eerste spiegelreflexcamera aanschaffen
eerste spiegelreflexcamera aanschaffen
hallo,
ik ben van plan mijn eerste spiegelreflexcamera aan te schaffen.
ik zit te denken aan een D5100 of D5200, als jullie alternatieven hebben hoor ik het graag.
ik werk in de festival wereld, dus daar zal ik hem veel voor gaan gebruiken, hij moet natuurlijk ook handig zijn op vakantie.
vliegtuigen en boten spotten wil ik hem ook voor gaan gebruiken.
zouden jullie mij ook advies voor de lenzen kunnen geven. ik zit in de ontdek en leerfase van het fotograferen, dus zouden jullie mij een eindje op weg kunnen helpen?
ik ben slechts een student, dus mijn budget ligt niet heel hoog (rond €800,00)
alvast bedankt,
groeten bas
ik ben van plan mijn eerste spiegelreflexcamera aan te schaffen.
ik zit te denken aan een D5100 of D5200, als jullie alternatieven hebben hoor ik het graag.
ik werk in de festival wereld, dus daar zal ik hem veel voor gaan gebruiken, hij moet natuurlijk ook handig zijn op vakantie.
vliegtuigen en boten spotten wil ik hem ook voor gaan gebruiken.
zouden jullie mij ook advies voor de lenzen kunnen geven. ik zit in de ontdek en leerfase van het fotograferen, dus zouden jullie mij een eindje op weg kunnen helpen?
ik ben slechts een student, dus mijn budget ligt niet heel hoog (rond €800,00)
alvast bedankt,
groeten bas
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: eerste spiegelreflexcamera aanschaffen
Beste Bas,
Welkom.
Volgens mij ben je op zoek naar Haarlemmer Olie
Over de term Festival: bedenk dat de D5nnn modellen een klapscherm hebben, dat is onder sommige omstandigheden kwetsbaar, en soms best handig.
Over lenzen: velen vinden de Nikon 18-105 AF-S-VR een prima lens om mee te beginnen.
Over vliegtuigen, dat speelt vanaf 300mm , dat is iets geheel anders, en niet voor beginners.
Groeten, Gijs
Welkom.
Volgens mij ben je op zoek naar Haarlemmer Olie

Over de term Festival: bedenk dat de D5nnn modellen een klapscherm hebben, dat is onder sommige omstandigheden kwetsbaar, en soms best handig.
Over lenzen: velen vinden de Nikon 18-105 AF-S-VR een prima lens om mee te beginnen.
Over vliegtuigen, dat speelt vanaf 300mm , dat is iets geheel anders, en niet voor beginners.
Groeten, Gijs
Laatst gewijzigd door gijs sandberg op vr jul 26 2013 8:17 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- justme
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
bij festival denk ik meer aan val en stoot gevaar, wellicht een semi-pro? (D7000 of D7100) zonder klapscherm!
ik heb het over de zachte kant van een festival 
ik werk bij de techniek, dus sta vaak veilig, niet in de buurt van publiek
klapscherm leek mij handig omdat je dat boven je hoofd kan foto's en filmpjes maken, of zie ik dit verkeerd?

ik werk bij de techniek, dus sta vaak veilig, niet in de buurt van publiek
klapscherm leek mij handig omdat je dat boven je hoofd kan foto's en filmpjes maken, of zie ik dit verkeerd?
- justme
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
ik was vergeten erbij te vermelden dat je ook bescherming nodig bent tegen water van boven, en ander water en drank van de festivalgangers, en evt stof en overig vuil
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
Re: boven je hoofd
Bas,
Ja, dat is een handig aspect van een klapscherm, maar de live-view functie is vaak ook een uitkomst.
Nog een voordeel ven een klapscherm (en ik ben geen adept): je kan het dichtklappen en daarmee de monitor op de kamera beschermen zonder extra accessoires.
Degelijkheid is er in soorten en maten, professionals geven E 5000 uit voor een Nikon D4 body, die is dan ook tegen heel veel bestand.
Groeten, Gijs
Ja, dat is een handig aspect van een klapscherm, maar de live-view functie is vaak ook een uitkomst.
Nog een voordeel ven een klapscherm (en ik ben geen adept): je kan het dichtklappen en daarmee de monitor op de kamera beschermen zonder extra accessoires.
Degelijkheid is er in soorten en maten, professionals geven E 5000 uit voor een Nikon D4 body, die is dan ook tegen heel veel bestand.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
Je vraagt ook advies over een lens.
Bij festivals houdt het meestal niet over qua licht. Ik zou dus zeker een lichtsterke lens gebruiken.
Je kunt dan kiezen uit primes (1.8 of beter) of voor 2.8 lenzen als een Nikkor 18-50 (of was het 55?) of een Tamron 17-50, al dan niet met VR. De Nikkor zal zeker de betere zijn, maar budgettair zal dat niet gaan, vrees ik. Kom je in de Tamron's / Sigma's etc.
Ikzelf heb een Tamron 17-50 op m'n D3000 en daar kom ik net mee weg (bij 1/60e en ISO 1600 en op 2.8 )
Een D5xxx kan iets hogere ISO's aan dus daar heb je net weer 1 stop extra gewonnen.
Wim
Bij festivals houdt het meestal niet over qua licht. Ik zou dus zeker een lichtsterke lens gebruiken.
Je kunt dan kiezen uit primes (1.8 of beter) of voor 2.8 lenzen als een Nikkor 18-50 (of was het 55?) of een Tamron 17-50, al dan niet met VR. De Nikkor zal zeker de betere zijn, maar budgettair zal dat niet gaan, vrees ik. Kom je in de Tamron's / Sigma's etc.
Ikzelf heb een Tamron 17-50 op m'n D3000 en daar kom ik net mee weg (bij 1/60e en ISO 1600 en op 2.8 )
Een D5xxx kan iets hogere ISO's aan dus daar heb je net weer 1 stop extra gewonnen.
Wim
Vergeet natuurlijk ook niet een geheugenkaartje, want die zit dus niet bij de body in de doos.
Maar denk ook eventueel aan een extra accu.
M.a.w. je budget iets omhoog trekken en objectieven tweedehands kopen.
Maar denk ook eventueel aan een extra accu.
M.a.w. je budget iets omhoog trekken en objectieven tweedehands kopen.
bedankt voor de reacties!
is deze set wat voor mij: http://www.digitalstreet.nl/product_inf ... s_id=21617" onclick="window.open(this.href);return false;
ik wil graag met 2 lenzen werken en wil er graag een grote lens bij hebben, om vanaf ver een podium te kunnen fotograferen, daarom de 300.
hoor graag van jullie
is deze set wat voor mij: http://www.digitalstreet.nl/product_inf ... s_id=21617" onclick="window.open(this.href);return false;
ik wil graag met 2 lenzen werken en wil er graag een grote lens bij hebben, om vanaf ver een podium te kunnen fotograferen, daarom de 300.
hoor graag van jullie
- jan
- Bestuurslid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Bas,
Ik begrijp je aangegeven budget en de keuzes die je moet maken. Op zich is dit een mooie set maar alleen wees straks niet teleurgesteld in de resultaten van de 55-300 wanneer je vanaf een ver podium aan het fotograferen bent in een slecht verlichte zaal. Je komt gewoon lichtsterkte tekort. Voor buiten een prima objectief (heb'm zelf ook gehad) maar binnen ga je het niet redden. Daar heb je weer lichtsterke objectieven voor nodig en een ander budget.
Veel succes met de keuze en plezier met de fotografie.
Ik begrijp je aangegeven budget en de keuzes die je moet maken. Op zich is dit een mooie set maar alleen wees straks niet teleurgesteld in de resultaten van de 55-300 wanneer je vanaf een ver podium aan het fotograferen bent in een slecht verlichte zaal. Je komt gewoon lichtsterkte tekort. Voor buiten een prima objectief (heb'm zelf ook gehad) maar binnen ga je het niet redden. Daar heb je weer lichtsterke objectieven voor nodig en een ander budget.
Veel succes met de keuze en plezier met de fotografie.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Beste jan,
bedankt voor je advies
weet jij welk objectief dan wel geschikt is voor mij?
en die het liefst ook nog in mijn budget past
bas
bedankt voor je advies
bas
- jan
- Bestuurslid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Punt is dat je een lichtsterk objectief moet hebben maar dat past weer niet binnen je budgetbrmeinema schreef:Beste jan,
bedankt voor je advies
bas

Misschien moet je eens vertellen wat je als technicus wilt vastleggen en waar je zoal staat.
Je zou nog kunnen overwegen om te kijken naar een bijvoorbeeld gebruikte AF-S 85mm f/1.8 maar deze zal best wel moeilijk te vinden zijn en gebruikt best nog prijzig en een vast brandpunt (hier staat er toevallig 1) en ik weet niet of deze brandpuntsafstand voldoende is wanneer je zelf al uitkijkt naar een 300mm.
Je moet in ieder geval een scherpstelmotor in het objectief hebben voor automatische scherpstelling.
Misschien moet je wel overwegen om de 55-300 gewoon niet te nemen en bijvoorbeeld een set als de D5100+18-105 > klik< te nemen en dan doorsparen voor een 70-200 f/2.8 van bijvoorbeeld Sigma.
Heb je als start een aardige all-round set alleen geen echt lichtsterk en tele objectief. Maar waarbij het fotograferen in een donkere zaal zal nog steeds niet tot tevredenheid stemmen.
Je kunt ook de geopteerde set met de 55-300 nemen en bevalt hij niet dan verkoop je hem voor ca. € 200,= maar dan heb je alleen nog maar de 18-55mm. en daar ben je ook snel op uitgekeken.
Kortom het is niet eenvoudig om je van een goed en betaalbaar advies te voorzien.
Jan