Schotland / Orkney laatste deel (4)

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Mak
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Schotland / Orkney

Bericht door Mak » za jul 20 2013 3:47 am

Prachtige serie!
Met name de kustfoto's spreken mij erg aan.
Groeten Marcel

Frankie
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Frankie » za jul 20 2013 11:43 pm

Dank voor alle positieve reacties, leuk ! En mocht je dit nog lezen Marco: een goede reis en heel veel plezier in Schotland, ben benieuwd !
Ons volgende bestemming was (alweer voor de tweede keer) het eilandje Westray: ver van de bewoonde wereld dus redelijk leeg daar en met mooie stranden, kliffen en vogels.

47. De papegaaiduiker (puffin in het engels) is mijn favoriete vogel. Supermooi, grappig, droevig als een clowntje, sierlijk, behendig en onhandig tegelijk.
Afbeelding

48. Hier lieten ze zich goed benaderen, maar je weet tevoren nooit precies wanneer ze op zee of 'thuis' zijn.
Afbeelding

49. We hadden geluk: de eerste keer waren ze thuis, de drie volgende pogingen: geen papegaaiduikers dus ook geen filmpjes e.d. :(
Afbeelding

50. Tijdens het landen struikelen de vogels vaak min of meer omdat ze net iets te kleine vleugels hebben. Eenmaal op snelheid of in een duik in het water vliegen ze supersnel en doeltreffend.
Afbeelding

52. Deze komt even kijken wat ik allemaal aan het doen ben. Zolang je ze in hun waarde laat en niet té dichtbij komt, vinden ze alles prima.
Afbeelding

52. Dit is een crop om de mooie snavel te laten zien, alsof ie er aan genaaid is :D Zoals je ziet kan ik er haast geen genoeg van krijgen maar zal het hierbij laten.
Afbeelding

53. De vogels hebben niet de lelijkste omgeving uitgezocht om te wonen. Ze maken holen in het zand vlak onder de rand van de kliffen.
Afbeelding

53. Of ze zoeken gaten op in de steile wanden, als ze maar zicht op zee hebben.
Afbeelding

54. Op de achtergrond het vlakkere (grootste) gedeelte van het eiland. Het waait er trouwens regelmatig :wink:
Afbeelding

55. De distel, een prachtige plant en belangrijk symbool in de Schotse geschiedenis.
Afbeelding

56. Pierowall, hét dorp van het eiland. Door de natuurlijke haven destijds door de Vikingen ook al als zodanig gebruikt.
Afbeelding

57. Meer zuidwestelijker op het eiland: mooie steenformaties tussen strand en zee.
Afbeelding

58. Hier zijn we echt niemand tegengekomen, buiten vele vogels en een paar zeehonden.
Afbeelding

59. Perfect strandje, alleen de temperatuur... perfect voor Schotlandliefhebbers. Rond de vijftien graden zal het hier geweest zijn.
Afbeelding

60. Mooie wolken, vergezichten, geluiden, details, kleuren, schitteringen in de zee...
Afbeelding

61. Allemaal prima ingrediënten voor een mooie relaxte wandeling.
Afbeelding

62. Op het strand spoelt van alles aan, zelfs hier plastic en andere troep
Afbeelding

63. Maar ook divers natuurlijk materiaal.
Afbeelding

64. Een tochtje over het eiland levert vele verlaten huisjes op. De een nog mooier gelegen dan de ander. Misschien iets voor een 'tv-verbouwingsprogramma-ergens-écht-achteraf' o.i.d. ?
Afbeelding

65. Wifi is daar trouwens nog geen vanzelfsprekendheid op het 'eiplatteland', er staan nog wel wat telefooncellen. Zo te zien worden die niet dagelijks gebruikt.
Afbeelding

66. Opvallend is hoeveel huizen hier verlaten zijn, dat heb ik elders in Schotland nergens zo duidelijk gezien.
Afbeelding

67. Deze tractor lijkt ook ongebruikt aan de kant van een stuk land te staan, zou zo een plaatje uit de jaren vijftig kunnen zijn.
Afbeelding

68. Dit wat jonger huis aan de hoofdweg (waar iedereen elkaar nog groet, ik werd met een gele nummerplaat niet gediscrimineerd) is ook verlaten.
Afbeelding

69. Ook Dean zag het hier blijkbaar niet meer zitten..
Afbeelding

70. Wij in onze status als bezoekers wel. Maar helaas zijn vakanties veel korter dan de werkweken die de rest van het jaar vullen. Afscheid nemen van de Orkneys viel weer zwaar, gelukkig hadden we nog een aantal dagen in Schotland, geen straf. Hier aan een opnieuw winderige Noordkust ´met uitzicht op IIsland' :wink2: Ik denk nog een / maximaal twee bijlagen te gaan nog.
Afbeelding

Arthur Wolff
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Arthur Wolff » za jul 20 2013 11:44 pm

Schitterende foto's Frank. is een mooie vakantie geweest.
Deze staat ook nog op mijn (vakantie) lijst.
Gr.
Arthur

Nikon D7100 met MB-D15 Grip
Nikkor AFS 17-55 f2.8 Sigma 70-200 F2.8 VII
Speedlights SB-400, 600 en 700
Ik ben ook te volgen op: Wolff-fotografie Twitter Instagram 500px

jantom
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Re: Schotland / Orkney (deel 3)

Bericht door jantom » zo jul 21 2013 1:29 am

Mijn dank is weer groot. We leven in een mooie wereld...

strangeartefact
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door strangeartefact » zo jul 21 2013 9:22 am

Hoi Frankie.

Geweldige serie laat je zien, kijk met plezier met je mee!
Echt een plek om hen te gaan en je foto's prikkelen de wens dat eens te gaan doen!

Peter
Bijna leeg hier....

Schoonderbeek
Forumlid
Forumlid

Bericht door Schoonderbeek » zo jul 21 2013 10:36 am

Ja deze heb ik zeker nog kunnen lezen en de rest ook nog wel want de ipad gaat mee. :)
Maar dit is weer heel prachtig Frank, echt top.
Ik heb op IJsland papegaai duikers kunnen fotograferen maar niet van zo dichtbij.
Ik ga eens kijken of met net zo mooi spul kan thuis komen als jij. ( denk het niet ). :)
Nikon D90 18-105mm, 70-300mm, Sigma 105mm macro, Nikkor AF-S 50mm 1.8 en wat geluk

Frankie
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Frankie » zo jul 21 2013 9:37 pm

Leuk om te lezen dat deze serie gewaardeerd wordt, is de moeite niet voor niets (elke plaatsing blijkt ongeveer een uur te kosten :o )
Vast wel Marco, ik verwacht dat je i.i.g. met mooie pano´s thuiskomt :D

71. Ook in Noordwest-Schotland zitten kolonies papegaaiduikers, deze bij Faraid Head in de vorm van een heuvel op een klif waar het vol zit met holen.
Afbeelding

72. Het is daar een groot sociaal gebeuren, de papegaaiduikers houden elkaar en de omgeving goed in de gaten. Het is echt een komen en gaan.
Afbeelding

73. Ook meeuwen verblijven hier. Deze is net van een vers hapje uit zee aan het genieten.
Afbeelding

74. Om even later de restjes te delen met haar kroost.
Afbeelding

75. Echt de allerlaatste van een papegaaiduiker is eigenlijk mislukt, focus op de zee, maar wat mij betreft zo mooier dan de bedoeling met de blauwe spiegelingen.
Afbeelding

76. Op het Balnakeil beach, iets verderop.
Afbeelding

77. De zee laat bij eb mooie patronen achter in het zand.
Afbeelding

78. Weer zuidwaarts. Ardvreck Castle is een markant kasteel op de noordwestelijke kustroute.
Afbeelding

79. Op een regenachtige ochtend op weg naar het schiereiland Applecross.
Afbeelding

80. Het schiereiland is met name bij motorrijders populair vanwege de vele bochten en de hoogste pas in Schotland. Maar ook in de auto leuk om te rijden ondanks vele onoverzichtelijke bochten en supersmalle weggetjes.
Afbeelding

81. De Applecross In is een zeer aan te bevelen 'kroeg' waar je heerlijk kunt eten en rondkijken, o.a. naar vele historische foto's van races die hier hebben plaatsgevonden.
Afbeelding

82. Verre zeezichten met de Hebriden op de achtergrond
Afbeelding

83. En ook hier weer prachtige bouwvalletjes aan de kant ven de weg.
Afbeelding

84. Afgewisseld door wel bewoonde en onderhouden huisjes met keurige tuintjes.
Afbeelding

85. Hier is het weer weer even wat beter, om even later weer om te slaan in dik grijs.
Afbeelding

86. Ik heb volgens mijn vrouw (met wie ik dit trouwens mijn huwelijksreis mocht noemen :wink: ) de tik om regelmatig zogenaamde 'on the road' foto's te maken van voertuig en omgeving. Op precies dit plekje heb ik al diverse auto's / motoren geportretteerd en zo zijn er nog heel veel meer plekjes in Schotland. Op dit weggetje (A896 bij Torridon) regent het bijna altijd en is de Ben Liathach op de achtergrond bijna altijd in mist en wolken gehuld.
Afbeelding

87. Vanaf diezelfde weg is ook de Ben Eighe te zien, gelegen in het oudste beschermde natuurgebied in Schotland.
Afbeelding

88. Die gingen we de volgende ochtend van wat dichterbij bekijken, met veel mazzel bleef het droog. Hier groeit een erg oude soort Scottish pine.
Afbeelding

89. Op het lagergelegen stuk nog veel begroeiing
Afbeelding

90. maar dat wordt snel minder op een redelijk stijgend pad. Uitzicht over Loch Maree.
Afbeelding

91. Iets later alleen nog maar stenen, mossen en gras. Op de achtergrond de Ben Eighe vanaf het noorden.
Afbeelding

92. Op sommige rotsblokken de mooiste patronen en kleuren
Afbeelding

93. En afdalend van de winderige hoogvlakte doemen er ook weer kleine bloemetjes op.
Afbeelding

94. Het einde van de reis nadert, weer onder Edinburgh brengen we een bezoekje aan Floors Castle
Afbeelding

95. Een modern kasteel dat vlak bij het dorpje Kelso ligt.
Afbeelding

96. De jonge koeien die bij het kasteel horen zijn erg leuk. Nieuwsgierig komen de dieren langzaam dichtbij om drie stappen terug te springen als ze ergens van schrikken. De 'stoerste' staat voorop natuurlijk.
Afbeelding

97. Laatste stop weer meer tussen de mensen, het dorpje Peebles
Afbeelding

98. Een typisch dorpje voor de Southern Uplands met typische Britse dingen op straat.
Afbeelding

99. In ieder geval weer helemaal terug in de bewoonde wereld.
Afbeelding

100. Als afsluiting, want 100 is inmiddels wel erg veel (dank moderatoren voor het gedogen :wink: ) een van de rotondes die het rijden in GB mede zo prettig maken.
Afbeelding

Iedereen dank voor het kijken / meebeleven !
Laatst gewijzigd door Frankie op zo jul 21 2013 10:37 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

EviZ
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door EviZ » zo jul 21 2013 9:51 pm

Oei :o ff te veel foto's om apart op te reageren, maar ik heb genoten van de reeks(en) :)

Robert
Clublid
Clublid
Contacteer:

Re: Schotland / Orkney laatste deel (4)

Bericht door Robert » zo jul 21 2013 10:56 pm

Fantastische series erg fraai.
Bedankt voor het delen.
groeten Robert

strangeartefact
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door strangeartefact » ma jul 22 2013 12:35 am

Fijne update weer!
Bijna leeg hier....

Arie Vigelius
Forumlid
Forumlid

Bericht door Arie Vigelius » ma jul 22 2013 1:38 am

"Stuitte" vandaag op dit draadje. Heb mijn ogen uitgekeken. Wat een mooie foto's. Sommigen zijn ronduit fantastisch en zeer origineel. Als tekstschrijver sta je ook je mannetje. Ik zou er een boek van maken :-)

Sent from my iPad using Tapatalk HD
Df Shooter.
http://www.vigelius.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

jantom
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door jantom » ma jul 22 2013 1:45 am

Geweldige foto's ... ben verbluft.... :shock:

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » ma jul 22 2013 8:16 am

Wow, wat 'n mooie series!
Geeft mij een geweldig mooie indruk van het gebied; zowel in landschap als in (macro)detail.
Heb er met plezier naar gekeken!
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

Vincent
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Vincent » ma jul 22 2013 8:26 am

Goede update. Top foto's!

Jaloers op de Puffin foto's. Wij waren in Schotland, Ijsland EN noorwegen al te laat in het seizoen. Toen was de vogel letterlijk al gevlogen :frown:
Laatst gewijzigd door Vincent op ma jul 22 2013 10:20 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Fin.

daantje
Forumlid
Forumlid

Bericht door daantje » ma jul 22 2013 10:06 am

Prachtige foto's van prachtige natuur.
Klasse werk!
Bekijk ook mijn foto's een op Flickr http://www.flickr.com/photos/daandegroot/

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”