D800 of 800E (en welke keuze van objectieven)
- Arie Vigelius
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: D800 of 800E (en welke keuze van objectieven)
Het is interessant om te vernemen hoe mensen met dezelfde belangstelling als jij verschillend tegen de zaak aankijken. Leerzaam ook.
Het lijstje van DxO schept duidelijkheid vwb bepaalde aspecten van de combinatie camera-objectief, maar is natuurlijk niet zaligmakend. Er zijn zoveel factoren die bepalen welk objectief het best op welk moment ingezet zou kunnen worden.
Of welk objectief jij fijn vindt om op dat moment mee te werken. Enzovoort.
Mijn ervaring is wel dat je met een vast objectief toch anders om je onderwerp heenloopt dan met een zoomobjectief. Het voelt voor mij alsof ik meer bezig ben met het maken van een foto. Weet niet precies hoe ik dat moet omschrijven.
Ben wel benieuwd hoe anderen dit ervaren en voor welk type fotografie zij welke combinatie gebruiken. Natuurlijk e.e.a. met de D800, want daar gaat dit draadje over.
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Het lijstje van DxO schept duidelijkheid vwb bepaalde aspecten van de combinatie camera-objectief, maar is natuurlijk niet zaligmakend. Er zijn zoveel factoren die bepalen welk objectief het best op welk moment ingezet zou kunnen worden.
Of welk objectief jij fijn vindt om op dat moment mee te werken. Enzovoort.
Mijn ervaring is wel dat je met een vast objectief toch anders om je onderwerp heenloopt dan met een zoomobjectief. Het voelt voor mij alsof ik meer bezig ben met het maken van een foto. Weet niet precies hoe ik dat moet omschrijven.
Ben wel benieuwd hoe anderen dit ervaren en voor welk type fotografie zij welke combinatie gebruiken. Natuurlijk e.e.a. met de D800, want daar gaat dit draadje over.
Sent from my iPad using Tapatalk HD
- plincky
- Forumlid
- Contacteer:
Wil toch nog even benadrukken dat ik wel tevreden ben over de 24-70 als zoom objectief hoor.
Alleen mijn verwachtingen over het objectief waren niet reëel.
Ik had eerst 4 primes die allemaal ruim boven de 24-70 in de DXO lijst stonden (plaatsen 2,15,19,21 > en de 24-70 op 38). Dan is het ook niet heel gek dat je dat wel iets merkt.
Ik heb het helemaal niet nodig...maar wie wel? Denk dat ik eerder zelf maar eens beter foto's moet gaan maken... meeste foto's mislukken nog steeds door onkunde van mezelf
Het is alleen een constatering van mijn gebruikerservaring.
Vaak betrap ik mezelf erop dat ik oneindig ga lopen zoomen in cs om te kijken of hij wel goed is..... en dan denk ik mmmm net niet helemaal........ zit ik op 400% te kijken op een foto van 50x70cm

Alleen mijn verwachtingen over het objectief waren niet reëel.
Ik had eerst 4 primes die allemaal ruim boven de 24-70 in de DXO lijst stonden (plaatsen 2,15,19,21 > en de 24-70 op 38). Dan is het ook niet heel gek dat je dat wel iets merkt.
Ik heb het helemaal niet nodig...maar wie wel? Denk dat ik eerder zelf maar eens beter foto's moet gaan maken... meeste foto's mislukken nog steeds door onkunde van mezelf

Vaak betrap ik mezelf erop dat ik oneindig ga lopen zoomen in cs om te kijken of hij wel goed is..... en dan denk ik mmmm net niet helemaal........ zit ik op 400% te kijken op een foto van 50x70cm

- John'47
- Forumlid
Hier ook zoiets hoorplincky schreef: Ik heb het helemaal niet nodig...maar wie wel? Denk dat ik eerder zelf maar eens beter foto's moet gaan maken... meeste foto's mislukken nog steeds door onkunde van mezelf![]()
Ik ben amateur, fotografeer voor de lol en ik besef me twee tekortkomingen.
1. Ik zit er met mijn compositie nog te vaak naast. Dat zie ik meestal pas als ik al niks meer kan veranderen.
2. Soms heb ik veel te weinig geduld, knip een foto en hoop er het beste van
Mijn huidige D800 laat dat nauwelijks toe, en dat bevordert mijn concentratie en bereidheid geduldig aan compositie en techniek te werken.
Op dit forum wordt vaak gezegd dat een betere camera niet vanzelf leidt tot betere foto's omdat vrijwel uitsluitend de fotograaf bepalend is voor het resultaat
Voor het eerst ervaar ik nu een dubbele kwaliteitssprong. De camera is significant beter en de camera dwingt mij er meer aandacht, tijd en energie aan te besteden.
Nikon D810, Sony RX1R II.
- Reest
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
Re: D800 of 800E (en welke objectieven)
Marten schreef:Ik kan mij wel voorstellen dat de frustratie oploopt bij het lezen van dit draadje, als je net een D4 en een 70-200 ZOOM hebt gekocht. Dan zit je echt niet te wachten op betere testresultaten van een D800(E) i.c.m. primes.
Tot op heden is de discussie desondanks behoorlijk inhoudelijk.
Goed dat dit draadje open blijft.
HOE inhoudelijk verloopt dit draadje....
Ik ben gewoon blij met de spullen die ik heb.
Uit een heleboel berichtjes van D800/D800(E) bezitters en al en/of (nog) niet in bezit van goede primes/zooms, druipt meer frustatie dan ik ooit gekend heb.
Zéker niet als het over fotografie spulletjes gaat.
Nikon | Gitzo en iets wat schommelt
Ik begin me eigenlijk af te vragen... maken/mogen we alleen nog maar opnames (doen) met door willekeurige-test-instantie goedgekeurde objectieven en onze gekoesterde D800(E)?
Het gaat er toch om dat we niet alleen naar de testresultaten kijken, maar goed door de zoeker loeren, en fraaie/leuke/aardige/mooie/interessante/goede/overweldigende/indrukwekkende foto's maken? En daar is de D800(E) uitermate geschikt voor!
Ik heb zelf een aardige collectie aan oud en nieuw glas en die voldoen eigenlijk allemaal prima op de D800(E)! En daar horen zooms bij, zoals een Nikkor 24-70mm, maar ook 25 jaar oude 50mm AIS objectiefjes, 105mm manueel spul, Russische T/S objectief, macro glas, etc.

Het gaat er toch om dat we niet alleen naar de testresultaten kijken, maar goed door de zoeker loeren, en fraaie/leuke/aardige/mooie/interessante/goede/overweldigende/indrukwekkende foto's maken? En daar is de D800(E) uitermate geschikt voor!
Ik heb zelf een aardige collectie aan oud en nieuw glas en die voldoen eigenlijk allemaal prima op de D800(E)! En daar horen zooms bij, zoals een Nikkor 24-70mm, maar ook 25 jaar oude 50mm AIS objectiefjes, 105mm manueel spul, Russische T/S objectief, macro glas, etc.
- John'47
- Forumlid
@Captainhook
Als ik een van mijn oude Ais lenzen (1.2 50, 2.5 105) gebruik is het net of het een beetje mistig is.
Heb jij dat niet? En hoe doe je dat dan? Ik ga met het diafragma op 5.6 of 8 zitten, camera op statief. Wat raad je me aan om scherper te kunnen werken?
Als ik een van mijn oude Ais lenzen (1.2 50, 2.5 105) gebruik is het net of het een beetje mistig is.
Heb jij dat niet? En hoe doe je dat dan? Ik ga met het diafragma op 5.6 of 8 zitten, camera op statief. Wat raad je me aan om scherper te kunnen werken?
- plincky
- Forumlid
- Contacteer:
Re: D800 of 800E (en welke objectieven)
Ik ben ook meer dan tevreden met wat ik heb hoor.Reest schreef:Ik ben gewoon blij met de spullen die ik heb.
Uit een heleboel berichtjes van D800/D800(E) bezitters en al en/of (nog) niet in bezit van goede primes/zooms, druipt meer frustatie dan ik ooit gekend heb.

Frustratie? over fotospullen? nee echt niet!..... daar heb ik 2 prachtige kinderen voor van 2 en 3

-
- Forumlid
Herkenbaar. (Nikkor 24, 28 en 35 / 2.8 AIS)John'47 schreef:Als ik een van mijn oude Ais lenzen (1.2 50, 2.5 105) gebruik is het net of het een beetje mistig is.
Heb jij dat niet? En hoe doe je dat dan?
De schitterende resultaten die je hier soms ziet, van oudere Nikkors op moderne digitale body's, worden verkregen in de nabewerking, of door corrigerende instellingen op de camera.
- Cees
- Forumlid
Juist naar aanleiding van dit draadje gisteren 3 primes meegenomen naar de Eemhaven in A'foort.
De Nikkor 50/1.4 Af-S en de Samyangs 35/1.4 en 85/1.4 MF.
Nu leende het onderwerp zich absoluut voor het gebruik van beide MF-objectieven, maar moet zeggen dat ik heel best tevreden ben over de resultaten.
Zie http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 55&t=49806" onclick="window.open(this.href);return false;.
De Nikkor 50/1.4 Af-S en de Samyangs 35/1.4 en 85/1.4 MF.
Nu leende het onderwerp zich absoluut voor het gebruik van beide MF-objectieven, maar moet zeggen dat ik heel best tevreden ben over de resultaten.
Zie http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 55&t=49806" onclick="window.open(this.href);return false;.
Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Bij die Samyangs kan je natuurlijk prima resultaten verwachten. Dat zijn moderne objectieven die uitstekend uit de tests komen maar die geen AF hebben.
Die oude Ais objectieven. Tja, die zijn natuurlijk niet gemaakt om een camera als de D800 erachter te hebben. Er zijn prima resultaten mee te betalen, maar de optische kwaliteiten zijn enorm toegenomen sindsdien. Niet dat alles nu beter is natuurlijk...
Die oude Ais objectieven. Tja, die zijn natuurlijk niet gemaakt om een camera als de D800 erachter te hebben. Er zijn prima resultaten mee te betalen, maar de optische kwaliteiten zijn enorm toegenomen sindsdien. Niet dat alles nu beter is natuurlijk...
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Ik denk dat oudere AI-s objectieven zoals de 28mm f2.8, 50mm f1.2, 105mm f2.5 en 180mm f2.8 op een 12mp FX-sensor (D700, D3, D3s) prima presteren. Dat zit 'm, althans bij mij, niet in een specifieke nabewerking. Sowieso is die 12mp sensor vergevingsgezind qua objectieven. Op 36mp blijkbaar toch een ander verhaal. Maar mistig vind ik wel een wazige (sic) omschrijving John. Bedoel je echt wazig of niet scherp?
- John'47
- Forumlid
@ skippy
Het geeft een gevoel of je door een wat aangeslagen stuk glas kijkt, of dat je de dioptrie-instelling van de zoeker er net naast hebt staan, of dat het een beetje heiig is.
Ik zal vrijdag proberen wat foto's te maken met een Ais-objectief en ze hier plaatsen. Ik zal de 1.2 50mm nemen - jaar of 30 oud, is op zich nog als nieuw om te zien van binnen en van buiten.
Op een D300s leek dit een mooi scherp objectief. Heb het toen vaak voor portretten gebruikt. Beetje verzachtend voor onregelmatigheden - dat wel, maar toch met de indruk van een goede scherpte. Op een D7100 viel het al wat tegen en nu vind ik er niet meer in wat ik zoek.
Hetzelfde geldt, vind ik voor de groothoek-zooms. Alleen de 14-24 heb ik nog niet er op gehad, maar de 17-35 en 16-35 konden mij op de D800 niet tevreden stellen (op 12MP vond ik ze prima)
Maar ik schreef hier eerder: om tot aanschaf over te gaan kijk ik op een groot beeldscherm naar de 100% uitvergroting. Zo kijk ik natuurlijk niet als ik foto's voor mijn plezier maak en afdruk. Het is dus wel een beetje gezeur van mijn kant, dat besef ik me, maar ach - ik kan nu nog kiezen welke lenzen ik bij deze camera aanschaf of bewaar van vroeger.
Het geeft een gevoel of je door een wat aangeslagen stuk glas kijkt, of dat je de dioptrie-instelling van de zoeker er net naast hebt staan, of dat het een beetje heiig is.
Ik zal vrijdag proberen wat foto's te maken met een Ais-objectief en ze hier plaatsen. Ik zal de 1.2 50mm nemen - jaar of 30 oud, is op zich nog als nieuw om te zien van binnen en van buiten.
Op een D300s leek dit een mooi scherp objectief. Heb het toen vaak voor portretten gebruikt. Beetje verzachtend voor onregelmatigheden - dat wel, maar toch met de indruk van een goede scherpte. Op een D7100 viel het al wat tegen en nu vind ik er niet meer in wat ik zoek.
Hetzelfde geldt, vind ik voor de groothoek-zooms. Alleen de 14-24 heb ik nog niet er op gehad, maar de 17-35 en 16-35 konden mij op de D800 niet tevreden stellen (op 12MP vond ik ze prima)
Maar ik schreef hier eerder: om tot aanschaf over te gaan kijk ik op een groot beeldscherm naar de 100% uitvergroting. Zo kijk ik natuurlijk niet als ik foto's voor mijn plezier maak en afdruk. Het is dus wel een beetje gezeur van mijn kant, dat besef ik me, maar ach - ik kan nu nog kiezen welke lenzen ik bij deze camera aanschaf of bewaar van vroeger.
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
John, de 50mm f1.2 zou op f2 al optimaal scherp moeten zijn. Zelfs op 100% pixelpeepen
Voor de test het beste vanaf statief en met live view. We zien de resultaten verschijnen.

Voor de test het beste vanaf statief en met live view. We zien de resultaten verschijnen.
- John'47
- Forumlid
Zo was ik hem van plan
John
John
Nou, ik check ook altijd mijn opnames op 100% crop (op 2 stuks 2560x1440 gecalibreerde aRGB schermen) en als ik het niet goed vind, dan reken ik dat vaak mezelf aan...
Dat deed ik bij de D100, de D200, de D700 en ook bij de D800E.
Wat ik wel eens meegemaakt heb, bij oude objectieven die je b.v. van iemand overneemt. Dat soms zit er idd een aanslag op. Zo kreeg ik ooit een macro objectief in handen van iemand die nogal stevig rookte thuis.
ten eerste stonk het objectief gewoon, ten tweede zat er gewoon een waas over het glas, zowel voor- als achterelement.
En een oud 50mm AISje wat ik ooit voor een paar tientjes via eBay had laten komen, had ook last van een vage waas. Die heb ik er gewoon af kunnen krijgen door voorzichtig wat 96% alkohol en gedestilleerd water te gebruiken. Dat nicotine objectief heb ik maar gewoon laten liggen waar 'ie lag...
Ik zal binnenkort nog eens wat opnames plaatsen, gemaakt met de 105mm 2.5 AIS en de D800E.

Dat deed ik bij de D100, de D200, de D700 en ook bij de D800E.
Wat ik wel eens meegemaakt heb, bij oude objectieven die je b.v. van iemand overneemt. Dat soms zit er idd een aanslag op. Zo kreeg ik ooit een macro objectief in handen van iemand die nogal stevig rookte thuis.

En een oud 50mm AISje wat ik ooit voor een paar tientjes via eBay had laten komen, had ook last van een vage waas. Die heb ik er gewoon af kunnen krijgen door voorzichtig wat 96% alkohol en gedestilleerd water te gebruiken. Dat nicotine objectief heb ik maar gewoon laten liggen waar 'ie lag...

Ik zal binnenkort nog eens wat opnames plaatsen, gemaakt met de 105mm 2.5 AIS en de D800E.