welke focus gebruiken voor portretten met 2 of meer mensen

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
caj1974

welke focus gebruiken voor portretten met 2 of meer mensen

Bericht door caj1974 » vr aug 16 2013 9:16 pm

Hallo, ik maak heel graag portretfoto's, maar sinds ik mijn nieuwe Nikon D90 heb met een 50mm lens erop merk ik vaak dat ik toch veel onscherpe foto's er tussen heb. Ik word hier heel onzeker van en twijfel steeds welke focus ik nu moet nemen, de enkelvoudige focus of de 3D tracking ? Hoe focus je het beste als je 2 personen of meer hebt ? En kan iemand het verschil uitleggen van het knopje L en . op de achterkant van mijn body, want ik heb het idee dat dat er ook mee te maken heeft als ik weer onscherpe foto's heb. Graag hoor ik van iemand wat de ideale instelling is als je dus 2 tot 4 personen fotografeert. Alvast bedankt !

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: welke focus gebruiken voor portretten met 2 of meer mens

Bericht door henkk » vr aug 16 2013 9:50 pm

Met 2 tot 4 personen in beeld kom je er niet met de AF alleen. Voor portretten zou ik beginnen met enkelvoudige focus op één scherpstelveld. 3D-tracking is wel handig maar vergt enige handigheid dus zou ik je de eerste tijd niet adviseren.
Je zult moeten kijken welke plek in het beeld het meest centraal zit t.a.v. de afstand tot je camera, daarop scherpstellen door het meest geschikte veld te kiezen maar daarbij ook een diafragma kiezen dat voldoende scherptediepte oplevert (bijv. via dofcalculator uitzoeken).
Het L-knopje is ws het knopje om de scherpstelvelden te vergrendelen (ken de D90 niet, op de D700 is het dat wel). Dat heeft zijdelings met je vraagstuk te maken, nl. als je je scherpstelveld wil plaatsen waar het op de beste plek ligt, moet je L niet hebben ingeschakeld.
Groet en succes!
Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: welke focus gebruiken voor portretten met 2 of meer mens

Bericht door Léon Obers » vr aug 16 2013 10:15 pm

- Twee mensen portretteren, "naast elkaar" zorgen dat de twee naast elkaar in hetzelfde focusvlak zitten.
- Meerdere mensen in "diepte" verschillend ingedeeld, dan met de hand scherp stellen op een vlak tussen de voorste en achterste persoon, en een stuk verder diafragmeren voor voldoende scherptediepte.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”