Opvolger gezocht voor mijn Pentax K10D
Opvolger gezocht voor mijn Pentax K10D
Beste forumleden.
hierbij vraag ik jullie advies, bij het kiezen van een opvolger voor mijn Pentax K10d (met Tamron 18-200 F3.5-6.3).
Belangrijkste doel is sportfotografie en dan voornamelijk mountainbike, en af en toe baanwielrennen.
Ook moet de camera dienen voor de kiekjes op vakantie en in en om het huis.
De reden om afscheid te nemen van de Pentax, is de trage/onbetrouwbare autofocus, vooral in situaties met wat minder (niet eens weinig dus) licht.
Budget is zo'n 750 Euro en hiervoor wil er een camera met 18-105 of 18-200 huis tuin en keuken objectief hebben.
Voor volgend jaar staat dan een 70-200 F2.8 op het verlanglijstje.
Heb de D5200 in mijn handen gehad, maar die vind ik wat ielig. De D7000 ligt prettiger in de hand (beetje vergelijkbaar met de Pentax) en is volgens mij met een 70-200 F2.8, beter in balans dan de D5200.
Doe ik er goed aan om voor de D7000 te gaan of toch de D5200, of doorsparen voor de D7100 ? Ook andere alternatieven zijn welkom.
hierbij vraag ik jullie advies, bij het kiezen van een opvolger voor mijn Pentax K10d (met Tamron 18-200 F3.5-6.3).
Belangrijkste doel is sportfotografie en dan voornamelijk mountainbike, en af en toe baanwielrennen.
Ook moet de camera dienen voor de kiekjes op vakantie en in en om het huis.
De reden om afscheid te nemen van de Pentax, is de trage/onbetrouwbare autofocus, vooral in situaties met wat minder (niet eens weinig dus) licht.
Budget is zo'n 750 Euro en hiervoor wil er een camera met 18-105 of 18-200 huis tuin en keuken objectief hebben.
Voor volgend jaar staat dan een 70-200 F2.8 op het verlanglijstje.
Heb de D5200 in mijn handen gehad, maar die vind ik wat ielig. De D7000 ligt prettiger in de hand (beetje vergelijkbaar met de Pentax) en is volgens mij met een 70-200 F2.8, beter in balans dan de D5200.
Doe ik er goed aan om voor de D7000 te gaan of toch de D5200, of doorsparen voor de D7100 ? Ook andere alternatieven zijn welkom.
Re: Opvolger gezocht voor mijn Pentax K10D
Van de D7000 weet ik, dat die ouder is als de D5200.
Kwa prijs liggen ze niet veel van mekaar.
Maar hier dan nog een tip.
Kijk voor een objectief eens of je die tweedehands kan kopen, zowel hier op de site als op MP.
Ja, scheel je weer wat geld.
Kwa prijs liggen ze niet veel van mekaar.
Maar hier dan nog een tip.
Kijk voor een objectief eens of je die tweedehands kan kopen, zowel hier op de site als op MP.
Ja, scheel je weer wat geld.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
D7000 is een prima camera. Wil je echter een zeer goede autofocus, kun je beter een occasion d300s kopen. Snellere autofocus en een stevigere body voor zo'n grote lens. De sensor is dan wel wat minder, maar daar is goed omheen te werken.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
De nieuwe pentaxen zijn ook helemaal niet slecht. lees de reviews maar eens. Ik heb veel met pentax gefotografeerd in het analoge tijdperk en ik heb nog altijd een zwak voor dit merk. Maar een nikon is natuurlijk ook prima. Ik sluit me aan bij de hier gegeven tips...
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl
Alvast bedankt voor de adviezen.
D300(s) had ik eigenlijk nog niet aan gedacht. Dit is al wel een ouder (2008/2009) model. Is die wat autofocus prestaties dan wel opgewassen tegen de nieuwere modellen ?
Reden om van Pentax af te stappen is het gebrek aan goede gebruikte objectieven.
De 70-200 f2.8 op mijn verlanglijst wordt voor Nikon regelmatig gebruikt aangeboden, maar voor Pentax maar heel zelden.
D300(s) had ik eigenlijk nog niet aan gedacht. Dit is al wel een ouder (2008/2009) model. Is die wat autofocus prestaties dan wel opgewassen tegen de nieuwere modellen ?
Reden om van Pentax af te stappen is het gebrek aan goede gebruikte objectieven.
De 70-200 f2.8 op mijn verlanglijst wordt voor Nikon regelmatig gebruikt aangeboden, maar voor Pentax maar heel zelden.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
De autofocus van de D300s is beter dan die van de D5xxx serie en die van de D7000. De d7100 heeft weer een wat vernieuwde versie van de D300s autofocus. Dat is dus de enige genoemde camera die tegen de D300s opkan qua autofocus.
-
- Clublid
- Contacteer:
Topicstarter wil ook foto's maken met minder licht. Dan zul je al snel je iso waarde moeten gaan opschroeven. In dat geval zou ik niet voor de D300(s) kiezen. Ik zou de D7100 dan verkiezen boven de D7000 of de genoemde 300(s). De D7100 heeft ivm de D7000 een aanzienlijk verbeterd autofocus systeem wat je in de door TS genoemde omstandigheden zeker vooruit zal helpen. De D3009s) kan daarin wel meekomen maar daarbij mis je dan de optie om hoger in de iso waarde's te gaan komen, iets wat bij de D7100 en de D7000 zeker wel kan.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Je hebt het over huis en keuken objectieven. Nieuw of tweedehands? De 18-105 wordt bijna voor niks in een set meegegeven maar voor sport is de AF veel te sloom. De 18-200 is iets beter, maar nieuw niet echt goedkoop.
Ik kom van oorsprong ook van de k10d en als de ruis op de d300 niet zo hinderlijk was vanaf iso 2000, dan had ik hem nog steeds. Voor je beslist om over te stappen, kijk eens heel goed naar de k5II. De AF is veel beter ivt de k10d, en doet eigenlijk alleen nog onder voor een Nikon als je tracking gebruikt. Als je goed kunnen pannen - zelf het bewegende object onder het scherpstelpunt houden - dan ben je met deze laatste loot aan de Pentax boom goed bedeeld.
Een sportlens als een 70-200 is nooit goedkoop. Niet voor Nikon, niet voor Pentax. Het klopt dat er meer tweedehands te krijgen is voor Nikon, maar reken je niet rijk als je voor een Nikon lens gaat.
Ik heb zelf momenteel een d7100, puur vanwege het AF systeem. Maar ik heb ook sport met de d600 geschoten, die zou een mindere AF hebben, en ik heb nooit het gevoel gehad dit ik daarmee totaal geen resultaat kon boeken.
Lock
Ik kom van oorsprong ook van de k10d en als de ruis op de d300 niet zo hinderlijk was vanaf iso 2000, dan had ik hem nog steeds. Voor je beslist om over te stappen, kijk eens heel goed naar de k5II. De AF is veel beter ivt de k10d, en doet eigenlijk alleen nog onder voor een Nikon als je tracking gebruikt. Als je goed kunnen pannen - zelf het bewegende object onder het scherpstelpunt houden - dan ben je met deze laatste loot aan de Pentax boom goed bedeeld.
Een sportlens als een 70-200 is nooit goedkoop. Niet voor Nikon, niet voor Pentax. Het klopt dat er meer tweedehands te krijgen is voor Nikon, maar reken je niet rijk als je voor een Nikon lens gaat.
Ik heb zelf momenteel een d7100, puur vanwege het AF systeem. Maar ik heb ook sport met de d600 geschoten, die zou een mindere AF hebben, en ik heb nooit het gevoel gehad dit ik daarmee totaal geen resultaat kon boeken.
Lock
Voor mountainbike- en wielrenfoto's is de snelheid van de autofocus overigens niet zo belangrijk. Belangrijker is dat je de sport goed snapt en weet op welke plekken je de meeste acties kunt verwachten. Ik heb met mijn ouwe trouwe d70 perfect scherpe wielren- en cyclocrossfoto's gemaakt, en de AF daarvan is allesbehalve snel. Voor baanwielrennen geldt hetzelfde. Je moet op een plaats gaan staan waar je de actie verwacht en daarop focussen. Als de actie aan de overkant gebeurt heeft een foto daarvan toch geen zin; die zal zelden goed worden ongeacht de apparatuur die je gebruikt.
- PanzerFaustNL
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Heb je ook aan de K30 gedacht? Die staat bij mij op de wenslijst (naast de 70D, D800, Leica M Monochrome, Olympus OM-D E5 etc)
- Good detail at low sensitivities (even better in RAW)
- Very good high ISO image quality, good detail up to high sensitivities
- Exceptionally low shadow noise in RAW files at low ISOs
- Responsive operation
- 6 fps and good burst size in continuous shooting
- Good build-quality with weather-sealed body
- Thought-out user interface with useful TAv and SV modes
- Large, bright viewfinder with 100% coverage
- Good feature set with HDR mode, digital filters and time-lapse movies
- Per-lens AF fine-adjustment
- Good customization options including adjustable NR for each ISO
- Fast contrast detect Auto Focus in Live View
- Optional use of AA-batteries (with optional adapter)
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65
favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8
favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8
- EviZ
- Forumlid
- Contacteer:
pollekes schreef:Beste forumleden.
[....]
[....]
De K10D is al een wat oudere camera......Pentax heeft zich best ontwikkeld op het gebied van AF. Ik heb een K10D gehad, alsmede een K-7 en K-5. Elke camera deed het beter met AF. De K-5II doet het nog beter qua AF. Zeker bij weinig licht (tot -3 EV......is er een Nikon camera die dat ook kan?). Of je nu een nieuwe(re) generatie Nikon of Pentax koopt, je gaat er altijd op vooruit!pollekes schreef: [...]
[...]
Kijk voor de gein eens naar dit filmpje:
http://youtu.be/CJ9MsmECULw" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik schiet nu met een D600 (tja, de heilige graal van FF lonkte te hard.....

De kogel is door de kerk, het wordt een D7100 met 18-105 kitlens.
Mijn vrouw was van mening, dat we het dan gelijk maar goed moeten doen en de 70-200 F2.8 staat voor volgend jaar in het budget.
Bedankt voor de adviezen.
Mijn vrouw was van mening, dat we het dan gelijk maar goed moeten doen en de 70-200 F2.8 staat voor volgend jaar in het budget.
Bedankt voor de adviezen.
- John'47
- Forumlid
Erg fijn toestel, gefeliciteerd!
Nikon D810, Sony RX1R II.