, nikor af-s 18-55 3.5-5.6 ED/DX, nikor af 35-70 3.3-4.5, Tamron af 80-210 4.5-5.6, Sigma dg 150-500 5-6.3 APO HSM OS, flitser SB28DX
-
- Forumlid
Nog bedankt, is gelukt! Met nieuwe batterijen en al. Ik deed stand S met 1/60, dan mocht camera zelf een goede diafragma bedenken en ik stelde dat dan op flitser in. Moest wel even handboek van flitser ook bijpakken, ik heb hem niet echt gebruikt de laatste tijd.
En (sorry-off topic) de D7100 kan ook meervoudig belichten op één foto. Dat kon D70s niet maar goede oude F-801 wel. Joepie.
En (sorry-off topic) de D7100 kan ook meervoudig belichten op één foto. Dat kon D70s niet maar goede oude F-801 wel. Joepie.

- MartijnM
- Clublid
Netjes hoor! Al lijkt jouw kat minder onder de indruk! 

Buy film, not megapixels...
- Remon
- Forumlid
Ik gebruik de sb-24 zelf, gewoon op M schieten, iso 200, sluitertijd op 1/125, en dan klooien met het level (tussen de 1/1 en 1/8 ) en eventueel nog met diafragma / sluitertijd, je hebt overigens wel een strobist flitser
heel handig voor off camera use, kijk eens naar de hahnel combi tf?
Als je meer vragen heb, kan je ook pm'en
P.s. Google eens naar strobist

Als je meer vragen heb, kan je ook pm'en

P.s. Google eens naar strobist

Gear: Nikon D90 + Grip - Nikon AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G - Nikon AF-S DX NIKKOR 55-300mm f/4.5-5.6G - Nikon AF-S NIKKOR 50mm f/1.8G - 2x Nikon Speedlight SB-24
Mijn foto's kunnen soms apart zijn bewerkt!
-
- Forumlid
Ik moest strobist idd googlen, (dacht dat het met strobo te maken had).
Maar, ik wist het wel, ja, dat hij ook met / zonder snoer kan. Alleen ik fotografeer paarden, meestal in beweging, tot nu toe nooit in een studio(setting) ( ook al kan dat ), dus voorlopig houd ik het bij vastklikken aan de body.

Maar, ik wist het wel, ja, dat hij ook met / zonder snoer kan. Alleen ik fotografeer paarden, meestal in beweging, tot nu toe nooit in een studio(setting) ( ook al kan dat ), dus voorlopig houd ik het bij vastklikken aan de body.
hallo,
bedankt voor jullie antwoorden.
ik heb het getest en alles werkt perfect. heeft er iemand een tip hoe je een mooiere foto kan maken met flits?
groetjes,
Dorus
bedankt voor jullie antwoorden.
ik heb het getest en alles werkt perfect. heeft er iemand een tip hoe je een mooiere foto kan maken met flits?
groetjes,
Dorus
- Remon
- Forumlid
http://strobist.blogspot.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gear: Nikon D90 + Grip - Nikon AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G - Nikon AF-S DX NIKKOR 55-300mm f/4.5-5.6G - Nikon AF-S NIKKOR 50mm f/1.8G - 2x Nikon Speedlight SB-24
bedankt, google translate heeft mij geholpen te verstaan wat er staat. ik probeer het straks uit!