Nieuw: DX 18–140mm f/3.5–5.6G ED VR

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm
Plaats reactie
Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Nieuw: DX 18–140mm f/3.5–5.6G ED VR

Bericht door Hans Braakhuis » di aug 06 2013 7:04 am

Tekst Nikon:

"Nikon kondigt vandaag een nieuw zoomobjectief in DX-formaat aan, met een uitgebreid bereik van groothoek tot telezoom, een compact model en vibratiereductie.

Dit veelzijdige, allround objectief is ideaal voor allerlei opnamen, van weidse landschappen en gedetailleerde opnamen van ver verwijderde onderwerpen tot scherpe HD-films. Het objectief is uitermate geschikt voor beginnende fotografen dankzij een groot zoombereik van 18–140 mm, waardoor opnamen van allerlei verschillende onderwerpen kunnen worden gemaakt zonder van objectief te wisselen. Bovendien is dit objectief praktisch en goed draagbaar en vormt het een handige alternatief wanneer je weinig bagage mee wilt nemen maar toch allerlei verschillende kansen op een fraaie opname optimaal wilt kunnen benutten.

Afbeelding

Allround objectief
Een goed draagbaar objectief met uitstekende prestaties is een ontzettend handig apparaat om te gebruiken. Met een groot zoombereik van 18–140 mm dat de meest gebruikte brandpuntsafstanden met gemak dekt, is dit nieuwe NIKKOR-objectief een echte allrounder. Fotografen in de dop en incidentele weekendfotografen zullen blij zijn dat ze foto´s en films van hoge kwaliteit kunnen maken zonder het objectief te hoeven verwisselen. Ze kunnen nu opnamen van uitgestrekte landschappen in de groothoekstand maken, maar ook de telemogelijkheden van het objectief optimaal benutten door in te zoomen en het onderwerp van een afstand gedetailleerd vast te leggen.

Stabiele opnamen
Het veelzijdige zoombereik wordt ondersteund door Nikon’s vibratiereductietechnologie (VR), waarmee fotografen sluitertijden kunnen gebruiken die tot vier stops langer zijn. Hierdoor zijn de prestaties bij weinig licht effectiever en zijn beelden uit de hand binnen het gehele zoombereik aanzienlijk scherper. Beeldonscherpte wordt dramatisch verminderd, met name bij opnamen in de telestand van het zoombereik. De VR-technologie zorgt er ook voor dat de camera bij filmopnamen een stabiel beeld handhaaft en dat de zichtbaarheid daadwerkelijk wordt verbeterd wanneer je pant. Bij het maken van foto´s of films kent het objectief een stille werking.

Optimale beeldkwaliteit
Dit objectief is volledig afgestemd op de eisen van de beeldsensoren met een hoog aantal megapixels van de huidige digitale spiegelreflexcamera´s en biedt daardoor binnen het gehele zoombereik beelden van een superieure kwaliteit. Het optische ontwerp bestaat uit 17 elementen in 12 groepen. Eén element van ED-glas (extra lage dispersie) en één asferisch lenselement zorgen voor een hoge resolutie en een scherp contrast, terwijl de meeste vormen van chromatische aberratie en kleurverspreiding (dispersie) tot een minimum worden beperkt.

Licht van gewicht
Doordat de afmetingen, het gewicht, de prijs en de beeldkwaliteit uitstekend op elkaar zijn afgestemd, biedt dit objectief een aantrekkelijke combinatie van NIKKOR-precisieoptiek, een groot zoombereik en een licht gewicht (490 gram). De metalen vatting met een rubberen weerbestendige afdichting biedt extra duurzaamheid voor onderweg.

Het AF-S DX NIKKOR 18–140mm f/3.5–5.6G ED VR objectief is naar verwachting vanaf eind augustus verkrijgbaar. De adviesprijs bedraagt €649,-."

Duncan_P

Re: Nieuw: DX 18–140mm f/3.5–5.6G ED VR

Bericht door Duncan_P » di aug 06 2013 7:47 am

Net wat we nodig hebben...... :?

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » di aug 06 2013 8:11 am

Inderdaad... 18-50, 18-105, 18-200 en nu een 18-140.

Nikon vindt zeker dat daar een gat zit.....

Gerard de Zwaan
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door Gerard de Zwaan » di aug 06 2013 8:14 am

Het is dat ik een 18-55 mm en een 55-300 mm in mijn bezit heb.
Nikon D3200 , Nikon D7200 met grip & Nikon F65 + Nikon DX AF-S Nikkor 18-55mm, 55-300mm AF-S DX, AF-S 35mm F/1.8G DX & AF-S 85mm 3.5.G ED VR Micro
2x SB 700, SB-24, Falcon eyes SS-150F en SS-200F En wat toebehoren voor de flitsers.

JvdKooij
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door JvdKooij » di aug 06 2013 8:44 am

Beetje aparte commentaren, laatst is de nieuwe 80-400 uitgebracht, en daar zaten een heleboel mensen op te wachten terwijl die range al bestond. Zo is er ook een 70-200 2.8 Vr1 en VR2, die laatste was dus volgens jullie ook niet nodig?

Dus om nu te roepen dat Nikon hier niet goed bezig is, is wat kort door de bocht.

er staat in het bericht toch duidelijk dat deze aangepast is om te gebruiken met de nieuwe sensors en volgens mij zit de nieuwe VR er ook op.
Duidelijke verbeteringen dus.
Groetjes,
Jaap

Vincent
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Vincent » di aug 06 2013 8:50 am

jvdk schreef:Beetje aparte commentaren, laatst is de nieuwe 80-400 uitgebracht, en daar zaten een heleboel mensen op te wachten terwijl die range al bestond. Zo is er ook een 70-200 2.8 Vr1 en VR2, die laatste was dus volgens jullie ook niet nodig?

Maar mensen die geinteresseerd zijn in dergelijke objectieven hebben waarschijnlijk al een kitlens in vrijwel hetzelfde bereik en met dezelfde lichtsterkte (en vaak ook VR). Die gaan ook geen 600 euro aan een lens uitgeven omdat de VR iets beter is. Dan kun je ook beter bijv een 17-50 2.8 van sigma kopen want dan heb je nog lichtsterker ook met waarschijnlijk aanzienlijk betere beeldkwaliteit

De door jouw genoemde objetieven dienen een hele andere doelgroep. Dat zijn geen kitlenzen dus een eventuele upgrade is altijd welkom voor nieuwe gebruikers. Er zijn zelfs gebruikers die een VRI hebben ingeruild voor een VRII. Of dat terecht of onterecht, of gewoon een portie NAS mogen anderen beslissen maar ik zie fotografen in de 18-140 doelgroep niet een lens inruilen voor een vrijwel gelijk exemplaar met iets betere specs...

Het enige dat ik me dus kan voorstellen is dat de 18-140 in een (nieuwe) kit combinatie komt. Eventueel met een nieuwe body binnenkort?
Fin.

Duncan_P

Bericht door Duncan_P » di aug 06 2013 8:58 am

Een 16-85 f/4 is naar mijn mening een veel interessantere upgrade ipv weer een 18-xxx met variabel diafragma. De upgrade van de 80-400 is van een heel andere orde.

JvdKooij
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door JvdKooij » di aug 06 2013 9:00 am

djunclesam schreef: Het enige dat ik me dus kan voorstellen is dat de 18-140 in een (nieuwe) kit combinatie komt. Eventueel met een nieuwe body binnenkort?
Dat denk ik ook, ze zullen de nieuwe kits wel met de 18-140 samenstellen ipv met de 18-105. (en tijdelijk beiden naast elkaar)

En nee, ik zie ook niet iemand de ene kitlens vervangen voor de andere, maar ook Nikon zal in dit segment moeten blijven innoveren, stilstand is achteruitgang :D

En elke dag komen er nieuwe gebruikers bij, toch?
Groetjes,
Jaap

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di aug 06 2013 9:52 am

Dat veel mensen in dit bereik al een min of meer vergelijkbaar objectief hebben, en het daarom mogelijk niet zullen gaan aanschaffen, is een open deur.
Dat geldt voor elk objectief wat men al heeft.

Voor veel beginnende Nikon SLR kopers of "vakantiefotografen" die slechts één objectief willen meenemen, lijkt me het juist een aantrekkelijk objectief.
Dat geeft Nikon zelf al aan "....een echte allrounder. Fotografen in de dop en incidentele weekendfotografen zullen blij zijn...."
Van aardig groothoek naar behoorlijk tele. Vergelijkbaar in beeldhoek voor het FX formaat van 28 - 210mm
Afgestemd op een wat hogere kwaliteit, met bovendien een metalen vatting en rubberen afdichting.
(De 18-105mm met zijn kunststof vatting staat nu juist bekend op de geregelde breuk van dat onderdeel).
Vriendelijke groet, Léon Obers

bcvthul
Forumlid
Forumlid

Bericht door bcvthul » di aug 06 2013 12:18 pm

Hm, ik blijf wel wachten op de 16-160mm lens......

Johan v. V.
Clublid
Clublid

Bericht door Johan v. V. » di aug 06 2013 2:45 pm

Of 'jij' en 'ik' erop zitten te wachten is niet zo interessant voor Nikon. Er zal wel een markt voor zijn, anders zou Nikon hem niet uitbrengen.
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen

Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.

breimer
Forumlid
Forumlid

Bericht door breimer » di aug 06 2013 4:49 pm

Het is eerder een vervanging van de oude 18-135 zonder vr.
gezien prijs, metaal en ruberafdichting doet deze vermoeden dat we hier te maken krijgen met iets wat de kwaliteit v/d 16-85 heeft en wellicht vervangt :?:
de 1-5 verhouding wordt echter overschreden dus eerst maar eens wat test afwachten.

de plastic haters van de 18-105 vr hebben nu wel een kwalitatief en metalen objectief voor een prijs die daar bij hoord kennelijk.
ook c heeft nog steeds een 18-135 in hun assortiment dus er zal wel degenlijk vraag naar zijn.

gezien de prijs lijkt me dit geen kitlens worden, tenzij de prijs snel zal dalen.

p.s. kennelijk is het niet mogenlijk om in dit bereik en prijs meer lichtsterkte waar te maken.

Giso
Forumlid
Forumlid

Bericht door Giso » wo aug 07 2013 3:51 pm

Voor de aangegeven adviesprijs van +/- €600 vraag ik mij af of dit een nuttige besteding zou zijn.
Het is toch al wel een superzoom objectief met een 7,8 keer zoom.
Hij moet toch wel heel goed zijn om dan niet meteen voor de 18-200 te gaan.
Heb je ook nog meteen een afstandsschaal, die dus niet op de 18-140 zit.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso

Plaats reactie

Terug naar “Standaardzoom”