Draai portret
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Draai portret
Weer een probleem met de D800 net terug van NSP vanwege een kapotte multi selector het volgende, in het menu heb ik draai portret ingesteld op ON, als ik een foto in de portret stand neem en kijk hem terug moet ik even zo vrolijk de camera draaien. RaRa iemand een idee?
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Re: Draai portret
Dat is een andere instelling. Kijk even in de handleiding.
De instelling die je nu hebt gebruikt is om het bestand uiteindelijk op je PC niet te hoeven draaien.
Voor de camera heeft dat meestal weinig zin, want je gebruikt de camera in een verticale stand om portretten te nemen. In die stand controleer je dan ook het beeld achterop de LCD. (Tenminste ik wel).
De instelling die je nu hebt gebruikt is om het bestand uiteindelijk op je PC niet te hoeven draaien.
Voor de camera heeft dat meestal weinig zin, want je gebruikt de camera in een verticale stand om portretten te nemen. In die stand controleer je dan ook het beeld achterop de LCD. (Tenminste ik wel).
Vriendelijke groet, Léon Obers
- JaapV
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Maar niet als je het beeld via een HDSM-kabel op je TV toont.
Groet, Jaap
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
-
- Forumlid
Ik heb zowel draai portret als automatische beeld rotatie op ON staan. Weigert gewoon dienst op de camera.
- JaapV
- Clublid
- Contacteer:
Je eerste bericht is niet 100% duidelijk: je moet "even zo vrolijk de camera draaien" vanuit welke stand naar welke stand? Dat kun je namelijk op twee manieren opvatten. 

Groet, Jaap
-
- Forumlid
Begrijp ik, normaal als je de camera in portret stand houd en je neemt een foto,draai je daarna de camera weer horizontaal om foto' s te bekijken, hierna draait de foto van horizontaal naar verticaal . En dat doet ie dus niet, ik kom er net ook achter dat de virtuele horizon niet werkt en ook de horizon in de zoeker. Ga eerst maar weer eens de firmware opnieuw laden waarschijnlijk is er een bitje om gevallen anders maar weer terug naar beverwijk.
- JaapV
- Clublid
- Contacteer:
Even voor de volledigheid:John Jansen schreef:Begrijp ik, normaal als je de camera in portret stand houd en je neemt een foto,draai je daarna de camera weer horizontaal om foto' s te bekijken, hierna draait de foto van horizontaal naar verticaal . En dat doet ie dus niet, ik kom er net ook achter dat de virtuele horizon niet werkt en ook de horizon in de zoeker. Ga eerst maar weer eens de firmware opnieuw laden waarschijnlijk is er een bitje om gevallen anders maar weer terug naar beverwijk.
"Normaal" voor Léon - en ook voor mij - staat de functie "weergavemenu -> draai portret" op OFF (bij jou op ON, als ik je goed begrijp).
Als ik een foto maak met de camera in de portretstand, dan blijf ik die verticale stand aanhouden als ik daarna die foto bekijk. Alleen op die manier blijft het formaat van de foto zo groot mogelijk bij het bekijken op de cameramonitor.
Als intussen de functie "setup menu -> automatische beeldrotatie" op ON staat, dan wordt diezelfde foto in de computer wél verticaal weergegeven (behalve soms als het een nog onbewerkt NEFje is).
Maar als je automatische horizon (ook in het setup menu) ook al niet werkt dan is er inderdaad meer aan de hand. Ben benieuwd!
Groet, Jaap
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Bij mij staat gewoon elke onbewerkte NEF verticaal bij de functie ON. Maar ja, ik gebruik (nog steeds) een D700, geen D800.JaapV schreef: Als intussen de functie "setup menu -> automatische beeldrotatie" op ON staat, dan wordt diezelfde foto in de computer wél
verticaal weergegeven (behalve soms als het een nog onbewerkt NEFje is).
(Antwoord staat los van de niet werkende functie van de horizon in de camera van de TS).
Vriendelijke groet, Léon Obers
- JaapV
- Clublid
- Contacteer:
[offtopic]
@Léon: Mijn geheugen blijkt niet geheel betrouwbaar te zijn. Ik wist dat ik het verschijnsel "liggend portret" gezien had in backup mappen. Vandaar dat ik het associëerde met NEFjes. NikonTransfer maakt bij mij namelijk automatisch kopieën op een losse schijf.
Ik heb het nog even nagekeken: bij de D800 heb ik het evenmin ooit ervaren. Wél een fors aantal malen met de D90, in een periode waarin ik mijn camera RAW+JPG op het SD-kaartje liet zetten. Die camera-JPG's werden dan niet automatisch verticaal gezet. Maar ik heb het verder nooit het vermelden waard gevonden.
[/offtopic]
@Léon: Mijn geheugen blijkt niet geheel betrouwbaar te zijn. Ik wist dat ik het verschijnsel "liggend portret" gezien had in backup mappen. Vandaar dat ik het associëerde met NEFjes. NikonTransfer maakt bij mij namelijk automatisch kopieën op een losse schijf.
Ik heb het nog even nagekeken: bij de D800 heb ik het evenmin ooit ervaren. Wél een fors aantal malen met de D90, in een periode waarin ik mijn camera RAW+JPG op het SD-kaartje liet zetten. Die camera-JPG's werden dan niet automatisch verticaal gezet. Maar ik heb het verder nooit het vermelden waard gevonden.
[/offtopic]
Groet, Jaap