externe belichting buiten
externe belichting buiten
Beste leden,
ik ga binnenkort iemand op het strand fotograferen.
nu wil ik uiteraard dat de belichting goed is, maar ik weet niet zo goed hoe ik dit aan moet pakken.
ik wil hier dus wat in investeren en vraag jullie advies.
Het gaat me om een set die ik overal zou kunnen gebruiken, ook al is het nu het strand..
wat dus belangrijk voor me is, is een opstelling die niet op het stroomnet hoeft te worden aangesloten.
ik heb zelf een sb800 voor bij de D600.
ik neem aan dat ik zo'n paraplui nodig heb, maar ik dacht dat die met vaste ledlichten werkten..
ik hoor het graag!
groeten:)
ik ga binnenkort iemand op het strand fotograferen.
nu wil ik uiteraard dat de belichting goed is, maar ik weet niet zo goed hoe ik dit aan moet pakken.
ik wil hier dus wat in investeren en vraag jullie advies.
Het gaat me om een set die ik overal zou kunnen gebruiken, ook al is het nu het strand..
wat dus belangrijk voor me is, is een opstelling die niet op het stroomnet hoeft te worden aangesloten.
ik heb zelf een sb800 voor bij de D600.
ik neem aan dat ik zo'n paraplui nodig heb, maar ik dacht dat die met vaste ledlichten werkten..
ik hoor het graag!
groeten:)
- Wolf
- Forumlid
- Ervaringsniveau: **
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: externe belichting buiten
een asistent en reflectiescherm.
En anders een de sb800 op een statiefje met paraplu of softboxje.
En anders een de sb800 op een statiefje met paraplu of softboxje.
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: ik dacht dat die
Sorry, je denkt verkeerd.
Paraplues zijn (mits niet zwart) gewoon reflectoren/lichtverdelers.
Ze zijn er wel in soorten en maten.
Groeten, Gijs
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- Gobert
- Clublid
Re: ik dacht dat die
Volgens mijn info was er eerst een parapluie als lichtverdeler. Op enig kwamen ze erachter dat zo'n ding ook handig is in de regen.gijs sandberg schreef:Sorry, je denkt verkeerd.
Groeten, Gijs
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale
Eroe Nazionale
- plincky
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Zou gewoon een reflectiescherm kopen als je die nog niet hebt. Een beetje een grote en 5 in 1 zeg 80 cm zoiets voor €25,-..
Deze kan je gebruiken met veel zonlicht als diffuser om het gezicht uit het directe zonlicht te halen als dit nodig is.
Je kan de SB800 erin bounce zodat je je eigen grote lichtbron creëert. Je zou de D600 dan als commander kunnen gebruiken.
En je kan het reflectiescherm gebruiken om het zonlicht te reflecteren om bv als je tegen het licht fotografeert je 2 lichtbronnen krijgt.
Wel is een assistent wel handig. Zeker op het strand ivm met de wind. Paraplu is NIET handig ivm de wind... tenzij je wil vliegeren... kan je niet regelen dat iemand je helpt. dan een zwaar lampenstatief en reflectieschermhouder.
Deze kan je gebruiken met veel zonlicht als diffuser om het gezicht uit het directe zonlicht te halen als dit nodig is.
Je kan de SB800 erin bounce zodat je je eigen grote lichtbron creëert. Je zou de D600 dan als commander kunnen gebruiken.
En je kan het reflectiescherm gebruiken om het zonlicht te reflecteren om bv als je tegen het licht fotografeert je 2 lichtbronnen krijgt.
Wel is een assistent wel handig. Zeker op het strand ivm met de wind. Paraplu is NIET handig ivm de wind... tenzij je wil vliegeren... kan je niet regelen dat iemand je helpt. dan een zwaar lampenstatief en reflectieschermhouder.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Even wat afwegingen.
-Op welk moment van de dag ga je werken? Het maakt qua licht nogal uit.
-Reflectiescherm? kopen dat ding, is nooit weg bij dit soort opnames.
-Is het een belangrijke eenmalige opname? Blijf dan zoveel mogelijk bij de werkwijze waar je ervaring mee hebt.
- Met je flitser en een paraplu of reflectiescherm als ondersteuning en correctie van het aanwezige licht kan een ervaren fotograaf wonderen doen.
Dit is omdat ze tijdens de shoot al veel invloeden kunnen inschatten.
En dat inschatten is de 3/4 van de kwaliteit van de foto
-Op welk moment van de dag ga je werken? Het maakt qua licht nogal uit.
-Reflectiescherm? kopen dat ding, is nooit weg bij dit soort opnames.
-Is het een belangrijke eenmalige opname? Blijf dan zoveel mogelijk bij de werkwijze waar je ervaring mee hebt.
- Met je flitser en een paraplu of reflectiescherm als ondersteuning en correctie van het aanwezige licht kan een ervaren fotograaf wonderen doen.
Dit is omdat ze tijdens de shoot al veel invloeden kunnen inschatten.
En dat inschatten is de 3/4 van de kwaliteit van de foto
Een winderig strand en dan een parapu?
Die waait geheid om. Een paraplu is een gigantische windvanger net als een zeil van een boot.
Softbox is een optie en je flitser bouncen via een reflectiescherm is ook een goed idee.
P.S. een paraplu kun je reflecterend gebruiken maar ook als shootthrue.
http://www.youtube.com/results?search_ ... urn false;
Die waait geheid om. Een paraplu is een gigantische windvanger net als een zeil van een boot.
Softbox is een optie en je flitser bouncen via een reflectiescherm is ook een goed idee.
P.S. een paraplu kun je reflecterend gebruiken maar ook als shootthrue.
http://www.youtube.com/results?search_ ... urn false;
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Helemaal eens met m'n voorganger, alleen als het wat meevalt met de wind kun je kijken welke zijde van de paraplu je "in " de wind zet.
Persoonlijk zou ik dan voor de bolle kant van de plu kiezen.
Met dit soort situaties, dus waar wind parten speelt, neem ik altijd haringen van de voortent mee, en pin het statief vast in de grond.
Een zware tas spullen die je dikwijls bij je hebt kan ook van dienst zijn.
Een assistent is helemaal top, met softbox op statief/monopod.
Vrgr
Tiny
Persoonlijk zou ik dan voor de bolle kant van de plu kiezen.
Met dit soort situaties, dus waar wind parten speelt, neem ik altijd haringen van de voortent mee, en pin het statief vast in de grond.
Een zware tas spullen die je dikwijls bij je hebt kan ook van dienst zijn.
Een assistent is helemaal top, met softbox op statief/monopod.

Vrgr
Tiny
- ArjanL
- Forumlid
- Contacteer:
Wind is altijd een probleem.
Lampen kunnen omwaaien, reflectieschermen kunnen dubbelvouwen (uitzondering California Sunbounce), haar van het model gaat in de war en zand komt op plaatsen waar het niet hoort te komen.
Het handigst is inderdaad een assistent en een scherm. Een scherm geeft ook de minst complexe extra lichtbron.
Lampen kunnen omwaaien, reflectieschermen kunnen dubbelvouwen (uitzondering California Sunbounce), haar van het model gaat in de war en zand komt op plaatsen waar het niet hoort te komen.
Het handigst is inderdaad een assistent en een scherm. Een scherm geeft ook de minst complexe extra lichtbron.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!