Het Plein

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
Daniël

Het Plein

Bericht door Daniël » di jul 16 2013 8:20 am

Een foto van denk ik wel de bekendste plein van Nederland.

Afbeelding
At the Plein in The Hague by Daniël Schuiling, on Flickr
EXIF

justme
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Het Plein

Bericht door justme » di jul 16 2013 10:45 am

wat ik achtereenvolgens zie :

een duif
een tegel
vier mensen
rechts wat schaduw
links een fietsje
hoge gebouwen op achtergrond
een beeld op het plein
mensen voor het beeld
ik zie nog net het terras waar mensen zitten

mijn conclusie: een eenvoudige foto die mij niet zo boeit, dit ligt voornamelijk aan je compositie en deels aan de belichting/nabewerking.

bjornc
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door bjornc » di jul 16 2013 6:01 pm

En hiermee is alles gezegd.

staal571
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door staal571 » di jul 16 2013 8:43 pm

Ik wist niet eens waar het was dus zo bekend was het dus toch niet, maar daarom zal ik nu nu wel een cultuur barbaar zijn, en de foto zegt mij ook niet veel gewoon een foto zoals zo velen.

Gr Peter
Ik ben nog steeds blij met mijn Nikon D600 ondanks dat het geen „”Pro camera is””, maar ben ook gek op Nikon F5

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » di jul 16 2013 9:04 pm

Om het even voor Daniël op te nemen: het zien en interpreteren van foto's heeft veel te maken met herkenning; voor mensen die bekend zijn met een stuk stad, met een stuk geschiedenis, met een stuk beleid over een paar eeuwen. Dan heeft een foto als deze waarde. Het is heel goed mogelijk dat een foto als deze voor buitenstaanders te weinig houvast biedt; te saai overkomt. Maar....

Het Plein is altijd onbebouwd gebleven, ondanks dat in de loop van de geschiedenis vele onroerend-goed-types en andere stenenschuivers er hun begerige blikken op hebben laten vallen. Willem van Oranje heeft al verordonneerd dat het Plein nooit bebouwd zou mogen worden; hij hechtte aan een open ruimte naast de gebouwen op het Binnenhof. Die leegte, die ruimte is door Daniël goed weergegeven.

Dan rijzen achter de oude bebouwing moderne kantoortorens op. Den Haag heeft (als grootste dorp van Nederland - nooit stadsrechten gekregen!) grootsteedse aspiraties... Een stukje contrast.

Een paar jaar geleden was er een controverse: de gemeente en het Rijk wilden het uitzicht over de Ridderzaal en de Rolzaal vanaf het Buitenhof/Kneuterdijk niet verder laten verrommelen door hoogbouw. Waarop de bouwers van een aantal nieuwe torens een prachtige artist's impression toonden, die later volkomen gelogen bleek: de gebouwen waren aanzienlijk lager ingetekend dan ze later in het echt waren - maar toen stonden ze er al, uiteraard...

Dus eigenlijk is er best veel te zien, op een foto als deze... Kijken is herkennen, kijken is vaak het invullen van voorkennis...

De gebouwen zijn voor de Hagenees (wat ik overigens niet ben) heel herkenbaar. De "Vulpen", de Zürich-toren, de voormalige torens aan de Muzenstraat, nu met puntdaken opgetuigd en wel "de tieten van Den Haag" genoemd. Het blauw van de dakbedekking is uniek: het neemt vaak de kleur van de hemel aan. Helaas valt één toren net achter het standbeeld.

justme
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door justme » di jul 16 2013 9:53 pm

als ik jouw verhaal lees ( emdeklerk ) dan nog is de foto een ratjetoe van objecten. en heeft de compositie, icm jouw verhaal, in mijn opinie aandacht nodig.

Je zou dus kunnen proberen of de aandacht kunnen vestigen/isoleren op de grote vrije vlakte van het plein, of een mooie line-up van die torens

John'47
Forumlid
Forumlid

Bericht door John'47 » di jul 16 2013 10:09 pm

Ik werk daar vlakbij
Foto klopt voor mij helemaal
Het desolate van die ambtenarentorens
Het ruime van het oude plein
De anonieme luitjes op terras

Jaren geleden een parkeerplein met een parkeerwacht op een ladder

Kortom, ik vind het een goeie foto

John
Nikon D810, Sony RX1R II. 

Daniël

Bericht door Daniël » do jul 18 2013 9:47 am

Het plein is zoals emdeklerk zegt een plein met een grote historie.
Omdat je het plein niet kent betekend ook niet dat je een cultuur barbaar bent. Maar kennen zou wel moeten als je naar het nieuws kijkt.

Mijn doel was om het plein, zoals het de bedoeling is, leeg neer te zetten en de historie en heden met elkaar op de foto te zetten.
Mijn bedoeling was dus het contrast neer te zetten. Wanneer ik een foto maak van een plek zoals deze en het staat vol met mensen krijg je weer te horen dat er teveel mensen op staan. Zo is het dus nooit goed.

Den Haag heeft inderdaad nooit stadsrechten gekregen, echter is de criterium van stadsrechten afgeschaft en is het nu op basis van de aantal inwoners. Maar dit is weer een geheel andere topic.

josj
Forumlid
Forumlid

Bericht door josj » do jul 18 2013 10:20 am

Mmm ik dacht meteen ,wat ziet het museumplein er ineens anders uit.
Tja .... :]

oud0001

Bericht door oud0001 » do jul 18 2013 11:38 am

Het plein mag een historie hebben maar het mist uistraling. Geen pazaz, geen oempf.
En dat doet de niet kenner emotioneel niet zo veel.

Dat effect heb je ook als je een foto maakt van je eigen straat of kinderfoto's.
Sommige zaken boeien mensen niet zo veel als ze er geen emotionele binding mee hebben.
Voor die mensen zou het misschien interessanter kunnen worden door er een groot aantal klinkers uit het beeld te nemen. :wink:

Zeg ongeveer zo iets misschien. Helaas is er niet veel van overgebleven maar voor dit voorbeeld is het wel duidelijk.
Afbeelding

John'47
Forumlid
Forumlid

Bericht door John'47 » do jul 18 2013 6:41 pm

Mij spreekt het origineel meer aan.
Nikon D810, Sony RX1R II. 

Daniel123
Clublid
Clublid