Kleurstand Adobe RGB

Discussies over fotobewerking en archivering
Myriad

Bericht door Myriad » wo sep 26 2007 8:42 am

Maar dat heb ik allemaal al op een rij gezet.
@iJoost: Dat heb IK gelezen en begrepen. Zeer bruikbaar. Dank!
Als u meer wilt weten over kleurruimten of kleurmanagement in het algemeen, dan kunt u ook nog onze gratis Guidance Document downloaden.
@wil: Natuurlijk wil ik daar meer over weten. Wat is uw bron en waar kan ik het genoemde document downloaden?

wil
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door wil » wo sep 26 2007 9:12 am

Pasemi schreef:
Als u meer wilt weten over kleurruimten of kleurmanagement in het algemeen, dan kunt u ook nog onze gratis Guidance Document downloaden.
@wil: Natuurlijk wil ik daar meer over weten. Wat is uw bron en waar kan ik het genoemde document downloaden?
Hier

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » wo sep 26 2007 9:46 am

Goede link!
Ik lees daar:

De meeste monitoren (alle CRT’s en vrijwel alle LCD schermen – op een enkele wide-colour gamut LCD scherm na) kunnen slechts sRGB kleuren presenteren;
daarom zijn de gesatureerde kleuren als u werkt in AdobeRGB niet zichtbaar voor u op het beeldscherm.

Mijn scherm (Iiyama LCD 22" ProLolite E2200ws) heeft ongeveer 16,7 M kleuren. (gegevens uit de manual)
Betekent dat ik alleen sRGB kan zien en dus niet Adobe RGB?

Tom van Hell
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Tom van Hell » wo sep 26 2007 11:13 am

Wil, je verhaal is duidelijk en ik sluit me er volledig bij aan

gr Tom
Beter wissen dan missen

Kijk ook eens op www.tomvanhell.nl

iJoost

Bericht door iJoost » wo sep 26 2007 4:14 pm

Als je een Mac hebt dan zit in Hulprogramma's een tooltje (naam heb ik hier niet bij de hand) waarmee je kleurruimtes visueel kunt vergelijken. Voor wat het waard is. Maar het ziet er spannend uit.

Vergeet echter niet dat het totaal aantal punten in de ruimte niet verandert door een groter of kleiner bereik. Dus die komen dan gewoon wat dichter bij elkaar of verder van elkaar te liggen.

Niet alleen de grenzen van de ruimte maar ook die verdeling van de punten kan problemen geven (in je histogram).

Onno
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Onno » wo sep 26 2007 4:47 pm

Alleen Eizo heeft voor zover ik weet een beeldscherm dat Adobe RGB volledig kan weergeven. Overige schermen kunnen op z'n best sRGB weergeven, meestal minder.

Het hoeft geen probleem te zijn dat je monitor minder kleurruimte heeft dan Adobe of sRGB. Het gaat er vooral om dat je PC de kleurweergave zo optimaal mogelijk aanpast (middels een ICC profiel) aan je beeldscherm. Dat kan je door calibratie regelen.

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArjanL » wo sep 26 2007 5:21 pm

Als je dan gecalibreerd hebt, zal je zien dat het monitorprofiel uitgebreider is dan het standaard sRGB profiel. Bij mijn LaCie (CRT) dan toch.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

Onno
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Onno » wo sep 26 2007 6:23 pm

ArjanL schreef:Als je dan gecalibreerd hebt, zal je zien dat het monitorprofiel uitgebreider is dan het standaard sRGB profiel. Bij mijn LaCie (CRT) dan toch.
Veel TFT schermen uit de voordeliger prijsklasse halen dat echter niet. Ik heb nu voor m'n neus een 30" Apple scherm staan dat iets ruimer in z'n vel zit dan sRGB. :-)
Gecalibreerd met een Eye-One 2 van Gretagmacbeth, tegenwoordig X-Rite.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”