(Beginner) Zelfontspanner langer dan 10sec?
Re: (Beginner) Zelfontspanner langer dan 10sec?
Nee, er zijn geen camera's die dit overdag kunnen. Er zijn misschien camera's waarop je een ISO-waarde van 50 kunt instellen, je kunt het kleinste diafragma van misschien 22 instellen en dan kom je overdag nu eenmaal niet uit op een belichtingstijd van 30 seconden.
Behalve als je dus een grijsfilter gebruikt.
Er is nu eenmaal een ijzeren wetmatigheid in de driehoek gevoeligheid-diafragma-sluitertijd.
Ik veroorloof me de opmerking dat je misschien beter eerst de normale fotopraktijk in de vingers moet krijgen vóór je je stort op dit soort, wat meer gecompliceerde, fotografie.
Er is nu eenmaal een ijzeren wetmatigheid in de driehoek gevoeligheid-diafragma-sluitertijd.
Ik veroorloof me de opmerking dat je misschien beter eerst de normale fotopraktijk in de vingers moet krijgen vóór je je stort op dit soort, wat meer gecompliceerde, fotografie.
Wow, okay dan! Bedankt voor de tip!mdijkerman schreef:Je kan dit effect overdag krijgen door je camera te verduisteren met een neutraal grijsfilter. Bijvoorbeeld deze bij foto konijnenberg, deze geeft een vertraging van 3 stops. Er zijn ook filters voor 1 en 2 stops vertraging. Bij deze filters heb je trouwens nog wel de houder en schroefring nodig om ze op je camera te monteren.
Deze techniek wil ik in de toekomst ook nog eens proberen met stromend water bij daglicht en langere sluitertijd.
Ik heb eigenlijk niets met fotograferen maar nu ik in de vakantie weinig te doen heb, heb ik maar een spiegelreflex gekocht

Aha, bedankt voor de info!emdeklerk schreef:Nee, er zijn geen camera's die dit overdag kunnen. Er zijn misschien camera's waarop je een ISO-waarde van 50 kunt instellen, je kunt het kleinste diafragma van misschien 22 instellen en dan kom je overdag nu eenmaal niet uit op een belichtingstijd van 30 seconden.
Je hebt eigenijk gelijk maar toen ik het toestel kocht wou ik heel graag foto's met een wazig achtergrond maken. Dat is mij snel gelukt en toen bedacht ik me dit effect van tijdopname

Overigens deed ik in mijn eerste reactie al de suggestie van een neutraal grijsfilter...
Maar nogmaals: ik zou me eerst verdiepen in de elementaire beginselen van fotograferen en de genoemde driehoek gevoeligheid-diafragma-sluitertijd.
Maar nogmaals: ik zou me eerst verdiepen in de elementaire beginselen van fotograferen en de genoemde driehoek gevoeligheid-diafragma-sluitertijd.
Dat is helemaal waar, toen had ik de techniek van lange sluitertijd in 't donker niet door dus was ik je grijsfilter idee vergeten, sorryemdeklerk schreef:Overigens deed ik in mijn eerste reactie al de suggestie van een neutraal grijsfilter...

Geeft niet hoor. Je bent de enige niet die het over het hoofd zag...
emdeklerk schreef:Geeft niet hoor. Je bent de enige niet die het over het hoofd zag...

Ik wens jullie allemaal een fijne nachtrust, morgen weer een dag

-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Sorry, ik heb je post wel gelezen maar blijkbaar ergens een blinde spot gehad voor het grijsfilter.emdeklerk schreef:Overigens deed ik in mijn eerste reactie al de suggestie van een neutraal grijsfilter...

Nikon D70, Nikon D90, MB-D80, AF-S 35mm f/1.8G, AF-S 18-70mm f4.5/5.6 (kit), AF-S 18-105mm f4.5/5.6 (kit), Nikon 55-200mm VR AF-S f/4-5.6G ED, Sigma 10-20mm f/4-5.6, SB-400, SB-600
- paulbr
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Kan dit niet gewoon in RAW en dan de 2 juiste foto's overelkaar heen plaatsen in de camera?
Vriendelijke groet,
Paul
D3200 & werkt met 5 obj 18 tot 300
Paul
D3200 & werkt met 5 obj 18 tot 300
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Met dubbelbelichting in de camera maak je het alleen maar moeilijker, met half transparante beelden voor de delen waar personen bewogen hebben en in de andere belichting niet meer aanwezig zijn. Een heel ander effect.
Vriendelijke groet, Léon Obers