Op 1 juli 2013 introduceerde de CIPA een Standaard (voorgeschreven testmethode) voor de prestaties van beeldstabilisatie voor digitale camera's. Nikon heeft nu de VR prestaties van een aantal Nikkors gemeten volgens deze nieuwe Standaard en de resultaten wijken soms veel af van hun originele claim (b.v. 16-35/4 VR maar 2,5 i.p.v. 4 stops), maar meestal niet al te veel - zie hier de resultaten in de volgende link.
https://nikoneurope-nl.custhelp.com/app ... a_id/57756
In dit artikeltje van digifotopro staat een korte uitleg over de nieuwe CIPA Standaard, met een link naar de CIPA site waar je alle details over CIPA Standard DC-011-2012 kunt vinden.
http://www.digifotopro.nl/content/cipa- ... abilisatie
VR prestaties Nikkors volgens nieuwe CIPA Standaard
- ArendV
- Forumlid
- Contacteer:
VR prestaties Nikkors volgens nieuwe CIPA Standaard
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Re: VR prestaties Nikkors volgens nieuwe CIPA Standaard
Nou ja, ik weet niet of je daar nu zo zwaar aan moet tillen in een verschil met wat Nikon opgeeft of CIPA.
CIPA gaat uit van 20x de brandpunt voor FX formaat.
Bij een 105mm objectief is dat 210 cm.
In het geval van de 16-35/4 VR praat je dan over 32 cm en 70 cm. Of je dat nu representatief zou moeten noemen voor het gebruik van zo'n objectief? Ik denk dat het doorgaans op een grotere afstand wordt gebruikt. Daarmee verandert de effectieve waarde.
Je krijgt nu alleen een vergelijkbare waarde met andere merken, die wellicht bij kortere brandpunten ook minder effectief lijken te werken, indien het merk daar normaal ook een grotere afstand daarvoor had genomen.
CIPA gaat uit van 20x de brandpunt voor FX formaat.
Bij een 105mm objectief is dat 210 cm.
In het geval van de 16-35/4 VR praat je dan over 32 cm en 70 cm. Of je dat nu representatief zou moeten noemen voor het gebruik van zo'n objectief? Ik denk dat het doorgaans op een grotere afstand wordt gebruikt. Daarmee verandert de effectieve waarde.
Je krijgt nu alleen een vergelijkbare waarde met andere merken, die wellicht bij kortere brandpunten ook minder effectief lijken te werken, indien het merk daar normaal ook een grotere afstand daarvoor had genomen.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- ArendV
- Forumlid
- Contacteer:
Re: VR prestaties Nikkors volgens nieuwe CIPA Standaard
Je hebt wel een punt Léon, elke standaard heeft zijn gebreken.
Voordeel is wel dat je bij de CIPA norm weet hoe getest wordt en dan je eigen conclusies kunt trekken zoals jij nu doet.
Bij de Nikon VR claims tot nu toe was dat niet duidelijk, mij in ieder geval niet.
Voordeel is wel dat je bij de CIPA norm weet hoe getest wordt en dan je eigen conclusies kunt trekken zoals jij nu doet.
Bij de Nikon VR claims tot nu toe was dat niet duidelijk, mij in ieder geval niet.
Groeten - Arend / flickr