Zeiss lenzen (20 jaar oud)
- a vgastel
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: Zeiss lenzen (20 jaar oud)
Even een reaktie misschien zit ik fout.Het is niet mijn bedoeling om iets te plaatsen wat ik al eerder voor mij zelf al eens op gezocht heb maar als iemand vind dat het niet kan dan zij het zo.
Heb zo juist een mail weg gedaan naar de link door mij geplaatst wil dit toch wel eens weten of het er is of niet.
En ook naar kipon.
En wat de goede afbeelding is,tjonge jonge
Ben nog even aan het zoeken geweest.
En kwam deze nog tegen lees deze maar eens door.
http://fotodioxpro.com/index.php/contax ... apter.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.gadgetinfinity.com/contax-ya ... -dslr.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ook ncn draadje 2009
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 48&t=21558" onclick="window.open(this.href);return false;
Heb zo juist een mail weg gedaan naar de link door mij geplaatst wil dit toch wel eens weten of het er is of niet.
En ook naar kipon.
En wat de goede afbeelding is,tjonge jonge
Ben nog even aan het zoeken geweest.
En kwam deze nog tegen lees deze maar eens door.
http://fotodioxpro.com/index.php/contax ... apter.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.gadgetinfinity.com/contax-ya ... -dslr.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ook ncn draadje 2009
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 48&t=21558" onclick="window.open(this.href);return false;
mvgr bert
Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Beste Bert,
die adapters zien er best goed uit. Mooi gefabriceerd. Beide voorzien van een lensje, zodat de oneindig-instelling behouden blijft en je hebt ook geen last dat de Nikon-spiegel het objectief raakt.
Maar: in hoeverre wordt de sublieme optische kwaliteit van een Zeiss-objectief aangetast door dat lensje? Ik weet dat het best mee kan vallen, maar ik zou er wel eens cijfers van willen zien, of althans gebruikerservaringen.
In ieder geval een prima redmiddel om die kostbare Zeiss-objectieven toch te kunnen gebruiken.
die adapters zien er best goed uit. Mooi gefabriceerd. Beide voorzien van een lensje, zodat de oneindig-instelling behouden blijft en je hebt ook geen last dat de Nikon-spiegel het objectief raakt.
Maar: in hoeverre wordt de sublieme optische kwaliteit van een Zeiss-objectief aangetast door dat lensje? Ik weet dat het best mee kan vallen, maar ik zou er wel eens cijfers van willen zien, of althans gebruikerservaringen.
In ieder geval een prima redmiddel om die kostbare Zeiss-objectieven toch te kunnen gebruiken.
- a vgastel
- Forumlid
Eugene en verdere die gereageerd hebben.
Heb een mail gehad van kipon.
Van: FotoVideoRetail nl
Datum: 17-7-2013 16:43:27
Aan: [e-mail adres verwijderd]
Onderwerp: RE: contax
Beste Bert,
bedankt voor u oplettendheid.
Het verzoek dit aan te passen bij Cameranu is al geplaatst na aanleiding van u mail.
De Contax/Yashica naar Nikon zijn zeker in de handel en kosten €79,90.
Wanneer er nog vragen zijn horen wij dit graag van u.
Met vriendelijke groet,
Jenny Grubben
FotoVideoRetail.nl
Postbus 3220
5902 RE Venlo
T +31-(0)-77-8517124
F +31-(0)-77-8517126
http://www.benro.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.kipon.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.sunwayfoto.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.lanparte.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mefoto.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.cineroid.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Nu gaan we de vraag stellen of er ergens gebruikers ervaringen zijn.
Edit
Met een adapter lever je altijd wat in met of zonder glas, maar of je dat gaat zien is de vraag .
Gaan we uit zoeken.
Heb een mail gehad van kipon.
Van: FotoVideoRetail nl
Datum: 17-7-2013 16:43:27
Aan: [e-mail adres verwijderd]
Onderwerp: RE: contax
Beste Bert,
bedankt voor u oplettendheid.
Het verzoek dit aan te passen bij Cameranu is al geplaatst na aanleiding van u mail.
De Contax/Yashica naar Nikon zijn zeker in de handel en kosten €79,90.
Wanneer er nog vragen zijn horen wij dit graag van u.
Met vriendelijke groet,
Jenny Grubben
FotoVideoRetail.nl
Postbus 3220
5902 RE Venlo
T +31-(0)-77-8517124
F +31-(0)-77-8517126
http://www.benro.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.kipon.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.sunwayfoto.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.lanparte.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mefoto.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.cineroid.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Nu gaan we de vraag stellen of er ergens gebruikers ervaringen zijn.
Edit
Met een adapter lever je altijd wat in met of zonder glas, maar of je dat gaat zien is de vraag .
Gaan we uit zoeken.
mvgr bert
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Met een adapter zonder glas lever je echt geen kwaliteit in.
Met een adapter met glas valt het nog te bezien.
Dus, welke keiharde NAS-verslaafde met een Nikon FX-camera koopt zo'n adapter om hem te combineren met een Zeiss 1,7/50mm of een 1,4/50mm en die dan in één sessie te vergelijken met een Nikkor 1,8/50mm of 1,4/50mm? Wie maakt die glasharde en onbetwistbare testopnamen? Of de Zeiss 60mm Macro tegen de 60mm Micro-Nikkor? Of de Zeiss 1,4/85mm tegen de Nikkor 1,4/85mm?
Ja, dan wel echte testopnamen, niet zoals we die meestal hier te zien krijgen: zonder statief, met windkracht 9 en een paar "vergeten" camera-instellingen... Eindelijk weer eens echte Nikon-apparatuur-gerelateerde opnamen op dit Nikon-forum?
Met een adapter met glas valt het nog te bezien.
Dus, welke keiharde NAS-verslaafde met een Nikon FX-camera koopt zo'n adapter om hem te combineren met een Zeiss 1,7/50mm of een 1,4/50mm en die dan in één sessie te vergelijken met een Nikkor 1,8/50mm of 1,4/50mm? Wie maakt die glasharde en onbetwistbare testopnamen? Of de Zeiss 60mm Macro tegen de 60mm Micro-Nikkor? Of de Zeiss 1,4/85mm tegen de Nikkor 1,4/85mm?
Ja, dan wel echte testopnamen, niet zoals we die meestal hier te zien krijgen: zonder statief, met windkracht 9 en een paar "vergeten" camera-instellingen... Eindelijk weer eens echte Nikon-apparatuur-gerelateerde opnamen op dit Nikon-forum?
- a vgastel
- Forumlid
O, JE slaat de spijker op zijn kop.
Zou zo iets nog doen met de 135mm ais en de soligor
,maar ja wie heeft zo een setje in huis.
Zou zo iets nog doen met de 135mm ais en de soligor

mvgr bert
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Prima idee!emdeklerk schreef:Wie maakt die glasharde en onbetwistbare testopnamen? .....
Ik zie jouw testopnamen met belangstelling tegemoet.
- a vgastel
- Forumlid
Zou zeggen maak een oproep aan de gene die ze in de kast hebben liggen in een draadje.
Misschien dat ze mee willen doen, maar denk dat je nul op rekest krijgt.
Misschien dat ze mee willen doen, maar denk dat je nul op rekest krijgt.
mvgr bert
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Moeten jullie mij natuurlijk niet aankijken... Ik heb geen NAS-syndroom en ik heb geen FX-camera!
Maar er wordt zo ontzettend veel en deskundig gereageerd hier op dit forum, dat ik me volledig ondergeschikt voel aan al dat digitale geweld!
Ik wacht trouwens nog steeds op de opnamen die zouden moeten aantonen dat de 2,8/28mm AIS vertekent...
Maar er wordt zo ontzettend veel en deskundig gereageerd hier op dit forum, dat ik me volledig ondergeschikt voel aan al dat digitale geweld!
Ik wacht trouwens nog steeds op de opnamen die zouden moeten aantonen dat de 2,8/28mm AIS vertekent...
-
- Forumlid
Je geheugen is mogelijk beter dan het mijne. Maar ik meen dat ik ooit iets heb gezegd over de tegenvallende onscherpte in de hoeken van dit door jou genoemde "legendarische objectief", in mijn bezit.emdeklerk schreef:....Ik wacht trouwens nog steeds op de opnamen die zouden moeten aantonen dat de 2,8/28mm AIS vertekent...
Misschien als ik een keer tijd en zin heb. Ik ben nu meer aan het fotograferen en minder aan het testen.
Maar wat betreft de hierboven genoemde testen die blijkbaar op jouw verlanglijstje staan: Leid de dans !
Organiseer dat de bezitters bij elkaar komen en verras ons met een test waar niets op af te dingen valt, met wellicht verrassende testuitslagen.
-
- Moderator
- Contacteer:
Marten, mij staat bij dat jij een tijd geleden testfoto's hebt geplaatst van een houten veranda, met beplanting en potten met planten, gemaakt met de 28mm f2.8 Ais?Marten schreef:Je geheugen is mogelijk beter dan het mijne. Maar ik meen dat ik ooit iets heb gezegd over de tegenvallende onscherpte in de hoeken van dit door jou genoemde "legendarische objectief", in mijn bezit.emdeklerk schreef:....Ik wacht trouwens nog steeds op de opnamen die zouden moeten aantonen dat de 2,8/28mm AIS vertekent...
Misschien als ik een keer tijd en zin heb. Ik ben nu meer aan het fotograferen en minder aan het testen.
Maar wat betreft de hierboven genoemde testen die blijkbaar op jouw verlanglijstje staan: Leid de dans !
Organiseer dat de bezitters bij elkaar komen en verras ons met een test waar niets op af te dingen valt, met wellicht verrassende testuitslagen.
-
- Forumlid
Klopt! Heel goed Luc! Mijn veranda. Toen ging het over hoekonscherpte.Skippy schreef: Marten, mij staat bij dat jij een tijd geleden testfoto's hebt geplaatst van een houten veranda, met beplanting en potten met planten, gemaakt met de 28mm f2.8 Ais?
Maar voor vertekening heb ik met die 28mm f2.8 Ais ooit een muurtje gefotografeerd, daterend uit 1895, en toen werd het metselwerk als niet strak genoeg beoordeeld. Windkracht acht onder het metselwerk zeg maar.
En om nou weer met mijn loodzware Gitzo er op uit te trekken bij windkracht nul, naar een nieuwbouwwijkje... hmmm...om er dan thuis achter te komen dat ik toch een instelling heb vergeten uit te zetten...
E.M. mag dit legendarische objectief van mij lenen t.b.v. een legendarische test.
Ik begrijp nu pas dat daar een lens in zit in die adapter van Kipon. En dat dus het niet slechts een verloopring is. Ja, zo kan het wel natuurlijk.
Maar ehm... nee bedankt, dat ga ik met Zeiss glaswerk niet doen.
Maar ehm... nee bedankt, dat ga ik met Zeiss glaswerk niet doen.

-
- Moderator
- Contacteer:
Oh ja dat muurtje! Kan ik me nu ook weer herinneren. Net zoals een hele fijne testsessie bij jou thuis, met o.a een paar Gitzo's en de nodige flessen wijn. Overigens een geweldig objectief die 28mm f2.8 Ais, een van mijn favorieten. Ik meen me ook te herinneren dat E.M. wel de 28mm f2 Ais bezit, maar niet de f2.8. Tot zover de Max geheugentrainer ...Marten schreef:Klopt! Heel goed Luc! Mijn veranda. Toen ging het over hoekonscherpte.Skippy schreef: Marten, mij staat bij dat jij een tijd geleden testfoto's hebt geplaatst van een houten veranda, met beplanting en potten met planten, gemaakt met de 28mm f2.8 Ais?
Maar voor vertekening heb ik met die 28mm f2.8 Ais ooit een muurtje gefotografeerd, daterend uit 1895, en toen werd het metselwerk als niet strak genoeg beoordeeld. Windkracht acht onder het metselwerk zeg maar.
En om nou weer met mijn loodzware Gitzo er op uit te trekken bij windkracht nul, naar een nieuwbouwwijkje... hmmm...om er dan thuis achter te komen dat ik toch een instelling heb vergeten uit te zetten...
E.M. mag dit legendarische objectief van mij lenen t.b.v. een legendarische test.
Ik heb de 2,8/28mm AI... Ook niet heel slecht hoor.
Maar waar ik ook lees, wat ik ook opsla, men is unaniem van mening dat de AIS (die dan vaak in één adem wordt genoemd met de 3,5/15mm) vrijwel vertekeningsvrij is. De bewering dat zulks niet het geval zou zijn zag ik graag met een testopname onderbouwd.
Ook in de goede oude tijd toen de Nikon Club Nederland nog meer op techniek en optiek gericht was dan op het fungeren als foto-bucket, en er regelmatig beschrijvingen van objectieven en objectiefsoorten werden uitgegeven, was er al een publicatie over alle toen door Nikon gemaakte 28mm-objectieven. Doorwrocht en met passie geschreven door Nico van Dijk. Zijn eindconclusie over de in 1981 uitgebrachte AIS-versie: "Deze groothoek wordt door vele fotografen als één van de beste 28-ers ter wereld gezien. Ook bij volle opening presteert hij zeer goed; heeft weinig lichtafva en praktisch geen vertekening. En op een BR-2-ring gemonteerd is het een uitstekende macrolens." Een stelling die ik in iedere beschrijving en test onderbouwd zie.
De Nikon Club Nederland publicaties die ik in bezit heb:
nr. 200401: Alle Nikkor 28 mm-groothoekobjectieven / en portretobjectieven
nr. 200201: Nikkor 1,2/55 mm - Subjectieve beschrijving van een imposant objectief
nr. 200202: Alle standaard Nikkors.
Eigenlijk zouden die brochures moeten worden bijgewerkt en opnieuw worden aangeboden...
De Nikon Club Nederland zou een bolwerk van Nikon-kennis moeten zijn, die kennis zou veel en veel breder aanwezig moeten zijn.
Maar waar ik ook lees, wat ik ook opsla, men is unaniem van mening dat de AIS (die dan vaak in één adem wordt genoemd met de 3,5/15mm) vrijwel vertekeningsvrij is. De bewering dat zulks niet het geval zou zijn zag ik graag met een testopname onderbouwd.
Ook in de goede oude tijd toen de Nikon Club Nederland nog meer op techniek en optiek gericht was dan op het fungeren als foto-bucket, en er regelmatig beschrijvingen van objectieven en objectiefsoorten werden uitgegeven, was er al een publicatie over alle toen door Nikon gemaakte 28mm-objectieven. Doorwrocht en met passie geschreven door Nico van Dijk. Zijn eindconclusie over de in 1981 uitgebrachte AIS-versie: "Deze groothoek wordt door vele fotografen als één van de beste 28-ers ter wereld gezien. Ook bij volle opening presteert hij zeer goed; heeft weinig lichtafva en praktisch geen vertekening. En op een BR-2-ring gemonteerd is het een uitstekende macrolens." Een stelling die ik in iedere beschrijving en test onderbouwd zie.
De Nikon Club Nederland publicaties die ik in bezit heb:
nr. 200401: Alle Nikkor 28 mm-groothoekobjectieven / en portretobjectieven
nr. 200201: Nikkor 1,2/55 mm - Subjectieve beschrijving van een imposant objectief
nr. 200202: Alle standaard Nikkors.
Eigenlijk zouden die brochures moeten worden bijgewerkt en opnieuw worden aangeboden...
De Nikon Club Nederland zou een bolwerk van Nikon-kennis moeten zijn, die kennis zou veel en veel breder aanwezig moeten zijn.
-
- Moderator
- Contacteer:
OK, op dit onderdeel gezakt voor de geheugentrainer ... Heb ik wat gemist, wie heeft waar beweert dat de 28mm f2.8 vertekent? Qua publicaties en kennis is het een feit dat de tijden veranderen, het aantal mensen dat hier in geinteresseerd is zal niet heel groot zijn.