Nep accu

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Peter
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Nep accu

Bericht door Peter » ma aug 12 2013 8:43 am

Jaap, je intepreteert het verkeerd. Wat ik schrijf is niet tendentieus. Elke fabrikant schrijft voor dat men originele onderdelen gebruikt.
Dat is hun goed recht.
Alleen dan valt het produkt onder de (volledige) garantie.
Op accu's en dergelijke zal verhoudingsgewijs een grotere winstmarge zitten.

Nikon verleend garantie op originele onderdelen. Ze zouden wel gek zijn als ze garantie zouden verlenen op niet originele onderdelen.

Dat garantie bepalingen juridisch onderbouwd zijn ..., dat klopt. Liefst zo goed mogelijk zodat de consument zoveel mogelijk in een keurslijf wordt gedrukt. Maar goed, ik dwaal af. :wink:

Hans,

de batterij bevat gewoon een eprom chip, zie afbeelding bij deze versie
Afbeelding

De firmware in de camera checkt de Eprom van de batterij op de juiste waarden.
Deze 'key' moet kloppen zodat de camera (en Nikon) weet dat het om een origineel exemplaar gaat.

Deze 'key' is inmiddels al achterhaald. De gevolgen voor de markt van nep produkten laat zich raden
Mocht je hierover meer achtergrond info willen hebben dan PB me maar even

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » ma aug 12 2013 9:12 am

philippe schreef: ...
Daar de D800 een energie vreter is, of de Nikon accu is te zwak, houd de ersatz het zelfs nog minder lang vol.
Idd, daarom is het niet verkeerd om een wat hogere capaciteit tot je beschikking te hebben. Onderstaand een voorbeeldje:
http://www.ebay.co.uk/itm/B161-Fully-De ... 27d38f1de4" onclick="window.open(this.href);return false;

Hogere capaciteit, veel lagere prijs en gewoon s/w compatibel. Leverbaar vanuit de UK (gewoon EU, dus geen gezeur met invoer oid), m.a.w. binnen enkele dagen in huis.

En wil je nog meer accu power voor je D800, dan is b.v. een DSTE battery grip (heb ik zelf) ook een prima keuze met een uitstekende prijs/prestatieverhouding. Met de speciale variant van de EN-EL18A (een type wat Nikon niet eens heeft!) heb je maar liefst 3900mAh capaciteit. En uit ervaring kan ik melden dat die heeeeel lang meegaat. 8)
Zoek maar eens op 'DSTE battery eBay'

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » ma aug 12 2013 2:30 pm

Ik volgde je ebay koppeling en vandaar ging ik door naar dit ebay-aanbod:
http://www.ebay.co.uk/itm/Genuine-Nikon ... 3096420%26" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat vond ik wel een aardige illustratie van de titel van dit topic. :D
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

marcel.b
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door marcel.b » ma aug 12 2013 2:47 pm

Da,s geen geld voor een EL-EN 15 8)
D4, Nikon glas, Feisol.
Fuji XT 1

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » ma aug 12 2013 2:50 pm

Wat probeer ik nou de hele tijd duidelijk te maken? :!:
Je moet ook geen namaak kopen, maar gewoon compatibele spullen, die gelijkwaardig, of soms zelfs nog beter, zijn. :wink: Maar vrijwel altijd een betere prijs/prestatieverhouding hebben.

marcel.b
Forumlid
Forumlid

Bericht door marcel.b » ma aug 12 2013 3:00 pm

HO HO ,zeg ook niet DAT ik het koop... :!: :!:

B.T.W. Heb bij m,n D3 een orginele ENEL 4 En een zogenaamde "nepper" oftewel-
een Replacement for ENEL4 Made in jawel China !

Gelet op het gebruik van beide accu,s merk ik er geen zitvlak verschil in :wink:
Oplaadcyclus en levensduur zijn vrijwel gelijk....
D4, Nikon glas, Feisol.
Fuji XT 1

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door jan » ma aug 12 2013 3:14 pm

Laat mij dan ook nog even een duit in het accu zakje doen.
Heb via Linkdelight dit setje gekocht (MB-D11 Battery Grip Pack for Nikon D7000 w/ EN-EL15a Battery) >klik<. Werd incl. 220V & 12V autolader geleverd.
Alleen de accu is het al waard 3400mAh wat een uithoudingsvermogen.
De grip was na een half jaar al overleden. >klik<
De accu past zo in de, toch maar later gekochte, Nikon grip MB-D11.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

Vincent
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Vincent » ma aug 12 2013 3:47 pm

Peter schreef:Elke fabrikant schrijft voor dat men originele onderdelen gebruikt. Dat is hun goed recht.
Maar dta betekent niet dat consumenten zulke 'voorschriften' blindelings moeten opvolgen. Een simpel 10 pins trigger kabeltje van Nikon zelf kost ook >70 euro, zonder minijack aansluiting aan de andere kant. Terwijl ik voor minder dan 10 euro een eigen in elkaar heb gezet INCLUSIEF jack plug. Die mag ik officieel ook helemaal niet gebruiken. Maar er hoeft er maar eentje op een forum te roepen dat zijn D800 ontplofte door een namaak kabel en iedereen gaat in paniek originele draadjes bestellen...

Op je hoede zijn bij niet originele producten is altijd verstandig. Maar als b-merk batterijen echt zo'n groot probleem waren dan zou het hele www daar al lang mee vol staan want niets vindt zijn weg zo snel naar internet als problemen en klachten :D
Fin.

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » ma aug 12 2013 9:24 pm

Wacht even mensen... is er nu wel of niet risico verbonden aan het gebruik van accu's (inclusief Nikon accu's!)?
Dus puur zwart of wit en niet "is er een gering risico of een groot risico?".

Wat ik ervan begrijp is dat accu's wel eens exploderen, te heet worden en misschien nog wel andere gevaren met zich meebrengen. Dat betekent dan dus "ja, er is een risico". En ja, zelfs met een Nikon accu is er een risico.

Voor zover het cameraschade betreft veroorzaakt door een accu hoeft Nikon wettelijk (en dus ook contractueel) alleen garantie te aanvaarden voor schade veroorzaakt door een Nikon accu.

Het is gewoon niet waar dat Nikon het gebruik van Nikon accessoires "voorschrijft" (zoals hier eerder beweerd werd). Iedereen is daar vrij in. Wel is het logisch dat schade veroorzaakt door een vreemdmerk-accessoire NIET onder de garantie valt. Iedereen mag zelf de afweging maken of besparing op accu's het risico waard is op geen garantie bij schade die daardoor veroorzaakt wordt. Het is gewoon weer hetzelfde als de keuze tussen wel of niet een verzekeringspremie betalen.

En als we het toch over verzekeringspremie hebben: ik ben niet van plan om, als het zich bij mij zou voordoen, met onze verzekeraar (DSV) te gaan discussiëren over de vraag of ik niet had kunnen weten dat de schade die de verzekeraar dan lijdt had kunnen worden voorkomen door gebruik van Nikon accu's i.p.v. niet-Nikon accu's. Ik gebruik (voor mijn huidige camera setup!!) dus liever Nikon accu's: "We All Benefit". :wink2:
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952

marcel.b
Forumlid
Forumlid

Bericht door marcel.b » ma aug 12 2013 9:28 pm

Ik zou ook geen enkele reden kunnen verzinnen om je ongelijk te geven...
D4, Nikon glas, Feisol.
Fuji XT 1

Vincent
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Vincent » ma aug 12 2013 10:38 pm

Prima en redelijk antwoord.

Blijft overeind dat als je het hele topic doorleest alle argumenten dan wel principieel dan wel hypothetisch zijn. Heb ik geen bezwaar tegen maar is wel een nuance die een dergelijk topic verdiend. Niet iedereen met een dure body heeft ook de financiele middelen om voor alle accesoires de hoofdprijs te betalen. Dat is niet altijd krenterigheid, soms gewoon gezonde zuinigheid, in andere gevallen de harde werkelijkheid van het dynamische huidige financiele klimaat in nederland.

Dat mensen met voldoende financiele middelen principiele keuzes maken op basis van hypothetische risico's is prima, maar vertroebeld het werkelijke beeld van de goedkopere accu's. Iedereen die ze gebruikt is er blij mij, iedereen die ze niet gebruikt zegt dat ze een gevaar zijn. Een beetje dubieus dus.

Ik heb nog steeds nooit problemen gehoord die 1:1 aan een niet originele batterij te wijten zijn en die eventueel een camera onbruikbaar hebben gemaakt. Maar dan gaat er vast iemand heel goed op internet zoeken en met een mooi voorbeeld komen. En dan is nog steeds maar de vraag of dergelijke problemen aan de 'nepheid' van de accu lag of aan andere problemen. Moeilijk te bewijzen, beide kanten op.

Ik laat me overigens graag overtuigen van eventueel ongelijk. Dan ruil ik mijn accu's ook snel om want theoretische risico's vind ik prima zolang ze theoretisch blijven :P
Fin.

marcel.b
Forumlid
Forumlid

Bericht door marcel.b » ma aug 12 2013 10:41 pm

Gelijk heb je , simpel :)
D4, Nikon glas, Feisol.
Fuji XT 1

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » ma aug 12 2013 10:52 pm

djunclesam schreef: (...)
Ik laat me overigens graag overtuigen van eventueel ongelijk.
(...)
Het is geen kwestie van gelijk of ongelijk. Ook niet van wel of niet voldoende centjes hebben.
Iedereen kan gewoon zijn eigen risico-afweging maken, of zelfs helemaal niets afwegen en struisvogel spelen: win a few, lose a few...

Maar als je afweegt, dan wel op basis van zoveel mogelijk feiten. Anders valt er weinig te wegen :)
Groet, Jaap

Alexander
Forumlid
Forumlid

Bericht door Alexander » di aug 13 2013 12:41 pm

Helemaal mee eens Jaap.

En over wegen gesproken, het originele accupack weegt 87 gram, de neppert daarintegen amper de helft: 44 gram.

Omdat ik hem toch niet ga gebruiken heb ik hem open gesneden.
Een printplaatje met veel SMD chips, twee platte cellen en wat vulmateriaal.

In de Nikonstore een nieuwe accu besteld, rond de 70 €, incl. verzenden.

Bedankt allemaal,

We gaan weer fotograferen.

Alexander

Piepenholleke
Forumlid
Forumlid

Bericht door Piepenholleke » wo aug 14 2013 9:33 am

Al enkele onderwerpen op het forum gezien waarover men een enquête hield.
Zou het mogelijk en zinvol zijn via een enquête aan te geven de merken, per merk met naam genoemd en merkloze neppers, of men met deze accu's wel of geen problemen heeft gehad?
Het zijn uiteindelijk producten die wij allemaal nodig hebben om onze beelden te schieten. Volgens mij een mooie gelegenheid om een reëel beeld te krijgen over de kwaliteit van de door ons gebruikte accu's.
Met vriendelijke groet,
Huub.

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”