D7000 springt van RAW naar JPEG
Re: D7000 springt van RAW naar JPEG
Op een moment ben ik dit ook tegen gekomen bij de D7000 van MarkN.
Bij wat test foto's gemaakt is dit voor gekomen. En hier bij zijn zeker weten geen knoppen veranderd of andere instellingen.
Kroontje
Bij wat test foto's gemaakt is dit voor gekomen. En hier bij zijn zeker weten geen knoppen veranderd of andere instellingen.
Kroontje
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Dat kan natuurlijk. De een heeft andere gewoontes om een camera vast te pakken, dan een ander.wiebeterpstra schreef:gelukkig nooit last van gehad, ruim een jaar en 12000 kliks verder!
Het komt wel vaker voor dat mensen een zodanige "gewoonte" hebben ontwikkeld, dat settings onbewust worden versteld.
Van tijd tot tijd komen er wel eens berichten langs:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 92#p359892" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 16#p204416" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Er moet mij toch even iets van het hart ...
Ik stel een redelijk genuanceerde vraag en omschrijf zo nauwkeurig mogelijk de situatie, maar welke reacties krijg ik nu eigenlijk?
a. Er wordt zeer slecht of helemaal niet gelezen of ik word blijkbaar totaal niet geloofd.
b. Niet ter zake doende reacties als: 'Heb ik nooit last van gehad". Who cares! Ik dus wel! Er gingen vele Space Shuttles de ruimte in , maar twee maal ging het mis!
Ik ga de camera de komende tijd goed in de gaten houden. Ik weet bijna zeker dat ik geen instellingen heb willen veranderen op het moment dat de camera deze instelling verandert.
Tot drie keer toe gebeurd dit midden in een serie foto's waar ik zeker weten VOORAF de instellingen had ingesteld. Nadien komt de instelling weer exact op RAW. Da's nog veel vreemder! als je onbewust aan een instelwiel draait
Is Nikon zo heilig, dat daar niks fout mee mag of kan zijn? Ik constateer dat er wel degelijk iets vreemds gebeurt dat ik zo een-twee-drie niet kan verklaren.
Ik stel een redelijk genuanceerde vraag en omschrijf zo nauwkeurig mogelijk de situatie, maar welke reacties krijg ik nu eigenlijk?
a. Er wordt zeer slecht of helemaal niet gelezen of ik word blijkbaar totaal niet geloofd.
b. Niet ter zake doende reacties als: 'Heb ik nooit last van gehad". Who cares! Ik dus wel! Er gingen vele Space Shuttles de ruimte in , maar twee maal ging het mis!
Ik ga de camera de komende tijd goed in de gaten houden. Ik weet bijna zeker dat ik geen instellingen heb willen veranderen op het moment dat de camera deze instelling verandert.
Tot drie keer toe gebeurd dit midden in een serie foto's waar ik zeker weten VOORAF de instellingen had ingesteld. Nadien komt de instelling weer exact op RAW. Da's nog veel vreemder! als je onbewust aan een instelwiel draait
Is Nikon zo heilig, dat daar niks fout mee mag of kan zijn? Ik constateer dat er wel degelijk iets vreemds gebeurt dat ik zo een-twee-drie niet kan verklaren.
- bjornc
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Heb je de meest actuele firmware erop staan?
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Zo ver ik lees zitten er ook wel goede antwoorden tussen. Want je hoeft je menu helemaal niet in om je formaat te wijzigen "qual" knopje inhouden en scrollen net zoals je zo je iso kunt veranderen. Moet je ook mee uit kijken op moment dat je iso wilt wijzigen dat je niet per ongeluk Qual knopje pakt. Kans is wel zo klein dat dit software matig de instelling in 1 keer gewijzigd is.iAppleToo schreef:Er moet mij toch even iets van het hart ...
Ik denk dat je ook niet heel veel meer kunt doen dan het in de gaten te houden op dit moment en mocht het echt vaker voorkomen. Firmware updaten of bij nikon voorleggen....
- Wilci
- Forumlid
- Contacteer:
Het is inderdaad opmerkelijk dat de camera weer terugkomt in RAW na je shoot.iAppleToo schreef:
Toch lijkt het me niet onverstandig om niet alleen de camera maar ook jezelf in de gaten te houden.

- Léon Obers
- Forumlid
Nee, Nikon is niet heilig. Maar je moet wel gewoon realistisch zijn in de mogelijke oorzaken.iAppleToo schreef: Is Nikon zo heilig, dat daar niks fout mee mag of kan zijn? Ik constateer dat er wel degelijk iets vreemds gebeurt dat ik zo een-twee-drie niet kan verklaren.
Het is gewoon een statistisch gegeven dat de meeste "problemen" aan apparatuur als een verandering van verstellingen terug te voeren zijn op gebruikersfouten. "Hoe onrealistisch misschien gedacht." De eerste gedachte is dan ook om daar te zoeken, en niet zo eigenwijs te zijn dat jouw dat niet zou kunnen overkomen. Mensen maken fouten, dat is namelijk een normaal menselijke eigenschap, niet één uitgezonderd.
Kies voor de aardigheid eens een zodanige opname-mode dat je niet aan het instelwiel hoeft te draaien, en plak het wieltje af met een stuk gaffertape, zodat het niet versteld kan worden, en je de combinatie niet kunt maken met het qual-knopje en verdraaien van dat wieltje.
Als op die wijze de instellingen niet veranderen gedurende het maken van foto's, weet je dat het probleem bij jezelf zit.
Als het ondanks het afplakken nog steeds wisselt, dan is er reden om inderdaad de camera te laten inspecteren bij Nikon Service.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Is er tijdens het maken van de foto's misschien gewisseld tussen de opnamemodus. PSAM, U1, U2 oid.?
Misschien dat de Qual-instelling hierin ook mee veranderd. Heb mijn camera niet bij de hand dus kan het niet proberen voor je.
Als je ooit een keer Jpeg hebt ingesteld voor de stand M, en toen weer RAW bent gaan schieten op stand A zou het misschien kunnen dat op de M stand Jpeg blijft ingesteld.
Misschien dat de Qual-instelling hierin ook mee veranderd. Heb mijn camera niet bij de hand dus kan het niet proberen voor je.
Als je ooit een keer Jpeg hebt ingesteld voor de stand M, en toen weer RAW bent gaan schieten op stand A zou het misschien kunnen dat op de M stand Jpeg blijft ingesteld.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso
Groet Giso
-
- Forumlid
Ik schiet uitsluitend op M eigenlijk.
@ Leon Obers. Ik ben niet eigenwijs. Ik vraag juist om een mogelijke opheldering. Ik zou een fout onmiddelijk toegeven.
Ik heb slechts uitgebreid aangegeven wat ik gedaan heb en onder welke omstandigheden. Liever geen reactie dan een reactie die gebaseerd is op foute aannames.
Ik ga, nogmaals, de camera nu even goed in de gaten houden.
@ Leon Obers. Ik ben niet eigenwijs. Ik vraag juist om een mogelijke opheldering. Ik zou een fout onmiddelijk toegeven.
Ik heb slechts uitgebreid aangegeven wat ik gedaan heb en onder welke omstandigheden. Liever geen reactie dan een reactie die gebaseerd is op foute aannames.
Ik ga, nogmaals, de camera nu even goed in de gaten houden.
- Léon Obers
- Forumlid
Volg dan de tip gegeven in de tweede alinea van mijn vorige reactie.iAppleToo schreef: @ Leon Obers. Ik ben niet eigenwijs. Ik vraag juist om een mogelijke opheldering.
Gewoon chronologisch te werk gaan en mogelijkheden uitsluiten. De manier om te achterhalen wat of waar de fout zit.
- Peter
- Clublid
- Contacteer:
Ik wil hier toch kort op reageren.iAppleToo schreef:Er moet mij toch even iets van het hart ...
Je stelt een vraag op een openbaar forum. Mensen die een reactie geven doen dat met de beste bedoelingen.
Wellicht dat het antwoord niet gelijk de oplossing is c.q. je totaal niet aanstaat.
Echter, dat 'risico' loop je nu éénmaal.
Wil je dat soort 'gedrag' uitsluiten dan neem contact op met het Nikon service punt. Zij hebben wellicht meer kennis in huis dan al die goed bedoelde reacties hier.
Nikon is heilig, jij maakt geen fouten en leden die hier een niet juist antwoord geven worden er ineens op aangesproken
Alle 3 genoemde feiten in de vorige zin kloppen niet dunkt me
Peter
-
- Forumlid
Nikon is heilig, jij maakt geen fouten en leden die hier een niet juist antwoord geven worden er ineens op aangesproken
Alle 3 genoemde feiten in de vorige zin kloppen niet dunkt me.
Inderdaad! Ik heb ze alledrie nooit beweert!
1. "Is Nikon zo heilig?" Was een vraag en geen stelling! Ik stelde deze vraag omdat er direct al gesuggereerd werd dat het eigenlijk niet aan de camera kon liggen.
2. Ik heb serieus gecontroleerd of ik een fout zou kunnen hebben gemaakt. Vooralsnog heb ik totaal geen idee wat ik fout gedaan zou kunnen hebben.
3. Ik zit met een serieus probleem en ben toch niet geholpen met antwoorden die niet aansluiten bij de vraag? Dan voel ik mij niet serieus genomen. Kan niet de bedoeling zijn?
Er worden me nu allerlei dingen verweten die ik niet beweert heb. Jammer! Ik ga inderdaad contact opnemen met Nikon.
Dat ik mijn vraag hier als eerste stel is niet vreemd. Ik ben altijd prima door NCN leden geadviseerd en gebruikers zijn nog altijd iets onpartijdiger dan de producent.
- Léon Obers
- Forumlid
Op die vraag heb je ook antwoord gekregen, dat het niet zo is.iAppleToo schreef: 1. "Is Nikon zo heilig?" Was een vraag en geen stelling! Ik stelde deze vraag omdat er direct al gesuggereerd werd dat het eigenlijk niet aan de camera kon liggen.
Hoe wil je een mogelijk onbewust verkeerd gebruik van knoppen controleren (met als gevolg die verwisseling van instelling)?iAppleToo schreef: 2. Ik heb serieus gecontroleerd of ik een fout zou kunnen hebben gemaakt. Vooralsnog heb ik totaal geen idee wat ik fout gedaan zou kunnen hebben.
Iets wat je onbewust doet is niet door jezelf te controleren!!! Daar heb je namelijk geen weet van. Vandaar dat je er ook geen idee van hebt.
Dat is namelijk het kenmerk van onbewuste handelingen. :mrgreen:
Er zit verder geen recordertje (blackbox) in je camera die het menselijk handelen voor je vastlegt.
Dan moet je dus op een andere wijze te werk gaan om het probleem te tackelen. De suggestie ervoor is ook gegeven.
Juist expliciet aansluitend op je vraag wordt uiterst serieus door diverse mensen de meest voor de hand liggende oorzaak aangehaald.iAppleToo schreef: 3. Ik zit met een serieus probleem en ben toch niet geholpen met antwoorden die niet aansluiten bij de vraag? Dan voel ik mij niet serieus genomen. Kan niet de bedoeling zijn?.
Alleen neem je die mogelijkheid zelf niet serieus.
Tevens wordt er een suggestie gegeven hoe je in dat geval eenvoudig met een stukje ducktape in twee stappen te werk kunt gaan om daarmee de oorzaak te filteren. Kun je de eventueel eigen onbewuste handeling met zekerheid uitsluiten, blijft de andere optie van een foute camera over.
Dan weet je het simpelweg. Maar ik vermoed dat je niet eens de moeite hebt genomen om het überhaupt te proberen.
De mensen hier die antwoord geven, gaan enkel af op hetgeen jezelf als probleem beschrijft. Zijn hierin IMO een stuk onpartijdiger en objectiever dan jezelf, in die zin dat ze een fout door jezelf ook als optie zien, wat door jezelf absoluut wordt uitgesloten. Mensen die je vragen beantwoorden doen dat om je te helpen, in alle ernst, niet om er een lolletje van te maken.iAppleToo schreef: Er worden me nu allerlei dingen verweten die ik niet beweert heb. Jammer! Ik ga inderdaad contact opnemen met Nikon. Dat ik mijn vraag hier als eerste stel is niet vreemd. Ik ben altijd prima door NCN leden geadviseerd en gebruikers zijn nog altijd iets onpartijdiger dan de producent.
Hoewel, een lolletje kan er altijd af.
Bij verschillende camera's is een stukje ducktape al jarenlang mijn grootste vriend om sluitertijden (M) bij studio flitssessies constant te houden...

-
- Forumlid
Weer worden mijn woorden blijkbaar niet goed gelezen of uit hun verband gerukt. Ik heb een en ander zo niet gesteld en zeker niet gedacht.
- justme
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Laten we voorop stellen dat wij niet kunnen zien wat je doet, of ingesteld hebt.
Mocht je e.e.a. kunnen 'reproduceren' is het advies reeds gegeven: je toestel na laten kijken.
Mocht je e.e.a. kunnen 'reproduceren' is het advies reeds gegeven: je toestel na laten kijken.