Nikon D50

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Plaats reactie
erikwiechers

Nikon D50

Bericht door erikwiechers » di aug 23 2005 7:28 am

Hallo,

ik heb onlangs de nikon D50 gekocht na jarenlang de sony dsc f717 te hebben gebruikt.
Waar ik nu tegen aan loop is dat, als ik de sluitertijd op 1/2000 of hoger zet, er geen foto wordt gemaakt. De sluiter sluit wel, maar het resultaat is een zwart beeld. De rest laat ik de camera verder zelf bepalen. Het maakt niet uit op welke afstand ik een foto probeer te nemen.

Iemand dit vaker gehoord of meegemaakt ?
Alvast bedankt

nikon-nl

D50

Bericht door nikon-nl » di aug 23 2005 8:33 am

ook hallo!
Als je een opname wilt maken met een snelle sluitertijd, moet er wel genoeg licht zijn. De meeste moderne zoom-objektieven hebben een lichtsterkte van f/2,8 of minder, dus is er relatief veel licht nodig. Probeer de opname eens met verschillende ISO-standen, dus bij 200, 400 en 800. Wat ook de oorzaak kan zijn is te weinig voeding in de accu. Bij een bijna lege accu zal de sluiter wel af gaan, maar wordt er geen opname opgeslagen en valt er op het LCD-scherm achteraf ook niets te zien.
Succes!
Nico

Amadeus Gould

Bericht door Amadeus Gould » di aug 23 2005 8:53 am

Dag Erik,

Het zou kunnen dat er te weinig is licht is en de gekozen sluitertijd gewoon te kort is voor de te fotograferen situatie. Dan is er wel een foto, maar die is dan zwart.

Ik weet niet waarop de ISO stand van je camera stond ingesteld. Maar als dit 200 was, is een sluitertijd van 1/2000 vaak heel erg kort. De camera kan het het diafragma van de (meegeleverde) zoomlens niet verder openzetten om voldoende licht binnen te laten. ..die staat al vol open.
Alleen bij het fotograferen van bijv. een gloeilamp die zeer veel licht geeft zou je wat kunnen zien bij deze instellingen. Wellicht kun je dit wel gebruiken om te testen.

Oplossing:

a) Je zou kunnen proberen de ISO waarde van de camera hoger te zetten (800 of hoger) en kijken of het dan wel iets oplevert. Er moet wel voldoende licht zijn. Nadeel van het fotograferen bij hoge ISO is dat je iets meer ruis krijgt .

b) Voor een sluitertijd van 1/2000 (en ISO-stand camera op 200) kun je een zeer lichtsterke lens (bijv. een 1.2 of 1.4) gebruiken, die dan bij volle opening nog wat licht doorlaat. Zo'n lens is vaak echter nergens voor nodig: het is een hoop glas (zwaar), ze zijn heel duur en geven vaak alleen een relatief goede scherpte bij de meest open diafragmastand (daarboven worden ze vaak minder dan veel goedkopere zoom lenzen).

c) Maar in plaats van de sluitertijd te kiezen kun je ook andersom werken: Stel je diafragmastand in (voor de gewenste scherptediepte) en laat de camera de bijbehorende sluitertijd kiezen. Wordt de sluitertijd te lang (vuistregel langer dan 1/(2xbrandpuntsafstand), dus bij zoomstand 50 mm langer dan 1/100 ste) dan een lagere diafragma-stand kiezen of de ISO waarde van de camera hoger instellen.

In de meeste gevallen zou ik voor oplossing c kiezen.
Het instellen van een vaste sluitertijd zou ik gebruiken voor gebeurtenissen waarbij handelingen zeer snel gaan...bijv. bij voorbijrazende wielrenners, auto's (bijv. 1/1000 en ISO stand op 800 of hoger).

AG

erikwiechers

Bericht door erikwiechers » zo aug 28 2005 11:32 am

Dank allebei.
Ik ga ermee aan de slag.

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”