First attempts

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
Diederik
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

First attempts

Bericht door Diederik » zo jul 14 2013 2:36 pm

Welnu, nu dan ook maar eens proberen. Ik ben benieuwd naar jullie commentaren. Ik ben continu aan het experimenteren en vraag me af hoe ik mijn foto's interessanter kan maken. Any comment is welkom. Ik hoor graag van jullie.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Of kijk eens op mijn library als je zin hebt: http://s1364.photobucket.com/user/DiederikN29/profile/" onclick="window.open(this.href);return false;
D7000, AF-S DX NIKKOR 18-200mm f/3.5-5.6G ED VR II, AF-S NIKKOR 85mm f/1.4G, Speedlight SB700

peterk
Forumlid
Forumlid

Re: First attempts

Bericht door peterk » ma jul 15 2013 8:11 pm

Foto 1 barst de zon uit mijn scherm volgende keer een ander standpunt nemen. Hij is ook niet echt scherp en kan wel wat extra kleur gebruiken.

Foto 2 mis ook scherpte en staat niet helemaal recht.

Foto 3 zegt me niet zoveel.

Ik zou lekker rond gaan lopen met de 1.4 want het lijkt me te gek om daar wat straat fotografie te gaan doen.

bjornc
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door bjornc » ma jul 15 2013 8:20 pm

Foto 1; Het tegenlicht vind ik juist wel mooi.
Wel staat de foto naar rechts scheef.

Foto 2: Enorme speldkussen vervorming, wellicht softwarematig aanpakken?

Foto 3; daar geef ik Peterk gelijk... zegt mij ook niets.

Diederik
Forumlid
Forumlid

Bericht door Diederik » di jul 16 2013 6:31 pm

Dank.Dat scherpt mijn geest. Helemaal gelijk over kleur op 1, knallende zon was eigenlijk wel de bedoeling, dus da's gelukt :mryellow: ,Speldekussen op 2 kan ik geloof ik pas sinds gisteren oplossen als photoshop zal werken (was eerder nog niet het geval). Of had ik dat al tijdens het nemen van de foto kunnen oplossen? Dat zou ik heel graag weten. En ik zie nu ook dat de derde voor de argeloze aanschouwer natuurlijk helemaal niks te zeggen heeft. :D Ik had een wat kleiner diafragma moeten kiezen zodat je nog net de chineesheid van de rode vlag had kunnen ontcijferen, dan was het tenminste nog wat.
Fijn! Blij met comments.
D7000, AF-S DX NIKKOR 18-200mm f/3.5-5.6G ED VR II, AF-S NIKKOR 85mm f/1.4G, Speedlight SB700

ruilof
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door ruilof » di jul 16 2013 7:48 pm

De foto's hebben het allemaal net niet.
#1 De zon is gelukt, maar verder is alles net niet af in de foto. Van boven en van onder ontbreekt m.i. teveel.
#2 Mist scherpte. De vervorming is niet bol of hol, maar een perspectivische vervorming die ontstaan omdat je schuin naar boven hebt gefotografeerd. Eenvoudig op te lossen.
#3 Vertelt niets. Technisch ook niet helemaal in orde.
Laatst gewijzigd door ruilof op wo jul 17 2013 10:50 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Schrijven met licht, meer is het niet, maar ook niet minder
Website
Blog

Diederik
Forumlid
Forumlid

Bericht door Diederik » wo jul 17 2013 4:13 pm

ruilof schreef:De foto's hebben het allemaal net niet.
#1 De zon is gleujkt, maar verder is alles net niet af in de foto. Van boven en van onder ontbreekt m.i. teveel.
#2 Mist scherpte. De vervorming is niet bol of hol, maar een perspectivische vervorming die ontstaan omdat je schuin naar boven hebt gefotografeerd. Eenvoudig op te lossen.
#3 Vertelt niets. Technisch ook niet helemaal in orde.
#1 check. Gelijk heb je, de situatie ter plekke beperkte me echter om er meer van te maken (straatbreedte, electriciteitslijnen, overhangende luifels etc etc.) Misschien zo eentje die je dan beter niet kunt maken.
#2 de eenvoud van de oplossing ontgaat me even, tenzij je bedoelt om mezelf op een hoger standpunt te zetten (dat zou dan zo'n 150 meter moeten zijn, de torens zijn tot 500 meter hoog) of is er nog een andere eenvoudige oplossing? Overigens zij gezegd dat de rivier hier een scherpe bocht maakt en dat mijn standpunt precies op de straal van die bocht aan de buitenrand is. Dat versterkt natuurlijk het perpectivisch vertekeneffect, maar dat maakt die bocht nou juist ook zo fotogeniek. 8)
#3 de inhoudsloosheid had ik inmiddels inderdaad ook al door :wink2: Maar ik ben ben wel weer benieuwd wat je bedoelt met 'technisch niet in orde'. Wat had ik beter kunnen doen?

Na paar maanden er onbekommerd er op los schieten, zijn deze commentaren zeer waardevol! Dank dus daarvoor.

ruilof
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ruilof » wo jul 17 2013 10:53 pm

de eenvoud van de oplossing ontgaat me even,
In photoshop. Laag dupliceren dan bij bewerken kiezen voor transformatie/vervormen en aan de bovenhoeken ongeveer onder 45 graden naar boven/buiten trekken. tot je tevreden bent.

Heeft grenzen bij sterke vertekening.
Website
Blog

Diederik
Forumlid
Forumlid

Bericht door Diederik » wo jul 17 2013 11:21 pm

ok, ik ga daar eens experimenteren. Ik wil wel proberen om zoveel mogelijk puur te schieten, zonder Photoshop. Deels ook omdat ik er nog nooit mee gewerkt heb :) Maar deze plaat kan zo niet inderdaad.

ruilof
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ruilof » do jul 18 2013 7:43 pm

Photoshop of Lightroom is eigenlijk onontbeerlijk.
Vroeger in de doka was ik al bezig met contrasten, onthoeken, doordrukken en tegenhouden. Waarom niet in photoshop? Maar zoals met alles, gebruik de schuifjes met mate.
Verder is het zo dat iedere RAW-foto bijna noodzakelijk enige verscherping behoeft. Ook dat is in photoshop eenvoudig.
Website
Blog

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”