Schotland / Orkney laatste deel (4)
- Frankie
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Schotland / Orkney
Dank voor alle positieve reacties, leuk ! En mocht je dit nog lezen Marco: een goede reis en heel veel plezier in Schotland, ben benieuwd !
Ons volgende bestemming was (alweer voor de tweede keer) het eilandje Westray: ver van de bewoonde wereld dus redelijk leeg daar en met mooie stranden, kliffen en vogels.
47. De papegaaiduiker (puffin in het engels) is mijn favoriete vogel. Supermooi, grappig, droevig als een clowntje, sierlijk, behendig en onhandig tegelijk.

48. Hier lieten ze zich goed benaderen, maar je weet tevoren nooit precies wanneer ze op zee of 'thuis' zijn.

49. We hadden geluk: de eerste keer waren ze thuis, de drie volgende pogingen: geen papegaaiduikers dus ook geen filmpjes e.d.

50. Tijdens het landen struikelen de vogels vaak min of meer omdat ze net iets te kleine vleugels hebben. Eenmaal op snelheid of in een duik in het water vliegen ze supersnel en doeltreffend.

52. Deze komt even kijken wat ik allemaal aan het doen ben. Zolang je ze in hun waarde laat en niet té dichtbij komt, vinden ze alles prima.

52. Dit is een crop om de mooie snavel te laten zien, alsof ie er aan genaaid is
Zoals je ziet kan ik er haast geen genoeg van krijgen maar zal het hierbij laten.

53. De vogels hebben niet de lelijkste omgeving uitgezocht om te wonen. Ze maken holen in het zand vlak onder de rand van de kliffen.

53. Of ze zoeken gaten op in de steile wanden, als ze maar zicht op zee hebben.

54. Op de achtergrond het vlakkere (grootste) gedeelte van het eiland. Het waait er trouwens regelmatig

55. De distel, een prachtige plant en belangrijk symbool in de Schotse geschiedenis.

56. Pierowall, hét dorp van het eiland. Door de natuurlijke haven destijds door de Vikingen ook al als zodanig gebruikt.

57. Meer zuidwestelijker op het eiland: mooie steenformaties tussen strand en zee.

58. Hier zijn we echt niemand tegengekomen, buiten vele vogels en een paar zeehonden.

59. Perfect strandje, alleen de temperatuur... perfect voor Schotlandliefhebbers. Rond de vijftien graden zal het hier geweest zijn.

60. Mooie wolken, vergezichten, geluiden, details, kleuren, schitteringen in de zee...

61. Allemaal prima ingrediënten voor een mooie relaxte wandeling.

62. Op het strand spoelt van alles aan, zelfs hier plastic en andere troep

63. Maar ook divers natuurlijk materiaal.

64. Een tochtje over het eiland levert vele verlaten huisjes op. De een nog mooier gelegen dan de ander. Misschien iets voor een 'tv-verbouwingsprogramma-ergens-écht-achteraf' o.i.d. ?

65. Wifi is daar trouwens nog geen vanzelfsprekendheid op het 'eiplatteland', er staan nog wel wat telefooncellen. Zo te zien worden die niet dagelijks gebruikt.

66. Opvallend is hoeveel huizen hier verlaten zijn, dat heb ik elders in Schotland nergens zo duidelijk gezien.

67. Deze tractor lijkt ook ongebruikt aan de kant van een stuk land te staan, zou zo een plaatje uit de jaren vijftig kunnen zijn.

68. Dit wat jonger huis aan de hoofdweg (waar iedereen elkaar nog groet, ik werd met een gele nummerplaat niet gediscrimineerd) is ook verlaten.

69. Ook Dean zag het hier blijkbaar niet meer zitten..

70. Wij in onze status als bezoekers wel. Maar helaas zijn vakanties veel korter dan de werkweken die de rest van het jaar vullen. Afscheid nemen van de Orkneys viel weer zwaar, gelukkig hadden we nog een aantal dagen in Schotland, geen straf. Hier aan een opnieuw winderige Noordkust ´met uitzicht op IIsland'
Ik denk nog een / maximaal twee bijlagen te gaan nog.

Ons volgende bestemming was (alweer voor de tweede keer) het eilandje Westray: ver van de bewoonde wereld dus redelijk leeg daar en met mooie stranden, kliffen en vogels.
47. De papegaaiduiker (puffin in het engels) is mijn favoriete vogel. Supermooi, grappig, droevig als een clowntje, sierlijk, behendig en onhandig tegelijk.

48. Hier lieten ze zich goed benaderen, maar je weet tevoren nooit precies wanneer ze op zee of 'thuis' zijn.

49. We hadden geluk: de eerste keer waren ze thuis, de drie volgende pogingen: geen papegaaiduikers dus ook geen filmpjes e.d.

50. Tijdens het landen struikelen de vogels vaak min of meer omdat ze net iets te kleine vleugels hebben. Eenmaal op snelheid of in een duik in het water vliegen ze supersnel en doeltreffend.

52. Deze komt even kijken wat ik allemaal aan het doen ben. Zolang je ze in hun waarde laat en niet té dichtbij komt, vinden ze alles prima.

52. Dit is een crop om de mooie snavel te laten zien, alsof ie er aan genaaid is

53. De vogels hebben niet de lelijkste omgeving uitgezocht om te wonen. Ze maken holen in het zand vlak onder de rand van de kliffen.

53. Of ze zoeken gaten op in de steile wanden, als ze maar zicht op zee hebben.

54. Op de achtergrond het vlakkere (grootste) gedeelte van het eiland. Het waait er trouwens regelmatig

55. De distel, een prachtige plant en belangrijk symbool in de Schotse geschiedenis.

56. Pierowall, hét dorp van het eiland. Door de natuurlijke haven destijds door de Vikingen ook al als zodanig gebruikt.

57. Meer zuidwestelijker op het eiland: mooie steenformaties tussen strand en zee.

58. Hier zijn we echt niemand tegengekomen, buiten vele vogels en een paar zeehonden.

59. Perfect strandje, alleen de temperatuur... perfect voor Schotlandliefhebbers. Rond de vijftien graden zal het hier geweest zijn.

60. Mooie wolken, vergezichten, geluiden, details, kleuren, schitteringen in de zee...

61. Allemaal prima ingrediënten voor een mooie relaxte wandeling.

62. Op het strand spoelt van alles aan, zelfs hier plastic en andere troep

63. Maar ook divers natuurlijk materiaal.

64. Een tochtje over het eiland levert vele verlaten huisjes op. De een nog mooier gelegen dan de ander. Misschien iets voor een 'tv-verbouwingsprogramma-ergens-écht-achteraf' o.i.d. ?

65. Wifi is daar trouwens nog geen vanzelfsprekendheid op het 'eiplatteland', er staan nog wel wat telefooncellen. Zo te zien worden die niet dagelijks gebruikt.

66. Opvallend is hoeveel huizen hier verlaten zijn, dat heb ik elders in Schotland nergens zo duidelijk gezien.

67. Deze tractor lijkt ook ongebruikt aan de kant van een stuk land te staan, zou zo een plaatje uit de jaren vijftig kunnen zijn.

68. Dit wat jonger huis aan de hoofdweg (waar iedereen elkaar nog groet, ik werd met een gele nummerplaat niet gediscrimineerd) is ook verlaten.

69. Ook Dean zag het hier blijkbaar niet meer zitten..

70. Wij in onze status als bezoekers wel. Maar helaas zijn vakanties veel korter dan de werkweken die de rest van het jaar vullen. Afscheid nemen van de Orkneys viel weer zwaar, gelukkig hadden we nog een aantal dagen in Schotland, geen straf. Hier aan een opnieuw winderige Noordkust ´met uitzicht op IIsland'

- Arthur Wolff
- Forumlid
- Contacteer:
Re: Schotland / Orkney
Schitterende foto's Frank. is een mooie vakantie geweest.
Deze staat ook nog op mijn (vakantie) lijst.
Deze staat ook nog op mijn (vakantie) lijst.
Gr.
Arthur
Nikon D7100 met MB-D15 Grip
Nikkor AFS 17-55 f2.8 Sigma 70-200 F2.8 VII
Speedlights SB-400, 600 en 700
Ik ben ook te volgen op: Wolff-fotografie Twitter Instagram 500px
Arthur
Nikon D7100 met MB-D15 Grip
Nikkor AFS 17-55 f2.8 Sigma 70-200 F2.8 VII
Speedlights SB-400, 600 en 700
Ik ben ook te volgen op: Wolff-fotografie Twitter Instagram 500px
- jantom
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
Re: Schotland / Orkney (deel 3)
Mijn dank is weer groot. We leven in een mooie wereld...
- strangeartefact
- Forumlid
- Contacteer:
Hoi Frankie.
Geweldige serie laat je zien, kijk met plezier met je mee!
Echt een plek om hen te gaan en je foto's prikkelen de wens dat eens te gaan doen!
Peter
Geweldige serie laat je zien, kijk met plezier met je mee!
Echt een plek om hen te gaan en je foto's prikkelen de wens dat eens te gaan doen!
Peter
Bijna leeg hier....
- Schoonderbeek
- Forumlid
Ja deze heb ik zeker nog kunnen lezen en de rest ook nog wel want de ipad gaat mee.
Maar dit is weer heel prachtig Frank, echt top.
Ik heb op IJsland papegaai duikers kunnen fotograferen maar niet van zo dichtbij.
Ik ga eens kijken of met net zo mooi spul kan thuis komen als jij. ( denk het niet ).

Maar dit is weer heel prachtig Frank, echt top.
Ik heb op IJsland papegaai duikers kunnen fotograferen maar niet van zo dichtbij.
Ik ga eens kijken of met net zo mooi spul kan thuis komen als jij. ( denk het niet ).

Nikon D90 18-105mm, 70-300mm, Sigma 105mm macro, Nikkor AF-S 50mm 1.8 en wat geluk
- Frankie
- Clublid
- Contacteer:
Leuk om te lezen dat deze serie gewaardeerd wordt, is de moeite niet voor niets (elke plaatsing blijkt ongeveer een uur te kosten
)
Vast wel Marco, ik verwacht dat je i.i.g. met mooie pano´s thuiskomt
71. Ook in Noordwest-Schotland zitten kolonies papegaaiduikers, deze bij Faraid Head in de vorm van een heuvel op een klif waar het vol zit met holen.

72. Het is daar een groot sociaal gebeuren, de papegaaiduikers houden elkaar en de omgeving goed in de gaten. Het is echt een komen en gaan.

73. Ook meeuwen verblijven hier. Deze is net van een vers hapje uit zee aan het genieten.

74. Om even later de restjes te delen met haar kroost.

75. Echt de allerlaatste van een papegaaiduiker is eigenlijk mislukt, focus op de zee, maar wat mij betreft zo mooier dan de bedoeling met de blauwe spiegelingen.

76. Op het Balnakeil beach, iets verderop.

77. De zee laat bij eb mooie patronen achter in het zand.

78. Weer zuidwaarts. Ardvreck Castle is een markant kasteel op de noordwestelijke kustroute.

79. Op een regenachtige ochtend op weg naar het schiereiland Applecross.

80. Het schiereiland is met name bij motorrijders populair vanwege de vele bochten en de hoogste pas in Schotland. Maar ook in de auto leuk om te rijden ondanks vele onoverzichtelijke bochten en supersmalle weggetjes.

81. De Applecross In is een zeer aan te bevelen 'kroeg' waar je heerlijk kunt eten en rondkijken, o.a. naar vele historische foto's van races die hier hebben plaatsgevonden.

82. Verre zeezichten met de Hebriden op de achtergrond

83. En ook hier weer prachtige bouwvalletjes aan de kant ven de weg.

84. Afgewisseld door wel bewoonde en onderhouden huisjes met keurige tuintjes.

85. Hier is het weer weer even wat beter, om even later weer om te slaan in dik grijs.

86. Ik heb volgens mijn vrouw (met wie ik dit trouwens mijn huwelijksreis mocht noemen
) de tik om regelmatig zogenaamde 'on the road' foto's te maken van voertuig en omgeving. Op precies dit plekje heb ik al diverse auto's / motoren geportretteerd en zo zijn er nog heel veel meer plekjes in Schotland. Op dit weggetje (A896 bij Torridon) regent het bijna altijd en is de Ben Liathach op de achtergrond bijna altijd in mist en wolken gehuld.

87. Vanaf diezelfde weg is ook de Ben Eighe te zien, gelegen in het oudste beschermde natuurgebied in Schotland.

88. Die gingen we de volgende ochtend van wat dichterbij bekijken, met veel mazzel bleef het droog. Hier groeit een erg oude soort Scottish pine.

89. Op het lagergelegen stuk nog veel begroeiing

90. maar dat wordt snel minder op een redelijk stijgend pad. Uitzicht over Loch Maree.

91. Iets later alleen nog maar stenen, mossen en gras. Op de achtergrond de Ben Eighe vanaf het noorden.

92. Op sommige rotsblokken de mooiste patronen en kleuren

93. En afdalend van de winderige hoogvlakte doemen er ook weer kleine bloemetjes op.

94. Het einde van de reis nadert, weer onder Edinburgh brengen we een bezoekje aan Floors Castle

95. Een modern kasteel dat vlak bij het dorpje Kelso ligt.

96. De jonge koeien die bij het kasteel horen zijn erg leuk. Nieuwsgierig komen de dieren langzaam dichtbij om drie stappen terug te springen als ze ergens van schrikken. De 'stoerste' staat voorop natuurlijk.
97. Laatste stop weer meer tussen de mensen, het dorpje Peebles

98. Een typisch dorpje voor de Southern Uplands met typische Britse dingen op straat.

99. In ieder geval weer helemaal terug in de bewoonde wereld.

100. Als afsluiting, want 100 is inmiddels wel erg veel (dank moderatoren voor het gedogen
) een van de rotondes die het rijden in GB mede zo prettig maken.

Iedereen dank voor het kijken / meebeleven !

Vast wel Marco, ik verwacht dat je i.i.g. met mooie pano´s thuiskomt

71. Ook in Noordwest-Schotland zitten kolonies papegaaiduikers, deze bij Faraid Head in de vorm van een heuvel op een klif waar het vol zit met holen.

72. Het is daar een groot sociaal gebeuren, de papegaaiduikers houden elkaar en de omgeving goed in de gaten. Het is echt een komen en gaan.

73. Ook meeuwen verblijven hier. Deze is net van een vers hapje uit zee aan het genieten.

74. Om even later de restjes te delen met haar kroost.

75. Echt de allerlaatste van een papegaaiduiker is eigenlijk mislukt, focus op de zee, maar wat mij betreft zo mooier dan de bedoeling met de blauwe spiegelingen.

76. Op het Balnakeil beach, iets verderop.

77. De zee laat bij eb mooie patronen achter in het zand.

78. Weer zuidwaarts. Ardvreck Castle is een markant kasteel op de noordwestelijke kustroute.

79. Op een regenachtige ochtend op weg naar het schiereiland Applecross.

80. Het schiereiland is met name bij motorrijders populair vanwege de vele bochten en de hoogste pas in Schotland. Maar ook in de auto leuk om te rijden ondanks vele onoverzichtelijke bochten en supersmalle weggetjes.

81. De Applecross In is een zeer aan te bevelen 'kroeg' waar je heerlijk kunt eten en rondkijken, o.a. naar vele historische foto's van races die hier hebben plaatsgevonden.

82. Verre zeezichten met de Hebriden op de achtergrond

83. En ook hier weer prachtige bouwvalletjes aan de kant ven de weg.

84. Afgewisseld door wel bewoonde en onderhouden huisjes met keurige tuintjes.

85. Hier is het weer weer even wat beter, om even later weer om te slaan in dik grijs.

86. Ik heb volgens mijn vrouw (met wie ik dit trouwens mijn huwelijksreis mocht noemen

87. Vanaf diezelfde weg is ook de Ben Eighe te zien, gelegen in het oudste beschermde natuurgebied in Schotland.

88. Die gingen we de volgende ochtend van wat dichterbij bekijken, met veel mazzel bleef het droog. Hier groeit een erg oude soort Scottish pine.

89. Op het lagergelegen stuk nog veel begroeiing

90. maar dat wordt snel minder op een redelijk stijgend pad. Uitzicht over Loch Maree.

91. Iets later alleen nog maar stenen, mossen en gras. Op de achtergrond de Ben Eighe vanaf het noorden.

92. Op sommige rotsblokken de mooiste patronen en kleuren

93. En afdalend van de winderige hoogvlakte doemen er ook weer kleine bloemetjes op.

94. Het einde van de reis nadert, weer onder Edinburgh brengen we een bezoekje aan Floors Castle

95. Een modern kasteel dat vlak bij het dorpje Kelso ligt.

96. De jonge koeien die bij het kasteel horen zijn erg leuk. Nieuwsgierig komen de dieren langzaam dichtbij om drie stappen terug te springen als ze ergens van schrikken. De 'stoerste' staat voorop natuurlijk.

97. Laatste stop weer meer tussen de mensen, het dorpje Peebles

98. Een typisch dorpje voor de Southern Uplands met typische Britse dingen op straat.

99. In ieder geval weer helemaal terug in de bewoonde wereld.

100. Als afsluiting, want 100 is inmiddels wel erg veel (dank moderatoren voor het gedogen

Iedereen dank voor het kijken / meebeleven !
Laatst gewijzigd door Frankie op zo jul 21 2013 10:37 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- EviZ
- Forumlid
- Contacteer:
Oei
ff te veel foto's om apart op te reageren, maar ik heb genoten van de reeks(en) 

- Robert
- Clublid
- Contacteer:
Re: Schotland / Orkney laatste deel (4)
Fantastische series erg fraai.
Bedankt voor het delen.
Bedankt voor het delen.
groeten Robert
- strangeartefact
- Forumlid
- Contacteer:
- Arie Vigelius
- Forumlid
"Stuitte" vandaag op dit draadje. Heb mijn ogen uitgekeken. Wat een mooie foto's. Sommigen zijn ronduit fantastisch en zeer origineel. Als tekstschrijver sta je ook je mannetje. Ik zou er een boek van maken 
Sent from my iPad using Tapatalk HD

Sent from my iPad using Tapatalk HD
- jantom
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
Geweldige foto's ... ben verbluft.... 

- DannySan
- Clublid
Wow, wat 'n mooie series!
Geeft mij een geweldig mooie indruk van het gebied; zowel in landschap als in (macro)detail.
Heb er met plezier naar gekeken!
Geeft mij een geweldig mooie indruk van het gebied; zowel in landschap als in (macro)detail.
Heb er met plezier naar gekeken!
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Goede update. Top foto's!
Jaloers op de Puffin foto's. Wij waren in Schotland, Ijsland EN noorwegen al te laat in het seizoen. Toen was de vogel letterlijk al gevlogen
Jaloers op de Puffin foto's. Wij waren in Schotland, Ijsland EN noorwegen al te laat in het seizoen. Toen was de vogel letterlijk al gevlogen

Laatst gewijzigd door Vincent op ma jul 22 2013 10:20 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Fin.
Prachtige foto's van prachtige natuur.
Klasse werk!
Klasse werk!
Bekijk ook mijn foto's een op Flickr http://www.flickr.com/photos/daandegroot/