Yongnuo komt met nieuwe transmitter YN622 TX

Discussies over flitsers
mmuetst

Yongnuo komt met nieuwe transmitter YN622 TX

Bericht door mmuetst » za aug 17 2013 10:27 am

De YN622N van Yongnuo is een zeer betaalbare i-TTL trigger voor Nikon gebruikers, nadeel is alleen dat deze geen LCD heeft zoals de Phottix Odin. Yongnuo heeft veel berichtjes ontvangen over dit probleem en gaat nu een transmitter op de markt brengen met een LCD. Het is nog niet duidelijk of het LCD aan de voorzijde zit zoals bij de Phottix Odin of op de bovenkant zoals de Canon ST-E3. De YN622TX zal samenwerken met de YN622N, dus bezitters van de YN622N hoeven geen nieuwe receivers te kopen.
De YN622TX zal ook kunnen samenwerken met de YN650 III flitser zodat met in groepen manual het vermogen van de flitser kan aanpassen. Dit is goed nieuws voor fotografen die graag manual off camera flits werken, maar toch de luxe willen hebben om het vermogen vanaf hun camera te regelen.
Ik kijk uit naar de eerste review van de YN622TX.

skyfox
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Yongnuo komt met nieuwe transmitter YN622 TX

Bericht door skyfox » za aug 17 2013 7:59 pm

Dit is goed nieuws! Ik ben mij momenteel aan het oriënteren op een goed triggersysteem en zowel de Odin als de 622n triggersystemen hebben mijn interesse. Als Yongnuo net zo'n mooi controlunit maakt als Phottix dan is mijn keuze gemaakt.

Is er een releasedatum bekend?

mmuetst

Bericht door mmuetst » za aug 17 2013 10:39 pm

Waarschijnlijk in oktober. Phottix heeft met hun Odin al wel een voorsprong op andere merken. Ik heb net de Pixel King Pro getest, die ook voor Nikon gemaakt wordt (ik heb dan de Canon versie getest) maar merk dat er nog hier en daar bugs in de firmware zitten. Pixel heeft wel net een nieuwe firmware uitgebracht V101 maar ik heb de King Pro al weer terug gestuurd naar de distributeur en kan deze nieuwe firmware niet meer testen. Phottix heeft in hun laatste firmware ODS toegevoegd (vergelijkbaar met Hypersync van Pocketwizard). De Pixel King Pro heeft wel als voordeel dat deze een display heeft, maar ook de mogelijkheid geeft een flitser op de camera te plaatsen. Dit kan niet bij de Odin en de nieuwe Yongnuo YN622 TX (wel als je de YN622N op je camera plaatst). Mijn voorkeur gaat nog steeds uit naar de Phottix Odin en vind de Yongnuo YN622 op een goede tweede plaats komen. Met de komst van de YN622 TX kan er wel eens een zeer interessant prijs/kwaliteit trigger op de markt komen. Ook de optie die Yongnuo aanbied met manual flitsers die op afstand bestuurd kunnen worden is zeer interessant. Ik heb ook de Kody getest, maar vind de site van deze fabrikant nog al vaag en na melding van bugs hebben ze nog steeds geen firmware update uitgebracht (en ook nog geen Nikon versie van hun TTL trigger). Ik hou jullie op de hoogte als er nieuws is op trigger gebied wat Nikon betreft.

skyfox
Forumlid
Forumlid

Bericht door skyfox » zo aug 18 2013 10:57 am

Oktober, klinkt goed! Zijn deze triggers eigenlijk ook te gebruiken met studiokoppen via een syncpoort oid? En zijn er geruchten misschien dat Hypersync/ODS ook voor de 622n beschikbaar gaat komen? Ik vind dat wel een mooie ontwikkeling, wist niet van het bestaan af.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo aug 18 2013 12:13 pm

skyfox schreef:Zijn deze triggers eigenlijk ook te gebruiken met studiokoppen via een syncpoort oid?
Standaard zitten er PC-sync aansluitingen op de Yongnuo apparaatjes (zie plaatje links). Maar om deze triggers te gebruiken voor studiokoppen, lijken me ze overkill, want studiokoppen hebben doorgaans niet de functionaliteit van iTTL en afregelen van de flitsers op afstand.
Het zijn bovendien vrij grote kastjes. Wat setjes RF-603N lijken me dan handiger. (bijv. met wat klittenband tegen de kop prikken, of zelfs gewoon los laten hangen).

Afbeelding
Vriendelijke groet, Léon Obers

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » zo aug 18 2013 2:01 pm

Het enige voordeel van deze triggers tov de simpele RF-603 is de snellere synchronisatietijd.

De bij de RF-603 ga je de sluiter zien bij tijden korter dan 1/160. Deze YN-622 gaan op mijn flitsers makkelijk tot 1/250.

mmuetst

Bericht door mmuetst » zo aug 18 2013 4:49 pm

skyfox schreef:Oktober, klinkt goed! Zijn deze triggers eigenlijk ook te gebruiken met studiokoppen via een syncpoort oid? En zijn er geruchten misschien dat Hypersync/ODS ook voor de 622n beschikbaar gaat komen? Ik vind dat wel een mooie ontwikkeling, wist niet van het bestaan af.
Je kunt met de YN622N Supersync (Hypersync) toepassen, alleen is de timing niet in te stellen zoals bij PocketWizard TT1/5 of Phottix Odin. Het resultaat zal dus afhankelijk zijn van de combinatie camera en type studio flitser.
Helaas kun je de YN622N geen update geven. Misschien wel bij de YN622TX maar er is nog te weinig bekend over deze trigger. Dus het antwoord is ja, als Yongnuo deze optie toevoegd aan de YN622TX is het mogelijk om Supersync (Hypersync) toe te passen.
Voor de duidelijkheid Supersync, Hypersync en ODS zijn allemaal termen die niets met i-TTL te maken hebben. Het is een techniek om de flitser af te laten gaan op het moment dat de eerste sluiter opent. Het is een techniek die lijkt op FP techniek, echter geeft FP een serie pulsen van flitslicht en Supersync (Hypersync) maakt gebruik van de lengte van het flitslicht.

skyfox
Forumlid
Forumlid

Bericht door skyfox » zo aug 18 2013 8:13 pm

Léon Obers schreef:
skyfox schreef:Zijn deze triggers eigenlijk ook te gebruiken met studiokoppen via een syncpoort oid?
Standaard zitten er PC-sync aansluitingen op de Yongnuo apparaatjes (zie plaatje links). Maar om deze triggers te gebruiken voor studiokoppen, lijken me ze overkill, want studiokoppen hebben doorgaans niet de functionaliteit van iTTL en afregelen van de flitsers op afstand.
Het zijn bovendien vrij grote kastjes. Wat setjes RF-603N lijken me dan handiger. (bijv. met wat klittenband tegen de kop prikken, of zelfs gewoon los laten hangen).

Afbeelding
Had de syncpoort over het hoofd gezien, thx! Het is in mijn geval niet puur voor studiokoppen. Ik wil m'n reportage flitsers met radiotriggers sturen, en als ik dan mijn studiokoppen daarmee ook met dezelfde radiotriggers kan sturen dan kan de oude Falcon Eyes trigger met pensioen :-)

mmuetst

Bericht door mmuetst » zo aug 18 2013 9:05 pm

Ik kreeg nog de volgende vraag van Ruud:

Hi Michael,

ik heb vraagjes over triggers:
kan je met een triggersetje bijv. phottix strato multi 5 in 1 vanaf de transmitter het vermogen van de flitsers instellen?
Of kan dat alleen met de veel duurdere, of kan dat bij alle setjes?
Of lijkt het je zinvoller te wachten op de nieuwe Yungnuo waarvan je op ncn melding maakt?

Antwoord 1 nee, met de strato en andere manual triggers kun je niet op afstand het vermogen regelen, je kunt wel een strato gebruiken om een flitser af te laten gaan, maar als het komt op het aanpassen van het vermogen, dan moet je gewoon naar de flitser lopen en te plekke aanpassen.

Antwoord 2 Dus als je dat wilt doen met bijvoorbeeld de Odin TCU dan heb je ook een Odin receiver nodig. Zelfde geld voor de RF602/RF603 van Yongnuo, kan alleen de flitser laten flitsen in manual mode, maar geen vermogen aanpassen. De YN622N kan dit wel en is zeer betaalbaar set kost €89,95 in Nederland (met de kortings actie op mijn blog) Dan heb je twee triggers die je later kunt uitbreiden met de YN622TX waarmee je de twee YN622N mee kunt aansturen in receiver mode.

Antwoord 3 Je hoeft niet te wachten, je kunt nu al met de YN622N aan de slag. Momenteel is de Phottix Odin wat mij betreft het beste wat je kunt krijgen op i-TTL gebied. Als Pixel een stabiele firmware heeft voor de Pixel King Pro, dan is deze trigger ook een leuke optie. Ik heb helaas de laatste firmware niet kunnen testen: V101 Ik hou http://flashhavoc.com" onclick="window.open(this.href);return false; in de gaten voor updates over deze firmware.

Nog terug komen op FP en ODS (Hypersync en Supersync), met een portable studio flitser kun je met ODS met veel meer power flitsen dan met bijvoorbeeld een SB910. Deze techniek wordt vaak gebruikt om met een kleine diafragma en veel zon licht toch een goed belichte foto te kunnen maken. Door een hoge sluiterijd te kiezen knijp je het omgevingslicht en met de flitser belicht je het onderwerp. Een nadeel van deze techniek is dat de flitser, voor het beste resultaat op maximale vermogen moet staan (de duur van de flits is dan het langst). je hebt daarom minder controle over het flitslicht dan bij FP. Toch zie je dat fotografen deze techniek gebruiken en mooie resultaten behalen. In een studio heb je geen last van te veel omgevingslicht omdat je dit meestal zelf kunt regelen en wordt deze techniek niet veel gebruikt.
De YN622N kun je wel gebruiken in een studio om je studio lampen aan te sturen. Zo heb je geen extra triggers nodig als ja naast strobist fotografie ook studio werk doet.

Kijk voor een lange en zeer duidelijke uitleg over FP en ODS naar deze site: http://flashhavoc.com/phottix-odin-ods-over-drive-sync/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gerard de Zwaan
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Gerard de Zwaan » vr sep 20 2013 3:00 pm

Het is wel inresant om deze draatje te volgen.
Nikon D3200 , Nikon D7200 met grip & Nikon F65 + Nikon DX AF-S Nikkor 18-55mm, 55-300mm AF-S DX, AF-S 35mm F/1.8G DX & AF-S 85mm 3.5.G ED VR Micro
2x SB 700, SB-24, Falcon eyes SS-150F en SS-200F En wat toebehoren voor de flitsers.

mmuetst

Bericht door mmuetst » za okt 05 2013 12:05 pm

Net vers van de pers, de TN622 TX gaat ook regelbare super sync aanbieden (dit is een techniek die Pocket Wizard Hyper Sync noemt en waarmee je ook manual flitsers zoals studio flitsers boven de sync speed kunt gebruiken). Yongnuo gaat zelfs een stapje verder dan Phottix ODS, ze gaan de supersync per kanaal instelbaar maken. Dit betekend dat je de timing van drie verschillende flitsers kunt instellen. Yongnuo gaat voor Canon een clone van de ST-E3 en de 600EX-TR op de markt brengen, misschien komt er voor Nikon een YN flitser met een ingebouwde YN622N trigger? Ze zijn lekker bezig bij Yongnuo, prijs weet ik helaas nog niet, zal eens een aantal leveranciers mailen of er al iets bekend is.

skyfox
Forumlid
Forumlid

Bericht door skyfox » wo okt 09 2013 11:01 pm

Spannend, echt mooie ontwikkelingen dit! En hopelijk Yongnuo-betaalbaar.

weimaraner
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door weimaraner » do okt 10 2013 11:40 am

Als dat van die super sync klopt dan denk ik dat dit wel eens mijn nieuwe triggers kunnen gaan worden. Ik blijf dit draadje dus ook nog even volgen.

JJG
Forumlid
Forumlid

Bericht door JJG » di okt 07 2014 5:08 am

Een wat oud draadje, maar ik las veel goede verhalen/reviews over deze triggers en heb dus 2 receivers en de TX besteld. Levering pas eind deze week..

Hoe bevallen ze?

skyfox
Forumlid
Forumlid

Bericht door skyfox » di okt 07 2014 7:56 am

Makkelijk. Snel. Betrouwbaar. Heerlijk om on camera alles in te kunnen stellen. Heel tevreden!

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”