Licht en schaduw

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Pallo
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Licht en schaduw

Bericht door Pallo » ma jul 22 2013 1:23 am

Zo, my first beoordeling. Oftewel ik wil meer leren om zo de kwaliteit te verbeteren. Ik ben van het weekend in Hoofddorp geweest voor het NK dressuur. Naast heel veel platte sportfoto's af en toe ook wat moois tussen. Mijn uitgangspunten uitgebreid hier, in het kort kan ik de kamera (MASP) redelijk gebruiken maar fotobewerking nagenoeg nul.

De foto's zijn genomen tijdens een rubriek vrijdag avond met zonsondergang.

1. om 17:30. Deze vind ik zelf de beste. Of misschien moet de achtergrond nog "leger" worden gemaakt? Gele vlag weg zou ik nog zelf ook kunnen.
Afbeelding
DSC_0280 by Pallo200, on Flickr

2. om 19:40. Zou iets centraler mogen.
Afbeelding
DSC_0623 by Pallo200, on Flickr

3. om 20.30. Deze is te donker uitgekomen. Maar kan hij lichter zonder zo'n witte waas? Of ruis? ben wel blij dat het oog (van paard) nog licht vangt.
Afbeelding
DSC_0819 by Pallo200, on Flickr

4. om 21.15. De zon is onder (achter bomen) en ik heb de kamera wat bijgezet voor mer licht. Zonder zon toch een beetje saai?
Afbeelding
DSC_0937 by Pallo200, on Flickr

Ik hoor graag wat je anders had gedaan (qua settings). daarnaast zouden deze (3 in bijzonder) mijn eerste leerplaatjes qua beeldbewerking kunnen zijn. Hoe kan de foto('s) nog verbeterd worden. Bewerken mag, zelfs graag (want dan zie ik precies wat wordt bedoeld). Foto's zijn nu onbewerkt.

3 beperkingen
  • Nee, ik kom niet ergens anders gaan zitten (bijv met zon achter rug)
    Nee, ik kon ook niet wachten tot paard dichter bij of juist verder weg was. "Slot" met een rustig (bos) achtergrond was erg kort, hier het hele plaatje
    Nee, ik kon weinig invloed op de gezichtsuitdrukkingen oefenen :mryellow:
Laatst gewijzigd door Pallo op ma jul 22 2013 11:42 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

jettiny
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Licht en schaduw

Bericht door jettiny » ma jul 22 2013 8:52 am

Kon je ook niet op de tribune gaan zitten, plek zat zo te zien ???
Dan had jij schaduw en de ruiter/amazone met paard de zon van schuin opzij !!
Dan had je gegarandeerd betere resultaten, meer detail.
De commentaren die je zelf op de foto's geeft zijn terecht, je hebt het dus goed in de gaten wat er schort.
Dat is alvast goed.
Hier had een invulflits veel kunnen betekenen, technisch gezien, maar uiteraard is dat Not Done bij deze sport.
Ik denk trouwens bij geen enkele sport.

Weet je wat ik in jou situatie had gedaan ??
Ik had deze foto's niet geplaatst denk ik.
Voor een eerste keer iets plaatsen waar je zelf niet 100 % achter staat, levert maar weinig goede reacties op vrees ik.
Het is dan gewoon beter een andere keer foto's te plaatsen waar jezelf wel voor 100 % achter staat, of zie ik dat verkeerd ?

De eerste twee beperkingen die je aangeeft moeten we maar aannemen, maar het zou beter zijn dat je enigszins aangeeft waarom dat zo'n vaste gegevens zijn.
In de praktijk kom ik heel veel tegen dat gesloten deuren toch open kunnen met enige tact danwel een beetje brutaliteit.
Nu heb heb ik zoiets van o ja...., waarom kun je niet ergens anders staan/zitten, b.v.

Vrgr
Tiny

DannySan
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door DannySan » ma jul 22 2013 8:59 am

Hoi Pallo,

leuk dat je wat van je foto's in "beoordelingen" plaatst!
Je geeft zelf aan dat je de camera 'redelijk' kunt gebruiken; en ik zal daarop mijn beoordeling baseren.
Allereerst zou ik het beter vinden dat je de foto's op het maximale formaat van het forum (1024 x 1280) exporteert en dán pas op Flickr zet; als je ze dan hierheen 'linkt' (op het originele formaat) dan krijgen we hier de exif-data ook meteen erbij zonder dat ik een apart tabje daarvoor moet openen.

Foto 1:
Ik zie niet precies waar je op hebt scherpgesteld? De scherpte ligt niet op het gezicht van de amazone (waar ik die zou leggen).
Het stukje parasol zou ik inderdaad hebben weggehaald.
Je hebt geschoten in AF-C (zou ook mijn keuze zijn) en in continuus mode (ook prima) maar je focus-mode staat op AF-A waardoor je dus de camera laat bepalen 'wat' er in focus is. Ik zou hier single point AF of heel misschien dynamic-area AF (ik heb nog nooit paarden met een 70-300 gefotografeerd dus weet niet precies hoe snel het gaat).
Daarnaast zou ik je ook zeker aanraden om je te verdiepen in het fotograferen in RAW en het bijbehorende nabewerken; dan valt er veel meer uit je foto's te halen.
Je achtergrond heb je niet altijd keuze in (vooral als je beperkt bent waar je kunt staan natuurlijk).

Foto 2:
Centraler? Nee hoor, nu lijkt de combinatie van paard en ruiter het beeld 'uit' te gaan en dat vindt ik prima.
Op foto 2 heb je wel dynamic-area AF gebruikt, maar weer is het gezicht van de ruiter niet scherp.

Foto 3:
Deze foto is dus inderdaad te donker, je hebt een D7100 en die kan met gemak ISO1600 / ISO3200 aan; hij kan wel iets lichter (net hier geprobeerd) maar dan zou ik het originele bestand wellicht moeten proberen. Ook hier komt het voordeel van schieten in RAW weer naar voren. Ook hier: helaas een onduidelijk scherptepunt.

Foto 4:
Vindt ik dan nog de beste foto van de 4, maar ook hier weer geen scherpte op gezicht van de ruiter.
Als geheel beeld van ruiter en paard vindt ik deze het fijnst om naar te kijken.

Als algemene opmerking vindt ik dat je wel erg krap kadert; de benen van het paard zijn toch ook zeker interessant?
Als je de originele bestanden ter beschikking zou stellen kan ik wel kijken wat ik anders zou doen in de nabewerking; maar dat is aan jou natuurlijk.

Dit geheel is mijn persoonlijke mening, aangevuld met een klein beetje technische kennis.
Groet Danny
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma jul 22 2013 9:46 am

Vervelende platen met zon/schaduw, toch zou ik ze wat ruimer belichten.
(Met name de opvolgende opnamen).

Correctie met slechts één schuifje in Nikon Capture NX2 bij "Snel herstellen" de schaduw opgehelderd (met RAW kun je meer doen):

Afbeelding

tegenover origineel:

Afbeelding
Vriendelijke groet, Léon Obers

M@rcel
Forumlid
Forumlid

Bericht door M@rcel » ma jul 22 2013 11:58 am

Met de 70-300 zet ik de autofocus zoeker regelmatig op wide (het vierkantje in het midden van de zoeker wordt dan rechthoekig), zodat je meer kans hebt op een goed focuspunt, zeker bij weinig contrast en bij snel bewegende onderwerpen. En iets minder inzoomen wil ook nog wel eens helpen, omdat elke beweging van de camera versterkt wordt en je snel iets buiten de kaders krijgt.

Pallo
Forumlid
Forumlid

Bericht door Pallo » ma jul 22 2013 12:32 pm

Allereerst dank voor alle commentaar. :)

Ik kom uitgebreider op alles en nog wat terug later. Maar waarom niet elders zitten: ik werkte als vrijwilligster, dus was een plek aangewezen (en bepaalde taken), maar kon (mocht) tussendoor fotograferen. Ik was in feite dichter bij dan op de tribune, ’s-ochtends kwam de zon ook uit precies goede richting. Het is dan eigen keuze om deze kans te pakken voor foto ipv een ander wedstrijd waar ik wel mag bewegen.

De bedoeling was om met verschillende instellingen te testen / oefenen, daarom is het scherpstelveld gewijzigd halverwege (die wide setting moet ik nog vinden, werkte op andere dagen met dynamisch en ook vast). En dit is dus paardenfotografie, dus expliciet paard (en niet ruiter) scherp. Allebei scherp lukt uiteraard niet met grote diafragma (en dan zou achtergrond ook scherp zijn, wat ik niet wilde).

Ik klooide midden in de nacht met Flickr en het origineel (en exif) plaatsen wilde niet helemaal, kom ik op terug. En dus ook op een aantal andere punten.

O, ja, sta dus wel 100% achter deze foto’s, of tenminste de twee eerste, vond ik persoonlijk mooi (sfeer ipv informatief sportfoto), en de twee laatste waren dan de oefenstukjes, dus waar ik voornamelijk hulp/commentaar bij wilde. Terwijl Danny San juist de laatste best vindt. En ik zie nu ook dat er wat te knutselen viel op nr 1 ook (dank Léon).

ps even schrikken vanochtend dat mijn foto op de voorpagina stond. Het rouleert, zie ik nu, maar voelde wel goed. :)

emiel
Forumlid
Forumlid

Bericht door emiel » ma jul 22 2013 9:06 pm

waarom het paard er steeds maar voor de helft op de foto??

ajuus
emiel

Sent from my iPad using Tapatalk HD

John'47
Forumlid
Forumlid

Bericht door John'47 » ma jul 22 2013 9:19 pm

Zo grooooot

John
Nikon D810, Sony RX1R II. 

Pallo
Forumlid
Forumlid

Bericht door Pallo » di jul 23 2013 12:01 am

Zo, allereerst de foto's in het oorspronkelijke bericht als originals geplaatst.

Dan nog wat antwoorden/verklaringen/meningen. Het is mijn bedoeling niet om "ja, maar..."-ig over te komen, ik hoop dat dat lukt. :)

Invulflits is inderdaad niet gewardeerd bij dressuur. In dit geval had het denk ik ook geen enkele effect had gehad, want afstand paard<>ik was +/-40m (dus fors gezoomd). Ook een reflector uiteraard onmogelijk.

Er waren een aantal vragen over waarom het zo krap is gekaderd, waarom niet het hele paard? Kan ook, ik heb nu zelfde equipages geüpload ter vergelijking. Ik vond (vind) in dit geval deze krappe dus sprekender / meer spannend dan het hele paard. Kwestie van smaak?

Ik heb nog heel even wat heen en weer geschoven in NX2 (dank Léon), zo te zien is er tenminsten "even snel'' weinig te doen aan foto 3? Is niet erg, de bedoeling was oefenen, dus zonder mislukkingen leer ik ook niets. Ik bewaar hem wel nog even voor later, heb ik prima oefenmateriaal.

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » di jul 23 2013 12:10 am

Wat mij meteen opviel aan 1 is dat alles, inclusief de amazone, zo'n 2 graden achterover helt. Dat is eenvoudig te verhelpen en dan zou die foto misschien in aanmerking kunnen komen voor de eerste prijs van je serie.
Nu niet.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

aflockon

Bericht door aflockon » di jul 23 2013 9:58 am

Hi,

Het is vrij gebruikelijk/geaccepteerd in de dressuur om een paar graden te hellen.
Men vind het mooi, zoals dat heet, dat het paard (iets) bergopwaarts loopt

Ton

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » di jul 23 2013 1:23 pm

O? :shock:
Bedoel je met "hellen" letterlijk "de horizon opzettelijk een beetje scheef neerzetten"? Of zou het betekenen "een laag standpunt innemen en een beetje omhoog fotograferen"?

Ik geef toe dat ik zeker geen dressuur-expert ben, maar op mij maken zulke foto's een erg amateuristische indruk. En "bergop" kan toch bezwaarlijk betekenen dat het moet lijken alsof de ruiter / amazone met aangespannen buikspieren achterover zit, zoals hier?

Bovendien: de overige foto's hebben die afwijking niet.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952

aflockon

Bericht door aflockon » di jul 23 2013 1:36 pm

Ja, je zet de horizon scheef, maar dat werkt alleen in bepaalde gangen van het paard,
en dan ook nog afhankelijk van je mogelijkheden t.o.v. de ring/baan (=rechthoek),
en specifieke momenten in een proef. In stap heeft dat niet zoveel zin.

TOn

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » di jul 23 2013 2:03 pm

Dankjewel.
QED
Groet, Jaap

Pallo
Forumlid
Forumlid

Bericht door Pallo » wo jul 24 2013 3:22 pm

Jaap heeft het inderdaad helemaal gelijk, was me gewoon niet opgevallen dat foto 1 scheef is. Maar wat Ton zegt klopt ook (dank voor de hulp met uitleg!), dit had bewust kunnen zijn voor het onderstrepen van bergopwaarts-effect, dat inderdaad in deze tak van sport op prijs wordt gesteld. Op de foto van het hele paard is bergopwaarts ook goed te zien… met bijna goede horizon, minder dan 1% helling (ijkpunt achterste witte dressuurhek). Hier moet ik dus op letten! Op de originele foto had ik dus 2 opties: horizon straktrekken of achtergrond bewerken tot er geen ijkpunten zijn qua horizon.

Qua aangespannen buikspieren en achterover zitten. Het ideaal is om recht erop te zitten, maar deze paarden bewegen zo groot dat zonder aangespannen buikspieren – en vaak nog achterover leunen - zit je de beweging niet uit (lees: stuiteren). Een zeer bekende achteroverleuner is Anky van Grunsven. Daardoor viel het mij ook niet op (als suggestie dat horizon scheef zit), want ben het hellen van de ruiters/amazones gewend.

Dit is wel een erg leerzame thread, daar wil ik iedereen voor danken. Want ik postte een foto, die ik juist erg mooi vind. Want ik zie een mooi paard die bijna uit de foto springt, met prima achtergrond, wat wil je nog meer? Terwijl er tig amateuristische fouten zijn gemaakt, horizon, belichting etc, en verder is er commentaar op veel aspecten, oa scherpstellen en kadrering. Zo zie ja dat je blind wordt voor je eigen fouten, en door niet-paard-geïnteresseerde mensen naar de foto laten kijken krijg ik dus nieuwe inzichten over hoe die nu écht overkomt. Top dit! :)

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”