Lightroom 4 na herinstallatie PC

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
Harry W
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Lightroom 4 na herinstallatie PC

Bericht door Harry W » wo jul 10 2013 8:39 pm

Het werkt inderdaad, zoals door jullie omschreven. Bedankt.

Mvrgr,

Harry

Kroontje

Bericht door Kroontje » wo jul 10 2013 9:05 pm

Pffff :lol: Mooi man ;)

dutchNNphoto
Clublid
Clublid

Bericht door dutchNNphoto » ma jul 15 2013 8:51 am

Klein vraagje van nog zo'n pc-leek, vooral aan YO-1: Ik heb nu in mijn mappen met foto's (.NEF) ook al een .xmp bestand. HET vinkje staat echter niet aan. Wat staat er dan in de xmp bestanden? En wanneer ik nu het vinkje zou aanzetten, gaat het veiligheidsprincipe dan alleen nog voor nieuwe foto's op of worden de oude ook meteen dubbel beveiligd?

Mvg

Nico
Door het NAS ondertussen in het gelukkige bezit van een D300, D800 en D500 en glaswerk van 24 tot 500mm (uit te breiden met een tc 1.4/1.7/2.0) en ondertussen een Z9

dotcat
Clublid
Clublid

Bericht door dotcat » ma jul 15 2013 9:33 am

dutchNNphoto schreef:Ik heb nu in mijn mappen met foto's (.NEF) ook al een .xmp bestand. HET vinkje staat echter niet aan. Wat staat er dan in de xmp bestanden?
In xmp bestanden staan alle aanpassingen die aan de foto zijn gedaan ten opzichte van de originele raw foto. Aanpassingen omvatten alles zoals belichting, metadata, bewerkingen zoals crop, etc.

dutchNNphoto schreef:En wanneer ik nu het vinkje zou aanzetten, gaat het veiligheidsprincipe dan alleen nog voor nieuwe foto's op of worden de oude ook meteen dubbel beveiligd?
De xmp bestanden worden door LR weggeschreven als je iets aanpast aan de foto. Dus als je een aanpassing doet aan een "oude" foto dan wordt er een xmp bestandje bijgezet of als er als een xmp bestandje staat dan wordt deze aangepast. Aangezien de oude foto's al een xmp bestand hebben zijn de foto's al "dubbel" beveiligd mits de xmp bestanden door lightroom zijn aangemaakt. Andere programma's kunnen ook xmp bestanden aanmaken maar de beschreven aanpassingen hoeven niet overeen te komen met de aanpassingen die in de LR database staan.
Quote: Amateurs worry about their gear, Professionals worry about the profit, Masters worry about the light

dutchNNphoto
Clublid
Clublid

Bericht door dutchNNphoto » di jul 16 2013 11:09 am

Dotcat,

dank voor je reactie. Ik begrijp dat de bewerkingen in mijn foto's veilig zijn zolang het xmp-bestandje maar bij de foto blijft (geen probleem want de back-up is de complete map waarin de foto's staan, dus incl xmp).
Maarrrr, zitten hier ook de kleurlabels, trefwoorden, sterrenbeoordeling enz bij in of staat dat allemaal in de map LR4, die ergens anders op mijn pc staat (c schijf).
Of staat dat juist in de back-up die je maakt wanneer ik LR afsluit (mapje in de lightrooncatalogusbackup met de datum van de back-up). En ook die wordt op een apart hardeschijf weggeschreven als back-up. Staat namelijk ook op de harde schijf waar mijn foto's op staan.
Dank voor het lezen en reageren op mijn misschien simpele vragen, maar de know how over hoe het precies werkt gaat boven mijn pet. Het optimaliseren van de foto's begin ik net een beetje door te krijgen, voor mij de eerste prioriteit
Mvg
nico
Door het NAS ondertussen in het gelukkige bezit van een D300, D800 en D500 en glaswerk van 24 tot 500mm (uit te breiden met een tc 1.4/1.7/2.0) en ondertussen een Z9

dotcat
Clublid
Clublid

Bericht door dotcat » di jul 16 2013 12:54 pm

dutchNNphoto schreef:Maarrrr, zitten hier ook de kleurlabels, trefwoorden, sterrenbeoordeling enz bij in of staat dat allemaal in de map LR4, die ergens anders op mijn pc staat (c schijf).
Ik weet niet precies welke onderdelen in de xmp bestanden worden gezet, ik weet zeker dat classificatie mbv sterren, trefwoorden en witte/zwarte vlaggen worden weggeschreven in de xmp file.
dutchNNphoto schreef:Of staat dat juist in de back-up die je maakt wanneer ik LR afsluit (mapje in de lightrooncatalogusbackup met de datum van de back-up). En ook die wordt op een apart hardeschijf weggeschreven als back-up. Staat namelijk ook op de harde schijf waar mijn foto's op staan.
Wat je nu beschrijft is de backup van de LR catalogus. Hierin wordt alles bewaard wat LR doet behalve de raw foto zelf. Dit is dus het belangrijkste onderdeel van LR. Als je de backup hiervan regelmatig maakt en bewaard op een lokatie die niet de hard disk is waar LR zelf op staat en apart je raw foto's backuped dan heb je een redelijk veilige situatie in geval dat de primaire harddisk van je computer ermee uitscheidt.

Het extra doen van de xmp files vormt dan een extra zekerheid.
Quote: Amateurs worry about their gear, Professionals worry about the profit, Masters worry about the light

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”