Afgelopen dinsdagavond voor de eerste keer naar een stadion geweest om me daar eens te meten met de voetbalfotografen.
Totaal onervaren in deze tak van fotografie had ik mijn draai vlug gevonden. Wat neem ik mee? Geen idee, dus alles maar ingeladen.
De fototrolley dient als krukje, dat had ik ooit eens gezien. Prima zitplaats voor 2x 45 minuten en..... 1e rang.
Wat voor instellingen moet ik hier gebruiken? Een hoge sluitertijd is gewenst om geen beweging te krijgen, zoals ik in de autosport juist wél wil hebben.
In een stadion is het donkerder dan ik had verwacht dus is een vrij groot diafragma bijna noodzaak en je krijgt er een heerlijke scherpte/diepte door.
Maarja, is dat alles? Ik schiet vrijwel alles op volledig manueel (M-stand) maar hier zal ik toch als een dolle aan mijn instellingen moeten schroeven. Dat ben ik eigenlijk niet van plan omdat mij dat misschien veel missers op zal leveren.
Een paar meter van mij vandaan zit een fotograaf met twee D4's. Ik pas een truukje toe waarvoor ik vroeger op school altijd bestraft ben geweest. Spieken!!!! Haha, heerlijk weer ouderwets afkijken. Door mijn lens zie ik bij hem,achter op het schermpje, dat hij op 'auto iso' schiet. Tsja, hij zal het wel weten, hij komt hier waarschijnlijk vaker. Nu hoef ik niet steeds mijn diafragma of belichting handmatig bij te stellen. Auto-iso corrigeert het zelf bij verschillende instellingen. Handig. Maar toch ga ik niet alles afkijken. Die gast ziet een actie, begint als een dolle te schieten en volgens mij meteen zijn buffer vol. Alsof hij een machinegeweer leeg schiet.
Toch is het niet makkelijk. Het spel gaat vlug en spelers bewegen zich onvoorspelbaar op en neer. Dat is in het begin een beetje lastig omdat ik dat niet gewend ben.
Meestal wil ik ook alles vooraf gekaderd in beeld hebben zodat ik (bijna) niets hoef te croppen. Maar dat werkt bij voetbal niet.
De acties gebeuren her en der en soms is dat dichtbij en soms is dat veraf.
Na de wedstrijd ,in de persruimte,nog even een laatste keer afgekeken. Hoe zijn de foto's van de vaste fotografen? Mwah, niet veel anders dan mijn foto's. Ook zij moeten croppen om het plaatje er beter uit te laten zien. Dan heb ik het voor mijn gevoel niet zo slecht gedaan.
Het was een erg leerzame avond en ik ben best wel tevreden met de resultaten, hoewel ik nu wel veel meer afval heb dan bij autosport maar dat schijnt er bij te horen
Ohja, de eindstand was 3-0.
Hieronder een paar foto's.
1. D3 - 1/1000ste - f3,2 - 300mm - iso400.

2. D3 - 1/1000ste - f3,2 - 300mm - iso400.

3. D3 - 1/640ste - f3,2 - 300mm - iso280.

4. D3 - 1/1000ste - f3,2 - 300mm - iso720.

5. D3 - 1/1000ste - f4,5 - 120mm - iso1100.

6. D3 - 1/1000ste - f3,2 - 300mm - iso450.

Aankomend weekend weer autosport. Zaterdag 13-07 NK Autocross Terwolde en zondag 14-07 NK Rallyracing Valkenswaard.
Groeten Roel.