Manoir des Peintures

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
Ruud Engels
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Manoir des Peintures

Bericht door Ruud Engels » wo aug 14 2013 9:47 am

Hallo,

Het was voor mij alweer een tijdje geleden dat ik een urbanlocatie op de plaat heb gezet.
Een paar weken geleden heb ik er weer eens aan geproefd met als gevolg onderstaande foto's.

De overige foto's staan op mijn website

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Ruud

Nikon D3X | Nikon 24-70 F/2.8 | Nikon 70-200 VR I F/2.8 | Nikon 50mm F/1.8 | Nikon 85mm F/1.8 | Nikon 105mm F/2.8 | Nikon SB 910

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Re: Manoir des Peintures

Bericht door yzf1kr » wo aug 14 2013 9:56 am

Ik krijg hier toch wel een extreem déja vu gevoel bij.
De positie waarvan de foto's zijn genomen zijn nagenoeg gelijk, alleen de crop is anders:

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... es#p645198" onclick="window.open(this.href);return false;

Ruud Engels
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Ruud Engels » wo aug 14 2013 10:16 am

Kan kloppen dat het nagenoeg dezelfde foto's zijn, ben samen met Ruud van der Aalst hier naar toegeweest, dat zal hij ook wel kunnen bevestigen.
Blijft je deja vu gevoel dan nog hangen dan wil ik je best mijn raw bestanden sturen.

Als dit de bedoeling is van foto beoordelingen en dat ik me daar ook nog in moet verantwoorden dan is dit direct mijn laatste reportage hier geweest.
Groeten Ruud

Nikon D3X | Nikon 24-70 F/2.8 | Nikon 70-200 VR I F/2.8 | Nikon 50mm F/1.8 | Nikon 85mm F/1.8 | Nikon 105mm F/2.8 | Nikon SB 910

Frankie
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Frankie » wo aug 14 2013 11:07 am

Heel fraai verzorgde foto's, wel een beetje futloos (weinig contrast), maar misschien is dat je bedoeling voor dit type fotografie.
Trouwens, als één iemand een bepaalde opmerking maakt, is dat toch niet meteen 'de bedoeling van het forum' ? Meteen in de verdediging / aanval is niet nodig, ik denk eerder dat gedoeld werd op de meerwaarde van deze foto's t.o.v. de eerder geplaatste serie en dat de tip is om een andere 'eigen' / andere benadering, bewerking of fotoselectie ?

Ruud Engels
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Ruud Engels » wo aug 14 2013 11:40 am

Frankie schreef:Heel fraai verzorgde foto's, wel een beetje futloos (weinig contrast), maar misschien is dat je bedoeling voor dit type fotografie.
Trouwens, als één iemand een bepaalde opmerking maakt, is dat toch niet meteen 'de bedoeling van het forum' ? Meteen in de verdediging / aanval is niet nodig, ik denk eerder dat gedoeld werd op de meerwaarde van deze foto's t.o.v. de eerder geplaatste serie en dat de tip is om een andere 'eigen' / andere benadering, bewerking of fotoselectie ?
Hoi Frankie,

Contrast was al extra opgetrokken (zat nog minder in) misschien ben ik te zuinig hierin geweest, op mijn eigen beeldscherm ziet het er voor mij acceptabel uit.

Wat betreft de opmerking, ik kan hier alleen maar op zeggen dat we hier in een beoordelingsrubriek zitten op gebied van foto's, dat lijkt mij totaal niets te maken hebben met het gebied van compositie die nagenoeg gelijk zijn van een andere fotograaf, waarmee ik in dit geval ook nog eens op dezelfde dag op dezelfde locatie gefotografeerd heb.

Als de compositie bagger zou zijn, prima, maak daar dan een opmerking over, daar is deze beoordelingsrubriek voor in het leven geroepen lijkt mij, en deja vu gevoelens van andere fotografen zijn gewoon waardeloze opmerkingen in deze rubriek die de nodige vervuiling veroorzaken in dit soort forums waar een TS totaal niets mee kan (zeker op gebied van urbanfotografie waar onder dergelijke omstandigheden het meer regel dan uitzondering is dat je veelvuldig "dezelfde" composities zult zien) en zich niet tegen kan verdedigen.
Groeten Ruud

Vincent
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Vincent » wo aug 14 2013 11:49 am

Verzorgde serie. Deze nabewerking trekt mij ook meer dan het draadje van de fotograaf die ook mee was :wink2: Vooral de tonemapping vind ik acceptabel ipv de overdreven resultaten die vaak voorbij komen. Bij foto 2 krijg ik niet echt een urbex maar meer een geënsceneerd gevoel. Dat maakt het geen slechtere foto want de looks en feel bevalt me wel maar ik vraag me enkel af of het nog onder urban fotografie valt.

Discussie over herkenbare composities vind ik op zich een interessante maar hoort wellicht niet in jouw beoordelingstopic.
Fin.

Willem1952
Forumlid
Forumlid

Bericht door Willem1952 » wo aug 14 2013 11:57 am

Hele mooie foto's, vooral nummer 3 spreekt me aan. :lol:

rvanderaalst
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door rvanderaalst » wo aug 14 2013 9:21 pm

Ruud foto's zijn prettig om naar te kijken, ze mogen van mij ook best iets meer pit hebben.
Een beetje vignettering zou misschien ook wel mooi uitvallen maar dat is allemaal een kwestie van smaak.

Ow ja je hebt alles mooi rechtgetrokken maar in de foto met het bed staat links het deurkozijn nog een beetje scheef :oops:

Gr Ruud

Ruud Engels
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Ruud Engels » do aug 15 2013 8:51 am

rvanderaalst schreef:Ruud foto's zijn prettig om naar te kijken, ze mogen van mij ook best iets meer pit hebben.
Een beetje vignettering zou misschien ook wel mooi uitvallen maar dat is allemaal een kwestie van smaak.

Ow ja je hebt alles mooi rechtgetrokken maar in de foto met het bed staat links het deurkozijn nog een beetje scheef :oops:

Gr Ruud
Ik heb gisteravond nog eens gekeken naar de foto's en wat met contrast gespeeld, maar persoonlijk vind ik dan dat de donkere gedeeltes me te snel vol lopen, voor mij reden om niets aan het contrast te doen :)
Vignettering zou kunnen, dat zou ik dan nog eens moeten bekijken.

Wat betreft foto 3, dat is een foto waar ik wel gekeken heb naar de perspectiefvertekening, alleen heeft mijn 15.-30mm de nodige vertekening in het objectief zitten.
Als ik met name aan de linkerzijde de deur op de achtergrond recht ga zetten, dan zal het bed aan de linkerzijde ook weer scheef komen te staan. Persoonlijk denk ik dat het in dit geval dus kiezen is tussen twee kwaden en in dat geval heeft voor mij het rechtstaan van het bed de voorkeur.
Groeten Ruud

Vincent
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Vincent » do aug 15 2013 9:17 am

Ruud Engels schreef: Wat betreft foto 3, dat is een foto waar ik wel gekeken heb naar de perspectiefvertekening, alleen heeft mijn 15.-30mm de nodige vertekening in het objectief zitten.
Als ik met name aan de linkerzijde de deur op de achtergrond recht ga zetten, dan zal het bed aan de linkerzijde ook weer scheef komen te staan. Persoonlijk denk ik dat het in dit geval dus kiezen is tussen twee kwaden en in dat geval heeft voor mij het rechtstaan van het bed de voorkeur.
Mocht je toch behoefte hebben om het te corrigeren dan kun je in PS met de puppet warp tool vrij eenvoudig de deur recht zetten zonder het bed scheef te trekken :wink2:
Fin.

Ruud Engels
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Ruud Engels » do aug 15 2013 10:39 am

djunclesam schreef:
Ruud Engels schreef: Wat betreft foto 3, dat is een foto waar ik wel gekeken heb naar de perspectiefvertekening, alleen heeft mijn 15.-30mm de nodige vertekening in het objectief zitten.
Mocht je toch behoefte hebben om het te corrigeren dan kun je in PS met de puppet warp tool vrij eenvoudig de deur recht zetten zonder het bed scheef te trekken :wink2:
Klopt, maar we kunnen ons ook afvragen hoe ver moeten we gaan om een goede foto te krijgen?
Als ik links een fractie van de foto had afgesneden, was er niemand die er over gevallen was ;)
Groeten Ruud

nilix
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door nilix » zo aug 18 2013 1:48 pm

Mooie serie op een mooie locatie. Is niet echt mijn smaak van na bewerken. Maar zie hier wel een vast patroon in van de fotograaf dus deze is goed bezig heeft een eigen stijl en ook een goede waarde in de fotografie.

Ga zo door met deze mooi plaatjes
nikon D750

nikor 18-85 af-s
nikor 70-300
nikor 50mm af 1:1.8
nikor 60mm micro

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”