Minolta 135mm f/2.8

Discussie over foto-apparatuur die niet aan Nikon is gerelateerd
Plaats reactie
dogo
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Minolta 135mm f/2.8

Bericht door dogo » di jul 23 2013 8:38 pm

Mijn allereerste SLR was een Minolta (XM of zo, geloof ik) en uit die tijd heb ik ooit een Minolta Rokkor 135mm f/2.8 overgehouden. Is iemand op dit forum bekend met deze lens (kwaliteit etc.) e/o erin geinteresseerd voor een leuke prijs? Ik begrijp dat deze lens op Sony DSLR's past. De lens is in Tip Top conditie, in een leren tasje en er zit een Cokin 55mm Skylight filter op. Ik weet niet wat ik ervoor moet vragen (don't have a clue) of moet ik het maar op Marktplaats zetten. Zag op DP Review een draadje waarin werd gesproken over een 2e hands marktprijs van $ 275.
Nikon Df, Nikon D700, Nikon D90 en een aantal Nikkor lenzen

Gobert
Clublid
Clublid

Re: Minolta 135mm f/2.8

Bericht door Gobert » di jul 23 2013 8:46 pm

dogo schreef:Mijn allereerste SLR was een Minolta (XM of zo, geloof ik) en uit die tijd heb ik ooit een Minolta Rokkor 135mm f/2.8 overgehouden. Is iemand op dit forum bekend met deze lens (kwaliteit etc.) e/o erin geinteresseerd voor een leuke prijs? Ik begrijp dat deze lens op Sony DSLR's past. De lens is in Tip Top conditie, in een leren tasje en er zit een Cokin 55mm Skylight filter op. Ik weet niet wat ik ervoor moet vragen (don't have a clue) of moet ik het maar op Marktplaats zetten. Zag op DP Review een draadje waarin werd gesproken over een 2e hands marktprijs van $ 275.
Alleen de SF objectieven passen op de Sony en zijn in bepaalde gevallen zelfs zeer gezocht ( Beercan). Daar vat de Rokkor niet onder. Ofschoon een mooi ding, heeft ie weinig waarde.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale

JanJacob
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door JanJacob » di jul 23 2013 9:05 pm

Rokkors passen NIET op moderne Sony's.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » di jul 23 2013 9:54 pm

Kijk wat ze doen op ebay.com, marktplaats.nl, fotoapparatuur.nl en je weet genoeg...

Niet één van die merken die de vatting veranderd hebben is waardevast gebleken.
Canon, Minolta, noem ze maar op. Canon FD-objectieven die vroeger kapitalen kostten
gaan nu voor een appel en een ei, Minolta MF-objectieven idem dito.

http://www.ebay.com/sch/i.html?_trksid= ... &_from=R40" onclick="window.open(this.href);return false;

...wat natuurlijk ook, zij het in wat mindere mate qua prijzen, geldt voor Pre-AI Nikkors.

a vgastel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door a vgastel » di jul 23 2013 10:10 pm

minolta 135mm 2.8 kost hoog uit 20euro.
En hij past op een sony met gebruik van de juiste adapter.
Afbeelding
http://www.dpreview.com/forums/thread/2979186" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding

http://www.ebay.com/ctg/Minolta-MC-Rokk ... /109019046" onclick="window.open(this.href);return false;
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

JanJacob
Forumlid
Forumlid

Bericht door JanJacob » di jul 23 2013 10:15 pm

Op een Sony Nex kun je alles schroeven met een adapter. Dat is geen SLR/SLT.

dogo
Forumlid
Forumlid

Bericht door dogo » di jul 23 2013 10:16 pm

emdeklerk schreef:Niet één van die merken die de vatting veranderd hebben is waardevast gebleken.
Canon, Minolta, noem ze maar op. Canon FD-objectieven die vroeger kapitalen kostten
gaan nu voor een appel en een ei, Minolta MF-objectieven idem dito.
Dat is inderdaad een hele grote Plus voor Nikon. Ik vond de Minolta Rokkor ergens in een la vandaag. Was een zéér goede lens toen, ook in testen.
Heb de lens nu op Marktplaats gezet en op het Flickr Sony Alpha/Rokkor forum gepost of iemand er interesse in heeft.

dogo
Forumlid
Forumlid

Bericht door dogo » di jul 23 2013 10:26 pm

JanJacob schreef:Op een Sony Nex kun je alles schroeven met een adapter. Dat is geen SLR/SLT.
Misschien maar eens proberen op de Sony Nex van mijn zus, maar dan moet ik wel eerst een adapter kopen. Ben eigenlijk wel stiekem benieuwd naar de kwaliteit van die lens :D
Heb er zelf nooit mee geschoten, nadat ik al een paar jaar was gestopt met analoge fotografie kreeg ik deze lens op een dag plots van mijn broer. Hij had het weer gekregen van iemand en mijn broer wist dat ik ooit een Minolta camera had.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » wo jul 24 2013 8:53 am

De Sony NEX heeft een APS- C (DX)-formaat sensor, dus is de cropfactor 1,5.
Daarop wordt je 135mm dus een 202,5mm.
Fors objectief op zo'n camera, komt er nog een adapter bij...

Maar zoals gezegd door JanJacob: door de geringe registerafstand kun je op zo'n camera zowat alle in het verleden gemaakte objectieven plaatsen d.m.v. een adapter. Novoflex bijvoorbeeld maakt een gigantische variëteit aan adapters, ook andere merken.

Hierbij het aanbod van camera.nu:
http://www.cameranu.nl/nl/Objectieven/A ... C372_24444" onclick="window.open(this.href);return false;

en hierbij de specifieke Minolta MD-adapter voor 129,90 Eurootjes:
http://www.cameranu.nl/nl/objectieven/a ... 444_131094" onclick="window.open(this.href);return false;

Je moet je echt afvragen of dit experiment je bijna 130 euro waard is. Hoewel er misschien wel goedkopere adapters op het net te vinden zijn... Of je die wilt is vraag twee...

Nagekomen: bij camera.nu ook nog een goedkopere vam 79.90 Eurootjes in het lijstje:
http://www.cameranu.nl/nl/objectieven/a ... 444_225764" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door emdeklerk op wo jul 24 2013 9:47 am, 1 keer totaal gewijzigd.

pveenstra
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door pveenstra » wo jul 24 2013 9:28 am

Wat vroeger een zeer goede lens was, is dat nu nog zo, vraag ik mij wel eens af? Of is de kwaliteit van de objectieven ook flink toegenomen?
Hartelijke groet,
Peter Veenstra

dogo
Forumlid
Forumlid

Bericht door dogo » wo jul 24 2013 9:48 am

emdeklerk schreef:Je moet je echt afvragen of dit experiment je 130 euro waard is. Hoewel er misschien wel goedkopere adapters op het net te vinden zijn... Of je die wilt is vraag twee...
Het antwoord is duidelijk NEE. Nou ja, misschien kan ik een Sony (Nex) eigenaar er blij mee maken voor een fles wijn of zo.

JanJacob
Forumlid
Forumlid

Bericht door JanJacob » wo jul 24 2013 11:26 pm

pveenstra schreef:Wat vroeger een zeer goede lens was, is dat nu nog zo, vraag ik mij wel eens af? Of is de kwaliteit van de objectieven ook flink toegenomen?
De autofocus versie van dit objectief wordt positief beoordeeld door menig fotograaf. Nu er echter binnen de Sony lijn interessantere objectieven te vinden zijn die hetzelfde of beter presteren (te denken aan de spectaculaire 135/1.8 ) is de interesse erin afgenomen.

Wat vaak bij dit soort objectieven nog aanspreekt zijn de oude 'Minolta kleuren'. Die mis ik nog weleens.

Plaats reactie

Terug naar “Niet aan Nikon gerelateerde foto apparatuur”