Nikon D600 RAW bestand in Ps CS5

Discussies over fotobewerking en archivering

Onderwerp:

Nikon D600 RAW bestand in Ps CS5

Berichtdoor Nikkormat » wo jul 24 2013 10:30 pm

Hallo,
Enkele weken geleden heb ik de Nikon D600 gekocht, maar nu blijkt dat de NEF/RAW bestanden niet te lezen zijn in Ps CS5. Er is geen update voor CS5 (wel 7.3 maar niet die is weer niet geschikt voor CS5). Ik heb de DNG converter van Adobe geïnstalleerd en de RAW bestanden worden wel omgezet in DNG en zijn te lezen in CS5. Wat mij opvalt is dat de bestanden kleiner zijn geworden bijv. 29.8 MB in native RAW wordt in DNG 25.1 MB. Nu wil je uit zo'n camera alles halen wat er in zit krijg je dit nu weer, een gecomprimeerd bestand. Naast een nieuw DNG bestand wil je het oorspronkelijke RAW bestand wel bewaren, dit houd in dat je bijna dubbel zoveel opslag nodig hebt voor zowel DNG en native RAW. Niet echt wenselijk voor je opslagruimte, vooral met de grote bestanden van de JPEG en RAW en dan ook nog DNG erbij, heb je tegenwoordig al giga meer ruimte nodig. Ik kan wel updaten naar CS6 maar kan hierin wel de RAW van D600 gelezen worden. Het blijkt dat CS6 ook al moeilijk te verkrijgen is en wil absoluut niet aan de CC6 die nu beschikbaar is, over het hele cloud gebeuren heb ik een geen goed gevoel. Ik heb hierover op het forum al de nodige " negatieve" ervaringen gelezen. Ik wil gewoon simpel de RAW bestanden in mijn CS5 kunnen lezen of hooguit voor een laag bedrag voor een update in CS6. Hoe lossen andere D600 bezitters dit probleem op, of hebben dat al naar tevredenheid opgelost. Ik ben heel tevreden over en met CS5 en wil dit ook het liefst zo houden. Adobe is volgens mij met de CC6 versie aardig zijn trouwe aanhang aan het verspelen. Kocht ik voor twee jaar terug een dure versie van CS5, is die nu met een nieuwe camera eigenlijk al niet meer voor 100% te gebruiken. In het fototijdschrift Focus van deze maand (met de zwart-wit cover van de panda beer) staat ook een interessant artikel over RAW en DNG. Wat ik hier uit opmaak is dat de camerafabrikanten en de softwarefabrikanten (Adobe) nogal verschillende meningen hebben over RAW en dat hun "oorlog" over de rug van de gebruiker/klant wordt uitgevochten, geen van beide doen concessies.
Wie heeft een goede tip.
Alvast bedankt,
Nikkormat
Nikkormat

Clublid
Berichten: 27


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon D600 RAW bestand in Ps CS5

Berichtdoor Melliw » do jul 25 2013 9:04 pm

Lightroom gebruiken is denk ik de gemakkelijkste en goedkoopste manier. Overigens zou de informatie niet achteruit gaan bij het omzetten van RAW naar DNG, tenminste dat heb ik weleens ergens zien/horen beweren.
BrinksFotografie

I believe that the greatest tool we have as photographer is our own two feet.
Gebruikersavatar
Melliw

Clublid
Berichten: 2346


Locatie: IJsselmuiden
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon D600 RAW bestand in Ps CS5

Berichtdoor plincky » do jul 25 2013 9:11 pm

Eens met Melliw,
Lightroom heb je voor rond de €75,- en je hebt er meteen een mooi ordenings programma bij.
Gebruikersavatar
plincky

Forumlid
Berichten: 2183


Locatie: Nijkerk
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon D600 RAW bestand in Ps CS5

Berichtdoor DannySan » do jul 25 2013 9:55 pm

Tegenwoordig gaan bij mij de raw files omgezet als DNG de Lightroom catalogus in. Werkt ook nog soepeler.
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3825


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon D600 RAW bestand in Ps CS5

Berichtdoor Mieke53 » zo aug 04 2013 12:40 am

Had het zelfde ook met mijn D600 en bewerkingsprogramma ACDSee.
Ik draaide daarbij op Windows XP en ben overgestapt naar Windows 7. Nu geen probleem meer.
XP weigerde zelfs te laden, bleef halverwege hangen.
Kortom: ook problemen gehad nu opgelost.
Groet, Mieke

Heb je ook de laatste firmware erop gezet?
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon D600 RAW bestand in Ps CS5

Berichtdoor Cyrus » zo aug 04 2013 12:57 pm

Nikkormat schreef:[...] de RAW bestanden worden wel omgezet in DNG en zijn te lezen in CS5. Wat mij opvalt is dat de bestanden kleiner zijn geworden bijv. 29.8 MB in native RAW wordt in DNG 25.1 MB. Nu wil je uit zo'n camera alles halen wat er in zit krijg je dit nu weer, een gecomprimeerd bestand.


Comprimeren van een bestand betekent niet dat je ook data verliest. Wel eens van "lossless compressie" gehoord? Dat doet je D600 ook met NEFs. Daarbij wordt compressie toegepast zonder verlies van data.

Qua beeldinformatie blijft elke bit van de NEF behouden als je naar DNG omzet. Ook objectiefinformatie en belichtingsinfo blijven allemaal behouden, omdat de ingesloten EXIF netjes mee gaat van NEF naar DNG.

Wat je (mogelijk) bij de omzetting van NEF naar DNG aan data verliest, is slechts de specifieke camera-info over instellingen als focuspunt, verscherping, ADL-instellingen en dergelijke, ofwel de in-camera instellingen waarmee je camera een NEF in JPEG omgezet zou hebben. Maar als je geen ViewNX en/of CaptureNX gebruikt, dan doe je daar in de RAW-omzetting verder niets mee, dus gaat daar in de praktijk niets mee verloren.
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon D600 RAW bestand in Ps CS5

Berichtdoor emeu1 » zo aug 11 2013 9:11 pm

Hoi Nikkormat,

voor de D600 is Photoshop CS6 of later nodig met Adobe Camera Raw (ACR) v7.3 of later.

Adobe heeft een beperking ingebouwd in Photoshop (en Elements).
Elke versie Photoshop/Elements kan overweg t/m een bepaalde versie van ACR.
Adobe neemt RAW converters voor nieuwere camera's (zoals de D600) alleen in hogere versie's van ACR op.
Zo 'dwingen' ze je om te upgraden naar hogere versies van Photoshop of Elements als je foto's van een nieuwere camera wilt kunnen bewerken.

Zie dit artikel voor details (is wel in het engels).

http://www.nphotomag.com/2013/05/17/photoshop-wont-open-my-raw-files/
M.vr.gr.

Erik Meussen
Gebruikersavatar
emeu1

Clublid
Berichten: 52


Locatie: Hengelo
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon D600 RAW bestand in Ps CS5

Berichtdoor a vgastel » ma aug 12 2013 7:08 am

Lees deze maar eens door van Elja Trum Voordelen en nadelen van het DNG formaat
http://www.photofacts.nl/fotografie/rub ... ormaat.asp
DNG is meer iets op de langere termijn kijkende in de toekomst :)

Zie deze youtube
http://www.youtube.com/watch?v=H7XoLivLdI0


http://digitaalfotobeheer.blogspot.nl/2 ... aw-of.html
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Gebruikersavatar
a vgastel

Forumlid
Berichten: 4707


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon D600 RAW bestand in Ps CS5

Berichtdoor Cyrus » ma aug 12 2013 11:31 am

Waar het om gaat, is dat je gedwongen wordt een upgrade van PS of LR te doen, zodra je een nieuwe camera aanschaft. Dit is geen technische kwestie (in theorie kan ACR 7.4 prima werken met PS CS3) maar puur een commerciële beslissing, zodat je blijft upgraden. Omzetten naar DNG is eigenlijk een lapmiddel om de gedwongen upgrade van je processing software te omzeilen. Dit is echter geen stap achteruit, afgezien van een extra handeling bij het uitlezen van je geheugenkaart.

De diverse voor- en nadelen van DNG kun je tegen elkaar afstrepen. Het al dan niet omzetten naar DNG is in essentie hier op terug te voeren:
  • Wil je in de nabewerking kunnen beschikken over de specifieke camera-info en -instellingen in de NEF, zoals focuspunt, verscherping, contrast etc - (de instellingen die de camera zelf gebruikt voor omzetting NEF -> JPG)?
  • Zo ja: dan dien je te gaan werken met ViewNX en CaptureNX, dien je de *.NEF te behouden en is de vraag "DNG ja of nee?" verder niet relevant.
  • Zo nee: dan werk je vermoedelijk al met niet-Nikon software en is er geen enkel bezwaar om *.NEF in *.DNG om te zetten. Tenzij je bepaalde niet-Adobe software gebruikt die niet met DNG overweg kan (zoals bepaalde HDR-software).

Adobe Bridge biedt je de mogelijkheid om tijdens het importeren de NEFs om te zetten naar DNG. Aangezien het importeren van een volle geheugenkaart toch wel even duurt, zal je in de praktijk nauwelijks hinder hebben van de extra tijd die de NEF -> DNG omzetting tijdens de import zal vergen.
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon D600 RAW bestand in Ps CS5

Berichtdoor Kroontje » ma aug 12 2013 11:57 am

Persoonlijk zou ik naar LR gaan. Met cs5 kun je nog steeds aardig uit de voeten, betreft fotografie. En vanuit LR RAW bewerken en dan evt doorsluisen naar cs5.
Photoshop kost gewoon teveel naar mijn idee ;)
Kroontje



Onderwerp:

Re: Nikon D600 RAW bestand in Ps CS5

Berichtdoor Cyrus » ma aug 12 2013 12:28 pm

Kroontje schreef:Persoonlijk zou ik naar LR gaan. Met cs5 kun je nog steeds aardig uit de voeten, betreft fotografie. En vanuit LR RAW bewerken en dan evt doorsluisen naar cs5.
Photoshop kost gewoon teveel naar mijn idee ;)


Geheel met je eens. Werkend met een Mac: Aperture is ook een erg goede optie, maar voor LR is veel meer trainingsmateriaal en kennis online te vinden.
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon D600 RAW bestand in Ps CS5

Berichtdoor jfbat » ma aug 19 2013 5:53 pm

plincky schreef:Eens met Melliw,
Lightroom heb je voor rond de €75,- en je hebt er meteen een mooi ordenings programma bij.

Waar dan? Alleen de upgrade versie is onder de 80 euro te koop. De volledige versie kost rond de 125-150 euro.

Cyrus schreef:Werkend met een Mac: Aperture is ook een erg goede optie, maar voor LR is veel meer trainingsmateriaal en kennis online te vinden.

Dat dacht ik ook. Maar in de praktijk vind ik het verschil in mogelijkheden tussen LR en Aperture aanzienlijk. Aperture vind ik vooral een iPhoto moet turbo, LR gaat nog een stukje verder en ook nog eens prettiger werken. En dat is nogal wat, voor een Apple-adept als ik ben... :!:
Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]
Gebruikersavatar
jfbat

Forumlid
Berichten: 1017




Terug naar “Fotobewerking en archivering”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten