Nikon oogschelpen

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
Plaats reactie
sofa2007
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Nikon oogschelpen

Bericht door sofa2007 » ma jul 22 2013 6:49 pm

Ik ben de afgelopen jaren al meerdere oogschelpen kwijtgeraakt, zowel van de D300 als van de D600. Tijdens mijn vakantie vorige maand verloor ik er ook weer 2. In Hong Kong naar de NIKON service, ook daar hadden ze ze niet meer. In fotozaken in Hong Kong probeerden ze me die voor 30E te verkopen. Dat heb ik maar niet gedaan. Van andere medereizigers hoorde ik ook dat ze met regelmaat NIKON oogschelpen kwijt zijn. Idem hier in Groningen in de fotozaak. Ze zitten idd tamelijk losjes, ik draag de camera altijd op mijn schouder waardoor de camera langs m'n heup strijkt en je er geen weet van hebt dat de schelp er zomaar afschuurt. Heb hier nooit iets over oogschelpen gelezen. De fotozaak adviseerde met een stukje papier of zo ertussen ze wat strakker op de camera te zetten. Lijmen lijkt me niet echt ok. Iemand hier iets voor bedacht?
Willem

______

D300 // D600 // Nikkor 14-24mm 2.8 G // Tamron SP 24-70 mm 2.8 // Nikkor 70-200 2.8 G // Panasonic DMC-LX5

http://www.flickr.com/photos/willem_schwertmann" onclick="window.open(this.href);return false;

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Nikon oogschelpen

Bericht door Léon Obers » ma jul 22 2013 6:53 pm

Misschien de camera niet op de heup dragen maar op de buik. Ik ben er nog nooit een kwijt geraakt.
Andere soort beweging.
Vriendelijke groet, Léon Obers

sofa2007
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door sofa2007 » ma jul 22 2013 6:57 pm

Ja, dat zal helpen, maar ik heb zo'n OP/TECH USA strap. Vindt ik wel handiger dan een camera op je buik.
Willem

______

D300 // D600 // Nikkor 14-24mm 2.8 G // Tamron SP 24-70 mm 2.8 // Nikkor 70-200 2.8 G // Panasonic DMC-LX5

http://www.flickr.com/photos/willem_schwertmann" onclick="window.open(this.href);return false;

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » ma jul 22 2013 7:41 pm

Oogschelpen verliezen kan alleen door een onjuiste bevestiging.
Je moet heel goed opletten dat het rubber randje over de plastic ring valt, als dan de zoeker open staat komen de oogschelpen echt nooit los.

Reest
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Reest » ma jul 22 2013 8:16 pm

yzf1kr schreef:Oogschelpen verliezen kan alleen door een onjuiste bevestiging.
Je moet heel goed opletten dat het rubber randje over de plastic ring valt, als dan de zoeker open staat komen de oogschelpen echt nooit los.
+1
Nikon | Gitzo en iets wat schommelt

Frank Roelofs
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Frank Roelofs » ma jul 22 2013 8:38 pm

Reest schreef:
yzf1kr schreef:Oogschelpen verliezen kan alleen door een onjuiste bevestiging.
+1
-1
Dit klopt alleen voor de (pro)camera's met ronde oogschelp. :?
Wat leuk Fuji spul (X-T1 | X-T3, 14, 23, 35 en 56 mm) en geen Nikon meer. Toch weer een Nikon D700 en een Fijifilm S5pro in gebruik genomen.

Hero
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hero » di jul 23 2013 10:52 pm

sofa2007 schreef:Ze zitten idd tamelijk losjes, ik draag de camera altijd op mijn schouder waardoor de camera langs m'n heup strijkt en je er geen weet van hebt dat de schelp er zomaar afschuurt.
Niet helemaal on topic, maar ik heb een hekel aan de standaard bevestiging van de halsbandjes. daar ik ook graag mijn camera langs mijn zij heb hangen zonder dat ie erg uitsteekt heb ik een beetje met een crea-bea oog naar de black-rapid bevestiging gekeken. het resultaat is een twee mm dik plaatje aluminium met twee sleufjes en een gaatje geworden. Twee sleufjes om de band vast te maken en het gat om de boel onder op mijn camera vast te schroeven. Resultaat: de camera kijkt altijd discreet naar beneden (drukt met de zonnekap zachtjes tegen mijn been), en ik ben sindsdien ook geen oogkapjes meer kwijtgeraakt.

Jasper
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jasper » di jul 23 2013 11:03 pm

Ik heb precies het zelfde probleem bij de originele schelpjes. De Nikon schelpjes laten te snel los imho.

Ik ben al jaren blij met namaak schelpjes via marktplaats.
Degene die ik heb, zitten heel stevig en zijn goedkoop!

Edit:
De reden dat de Nikon schelpjes bij mij extra snel los zaten, was bij mij ook het regelmatig gebruik van een hoekzoeker, waardoor de schelp er telkens op en af gaat. Blijft kunststof.
Groeten, Jasper.
Flickr

sofa2007
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door sofa2007 » di jul 23 2013 11:23 pm

Jasper schreef:Ik heb precies het zelfde probleem bij de originele schelpjes. De Nikon schelpjes laten te snel los imho.

Edit:
De reden dat de Nikon schelpjes bij mij extra snel los zaten, was bij mij ook het regelmatig gebruik van een hoekzoeker, waardoor de schelp er telkens op en af gaat. Blijft kunststof.
Canon camera's schijnen overigens hetzelfde probleem te hebben hoorde ik in de lokale fotozaak. Wat betaal je trouwens voor die namaakschelpen?
Willem

______

Jasper
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jasper » di jul 23 2013 11:28 pm

4 euri :lol:
Groeten, Jasper.
Flickr

BBR
Forumlid
Forumlid

Bericht door BBR » di jul 23 2013 11:50 pm

sofa2007 schreef:
Jasper schreef:Ik heb precies het zelfde probleem bij de originele schelpjes. De Nikon schelpjes laten te snel los imho.

Edit:
Canon camera's schijnen overigens hetzelfde probleem te hebben hoorde ik in de lokale fotozaak. Wat betaal je trouwens voor die namaakschelpen?
Zowel bij Canon als Nikon heb ik er geen last van gehad behalve bij mijn 1DmkIII waarbij er een stukje plastic afgebroken was. Die eyecup ben ik 1x verloren onderweg naar de stad en heb ik op de terugweg weer gevonden! ;) Heb alleen nog nergens een eyecup extender kunnen vinden voor Nikon.
Live Life

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ReneG » wo jul 24 2013 9:50 am

Ik ben er slechts een keer eentje kwijtgeraakt, maar dat was omdat ik die er zelf af heb gehaald en vergeten ben waar ik hem heb gelaten. :P

Aan de OpTech strap ligt het ook niet, die gebruik ik al jaren, zowel een de schouder als ' op de buik' en ook niets aan de hand.
Spul waarmee je foto's maakt...

sofa2007
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door sofa2007 » wo jul 24 2013 5:12 pm

Jasper schreef:4 euri :lol:
Origineel is niet veel duurder, 1 1/2 Euri meer of zo meen ik.
Willem

______

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”