Kleurstand Adobe RGB

Discussies over fotobewerking en archivering
Myriad

Kleurstand Adobe RGB

Bericht door Myriad » di sep 25 2007 8:46 am

Tijdens mijn fotocursus is alle cursisten geadviseerd de kleurstand op Adobe RGB te zetten
(eerst fatsoenlijk leren fotograferen, de foto's bewerken komt later).
Er is gezegd dat dat een rijker pallet aan kleuren biedt, met meer mogelijkheden.
Op mijn D70s heb ik dat in kunnen stellen met mode II.

Op dit forum lees ik echter ook mensen die principieel sRGB gebruiken.
Omdat ik alleen basale bewerkingen doe, gebruik ik geen Adobe PhotoShop, maar heb ik meer dan voldoende aan het uitstekende Capture NX
(en later wellicht PhotoShop Elements voor het beheer).
Zijn er ook beperkingen aan kleurstand Adobe RGB. En zijn er zaken die ik beter in sRGB kan doen?
Waar moet ik op letten?

Bij voorbaat dank voor enkele nuttige tips/reakties!

wil
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door wil » di sep 25 2007 9:41 am

Als je alleen de foto's kijkt op een scherm of gebruikt voor internet moet je sRGB gebruiken. Ga je bewerken, printen, gebruik dan Adobe RGB i.v.m. grotere kleurruimte. Geef ook in voorkeuren Capture NX aan dat je in Adobe RGB werkt.

Onno
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Onno » di sep 25 2007 9:48 am

Adobe RGB heeft een grotere kleurruimte dan sRGB. Wat mij betreft geniet het de voorkeur om bewerkingen dus daarin te doen.
Belangrijk is wel dat je beelden naar sRGB converteert voordat je ze op een website plaatst. De meeste browsers ondersteunen geen color management en tonen deze altijd in sRGB.

Hier zie je de kleinere sRGB (IEC 61966-2.1) kleurruimte te opzichte van Adobe RGB (1988) geïllustreerd:

Afbeelding

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » di sep 25 2007 10:03 am

wil schreef:Geef ook in voorkeuren Capture NX aan dat je in Adobe RGB werkt.
CNX:
dus Nikon Adobe RGB 4.0.0. 3000? (optie in het menu van CNX)

ViewNX:
En dan in ViewNX
NKAdobe.icm gebruiken?

wil
Clublid
Clublid

Bericht door wil » di sep 25 2007 10:18 am

Marten schreef:
wil schreef:Geef ook in voorkeuren Capture NX aan dat je in Adobe RGB werkt.
CNX:
dus Nikon Adobe RGB 4.0.0. 3000? (optie in het menu van CNX)

ViewNX:
En dan in ViewNX
NKAdobe.icm gebruiken?
ViewNX gebruik ik niet.
Capture staat bij mij op Nikon Adobe RGB zag ik, maar Photoshop staat op Adobe RGB (1998)
Misschien kan iemand mij het verschil uitleggen?

iJoost

Bericht door iJoost » di sep 25 2007 10:57 am

Ik heb er laatst nog een wat langer verhaal over gehouden:

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 0361#50361

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » di sep 25 2007 12:01 pm

iJoost schreef:Ik heb er laatst nog een wat langer verhaal over gehouden:

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 0361#50361
Dat is een erg duidelijk verhaal, maar ik wil nu zowel op de camera als in VNX en CNX de boel goed afregelen op RGB.

wil
Clublid
Clublid

Bericht door wil » di sep 25 2007 12:14 pm

Maar wat is nu verschil tussen Nikon Adobe RGB en Adobe RGB (1998)?

iJoost

Bericht door iJoost » di sep 25 2007 12:18 pm

Niets. Andere naam voor hetzelfde.

Tom van Hell
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Tom van Hell » di sep 25 2007 12:42 pm

Ik kan het verkeerd hebben maar ik heb het idee dat hier de profielen die aan de foto hangen verwrd worden met de keurruimte waarin gewerkt word.
de werkruimt is in NX standaars ingesteld op srgb en fotoshop ook het is volgens mij alleen zinvol dit op rgb te zetten als de monitor dat aan kan en volgens mij doen dat alleen de duurdere monitors van Eizo en nog een enkel ander merk dat, maar dan ben je wel meer dan 800 euro kwijt
Ik druk niet zelf af maar ik zelf zie weinig verschil in foto's die zijn gemaakt met srgb of rgb profiel

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » di sep 25 2007 1:45 pm

Ik zie persoonlijk het nut niet in van de combinatie adobe RGB en JPG Simpelgesteld ik haal het er niet uit. Sterker nog, wekt het vaak meer verwarring/omzettingen en dus kleurartefacten op wat weer nadelig kan zijn voor de scherpte indruk van je foto.

In NEF vindt ik het een ander verhaal. Als ik een NEF wil gaan bewerken in PS doe ik dat bij voorkeur in Adobe RGB in combinatie met 16 bits (12bit) bewerking levert dat het meeste detail op de laatste stap is dan vaak converteren naar 8bits Srgb voor plaatsing op het web.
bij een NEF kun je achteraf bepalen met welke kleurruimte je hem wil openen de instelling in de camera is dus effectief voor JPG's

Wil je de MAX uit een opname halen gebruik NEF icm Adobe RGB
Schiet je JPG dan adviseer ik om gewoon in Srgb te werken.

Luc
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

Myriad

Bericht door Myriad » di sep 25 2007 10:38 pm

Hier zie je de kleinere sRGB (IEC 61966-2.1) kleurruimte te opzichte van Adobe RGB (1988) geïllustreerd
1e reaktie: :shock: Hoe moet ik dat zien? Middelpunt dichtbij of ver van me af? Wat relateer ik aan wat?
2e reaktie: Fraaie duidelijke XYZ-grafiek met veel informatie!
Adobe RGB heeft een grotere kleurruimte dan sRGB.
Met name groen kent in Adobe RGB dus veel meer nuance dan in sRGB.
Zal bij bewerkingen op RAW's en prints van natuuropnamen veel waarde toevoegen.

yoyo

Bericht door yoyo » di sep 25 2007 11:14 pm

(Foto)papier kan alleen sRGB weergeven. (vrijwel) alle afdrukcentrales werken uitsluitend in sRGB.
De meeste monitoren kunnen alleen sRGB weergeven.
Werken met het einddoel in beeld geeft dus sRGB in je workflow.

Alleen als je opdrachtgever om Adobe RGB vraagt moet je werken in Adobe RGB. (de opdrachtgever zet het dan zelf om naar sRGB of een ander kleurprofiel...)

Met Adobe RGB heb je zogenaamd een wijder kleurengamma. Je gaat heel veel van die kleuren niet zien op de meeste eindmedia. Met sRGB zie je daarentegen meer kleurtonatie.

Ik werk dus gewoon in sRGB.

wil
Clublid
Clublid

Bericht door wil » wo sep 26 2007 8:23 am

Colour Confidence Technische Tips – sRGB of Adobe RGB?

Als u te weinig verstand heeft van kleurmanagement om bijvoorbeeld bovenstaande vraag te kunnen beantwoorden, dan is kunt u waarschijnlijk het beste werken met sRGB. Als u echter WEL verstand heeft van kleurmanagement, dan kan AdobeRGB wel eens een veel betere keuze zijn. Het verschil is eigenlijk zeer eenvoudig: Adobe RGB definieert een grotere kleurruimte dan sRGB. De volgende punten kunnen u helpen bij de keuze voor Adobe RGB of sRGB kleurruimte.

De belangrijkste voordelen van Adobe RGB

Sterk gesatureerde kleuren kunnen beter worden gedefinieerd als u in Adobe RGB werkt. Als we het voorbeeld nemen van inkt op papier, dan betekent dit dat de kleuren die gebruik maken van de cyaan-gele inkten, niet in de volledige intensiteit kunnen worden gereproduceerd als u in sRGB werkt. De sterkste cyaan kleur die in sRGB kan worden gedefinieerd komt overeen met 75% intensiteit van Cyaan drukinkt, 85% van Groen of 95% Geel, e.e.a. afhankelijk van de inkt-papier combinatie. Daarom heeft de Adobe RGB kleurruimte de voorkeur als u uiteindelijk CMYK drukwerk wilt simuleren.
De belangrijkste nadelen van Adobe RGB

Monitor mogelijkheden – de meeste monitoren (alle CRT’s en vrijwel alle LCD schermen – op een enkele wide-colour gamut LCD scherm na) kunnen slechts sRGB kleuren presenteren; daarom zijn de gesatureerde kleuren als u werkt in AdobeRGB niet zichtbaar voor u op het beeldscherm. De kleurruimte sRGB klinkt nu vrij ‘beperkt’ als het gaat om kleurvibratie en saturatie, maar aan de andere kant is de grotere AdobeRGB kleurruimte niet direct ‘natuurlijk’ en zijn er slechts een beperkt aantal kleuren van uw beelden die buiten de sRGB kleurruimte zullen vallen.

Kleurkwaliteit – Kleur in RGB wordt gedefinieerd in stappen; vanaf wit tot het meest gesatureerde Rood, Groen of Blauw. Dit betekent ook: hoe groter de kleurruimte – hoe groter de stappen, aangezien het aantal stappen altijd hetzelfde is. Als u werkt in een kleine kleurruimte (bijvoorbeeld sRGB), dan zijn de stappen ook kleiner. Hierdoor zal een beeld dat wordt weergegeven in sRGB met kleinere tussenstappen – en dus met mooiere kleurovergangen – worden weergegeven.

Normaal gebruik van sRGB – Web browsers interpreteren beelden automatisch als sRGB beeld – dus als u beelden ‘on line’ wilt presenteren, dan is sRGB de juiste kleurruimte. Camera’s die geen specifieke Adobe RGB hebben, zullen de beelden meer in sRGB dan in AdiobeRGB binnen halen. De meeste fotolabs zullen er standaard vanuit gaan dat de beelden in sRGB staan gedefinieerd, dus als u beelden naar een fotolab stuurt, dan kunt u ze het beste in sRGB definiëren voor het beste resultaat. De meeste desktop inkjet printers zullen hun inktsettings dichter bij sRGB dan bij AdobeRGB hebben staan.

Het omzetten van een beeld naar een kleurruimte van een printer – het omzetten van beelden vanuit AdobeRGB naar een printer-kleurruimte, zullen waarschijnlijk meer visuele verschillen vertonen dan als u start vanuit sRGB. Als u start vanuit sRGB, dan kiest u het beste ‘Relative Colorimetric’ intent in combinatie met ‘Use Black Point Compensation’ om de beste kleurmatch te bereiken. Als u start vanuit AdobeRGB, dan is de ‘Perceptual’ intent veiliger om het clippen van de kleuren te voorkomen, maar dit kan leiden tot een kleine kleurverschuiving in het beeld.
Samenvattend kan je stellen, dat voor de meeste gebruikers het werken in sRGB de beste resultaten oplevert. Als u daarintegen de nadelen en struikelblokken van het werken in Adobe RGB begrijpt, dan bent u veel beter uit met deze kleurruimte. Als u meer wilt weten over kleurruimten of kleurmanagement in het algemeen, dan kunt u ook nog onze gratis Guidance Document downloaden.

Als u wilt werken in Adobe RGB, dan zijn er twee geschikte monitoren: de LaCie 526 en de Eizo CG221.

iJoost

Bericht door iJoost » wo sep 26 2007 8:30 am

In welke kleurruimte je het beste kunt werken hangt van een aantal dingen af. En als je hebt gekozen om in een bepaalde kleurruimte te werken dan wil dat niet zeggen dat je nooit meer met andere kleurruimtes te maken krijgt. Maar dat heb ik allemaal al op een rij gezet. Lees dat even en bepaal voor jezelf wat voor jou het beste is. Wat voor anderen het beste is heeft daar weinig mee te maken.
Laatst gewijzigd door iJoost op wo sep 26 2007 8:31 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”