Vraag over nacht fotograferen van bliksem

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
jimsliep

Vraag over nacht fotograferen van bliksem

Bericht door jimsliep » zo jul 28 2013 2:04 am

Hallo,

Ik ben echt ten einde raad, ik heb alles geprobeerd om snacht's foto's te maken van bliksem.
Ik heb een D5100 bij alle standen die er opzitten geprobeerd. Het geeft die aan dat er te weinig licht is.
Ik heb ook geprobeerd om de standaard flits te gebruiken, maar ook dat haalt niks uit, als ik met de camera naar de lucht kijk en ik wil een foto maken zegt hij steeds dat er te weinig licht is. Er is een stand waar het wel mee gaat dat is nachtzicht maar met die stand krijg ik alles zwart wit. Ik heb dit uitgevoerd allemaal met de standaard lens 18-55 ik heb het eigelijk nog niet geprobeerd met de 55-200, maar dat lijkt me het zelfde kwa licht inval als ik naar de lucht kijk. Ik hoop dat iemand me hier mee kan helpen, ik zou het erg waarderen.

Ik zou ook eens graag mooie foto's willen schieten van bliksem.

Met vriendelijke groet,

Jimmy

Meesterbas
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Vraag over nacht fotograferen van bliksem

Bericht door Meesterbas » zo jul 28 2013 2:34 am

Scherpstelling op handmatig en oneindig zetten. Belichting ook handmatig. Korte sluitertijd, lage iso en diafragma zo rond de 5.6. En wachten maar...
http://www.basphotonic.nl" onclick="window.open(this.href);return false; | concert, people & more

Nikon D600 + MB-D14 grip
Nikon Speedlight SB-700
Nikkor AF-S 85 mm f/1.8 G
Nikkor AF-S 50 mm f/1.4 G
Nikkor AF-S 28 mm f/1.8 G
Nikkor AF-S 24-70 mm f/2.8 G

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo jul 28 2013 3:45 am

Korte sluitertijd?
Lange sluitertijd zul je bedoelen. Gebruik de instelling "bulb" of "tijd".
Zet de sluiter open, totdat er een één of meerdere malen een bliksemflits is geweest, en beëindig dan de sluitertijd.
Blz. 66 van de handleiding van de D5100.
Vriendelijke groet, Léon Obers

jimsliep

Bericht door jimsliep » zo jul 28 2013 3:59 am

Het eerste bedankt voor jullie reactie. Inderdaad moet ie op bulb staan kwam ik later ineens achter want ik dacht eerst waarom duurt het zo lang voor dat ie een foto opslaat en toen ik hem op bulb heb gezat kan je blijven schieten. Verders heb ik de instellingen zo staan witbelans op pre iso 100 lichtmeting matrix active dlighting off en automatische bracketing off belichting correctie 0 en flitscorrectie 0 en diafragma 5.6

a vgastel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door a vgastel » zo jul 28 2013 8:33 am

Jim
Er is veel over te vinden over bliksem fotografie ,als je even was gaan googelen had je de info gevonden.
Diafragma is veel afhankelijk van de situatie.

http://forum.topshelfmeteo.nl/index.php?topic=460.0" onclick="window.open(this.href);return false;
Bliksemfotografie Bronnen Piet Berger enWeerfotografie

Wat heb je nodig voor bliksemfotografie:
Allereerst een camera waarmee je langere sluitertijden kan behalen. Denk hierbij aan Spiegelreflexcamera's en ook de betere compactcamera's voldoen hier tegenwoordig aan. Verder resteert nog een statief of ander stevig object waar je de camera op kunt laten rusten. Dit inverband met trillingen.

Het begin:
Je bent nu op chase of gewoon thuis, het maakt in princiepe niet uit waar je bent. Het gaat allemaal op dezelfde manier. Je zet je camera op de M stand (Manual) hierbij zet je afhankelijk van je camera eerst je iso (belichting) zo laag mogelijk. Je gaat voor scherpe foto's dus je hebt het liefst zo weinig mogelijk ruis. De beste iso waardes zijn 80 t/m 200. Hoger niet gaan dus!

Vervolgens gaan we naar de sluitertijd kijken, het is persoons afhankelijk waar je voor kiest. Maar het beste werkt van 8 seconden t/m 15. Dit omdat er na 1 flits weer een volgende komt en je dus opnieuw kan fotograferen. Hoger kun je natuurlijk ook gebruiken, maar houdt er rekening mee. Dat wanneer je langer belicht er meer licht op de foto komt, en dit je foto kan verpesten.

Dan het volgende, je diafragma instellingen oftewel het F getal. Dit heeft te maken met je lensopening. Daar geldt een simpele regel voor, hoe verder weg het object hoe lager het F getal, en hoe dichterbij hoe hoger. Het is immers zo dat je veel licht nodig hebt om het object in de verte te belichten (lens vol open) En zo ook het omgekeerde van dichtbij, weinig licht nodig omdat het object reeds in de buurt is, dus kan je je lens minder vol open zetten. De cijfers hiervan kan ik niet geven dat ligt helemaal aan de afstand. Via de website weerfotografie heb ik wel het volgende gevonden waarmee je het getal kan inschatten.

Type en helderheid van bliksem Filmgevoeligheid Diafragmagetal
* Wolk-aarde bliksem op zeer korte afstand (minder dan 100 meter afstand) 100 ISO f/16
* Felle wolk-aarde bliksem op ca. 1 km afstand 100 ISO f/8
* Wolk-aarde bliksem op afstand (5-10 km) 100 ISO f/4
* Wolk-wolk bliksem op afstand (5-10 km) 100 ISO f/2,8
* Wolk-aarde en wolk-wolk bliksem op grote afstand (10-20 km) 200 ISO f/2,8-f/4
* Wolk-aarde en wolk-wolk bliksem op zeer grote afstand (20-50 km) 200 of 400 ISO f/2,8

Bliksemfotografie in de nacht
* Plaats je camera op een Statief.
* Gebruik een draad ontspanner voor het maken van de foto's.
* Stel de focus op oneindig, of stel scherp op een punt waar je de bliksem verwacht (bv op lantaarnpalen in de verte).
* Stelde sluitertijd op handmatig op 'BULB' (de sluiter zal dan open blijven zolang u op de ontspanknop drukt). Als u deze optie niet hebt, stel dan de sluitertijd dan in op zo lang mogelijk.
* Stel het diafragma (F-waarde) zo laag mogelijk voor bliksem veraf en hogere waarden voor bliksem dichtbij (Ik adviseer geen te hoge waarden omdat er dan te weinig licht op de sensor valt).
* Richt het beeld waar de meeste bliksem voorkomt, of waar de meest spectaculaire wolken zijn.
* Na alles ingesteld is kun je de sluiter open zetten en open houden en is het wachten op de bliksem.

Bliksemfotografie overdag
* Sommige bliksems flitsen meerdere keren, als je direct afdrukt wanneer je de flits ziet heb je kans dat je de bliksem op de foto hebt.
* Het is ook mogelijk om de camera op 'burst mode' (meerdere opnamen achter elkaar) te zetten. Hierdoor maakt u meerdere foto's per seconden en heeft u ook de mogelijkheid een bliksem te vangen.
* Deze optie is wat moeilijker maar wel een mogelijkheid als er te veel licht is om langer te belichten.
* Ook is het mogelijk om wat lagere sluitertijden te krijgen door het gebruik van bijvoorbeeld een polarisatie- of grijsfilter maar dit werk niet echt goed.

Met deze info zou het fotograferen van bliksem geen probleem moeten zijn. Veel succes!
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

Meesterbas
Forumlid
Forumlid

Bericht door Meesterbas » zo jul 28 2013 12:12 pm

Léon Obers schreef:Korte sluitertijd?
Lange sluitertijd zul je bedoelen. Gebruik de instelling "bulb" of "tijd".
Zet de sluiter open, totdat er een één of meerdere malen een bliksemflits is geweest, en beëindig dan de sluitertijd.
Blz. 66 van de handleiding van de D5100.
Die bedoel ik.
http://www.basphotonic.nl" onclick="window.open(this.href);return false; | concert, people & more

Nikon D600 + MB-D14 grip
Nikon Speedlight SB-700
Nikkor AF-S 85 mm f/1.8 G
Nikkor AF-S 50 mm f/1.4 G
Nikkor AF-S 28 mm f/1.8 G
Nikkor AF-S 24-70 mm f/2.8 G

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » zo jul 28 2013 12:45 pm

Jim,
Dit zijn typisch omstandigheden die de programmeurs van Nikon niet kunnen inschatten.
Op sommige kamera's zit een standje vuurwerk, maar of dat helpt?
Enkele tips
-denk aan jouw eigen veiligheid
-Statief
-geduld
-alles op de kamera handmatig.
-zorg voor voldoende stroom/reserve-accu, lange sluitertijden kunnen veel stroom vragen
-wees niet verbaasd als de kamera zeer langzaam een opname opslaat, dat kan automatische ruis-reductie zijn.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

jimsliep

Bericht door jimsliep » zo jul 28 2013 5:12 pm

Hartelijk bedankt allemaal voor jullie hulp, hier moet het zeker mee lukken. Laat het snel onweren. :)

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”