Uitproberen 55-300 mm AF-S DX

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
Gerard de Zwaan
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Uitproberen 55-300 mm AF-S DX

Bericht door Gerard de Zwaan » di jul 23 2013 2:22 pm

Ik heb sinds vrijdag een 55-300 AF-S DX en gister avond kon ik hem eens uitproberen. Het zijn geen een top platen dus er kan wat verbeterd worden. Op beide foto's staan exact dezelfde bessen van exact dezelfde struik(geen idee wat voor struik is). De struik stond een aantal meters van mij af in het gras die zo hoog kwam als mijn heupen.

1.
Afbeelding
DSC_0107 by Gerard de Zwaan, on Flickr
260mm- iso 100
1/125sec.- f/5.6

2.
Afbeelding
DSC_0108 by Gerard de Zwaan, on Flickr
260mm- iso 100
1/160 sec.- f/5.6

Op de lens heb ik de bij geleverde zonnekap er meteen op gedaan. Ik verander tijdens het fotograferen meestal de diafragma en de sluiter tijd is dan automatisch.
Nikon D3200 , Nikon D7200 met grip & Nikon F65 + Nikon DX AF-S Nikkor 18-55mm, 55-300mm AF-S DX, AF-S 35mm F/1.8G DX & AF-S 85mm 3.5.G ED VR Micro
2x SB 700, SB-24, Falcon eyes SS-150F en SS-200F En wat toebehoren voor de flitsers.

Angelique
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Uitproberen 55-300 mm AF-S DX

Bericht door Angelique » di jul 23 2013 6:59 pm

Mooi!!

Zo leuk dit te lezen, ik heb afgelopen Zaterdag deze lens mogen proberen en vond hem fantastisch!
Ik krijg hem morgen.
Groetjes Angelique

Nikon D3100 18-55VR / AF-S 55-300 mm - f/4-5.6G ED VR DX
http://angeliquedalhoeven.weebly.com/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

M@rcel
Forumlid
Forumlid

Bericht door M@rcel » di jul 23 2013 7:45 pm

Probeer de volgende keer te kijken naar de sluitertijd en hoeveel je inzoomt. De scherpte van de tweede foto is beter door de hogere sluitertijd. Kies gerust voor een iso waarde van 400, dan zien de foto's er nog steeds goed uit en heb je een hogere sluitertijd, waardoor de kans op bewegingsonscherpte van de camera (beweging door jezelf) kleiner is.

Gerard de Zwaan
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Gerard de Zwaan » di jul 23 2013 8:06 pm

De tweede foto vind ik ook iets mooier. Ik heb zo als al gemeld de diafragma zelf bepaald en de sluitertijd de camera. Ik had de iso 100 meer bepaald van wegen de zon @M@rcel. Het gebeurd nog wel eens dat ik met dit weer een iso van 200 gebruik en misschien was het beter dat ik ook voor deze foto ook moest gebruiken.
Nikon D3200 , Nikon D7200 met grip & Nikon F65 + Nikon DX AF-S Nikkor 18-55mm, 55-300mm AF-S DX, AF-S 35mm F/1.8G DX & AF-S 85mm 3.5.G ED VR Micro
2x SB 700, SB-24, Falcon eyes SS-150F en SS-200F En wat toebehoren voor de flitsers.

cameijers

Bericht door cameijers » di jul 23 2013 8:13 pm

Het gebeurd nog wel eens dat ik met dit weer een iso van 200 gebruik en misschien was het beter dat ik ook voor deze foto ook moest gebruiken.
in dit geval bepaalt je brandpunt afstand je sluitertijd en dus ook je ISO.

Minimaal je millimeters in sluitertijd omzetten
260mm wordt dan 1/260 en het liefst je crop er ook nog bij dus maal 1.5

Gerard de Zwaan
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Gerard de Zwaan » wo jul 24 2013 10:08 am

Het vald op dat er over de scherpte van deze foto's word gesproken en niet over de compositie of zo. Foto 2 had ik al iets meer naar rechts gedraaid ten opzichte van foto 1, de reden is hele maal links op foto 1 wel te zien.

M@rcel
Forumlid
Forumlid

Bericht door M@rcel » wo jul 24 2013 11:00 am

Gerard de Zwaan schreef:Het vald op dat er over de scherpte van deze foto's word gesproken en niet over de compositie of zo. Foto 2 had ik al iets meer naar rechts gedraaid ten opzichte van foto 1, de reden is hele maal links op foto 1 wel te zien.
Als een foto scherp is, dan is de foto ook mooier!

Probeer de foto nog eens te maken (of soortgelijk) en stel dan scherp op de achterste trosje bessen, zodat de voorste 2 wazig en als voorgrond op de foto komen te staan. Hierdoor isoleer je 1 trosje ipv dat er 2 trossen scherp zijn en de aandacht over beide trossen verdeeld worden. Ik denk dat hiervoor de foto pakkender wordt, maar dat is altijd afwachten. Probeer vooral verschillende focuspunten en hoeken uit en plaats dan de foto die je zelf het pakkend vind (of een paar foto's waarvan je tevreden bent). Neem de foto eens vanaf de onderzijde zodat je er lucht bij krijgt. Nu is er veel groen in de foto.

Probeer de foto te maken zonder VR aan (zorgt voor een fijnere wazige achtergrond), waarbij je dan goed moet letten op de sluitertijd; probeer die zo hoog mogelijk te houden ivm bewegingsonscherpte. Zoom niet verder in als 200 mm en gebruik f/5.6 om de kwaliteit van de lens maximaal te benutten. Probeer daarbij een sluitertijd te krijgen van minimaal 1/400 en pas je ISO waarde daarop aan (of verander je hoek ten opzichte van het onderwerp om er zoveel mogelijk licht op te krijgen). Maar ga ook weer niet overdrijven met de ISO waarde, hou maximaal ISO 800 aan en verlaag dan de sluitertijd om hier op uit te komen.

Over je opmerking van de zon en ISO-waarde; je kan die gedachte los laten. Het gaat om de combinatie van sluitertijd, diafragma en ISO waarde. De hoeveelheid zon maakt daarbij niet uit, dat wil zeggen, als er veel zon is kun je meestal een lagere ISO waarde aanhouden omdat er dan meer licht is en de sluitertijd voldoende hoog is voor scherpe resultaten. Maar met name met telelenzen moet je goed kijken naar de sluitertijd, want een klein beetje beweging van jezelf wordt meer versterkt als je inzoomt. VR aan wil dan wel helpen, maar dan moet je onderwerp ook stil staan om het scherp te krijgen. Als je een plant fotografeert, dan beweegt dat altijd wel een beetje door de wind. Die beweging wil je ook bevriezen voor een scherp beeld.

Gerard de Zwaan
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Gerard de Zwaan » wo jul 24 2013 11:39 am

@M@rcel ik kon wel op een andere plek gaan staan alleen moest ik verder inzoomen en dan is de vraag of het nou mooier word, ik stond immers al zo dicht mogelijk er op vanwege de eerder genoemde hoge gras. Ik vond zelf de scherpe bessen op de voorgrond mooier om dat je ook wat gekleurd blad mee pakt, ik dek dat dit weer een persoonlijke mening is.

M@rcel
Forumlid
Forumlid

Bericht door M@rcel » wo jul 24 2013 1:45 pm

Gerard de Zwaan schreef:@M@rcel ik kon wel op een andere plek gaan staan alleen moest ik verder inzoomen en dan is de vraag of het nou mooier word, ik stond immers al zo dicht mogelijk er op vanwege de eerder genoemde hoge gras. Ik vond zelf de scherpe bessen op de voorgrond mooier om dat je ook wat gekleurd blad mee pakt, ik dek dat dit weer een persoonlijke mening is.
Smaak is persoonlijk, dat klopt! De compositie van de foto die je nu hebt gemaakt is niets mis mee, maar het pakt mij niet. Niet alle foto's met een wazige achtergrond zijn mooi. Als de foto jou wel pakt, dan is dat goed, want daarvoor maak je immers de foto. Wat ik wil zeggen met mijn vorige reactie is: probeer gewoon eens iets anders uit dan wat je normaal doet, dat kan heel verrassend werken. Nu is de foto 1 van de zo velen die je ziet. Neem hetzelfde onderwerp vanuit verschillende standen en ga daarna op de computer eens kijken welke foto er tussenuit springt.

Over het inzoomen en niet dichtbij genoeg kunnen komen; je kunt er voor kiezen om de foto naderhand te croppen / bij te snijden, zodat je alleen op de foto krijgt wat je wilt laten zien.

Nikonsmurf
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Nikonsmurf » wo jul 24 2013 1:57 pm

Mooi Verhaal om te volgen. Ik vind in ieder geval je kleuren heel mooi, kijken lekker.
Als je nooit liegt hoef je ook niet na te denken.

Gerard de Zwaan
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Gerard de Zwaan » wo jul 24 2013 2:58 pm

M@rcel schreef:
Gerard de Zwaan schreef:@M@rcel ik kon wel op een andere plek gaan staan alleen moest ik verder inzoomen en dan is de vraag of het nou mooier word, ik stond immers al zo dicht mogelijk er op vanwege de eerder genoemde hoge gras. Ik vond zelf de scherpe bessen op de voorgrond mooier om dat je ook wat gekleurd blad mee pakt, ik dek dat dit weer een persoonlijke mening is.
Smaak is persoonlijk, dat klopt! De compositie van de foto die je nu hebt gemaakt is niets mis mee, maar het pakt mij niet. Niet alle foto's met een wazige achtergrond zijn mooi. Als de foto jou wel pakt, dan is dat goed, want daarvoor maak je immers de foto. Wat ik wil zeggen met mijn vorige reactie is: probeer gewoon eens iets anders uit dan wat je normaal doet, dat kan heel verrassend werken. Nu is de foto 1 van de zo velen die je ziet. Neem hetzelfde onderwerp vanuit verschillende standen en ga daarna op de computer eens kijken welke foto er tussenuit springt.

Over het inzoomen en niet dichtbij genoeg kunnen komen; je kunt er voor kiezen om de foto naderhand te croppen / bij te snijden, zodat je alleen op de foto krijgt wat je wilt laten zien.
Zo als de titel al zecht is zijn deze foto's om te proberen en hier geplaatst om te kijken wat julie er van vinden. Er zijn ook nuttige tips gekomen waar ik wat aan heb. Van croppen/bijsnijden ben ik niet zo van.

Gerard de Zwaan
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Gerard de Zwaan » wo jul 24 2013 3:01 pm

Nikonsmurf schreef:Mooi Verhaal om te volgen. Ik vind in ieder geval je kleuren heel mooi, kijken lekker.
Deze struik heb ik gekozen vanwege de kleuren die uit sprong tegenover de andere struiken die er naast staan.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”