Stelen van een lens van de camera om de nek simpel?

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen
Peter
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Stelen van een lens van de camera om de nek simpel?

Bericht door Peter » wo jul 10 2013 4:33 pm

Doe wat je denkt dat je moet doen. Als je het verkeerde doet zit je met een gat in je buik
10 seconden hooguit heeft een georganiseerde groep nodig, en geloof me... de rest van de omstanders steekt geen hand uit om je te helpen.

Tenzij dat je denkt dat je de situatie kunt bevriezen/beheersen ...,en dat vereist toch de nodige ervaring en training, laat ze gewoon hun gang gaan en bel naderhand politie/verzekering.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo jul 10 2013 4:48 pm

Peter schreef:Doe wat je denkt dat je moet doen. Als je het verkeerde doet zit je met een gat in je buik.
Dat risico nemen ze juist niet, want in die gevallen wordt er zeer beslist WEL een politieteam opgezet. Wat bij enkel bestelen niet wordt gedaan. Dat weten die gasten zelf ook heel goed. Escalatie wil men echt voorkomen.

Verder ben ik wel eens gasten tegengekomen die duidelijk wat meer aandacht hadden voor mijn spullen. Gewoon een gebaar met dat eenbeenstatief vasthouden in "knuppelhouding" is voldoende om ze uit de buurt te houden.

Ondanks dat ik weinig heb weg te zetten, ben ik niet bang (integendeel).
Ik heb al eens een inbreker op heterdaad betrapt, overbluft en gewoon gepakt.
Vriendelijke groet, Léon Obers

jantom
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door jantom » wo jul 10 2013 4:54 pm

Hoe het ook zij: als je b.v. in Kaapstad loopt (in je eentje of met meerderen) kan het zomaar gebeuren dat het "afnemen" van apparatuur op een flink minder vriendelijke wijze wordt gedaan.
De armoede is daar zo groot dat men geen schroom meer heeft. Overleven...

In Azië steelt men ook maar dan vooral uit het zicht. Daar is veel minder agressiviteit maar ook vaak wel armoede.

Ik heb nooit dit soort ervaringen op vacantie gehad. Laat niet zien wat je hebt - is het uitgangspunt. Maar dat is niet altijd vol te houden.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo jul 10 2013 5:06 pm

jantom schreef:Hoe het ook zij: als je b.v. in Kaapstad loopt (in je eentje of met meerderen) kan het zomaar gebeuren dat het "afnemen" van apparatuur op een flink minder vriendelijke wijze wordt gedaan.
Bepaalde wijken in steden moet je niet specifiek gaan opzoeken. (Dat hoeft in Nederland ook niet).
Ik ga het risico ook niet specifiek opzoeken.
Maar ook daar geldt een plaatselijke risico-inschatting wat die gasten niet willen nemen. Als blanke toeristen namelijk hardhandig worden aangepakt, zijn ze namelijk verzekerd dat er een blank politieteam op die gasten wordt gezet. De aanpak van zo'n politieteam ten aanzien van die gasten is mogelijk nog pittiger als wat men zelf zou willen uithalen.

Overigens heb ik in Zuid-Afrika nooit in die situatie gezeten. En heb daar toch wel eens als een van de weinige blanken in afgelegen dorpjes en stadjes rondgelopen. Of met de auto gestopt, uitgestapt om te "communiceren" (met handen en voeten) met bosarbeiders, met grote kapmessen die wat aan het eten waren, en foto's gemaakt.

jantom
Clublid
Clublid

Bericht door jantom » wo jul 10 2013 5:16 pm

@Léon

Ik zag opeens -na mijn berichtje hierna -een aanvulling van je. :o

Ik heb het niet willen uittesten.... Was al van tevoren door de groepsleiding van de tour gewaarschuwd: Ga niet alleen..!!
Maar mijn hele leven lang ga ik al alleen :) :shock: Een beetje overdreven...

Ik liep naar een gedeelte van Kaapstad omdat ik -naast wat natuurparken- ook wat van deze grote stad wilde zien en niemand van mijn gezelschap wilde mee.
Ik werd gewaarschuwd door twee taxichauffeurs om niet verder te gaan.

Toen ik weer thuis was (paar dagen later) las ik op internet dat een groep Nederlanders in Kaapstad bij het verlaten van het restaurant werd overvallen. 34 Nederlanders..... Men werkt daar zeker graag in grotere ploegen.

Maar Kaapstad is wel mooi! Herstel: Zuid-Afrika is heel erg mooi.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo jul 10 2013 5:43 pm

Nou ja, ik heb ook wel eens ergens op een verlaten plek bij een "wegrestaurant", annex "Engelse Pub" waar ik s'morgens een Luxe Engels ontbijt heb gehad, met gebakken ei, spek, een potje thee, jus d'orange, en prachtig uitzicht over een laagvlakte, 's avond opnieuw ernaar toe om een stevige T-bone steak te eten. Alles voor een habbekrats.
Werd het parkeerterrein 's avonds bewaakt door een gewapende militair. :shock:

Heb er ook wel eens Zuid-Afrikanen (mannen zowel als vrouwen) als lifters meegenomen.
Als ik daar over praatte met de Zuid-Afrikaanse familie die ik als "uitvalsbasis" had, werd dat niet begrepen.
Ook twee Zulu-vrouwen (bosarbeidsters), de een met witte klei op het gezicht, de ander met rode klei.
Ze naar een centrale plek gebracht waar op het eind van de dag kennelijk daar alle bosarbeiders kwamen om in groepen naar huis te gaan. Werd er aller hartelijkst ontvangen. Fantastisch om mee te maken.

Ook als enige blanke gekampeerd op een plek die naar bleek kennelijk alleen door zwarte seizoensarbeiders werd bevolkt. "Ik was gewoon een van hen".

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » wo jul 10 2013 6:16 pm

In een mogelijke confrontatie met geteisem:
beter een levende lafaard dan een dode held.

Helaas.

jantom
Clublid
Clublid

Bericht door jantom » wo jul 10 2013 6:20 pm

@Léon

Mooie ervaringen.... Ik heb vooral in steden zo nu en dan met de plaatselijke bevolking contact gehad. Er is geen haat tegen blanken. Ik herinner me een gesprek met een verkoopster die op de boulevard spullen verkocht (Port Elizabeth) en met Indiers in Durban. Daar is een grote concentratie Indiers.
Maar het maakt mij niet uit met wie ik tot een gesprek kom. Ik beschouw dat altijd als waardevol.
Maar ik behoorde tot een groep en die vacantie was de enige tot nu toe waarbij ik groepslid was. Ik ga liever alleen, maar alleen reizen is een crime.

Maar waar je ook kans op hebt als je op een snelweg rijdt (Zuid-Afrika): je kan overvallen worden door een horde mensen die de snelweg op gaan... en als je niet uitkijkt dan wordt je nog meegenomen (door de politie) omdat je iemand hebt aangereden. Het is wel een toneelstukje (dat wordt opgevoerd) maar dan op de snelweg.
Dit is geen onzin...
Dit gebeurt vaak bij concentraties armoedige huisjes (ik kom even niet op het woord). Gewoon doorrijden is vaak het advies. En dit toneelstukje is bedoeld voor de witmens.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo jul 10 2013 7:31 pm

jantom schreef:en met Indiers in Durban. Daar is een grote concentratie Indiers.
Inderdaad die kwam ik er ook tegen, een voorstad van Durban circa 100.000 inwoners hoofdzakelijk (80%) Indiër.
Ik heb daar een gesprek met de oud burgemeester van die stad gehad. En een receptie van een bruiloft helemaal in stijl van de Indische klederdracht. Zie ook eerder draadje: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 53#p338453" onclick="window.open(this.href);return false;

jantom
Clublid
Clublid

Bericht door jantom » wo jul 10 2013 8:42 pm

Link gevolgd.
Ik heb heel veel gezien in Zuid-Afrika en dat in een paar weken tijd (najaar 2007) en hoop ooit daar weer naar toe te gaan. Onze KLM deed het weer goed en er waren geen problemen met een statief (had ik niet bij me)..

Maar eerst -later dit jaar- naar India (Calcutta) ~ daar wonen wel meer Indiers dan in Durban, Léon...
Ik kom trouwens ook veel Indiers tegen in Maleisie (en in Singapore). Nazaten van plantagearbeiders.

John Jansen
Forumlid
Forumlid

Bericht door John Jansen » wo jul 10 2013 9:22 pm

From Russia with love....

Jaap_van_Ekris

Bericht door Jaap_van_Ekris » do jul 11 2013 10:53 am

Léon Obers schreef:Bijna altijd heb ik een vrij lang "eenbeen-statief" bij. Het heeft wel wat weg van een lange wapenstok. In ieder geval zou ik het bij tijden van acute nood als zodanig kunnen inzetten. Het is voldoende dat jongelui om je heen dat ook beseffen. 8)
Ik heb inderdaad ook altijd een Vanguard statief bij me met een uitgeschoven lengte van een kleine 2 meter, met balhoofd van zo'n 400 gram aan de ene kant en een duidelijk zichtbare spike aan de andere kant. Ingeschoven komt hij ook als een stevige wapenstok over. Als ik dief zou zijn, zou ik toch een ander doelwit kiezen.

Toen ik nog professioneel werk deed heb ik zijn voorganger (Manfrotto van gietijzer....) ook echt moeten gebruiken omdat wat hooligans bij een voetbalwedstrijd het wel leuk vonden om wat fotografen te "pesten" na de wedstrijd. Wat ook jammer voor hen was, was dat achter ons een peleton MEers (standby) stond die ons te hulp schoot. Als groep van 10 hadden we wat blauwe plekken, aan "hun kant" zijn er een paar in het ziekenhuis geeindigd (meestal zwaar gekneusde ribben). Met de statieven zijn toen behoorlijke klappen uitgedeeld waarbij je echt moet oppassen dat je ze niet naar het hiernamaals helpt. Nu zijn dit mensen die op dat moment het van hun massa moeten hebben omdat ze meestal straalbezopen zijn. Als mensen je in het nauw zouden drijven zou het iets kunnen zijn.

Tegenwoordig heb ik om mijn rugzak een stalen net zitten tijdens transport. Nu kun je er doorheen met een goede kniptang, maar het vertraagd aanzienlijk. Als ik ergens fotografeer dan is het natuurlijk bereikbaar, maar daarvoor kun je ook sloten op je tas maken.

Jaap

Jaap_van_Ekris

Bericht door Jaap_van_Ekris » do jul 11 2013 11:01 am

jantom schreef:Een tripod of monopod wordt door een vliegtuigmij as wapen gezien en moet in de koffer.
Ik had eens overgewicht (heb het nu even over mijn koffer :) ) en wilde daarom mijn statief uit de koffer halen om als handbagage mee te nemen en dat werd niet door KLM geaccepteerd.
Lange voorwerpen waarmee je kunt slaan, zoals skistokken moeten altijd in het ruim. Het grappige is nu dat bij een statief het afhangt van de beschrijving en hoe fanatiek de beveiliging is. Als je het omschrijft als "foto-apparatuur" dan moet het eigenlijk mee kunnen in de cabine (en daarmee is het anders dan een skistok). Het punt is dat het een behoorlijk goed wapen is, zeker als er een degelijk balhoofd op zit (ik gok dat je echt iemand zijn hersens kunt inslaan). Dus meestal maakt de beveiliging van het vliegveld bezwaar.

Het probleem wat je krijgt is dat je pas bij de beveiliging kunt constateren dat het het ruim in moet, en het dus te laat is om het in je koffer te stoppen. En moet hij dus vrijwel onbeschermd het ruim in (er zijn hoezen voor eenpootjes, maar die bieden weinig bescherming tegen het geweld van een baggagekelder). Dus zelf stop ik hem gewoon in mijn ruimbaggage, al is het maar om het beheersbaar te krijgen.

Jaap

Jaap_van_Ekris

Bericht door Jaap_van_Ekris » do jul 11 2013 11:04 am

jantom schreef:Hoe het ook zij: als je b.v. in Kaapstad loopt (in je eentje of met meerderen) kan het zomaar gebeuren dat het "afnemen" van apparatuur op een flink minder vriendelijke wijze wordt gedaan.
De armoede is daar zo groot dat men geen schroom meer heeft. Overleven...
Van mensen die daar gewoond hebben begrijp ik ook dat er van "normale" diefstal ook geen sprake meer is. Het zijn gewoon overvallen waarbij je volledig wordt kaalgeplukt. Men gebruikte daar ook gewoon standaard stalen tralies voor ruiten. Daar is niets tegenop gewassen, en geweldloos meewerken is volgens mij gewoon het zinnigste.

Jaap

jantom
Clublid
Clublid

Bericht door jantom » do jul 11 2013 12:51 pm

@Jaap

Het zij zo... :(

Groeten, Jan

Plaats reactie

Terug naar “Overig fotografie”